źródło: http://www.rynek-kolejowy.pl/20403/Osta ... keciem.htm15 grudnia br. w południe zostanie wdrożona nowa organizacja ruchu wokół Ronda Gordon Bennetta. Zmiana wynika z rozpoczęcia ostatniego etapu prac konstrukcyjnych na budowie ponad 1800 metrowego odcinka łączącego linię kolejowa do Radomia z Lotniskiem Chopina w Warszawie.
Prace na budowie łącznicy trwają od 17 listopada 2009 roku i polegają na wybudowaniu 1 853 metrowego odcinka linii kolejowej, odchodzącej od linii nr 8 (do Radomia) w kierunku stacji zlokalizowanej w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. Linia na przeważającej długości (1 183 m) przebiega w tunelu na głębokości do 5 metrów. Tymczasowa organizacja ruchu kołowego wokół ronda wynika z rozpoczęcia prac konstrukcyjnych ostatniego 75 metrowego odcinka tunelu. Funkcję ronda, przejmie tzw. dwukierunkowy by-pass, łączący ulicę Narkiewicza z odcinkiem ul. Gordon Bennetta w stronę Centrum. Nowa organizacja ruchu jest tak naprawdę jedyną poważniejszą zmianą, jaką odczują kierowcy podczas prowadzenia tej inwestycji – mówi Robert Kuczyński z Centrum Realizacji Inwestycji. Powrót do pierwotnego układu komunikacyjnego nastąpi w maju przyszłego roku.
W ramach kontraktu na kwotę 191,655 mln zł netto, zawartego z firmą Bilfinger Berger Budownictwo S.A., powstanie również nowy peron przystanku osobowego Warszawa Służewiec, zaś stacja końcowa na Okęciu, tunel oraz część naziemna linii, zostaną wyposażone w urządzenia infrastruktury kolejowej służącej prowadzeniu ruchu kolejowego.
Prace nad budową tunelu prowadzone są metodą stropową i w wykopie otwartym, ściany szczelinowe (boczne ściany tunelu o grubości 80 cm, wykonywane są w tzw. osłonie bentonitowej - specjalnej mieszance służącej zabezpieczeniu wąskich szczelin we wszelkiego rodzaju głębieniach.
Po wybudowaniu łącznicy od przystanku osobowego Warszawa Służewiec do stacji pod Terminalem II, będzie można mówić o stworzeniu – wzorem wielu europejskich miast – pierwszego elementu zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej. Połączenie szybkim transportem szynowym centrum miasta z portem lotniczym, tworzyć będzie efektywną alternatywę dla przeciążonego układu drogowego. Czas przejazdu koleją z centrum na lotnisko, wyniesie ok. 20 minut. Przekazanie inwestycji do użytkowania planuje się wraz z wdrożeniem rozkładu jazdy 2011/2012.
Koleją na warszawskie lotnisko
Moderator: JacekM
Pociągiem z centrum na lotnisko dojedziemy w 20 minut!
Ruszył ostatni etap prac przy budowie tunelu kolejowego na lotnisko Chopina. Kolejarze zaczęli już układać szyny, którymi już w grudniu mają pojechać pierwsze pociągi. W 20 minut zawiozą pasażerów z centrum miasta do portu lotniczego.
- Można powiedzieć, że 3/4 inwestycji jest już wykonana – chwali się Robert Kuczyński z PKP PLK.
Tunel połączy istniejącą trasę kolejową z Warszawy do Radomia z dworcem lotniczym. Obecnie trwają już prace wykończeniowe m.in. są układane tory oraz montowane elementy podtrzymujące przyszłe instalacje elektryczne.
Pojedziemy w grudniu
Kolejarze zapowiadają, że pierwsze pociągi pojadą tunelem w grudniu tego roku. W centrum wsiądziemy do najnowszej generacji pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej ELF i w zaledwie 20 minut dojedziemy do samego lotniska. Po drodze pociągi zatrzymują się jeszcze na pięciu przystankach. Warszawa Zachodnia, Aleje Jerozolimskie, Rakowiec, Żwirki i Wigury oraz Służewiec.
Stacja Warszawa Służewiec będzie ostatnim przystankiem przed wjazdem do tunelu. Następnie po pokonaniu 600 metrów, i 400 metrowego zjazdu pociąg wjedzie do tunelu.
Na nowym łączniku i w tunelu pociąg rozpędzi się do maksymalnie 60 km/m, żeby dotrzeć do stacji pod lotniskiem Chopina.
Łukasz Wieczorek
bf
KLIK
Tunel na lotnisko prawie gotowy
Robotnicy właśnie przebili ścianę tunelu, który wejdzie w skład łącznika kolejowego na trasie centrum - lotnisko Chopina. Dzięki niemu podróż ze Śródmieścia na lotnisko zajmie tylko 20 minut.
Lotnisko imienia Fryderyka Chopina warszawiakom kojarzy się głównie z wylotem na wakacje, gorzej kiedy upragniony urlop w koszmar zamienia się jeszcze w Warszawie. Korki na Żwirki i Wigury, jedynej drodze prowadzącej do lotniska, nie są rzadkim doświadczeniem.
Podróż na lotnisko ma jednak niebawem zająć zaledwie 20 minut. Tak będzie po oddaniu do użytku linii kolejowej, która połączy Śródmieście z lotniskiem.
Nastąpił przełom
Inwestycja nie miała do tej pory szczęścia. Zaczęło się od kłopotów z firmą, która miała zaprojektować połączenie lotniska z istniejącym torowiskiem. Budowę utrudniały także woda i ropa, na które natknęli się budowniczowie.
- Rzeczywiście było ciężko. Ale dziś nastąpił przełom. Jesteśmy coraz bliżej zakończenia tej budowy – zapewnia Robert Kuczyński z Centrum Realizacji Inwestycji PLK.
Bliżej wcale nie oznacza jednak blisko. – Prace zakończymy na przełomie listopada i grudnia – mówi Mateusz Gadowski z Bilfinger Berger Budownictwo S.A.
Tunel a nad nim trasa
Połączenie z lotniskiem przebiegać będzie przez przystanki Warszawa Zachodnia, Aleje Jerozolimskie, Rakowiec, Żwirki i Wigury oraz Warszawa Służewiec i to właśnie za tą stacją zaczyna się budowana właśnie ponad kilometrowa linia kolejowa do lotniska.
Nad tunelem do którego wjadą pociągi przebiegać będzie trasa szybkiego ruchu z ulicy Marynarskiej na Okęcie i dalej - do południowej obwodnicy Warszawy.
Filip Chajzer
par/mz
Doszły moim uszom pogloski jakoby SKM po uruchomieniu pociagow na lotnisko Chopina, po drodze z centrum Warszawy mialy zatrzymywac sie tylko na wiekszych stacjach - czyli jak domyslam sie: Zachodnia, Rakowiec, Sluzewiec.
Zupelnie tego nie rozumiem, gdyż po to zbudowano nowe przystanki : Zwirki i Wigury, al. Jerozolimskie, aby ułatwic pasazerom dojazd do pracy w centrach businessowych: Wiśniowy Office Park, Lipowy Office Park, Novotel, centra zlokalizowane wzdluz Alej Jerozolimskich, zbudowano nowe przystanki, wiec obecnie wycofujac z tych przystankow planowana skm-ke, to chyba jakies nieporozumnienie.
Zupelnie tego nie rozumiem, gdyż po to zbudowano nowe przystanki : Zwirki i Wigury, al. Jerozolimskie, aby ułatwic pasazerom dojazd do pracy w centrach businessowych: Wiśniowy Office Park, Lipowy Office Park, Novotel, centra zlokalizowane wzdluz Alej Jerozolimskich, zbudowano nowe przystanki, wiec obecnie wycofujac z tych przystankow planowana skm-ke, to chyba jakies nieporozumnienie.
Od dobowego wzwyż jest przecież wspólny bilet. Problem jest jedynie przy jednorazowych.petrosj pisze:albo równiez to, że trase beda obslugiwały naprzemian SKM i KM, a obecnie toczy sie walka o obowiązujace bilety, bo dla dobra podroznych lotniska Okęcie taryfa powinna byc jednolita i bilety jednorodne.
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43
Nie plotki tylko wypowiedzi ludzi z SKM mówiły, że miasto może nie chcieć finansować linii KM na lotnisko bo po to wysyła tam SKM.MichalJ pisze:Były plotki, że KM chce wyłączyć linię lotniskową ze wspólnego biletu. Mam nadzieję, że to tylko plotki, bez wspólnego biletu to będzie puste jak bęben jeździć. I w ogole wróżę linii lotniskowej więcej pasażerów z przystanków pośrednich niż z samego lotniska.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34 ... korki.html
Sześć nowych pociągów dla SKM-ki. Pomogą ominąć korki
Jest ich sześć i są niemal tak długie jak składy metra - mają po 11 metrów. O takie pociągi wzbogaci się Szybka Kolej Miejska, a dostarczy je nowosądecki Newag. W poniedziałek podpisano umowę. Z dużym opóźnieniem, bo prezes firmy utknął w korku.
(...) SKM-ka nie będzie już musiała pożyczać zdezelowanych wagonów z Trójmiasta i przejmie od Kolei Mazowieckich obsługę linii S-9 do Legionowa. Teraz spółka czeka na dostawę pociągów typu Elf z bydgoskiej PES-y. 13 składów ma być dostarczonych do jesieni. Od grudnia mają zacząć odjeżdżać z Lotniska Chopina. Najprawdopodobniej od Dworca Zachodniego połowa tych składów pojedzie linią dalekobieżną przez Dworzec Centralny i Wschodni, a dalej do Legionowa, a druga połowa linią podmiejską przez Dworzec Śródmieście i od Wschodniego w stronę Sulejówka. (...)
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9
A to by miało nawet sens. Jak ktoś by jechał dalej w Polskę, to dostawałby się na Centralny, a jak komuś bardziej po drodze miasto, to Ochota, Śródmieście, itd.osa pisze:pociągi z Lotniska do Legionowa kursowały przez Dworzec Centralny, a pociągi z Lotniska do Sulejówka przez Ochotę-Śródmieście-Powiśle-Stadion.
Ten ktoś wiele by nie zyskał bo czas jazdy i tak w obydwu przypadkach wyniesie około 20 minut. Straciliby natomiast mocno pasażerowie "aglomeracyjni" którym zależy głównie na wysokiej częstotliwości pociągów, tak by mieli do dyspozycji tylko eskaemkę raz na pół godziny i już istniejące połączenia z Radomia i Czachówka. Swoją drogą, to według PKP PLK, na Euro 2012 trasa ma przyjąć 12 par pociągów w ciągu godziny, z tym, że połowa z nich miałaby jechać prosto w stronę Piaseczna a nie tunelem na lotnisko.