Koleją na warszawskie lotnisko

Moderator: JacekM

Michał J
Posty: 287
Rejestracja: 29 gru 2007, 1:08

Post autor: Michał J » 20 kwie 2011, 8:35

Owszem, ale mi nie chodzi o pasażera aglomeracyjnego (wszak nie tylko dla nich powstaje linia na lotnisko). Chodzi bardziej o wygodę pasażera stricte lotniskowego, który wybiera się gdzieś dalej w Polskę i nie będzie musiał targać walizy ze Śródmieścia na Centralny.

mamadoo
Posty: 202
Rejestracja: 11 gru 2006, 13:10
Lokalizacja: Rakowiec

Post autor: mamadoo » 20 kwie 2011, 10:10

MeWa pisze:A czy to nie jest tak, że średnica podmiejska i tak nie pomieści zbyt wielu dodatkowych połączeń?
Tak ma wyglądać pomeczowy rozkład specjalny. Myślę, więc że powstał przy założeniu że liczba pociągów na innych kierunkach będzie ograniczona. Spore nadzieje PLK wiąże również z dworcem Gdańskim i obwodnicą towarową - tam można wtłoczyć nawet 200 pociągów na dobę - można się zatem spodziewać przetrasowania meczowego pociągów w to miejsce.

[ Dodano: |20 Kwi 2011|, 2011 10:28 ]
Michał J pisze:Owszem, ale mi nie chodzi o pasażera aglomeracyjnego (wszak nie tylko dla nich powstaje linia na lotnisko). Chodzi bardziej o wygodę pasażera stricte lotniskowego, który wybiera się gdzieś dalej w Polskę i nie będzie musiał targać walizy ze Śródmieścia na Centralny.
Targania walizy i tak się nie da uniknąć, nawet na Centralnym- choć trzeba przyznać, że to trochę łatwiejsze bo tam są schody i te pochylnie. Ale jak często (i jak byłyby puste) musiałyby jeździć pociągi lotniskowe na Centralny by miały odpowiednie zapełnienie? I jeszcze istnieje ryzyko, że pasażer z walizą i tak by się zdecydował dojechać pierwszym lepszym pociągiem (czyli SKM). Byłby szybciej na miejscu za cenę targania walizy.

Trzeba pamiętać również, że chęć odjeżdżania z podziemnej stacji wyrażali też inni przewoźnicy (IC i PR) choć może to były tylko puste deklaracje.

A wracając do meritum, to wydaje mi się, że w dyskusjach "średnicą dalekobieżną czy podmiejską" trzeba brać pod uwagę interes pasażerów "aglomeracyjnych" bo jest ich po prostu więcej.

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 20 kwie 2011, 11:47

Jedyna różnica przy przejściu z peronu WC-WC i WŚ-WC to taka, że z WŚ nie ma schodów ruchomych. Nie jest to warte czekania 15 minut na inny pociąg. Poza tym przesiąść się można też na WZ i WW.

Przepustowość średnicy podmiejskiej (teoretycznie do zwiększenia, no ale...) może być ważniejszą przeszkodą...

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 20 kwie 2011, 14:58

Mam wrażenie, że tu chodzi bardziej o przejazd w kierunku Legionowa, konkretniej glowice DWW...
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 20 kwie 2011, 15:15

Kiedyś pociąg Stadion-Michałów miał na Wschodnim do dyspozycji tylko jedną krawędź. Pracowicie przebudowali i teraz są dwie, więc jest lepiej. Faktem pozostaje, że trzeba przeparadować caluteńką stację w poprzek, więc kolizyjny ten przebieg jest totalnie ze wszystkim.
Dużo zależy od częstotliwości. Inna rzecz, że rozbijanie potoku do Legionowa na Wschodni i Gdański dobre nie jest...

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 20 kwie 2011, 15:16

Czy zatem jest jakieś dobre i możliwe rozwiązanie? ;)
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

osa
Posty: 2595
Rejestracja: 23 wrz 2009, 12:04

Post autor: osa » 20 kwie 2011, 18:11

Jak już rozdzielać SKM-ki do Sulejówka i Legionowa na Dworcu Zachodnim, to może lepiej by było, gdy te do Legionowa jeździły przez Warszawa-Wolę i Dworzec Gdański? Dla mnie to by była większa wygoda, bo przesiadka do metra (teraz naprawdę wygodna) albo nawet do tramwaju lub autobusu (miały być schody bezpośrednio na peron...) i człowiek byłby w domu. Niemniej jednak nie podoba mi się rozdzielanie lotniskowych SKM-ek na dwa tunele średnicowe. W stronę miasta to jeszcze pół biedy, ale na lotnisko weź tu człowieku losuj, czy masz ruszać ze Śródmieścia, czy z Centralnego. Potworna niewygoda. A kto chce jechać dalej w Polskę z Centralnego, temu nadal 175.

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 20 kwie 2011, 19:41

osa pisze:Jak już rozdzielać SKM-ki do Sulejówka i Legionowa na Dworcu Zachodnim, to może lepiej by było, gdy te do Legionowa jeździły przez Warszawa-Wolę i Dworzec Gdański? Dla mnie to by była większa wygoda, bo przesiadka do metra (teraz naprawdę wygodna) albo nawet do tramwaju lub autobusu (miały być schody bezpośrednio na peron...) i człowiek byłby w domu.
Też o tym myślałem. Ale to wymaga z kolei remontu tej linii i przełamania niechęci PLK do użycia rozjazdów na Zachodniej.

Nie da się naraz spełnić 3 warunków:
1. tylko jedna trasa z Legionowa do Warszawy;
2. tylko jedna trasa z lotniska do centrum;
3. istnieją pociągi z lotniska do Legionowa.

Wydajemisie, że dopóki nie ma lotniska w Modlinie, to z pociągów Legionowo-Okęcie można zrezygnować. Niech Okęcie jeździ do Sulejówka. A kiedyś do Modlina to niech jadą przez Gdański.
Chyba że będzie co 5 minut i poczekanie na ten drugi nie zabierze czasu... :)

skipper
Posty: 47
Rejestracja: 08 lip 2010, 17:06
Lokalizacja: Uwieliny (@Czachówek Płd.)

Post autor: skipper » 20 kwie 2011, 20:08

MichalJ pisze:2. tylko jedna trasa z lotniska do centrum
Moim skromnym zdaniem, dopóki Lotnisko Chopina jest głównym lotniskiem w tym kraju, to właśnie powinien być punkt nadrzędny. Ze względu na dojazdy na lotnisko z innych miast wszystkie pociągi (a przynajmniej te wyraźnie oznaczone "pociąg na lotnisko") powinny jechać przez Centralny.
Trudno mi znaleźć w pamięci przykład innego układu niż główne lotnisko <-> główna stacja kolejowa gdziekolwiek byłem a co za tym idzie to jest najbardziej naturalne połączenie dla przyjezdnych. Tak jest też najwygodniej dla przyjezdnych spoza aglomeracji. Linia lotniskowa to jednak nie jest proste uzupełnienie kolei aglomeracyjnej.

Z drugiej strony, władze Warszawy już ostatnio nawiązywały do rozwiązań Ateńskich... To co, bilet miejski do Służewca i ekstra dopłata z Służewca na lotnisko? :D
Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt. Abraham Lincoln.

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 20 kwie 2011, 20:16

W pociągu z lotniska będzie więcej pasażerów ze Służewca, ŻiW i Rakowca, niż z samego lotniska. Przejście z WŚ na WC to jest z peronu na peron, żaden problem. Pasażer dalekobieżny może się też przesiąść na WW i WZ.

Ja bym wolał wszystkie pociągi z lotniska przez Śródmieście ale pewnie wygra opcja, że wujek z Ameryki musi zajechać na wyremontowany Centralny.

skipper
Posty: 47
Rejestracja: 08 lip 2010, 17:06
Lokalizacja: Uwieliny (@Czachówek Płd.)

Post autor: skipper » 20 kwie 2011, 20:19

MichalJ pisze:że wujek z Ameryki musi zajechać na wyremontowany Centralny
Tak całkiem off-topic, po chwili namysłu, też bym wolał pokazywać zachodnim turystom Centralny po kuble farby i domestosa niż Śmierdzące Śródmieście... ;-)
Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt. Abraham Lincoln.

geograf_OSU
Posty: 868
Rejestracja: 28 lut 2007, 15:12

Post autor: geograf_OSU » 20 kwie 2011, 20:37

@MichalJ: zupelnie niezrozumiala dla mnie jest twoja teza ze zainteresowanie pocaigiem z lotniska bedzie nikle. Trudno sie spodziewac zapelnienia metrowego z samego lotniska, szczegolnie jak bedzie to taki dlugi sklad, jednak poczekajmy z krytyka po roku dzialalnosci.

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 20 kwie 2011, 20:44

Nigdy nie napisałem, że nikłe. Tylko, że mniejsze niż z pośrednich przystanków. Tak samo jest w 175.
I bardzo się cieszę, że ta kolej będzie.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10660
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 21 kwie 2011, 9:06

Ja bym był za SKM (jak sama nazwa wskazuje) ze Śródmieścia, bo każde rozdzielanie podaży to utrudnienie. Do tego potrzebne jest jednak:
- rezerwa przepustowości na podmiejskiej średnicy;
- dobre oznakowanie przejścia z Centralnego na Śródmieście. Inaczej ludzie mogą tracić po 30 zamiast 5 min na tę przesiadkę.

Natomiast zapewne przez Centralny pojadą inni przewoźnicy (PR, IC), jeśli zechcą.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Piottr
Posty: 1294
Rejestracja: 27 kwie 2010, 9:36
Lokalizacja: Wilanów
Kontakt:

Post autor: Piottr » 21 kwie 2011, 10:18

KwZ pisze:Ja bym był za SKM (jak sama nazwa wskazuje) ze Śródmieścia, bo każde rozdzielanie podaży to utrudnienie. Do tego potrzebne jest jednak:
- rezerwa przepustowości na podmiejskiej średnicy
Tego nie ma i nie będzie, dopóki PLK zakaże przewoźnikom kończenia biegu pociągów przejeżdżających przez Średnicę na Wschodnim i Zachodnim.

Z tego co wiem, minimalny odstęp pomiędzy pociągami na średnicy wynosi 3 minuty, co daje 20 par pociągów na godzinę.

ODPOWIEDZ