Strona 5 z 6

: 27 mar 2012, 19:15
autor: TLG
Mówiłem: nie karmić. A tak sobie poczekacie. Natomiast troll jest przewidziany do odstrzału

: 23 maja 2012, 9:48
autor: Bastian
http://www.rynek-kolejowy.pl/32940/Co_s ... amwaju.htm
Data dodania: 2012-05-21 13:23:02
(źródło: Rynek Kolejowy/Urząd Miasta/Olsztyńskie Tramwaje)


Co słychać na budowie olsztyńskiego tramwaju?

Olsztyn zrezygnował z budowy przejścia podziemnego przy galerii Alfa przy okazji budowy linii tramwajowej. Zamiast tego powstanie przejście nadziemne, a zaoszczędzone pieniądze miasto przeznaczy na chodniki i ścieżki rowerowe prowadzące do przystanków na Jarotach.

Zamiast planowanego przejścia podziemnego w al. Piłsudskiego, przy centrum handlowym Alfa, przy okazji budowy linii tramwajowej powróci tam przejście dla pieszych - najprawdopodobniej z sygnalizacją świetlną. Takiej zmiany domagały się organizacje pozarządowe i mieszkańcy. Jak pisze blog Olsztyńskie Tramwaje, zmianę wymusili architekci i architekci krajobrazu, którzy zaniepokojeni faktem, że budowa wejścia do tunelu dla pieszych od strony ulicy Dąbrowszczaków mogłaby zagrozić skwerowi przed gmachem sądów złożyli wniosek o ochronę konserwatorską tego kawałka zieleni. Miasto nie chcąc najprawdopodobniej długiej walki na odwołania zdecydowało się zrezygnować z budowy przejścia podziemnego i pieniądze przeznaczyć na inne inwestycje “okołotramwajowe”.

Pieniądze zaoszczędzone na przejściu podziemnym (jego koszt szacowany był na 6 mln zł) trafią na Jaroty. Wybudowane zostaną tam kilometry chodników i ścieżek rowerowych. Powstaną one na dojściach do przystanków tramwajowych, a także na okolicznych ulicach, gdzie ich po prostu brakuje. Wybudowane zostaną wzdłuż ulic Bukowskiego, Diamentowej, Antonowicza, Laszki, Witosa, Bajkowej oraz Bolka i Lolka.

Budowa linii tramwajowej wciąż się nie zaczęła, bo brakuje kompletu dokumentacji. Trwają zresztą zmiany lokalizacji przystanków po konsultacjach z mieszkańcami. Nie ma też rozstrzygnięcia w przetargu na dostawę taboru, bo KIO do czerwca będzie czekać na opinię biegłych z Politechniki Krakowskiej. Mają oni zbadać, czy zbudowanie tramwaju tak cichego, jaki zaproponował Newag, jest techninczie możliwe.

Zanim rozpocznie się budowa końcowego odcinka linii tramwajowej pod Wysoką Bramą teren mają przebadać archeolodzy. Tak zadecydowała wojewódzka konserwator zabytków Barbara Zalewska. W okolicach Wysokiej Bramy pod ziemią kryją się najprawdopodobniej pozostałości jeszcze z czasów średniowiecza, więc zanim wejdą na ten teren robotnicy budującej linię tramwajową firmy FCC, musi on zostać przebadany przez archeologów. Będą oni także sprawowali nadzór nad budową innych odcinków, na których mogą kryć się podziemne historyczne niespodzianki.

Wkrótce ma się za to zacząć budowa buspasów w ramach tego samego unijnego projektu, z którego dofinansowywana jest inwestycja tramwajowa. Blisko 7 kilometrów pasów zostanie wybudowanych wzdłuż alei Warszawskiej (od Tuwima do Jagiellończyka i Polnej), ulicy Śliwy (na całej długości), alei Niepodległości (na całej długości) i ulicy Pstrowskiego (od Kasprzaka do al. Sikorskiego). Powstaną także tzw. śluzy dla autobusów na ulicy Grunwaldzkiej – to rozwiązanie znamy już z ulicy 1 Maja. Właśnie – wybudowanych, nie wytyczonych. To ważne, bo oznacza, że nie zmniejszy się liczba pasów dla samochodów.

Jak przyznają olsztyńscy urzędnicy, przeciwko budowie buspasów protestują niektórzy mieszkańcy. - Wycinka drzew jest zawsze trudną decyzją, ale w zamian za drzewa, które ustąpią miejsca pasom dla autobusów, już są i nadal będą sadzone nowe i to w większej liczbie. Przeciwnicy mówią też „ale tam nie ma korków”. Być może dzisiaj nie są one tak dokuczliwe, ale żaden z oponentów nie może powiedzieć „za 20 lat nie będzie tam korków”. Buspasy to inwestycja na lata i nie można myśleć o ich budowie tylko pod kątem dnia dzisiejszego - odpowiadają urzędnicy.

: 03 lip 2012, 4:35
autor: MeWa

: 21 sie 2012, 12:55
autor: MeWa

: 14 lis 2012, 10:29
autor: Bastian

: 16 lis 2012, 22:07
autor: KwZ
A na wizualizacji Swing :D

: 17 lis 2012, 8:48
autor: TLG
KwZ pisze:A na wizualizacji Swing
Raczej Citadis 302

: 17 lis 2012, 11:11
autor: KwZ
Mnie się kojarzy nasze ;)

: 04 kwie 2013, 12:15
autor: Bastian
O odgałęzieniu w stronę kampusu na Kortowie:

http://olsztyn.gazeta.pl/olsztyn/1,4872 ... rtowa.html

: 04 kwie 2013, 13:05
autor: person
Przeczytałem kilka artykułów o budowie tramwaju, obejrzałem jakieś zdjęcia pt. "tu będzie torowisko" z informacjami, że np. w celu jego budowy przesuną chodnik/ddr itp., ale nigdzie nie widziałem informacji o zwężeniu równoległych dróg.
Też macie wrażenie, że budują ten tramwaj, ale nie chcą aby kierowcy jakkolwiek ucierpieli?

: 04 kwie 2013, 13:41
autor: MeWa
Dobrze przynajmniej, że nie poszerzą / rozbudują dróg jak w Krakowie czy Gdańsku...

: 04 kwie 2013, 14:46
autor: pawcio
person pisze:Też macie wrażenie, że budują ten tramwaj, ale nie chcą aby kierowcy jakkolwiek ucierpieli?
To zależy gdzie. Wybudują kawałek ulicy Objazdowej (chyba tak się będzie zwać), za to na ulicy łączącej Kortowo z Miastem mają zrobić buspasy.

: 11 kwie 2013, 0:24
autor: Pan M
pawcio pisze:
person pisze:Też macie wrażenie, że budują ten tramwaj, ale nie chcą aby kierowcy jakkolwiek ucierpieli?
To zależy gdzie. Wybudują kawałek ulicy Objazdowej (chyba tak się będzie zwać), za to na ulicy łączącej Kortowo z Miastem mają zrobić buspasy.
Obiegowej. A buspasy (niestety, bo to jest parodia buspasów) są już prawie wybudowane - prawie, bo została tylko "wykończeniówka".

Jako mieszkaniec tego miasta tracę wiarę by tam mogło być normalnie. Z tramwajami jest komedia, bo nie ma wykupionych potrzebnych gruntów, projekty na wszystkie odcinki też nie są złożone, a pierwsze 700m tramwaju na Płoskiego które miało być skończone w grudniu 2012r... No nie jest skończone. Hiszpanie na razie olewają ten kontrakt ale władze też nie są bez winy, bo nie umieją wyciągnąć od inwestora konsekwencji. Termin wrzesień 2014 jest już na 100% nieosiągalny i władze tylko mydlą oczy mówiąc, że "tak, zdążymy".

Poza tym sama inwestycja wzbudza kontrowersje. Od potrzeby tramwaju w tym mieście, po poronioną trasę tramwaju (niestety śmiało można powiedzieć, że omija ważne punkty) do już przyziemnych spraw typu co się będzie działo jak rozkopią całe miasto, itd. Niestety nawet zwolennik tramwajów jakim jestem stwierdzam, że lepiej dla Olsztyna byłoby gdyby jednak nie pakował się w taki tramwaj. O takiej trasie. Bo nie rozwiąże to problemów KM. Problemy rozwiązałaby dopiero kompleksowa reorganizacja linii autobusowych w mieście. Choć układ liftingowany w 2005r daje radę to daje tej rady już ledwo. Teraz jak już zmiany będą podporządkowane tramom i tym nieszczęsnym buspasom w kretyńskich miejscach gdzie problemów w ruchu autobusowym nie było i nigdy nie będzie (mowa o al. Warszawskiej, Śliwy i Niepodległości)... Oczywiście buspasy nie mają ciągłości, bo w zabudowanym terenie ciężko zrobić drogę 2x3 bez burzenia czegokolwiek.
Tak to jest jak miastem rządzą od lat władze z białoruską mentalnością i tramwaj jest tylko po to by prezydent mógł sobie wygrać wybory. Choć tramwaje chyba go ostatecznie zgubią jak dalej będą problemy i budowa nie ruszy... (musiałem wtrącić politykę, wybaczcie)

Niegrzecznie trochę ale na koniec się przywitam. :) Wawkom przeglądam od kilku lat i w sumie miałem zamiar się kiedyś zarejestrować - mimo, że z warszawską KM jestem na bakier. ;) Cóż - ten dzień nastał i się zarejestrowałem.

: 11 kwie 2013, 0:27
autor: MeWa
Witamy Olsztyn :)

: 11 kwie 2013, 8:15
autor: Bastian
Witamy, witamy...
Pan M pisze:Oczywiście buspasy nie mają ciągłości, bo w zabudowanym terenie ciężko zrobić drogę 2x3 bez burzenia czegokolwiek.
U nas i na 2x2 robi się buspasy :>