: 27 mar 2012, 19:15
Mówiłem: nie karmić. A tak sobie poczekacie. Natomiast troll jest przewidziany do odstrzału
Forum warszawskiego transportu publicznego
https://wawkom.waw.pl/
Data dodania: 2012-05-21 13:23:02
(źródło: Rynek Kolejowy/Urząd Miasta/Olsztyńskie Tramwaje)
Co słychać na budowie olsztyńskiego tramwaju?
Olsztyn zrezygnował z budowy przejścia podziemnego przy galerii Alfa przy okazji budowy linii tramwajowej. Zamiast tego powstanie przejście nadziemne, a zaoszczędzone pieniądze miasto przeznaczy na chodniki i ścieżki rowerowe prowadzące do przystanków na Jarotach.
Zamiast planowanego przejścia podziemnego w al. Piłsudskiego, przy centrum handlowym Alfa, przy okazji budowy linii tramwajowej powróci tam przejście dla pieszych - najprawdopodobniej z sygnalizacją świetlną. Takiej zmiany domagały się organizacje pozarządowe i mieszkańcy. Jak pisze blog Olsztyńskie Tramwaje, zmianę wymusili architekci i architekci krajobrazu, którzy zaniepokojeni faktem, że budowa wejścia do tunelu dla pieszych od strony ulicy Dąbrowszczaków mogłaby zagrozić skwerowi przed gmachem sądów złożyli wniosek o ochronę konserwatorską tego kawałka zieleni. Miasto nie chcąc najprawdopodobniej długiej walki na odwołania zdecydowało się zrezygnować z budowy przejścia podziemnego i pieniądze przeznaczyć na inne inwestycje “okołotramwajowe”.
Pieniądze zaoszczędzone na przejściu podziemnym (jego koszt szacowany był na 6 mln zł) trafią na Jaroty. Wybudowane zostaną tam kilometry chodników i ścieżek rowerowych. Powstaną one na dojściach do przystanków tramwajowych, a także na okolicznych ulicach, gdzie ich po prostu brakuje. Wybudowane zostaną wzdłuż ulic Bukowskiego, Diamentowej, Antonowicza, Laszki, Witosa, Bajkowej oraz Bolka i Lolka.
Budowa linii tramwajowej wciąż się nie zaczęła, bo brakuje kompletu dokumentacji. Trwają zresztą zmiany lokalizacji przystanków po konsultacjach z mieszkańcami. Nie ma też rozstrzygnięcia w przetargu na dostawę taboru, bo KIO do czerwca będzie czekać na opinię biegłych z Politechniki Krakowskiej. Mają oni zbadać, czy zbudowanie tramwaju tak cichego, jaki zaproponował Newag, jest techninczie możliwe.
Zanim rozpocznie się budowa końcowego odcinka linii tramwajowej pod Wysoką Bramą teren mają przebadać archeolodzy. Tak zadecydowała wojewódzka konserwator zabytków Barbara Zalewska. W okolicach Wysokiej Bramy pod ziemią kryją się najprawdopodobniej pozostałości jeszcze z czasów średniowiecza, więc zanim wejdą na ten teren robotnicy budującej linię tramwajową firmy FCC, musi on zostać przebadany przez archeologów. Będą oni także sprawowali nadzór nad budową innych odcinków, na których mogą kryć się podziemne historyczne niespodzianki.
Wkrótce ma się za to zacząć budowa buspasów w ramach tego samego unijnego projektu, z którego dofinansowywana jest inwestycja tramwajowa. Blisko 7 kilometrów pasów zostanie wybudowanych wzdłuż alei Warszawskiej (od Tuwima do Jagiellończyka i Polnej), ulicy Śliwy (na całej długości), alei Niepodległości (na całej długości) i ulicy Pstrowskiego (od Kasprzaka do al. Sikorskiego). Powstaną także tzw. śluzy dla autobusów na ulicy Grunwaldzkiej – to rozwiązanie znamy już z ulicy 1 Maja. Właśnie – wybudowanych, nie wytyczonych. To ważne, bo oznacza, że nie zmniejszy się liczba pasów dla samochodów.
Jak przyznają olsztyńscy urzędnicy, przeciwko budowie buspasów protestują niektórzy mieszkańcy. - Wycinka drzew jest zawsze trudną decyzją, ale w zamian za drzewa, które ustąpią miejsca pasom dla autobusów, już są i nadal będą sadzone nowe i to w większej liczbie. Przeciwnicy mówią też „ale tam nie ma korków”. Być może dzisiaj nie są one tak dokuczliwe, ale żaden z oponentów nie może powiedzieć „za 20 lat nie będzie tam korków”. Buspasy to inwestycja na lata i nie można myśleć o ich budowie tylko pod kątem dnia dzisiejszego - odpowiadają urzędnicy.
Raczej Citadis 302KwZ pisze:A na wizualizacji Swing
To zależy gdzie. Wybudują kawałek ulicy Objazdowej (chyba tak się będzie zwać), za to na ulicy łączącej Kortowo z Miastem mają zrobić buspasy.person pisze:Też macie wrażenie, że budują ten tramwaj, ale nie chcą aby kierowcy jakkolwiek ucierpieli?
Obiegowej. A buspasy (niestety, bo to jest parodia buspasów) są już prawie wybudowane - prawie, bo została tylko "wykończeniówka".pawcio pisze:To zależy gdzie. Wybudują kawałek ulicy Objazdowej (chyba tak się będzie zwać), za to na ulicy łączącej Kortowo z Miastem mają zrobić buspasy.person pisze:Też macie wrażenie, że budują ten tramwaj, ale nie chcą aby kierowcy jakkolwiek ucierpieli?
U nas i na 2x2 robi się buspasyPan M pisze:Oczywiście buspasy nie mają ciągłości, bo w zabudowanym terenie ciężko zrobić drogę 2x3 bez burzenia czegokolwiek.