Bilety, kontrole, taryfa

Moderator: JacekM

ashir
Posty: 27967
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 20 cze 2022, 16:07

Długo myślałeś nad czymś tak głupim?

reserved
Posty: 14757
Rejestracja: 27 gru 2005, 17:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: reserved » 20 cze 2022, 16:18

ashir pisze:
20 cze 2022, 16:07
Długo myślałeś nad czymś tak głupim?
Widzę że nic się na tym forum od lat nie zmienia. :-)

Paweł D.
Posty: 5600
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 20 cze 2022, 17:22

Łaskawie zauważ, że wprowadzenie jednolitych dopłat dla gminy co mają 1-2 linie o niezbyt dużej częstotliwości i takiej co ma parę linii kursujących co kilka minut, nie tylko jest nieuczciwe, ale szybko polegnie w sądach czy u wojewody.

reserved
Posty: 14757
Rejestracja: 27 gru 2005, 17:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: reserved » 20 cze 2022, 17:30

Paweł D. pisze:
20 cze 2022, 17:22
Łaskawie zauważ, że wprowadzenie jednolitych dopłat dla gminy co mają 1-2 linie o niezbyt dużej częstotliwości i takiej co ma parę linii kursujących co kilka minut, nie tylko jest nieuczciwe, ale szybko polegnie w sądach czy u wojewody.
Tzn. nie, trochę o coś innego mi chodziło. Ale dobra, zapędziłem się w kozi gór, nie będę rozwijał swojej propozycji bo nie jestem ekspertem w temacie (a wiadomo, tutaj prawo głosu mają tylko eksperci).

Paweł D.
Posty: 5600
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 20 cze 2022, 17:35

Nie uważam się za eksperta, tylko zwróciłem uwagę na pewien aspekt prawny oraz tzw. sprawiedliwość społeczną. Nawet nie wspomnę, że odstawienie takiego numeru przed wyborami (a trochę ich będzie 2023-24) byłoby politycznym samobójstwem.

michael112
Posty: 3018
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 20 cze 2022, 18:46

To może...
Skoro już mamy system "Warszawa+" analogiczny do "Karty Warszawiaka" to zlikwidujmy strefy i polegajmy po prostu na zasadzie że mieszkańcy płacący podatki w Warszawie lub gminie dopłacającej więcej mają bilety okresowe ze zniżką, a pasażerowie z gmin które nie dopłacają więcej mają bilety bez zniżki, tak jak przyjezdni.
A czasowe / jednorazowe i krótkookresowe w jednej wersji, zachęcającej do zakupu biletów długookresowych.

Rozwiązanie ma też minus, mianowicie co wtedy zrobić z zakresem linii strefowych? Najlepiej chyba przyjąć zasadę że wszystkie linie które wyjeżdżają poza granice administracyjne Warszawy, mają numery z zakresu 7xx/8xx/Lxx, ale nie ma to wpływu na taryfę. W pewnym sensie wróciłyby linie podmiejskie sprzed bodaj 2008 roku.
Oznaczałoby to powrót kilku linii do zakresu 7xx, m.in. 700, 701, 708, czy 718. Do ustalenia, co zrobić z liniami, które na jakiś czas wyjeżdżają poza Warszawę, a potem do niej wracają, jak 712, 715, ale też 139 czy 173.

Update:
Jakby ktoś zwracał uwagę że jedne gminy dopłacają więcej, a drugie mniej, to przypomnę że w "Warszawa+" mamy coś takiego jak I, II i III poziom dofinansowania i te ceny biletów się różnią.
Poza tym, zmiana taryfy to też zmiana cen biletów i wtedy można je dostosować.
Sądzę że najwyższy poziom dofinansowania powinien oznaczać ceny biletów identyczne jak przy Karcie Warszawiaka, i to by był mniej więcej odpowiednik dzisiejszej I strefy. Pozostałe poziomy - ceny odpowiednio wyższe. Można też ustanowić więcej niż trzy poziomy dofinansowania, to kwestia do dyskusji.

Paweł D.
Posty: 5600
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 20 cze 2022, 18:54

Wydaje mi się, że to system obowiązujący dziś... Dopłaty samorządów w ramach oferty Warszawa+.

michael112
Posty: 3018
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 20 cze 2022, 18:55

Nie, bo nadal masz strefę 1 i strefę 2.

Paweł D.
Posty: 5600
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 20 cze 2022, 18:59

Ale dalej wracamy do tego, że aby gmina miała 1. strefę to musi za to zapłacić odpowiednio więcej.

michael112
Posty: 3018
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 20 cze 2022, 19:06

OK. Przy wdrożeniu propozycji o jakiej napisałem 3 posty temu, gmina która do tej pory dopłacała do strefy 1, dostanie bilety okresowe w cenie równej biletom warszawiaka.
Widzę że w tej chwili najwyższy próg dofinansowania (III) ma ceny trochę wyższe. No to przypuśćmy że powstanie IV próg dofinansowania i ceny w tym progu będą identyczne jak ceny biletów z Kartą Warszawiaka.

Nie będzie biletów na strefę 1, na strefę 2, na strefy 1+2. Każdy bilet będzie upoważniał do przejazdu w dowolnym miejscu, dokąd docierają linie ZTM lub działa wspólny bilet.

Bilety okresowe będą miały warianty cenowe:
- podstawowy (dla każdego pasażera) - gminy bez "Warszawa+" i osoby przyjezdne (najwyższa cena)
- poszczególne progi dofinansowania gmin: I, II, III - uprawnieni mieszkańcy gmin które dopłacają odpowiednią kwotę do ZTM
- próg IV dofinansowania i Karta Warszawiaka (najniższa cena) - uprawnieni mieszkańcy Warszawy i gmin dopłacających najwięcej.

Bilety czasowe, jednorazowe i krótkookresowe będą miały jeden wariant cenowy, prawdopodobnie odpowiednio droższe żeby zachęcać do zakupu biletów długookresowych.

Oczywiście osoby uprawnione mają od wszystkiego zniżkę 50% (studenci, emeryci, kombatanci itd.).

Wiem że trochę tych wariantów się porobiło, ale to nie moja wina że ZTM ustanowił trzy progi dofinansowania. ;)

Paweł D.
Posty: 5600
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 20 cze 2022, 19:17

Po raz kolejny. A jeśli gmina powie, że nie ma zamiaru dopłacać więcej? Chcesz bilety jednorazowe/okresowe zrobić horrendalnie drogie? Nie tędy droga raczej.

michael112
Posty: 3018
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 20 cze 2022, 19:20

Jak gmina nie chce dopłacać, no to chyba było do tej pory - był niższy próg dofinansowania Warszawa+ albo bilety bez dopłaty.
Podobno zresztą, mało która gmina z aglomeracji jeszcze nie ma tego Warszawa+.

Proponowany system rzeczywiście uzależnia prawo do zniżki od faktycznego powiązania pasażera z daną gminą - trzeba płacić tam podatki (ostatnio chyba zmienili i wystarczy być stałym mieszkańcem, tak przynajmniej jest w Warszawie) - oraz od tego czy się jest stałym użytkownikiem komunikacji (bilet 30- lub 90-dniowy).

Paweł D.
Posty: 5600
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 20 cze 2022, 19:22

Ale Warszawa+ dotyczy okresowych. Kto Warszawie wyrówna straty z tańszych biletów z powodu likwidacji stref?

michael112
Posty: 3018
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 20 cze 2022, 19:27

Chodzi Ci o krótkookresowe? (dobowy, trzydniowy itd.)?

Paweł D.
Posty: 5600
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 20 cze 2022, 20:13

Tak, oczywiście chodzi o "kartoniki".

ODPOWIEDZ