[Radom] O komunikacji miejskiej

Moderator: JacekM

best_seler
Posty: 48
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:02
Lokalizacja: płynie prąd?

Post autor: best_seler » 04 wrz 2010, 21:16

Karol_1014 pisze:Użytkownikom i gościom tego forum moje pomysły wydadzą się, że są dobre, ciekawe, złe lub słabe. Chciałbym poznać wasze opinie, czy któreś z tych projektów mają szanse zaistnieć, a które są kompletnie bez sensu.
Cieszmy się i radujmy, albowiem żaden z pomysłów Karola na szczęście nie ma nawet najmniejszej szansy zaistnieć.

Z racji tego, że Karol, choć, mniej lub bardziej sensownie (raczej mniej niż bardziej), pisuje tu od jakiegoś czasu, to zapomniał się przedstawić. W związku z tym, postaram się jak najlepiej przedstawić tu Karola. Myślę, że takie przedstawienie pomoże użytkownikom Wawkomu ustosunkować się do powyższych i innych pomysłów Karola.

Karol jest książkowym przykładem kabiniarza (http://nonsensopedia.wikia.com/wiki/Kabiniarstwo). Potrafi przejechać z kierowcą całą zmianę w kabinie. Aby kierowca pozwolił mu na to, Karol przynosi kierowcom po piwie, czasem po dwa.
W domu, znając grafiki znajomych mu kierowców, sam układa sobie grafiki - z którym i jakim autobusem będzie jeździł.
Kiedy Karol miał praktyki w radomskim MPK, większość czasu spędzał na dyspozytorni. Każdego ranka, to on, a nie kierowca brał komplet tablic, szedł do autobusu i osobiście wkładał "dechy" w ramki.
W czasie niedawnej wycieczki ikarusem po Radomiu, dostawał orgazmu na widok przejeżdżającego obok nowego solarisa, zakupionego przez MPK. To kilku z forumowiczów mogło zobaczyć na własne oczy.

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8620
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 04 wrz 2010, 22:00

Karol_1014 pisze:Jest wiele tematów do poruszenia także na temat radomskiej KM.
:arrow: Tylko szczerze wątpię, czy jest to dobre miejsce. Ale za pierwszym razem trochę z tym popolemizuję.
Karol_1014 pisze:"Na pierwszy ogień" proponuję sprzedaż wszystkich przegubowych MANów (...) oraz większości Neoplanów N4020 (...) oraz pozbycie się Neoplanów N4021. W zamian zostałoby zakupionych 50 nowoczesnych autobusów przegubowych, napędzanych olejem napędowym lub biopaliwem. Następnym krokiem byłoby pozbycie się MANów NL202 (...) oraz ostatnich Jelczy 120MM/1 (...).
Nożeszkurwa! A pieniądze na to dobra wróżka czarodziejską różdżką stworzy? Najłatwiej napisać "skasować i kupić", ale o pieniądzach to niech sobie inni myślą. Skąd MPK ma wziąć kasę na wymianę około połowy taboru, skoro w ostatnich latach kupowali zaledwie po kilka sztuk nowych pojazdów? I to głównie dlatego, że musieli osiągnąć określony limit autobusów gazowych (zgodnie z umową z gazownią, która wybudowała na zajezdni stację tankowania).
Karol_1014 pisze:Zostałoby przywrócone kursowanie linii podmiejskich D, E i F oraz zwiększenie częstotliwości dotychczasowych linii.
MPK wycofało się z komercyjnej obsługi tych linii podmiejskich, które przynosiły im straty. A teraz nagle mają na nie wrócić, jednocześnie kupując nowy tabor?
Karol_1014 pisze:Stacji benzynowej należy się pozbyć, a w jej miejsce zrobić coś w stylu pętli przy Dworcu Centralnym w Warszawie, tj. utworzenie zadaszonego terminalu składającego się z 2 peronów (przy I peronie zatrzymywałyby się linie, które do tej pory przejeżdżają tam, czyli 2,3,6,7,8,9,10,11,13,14,19,23 i 25; przy II peronie miałaby pętlę końcową linia 18 oraz linie podmiejskie literowe).
To, że ktoś kiedyś nie pomyślał, wydając pozwolenie na budowę stacji paliw przy samym dworcu PKP, nie oznacza teraz, że wszystko da się nagle wyburzyć pod budowę pętli. Owszem, nie ulega wątpliwości, że zmiany przy dworcu PKP są niezbędne, ale tak się akurat składa, że plany przebudowy tego otoczenia już od dawna są znane (włącznie z dwupoziomowym skrzyżowaniem). Poza tym jeden peron dla trzynastu linii? Absurd!
Karol_1014 pisze:Następnym krokiem zmian w komunikacji miejskiej byłaby przebudowa pętli autobusowych na osiedlach Gołębiów I, Południe i Prędocinek. Na Osiedlu Gołębiów I byłaby wykonana nowa pętla autobusowa na wysokości ulicy Kozienickiej w miejscu dotychczasowej pętli (bez zjazdu w ulicę Andersa).
Po pierwsze - nie ma tam ulicy Kozienickiej, tylko Struga. Po drugie: co te zmiany miałyby usprawnić oprócz zgromadzenia wszystkich linii na jednym przystanku (obecnie od jednego do drugiego jest zaledwie około 15 metrów)? No i czy stworzenie dodatkowego skrzyżowania jest tam w ogóle potrzebne?
Karol_1014 pisze:Następne zmiany objęłyby pętlę na Osiedlu Południe. (...) Na pętli, podobnie jak na Osiedlu Gołębiów I zostałby zbudowany punkt sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosk kolportażowy i ekspedycja dla kierowców.
Ekspedycja dla kierowców? A kto ją ma postawić, skoro nawet ze zwykłymi toi-toiami są problemy? Punkt sprzedaży biletów by się przydał, ale akurat takowy jest planowany na Borkach. A do postawienia kiosku z prasą nikogo nie zmusisz - jak któraś firma kolportażowa będzie chciała, to sama go tam postawi.
Karol_1014 pisze:Podobne prace należałoby przeprowadzić na pętli Osiedle Prędocinek (budowa trzech krawędzi postojowych, budowa punktu sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosku kolportażowego i ekspedycji dla kierowców.
Na trzy stanowiska nie ma miejsca, bo obok będzie biegła obwodnica południowa, punkt sprzedaży biletów MZDiK już tam jest (tyle tylko, że chwilowo nieczynny z powodów technicznych), kiosk z prasą też tam jest. O ekspedycji - jak wyżej.
Karol_1014 pisze:Pewnie wielu z was zauważy
Obawiam się, że poza radomianami raczej niewielu.
Karol_1014 pisze:dlaczego w zmianach nie uwzględniłem pętli na Osiedlu Michałów. Otóż pętlę tą należałoby zlikwidować, a linie 3, 7 i 24 skierować do nowej pętli przy szpitalu na Józefowie.
Pięć linii do szpitala na Józefowie? Obecnie są dwie i w żadnym autobusie na tym odcinku nie notuje się przepełnień.
Karol_1014 pisze:Na Józefowie zostałaby wybudowana nowa pętla autobusowa zamiast dotychczasowej. Znajdowałaby się na wysokości pomiędzy ulicą Aleksandrowicza a przedostatnim rzędem parkingu szpitala. Wtedy zakończyłby się spór pasażerów o to, że mają daleko od przystanku końcowego do drzwi szpitala. Pętla składałaby się z 3 krawędzi postojowych oraz oczywiście z wspomnianych elementów infrastruktury pętli końcowej, czyli punktu sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosku kolportażowego oraz ekspedycji dla kierowców.
Ambitne plany, tylko z realizacją będzie gorzej. Teren należy do szpitala, a ten nie zgadza się na wpuszczenie autobusów przed budynek. Czy pasażerowie mają daleko? Pojęcie subiektywne, bo w zależności od trasy dojścia jest to około 200-300 metrów.
Karol_1014 pisze:wydłużenie wybranymi kursami lini 2 do starej pętli na Koziej Górze (10 kursów w DP i 3-4 kursy w DŚ)
Sztuka dla sztuki? Po co komu trzy kursy w dzień wolny, jeśli co 40 minut ma linię 8? Przecież to peryferyjna dzielnica miasta, więc cudów nie będzie.
Karol_1014 pisze:linia 4 stały takt 15-minutowy w DP i soboty, a w niedziele i święta od początku kursowania do godziny 12 takt co 20 minut, natomiast po godzinie 12 do końca kursowania co 15 minut
Ktoś kiedyś po coś chyba wymyślił godziny szczytu, szczególnie dla linii przecinających centrum miasta. A w niedzielę większa częstotliwość ze względu na odwiedzających cmentarz jest zrobiona do około 16:30. Potem pchanie autobusów przed cmentarz co 15 minut byłoby zwykłym marnotrawstwem.
Karol_1014 pisze:linia 8 - likwidacja pętli na Halinowie i tym samym skierowanie wszystkich kursów do pętli na Osiedlu Wośniki
Niewykluczone, że kiedyś do tego dojdzie, bo tych krótszych jest już niewiele.
Karol_1014 pisze:linia 10 - kursowanie dzień powszedni w godzinach 6:30-8:00 oraz 13:00-16:30 co 30 minut oraz w godzinach 8:00-13:00 i 16:30-20:00 co 40 minut, w pozostałych godzinach co około 60 minut
Akurat na tej linii średnia częstotliwość tyle wynosi. A równych odstępów między kursami nie da się ułożyć, bo w dużej mierze są one uzależnione od godzin pracy zakładów i firm na Gołębiowie. Jesienią będzie zmieniany rozkład (po otwarciu ulicy 1905 Roku), więc być może jakąś równiejszą częstotliwość da się ustalić, ale na cuda bym nie liczył w przypadku linii IV kategorii (marginalnej).
Karol_1014 pisze:linia 12 - w dni powszednie w godzinach 8:00-13:00 oraz w soboty, niedziele i święta przez cały dzień kursowanie w takcie co 30 minut; linia 13 - wybranymi kursami w dni powszednie oraz w soboty, niedziele i święta w godzinach 8:00-18:00 z częstotliwością co 15 minut wydłużenie kursowania do pętli Firlej/Cmentarz; linia 15 - kursowanie w godzinach 6:30-8:00 oraz 13:00-16:30 z częstotliwością co 15 minut
Tutaj już ogólnie - skąd miasto ma wziąć kasę na tyle dodatkowych wozokilometrów, w dodatku często niepotrzebnych, jeżeli nawet takie rzeczy jak gabloty na przyszłe mapy układu komunikacyjnego są ciągle odkładane na później? Potrzeby zmian tras i być może częstotliwości są w rejonie Idalina, Malenic, osiedla Gołębiów II czy Malczewa, ale - na litość boską - nie w całym mieście!
Karol_1014 pisze:linia 18 - zamiana lini okrężnej w linie z dwoma końcowymi przy Dworcu PKP oraz przy ulicy Gajl koło Elektrociepłowni. Powrót z pętli przy Elektrociepłowni ulicami Energetyków, Nowa Wola Gołębiowska, (wahadło przez Kozłów), Potkańskiego, Stara Wola Gołębiowska, Energetyków i dotychczasową trasą do Dworca
A co ta zmiana ma na celu? Bo jedynym efektem będzie wydłużenie czasu przejazdu (mieszkańcom ulicy Marii Gajl i zachodniej części ulicy Nowa Wola Gołębiowska) do centrum miasta (a dzieciom do szkoły). Obecnie przynajmniej w jedną stronę jadą krótszą drogą.
Karol_1014 pisze:linia 23 - uporządkowanie do równomiernego taktu kursowania w godzinach 6:30-8:00
Nie po to w porannym szczycie częstotliwość została zagęszczona (momentami nawet do 6 minut), żeby teraz zmieniać ją do 15 minut. Połowa ludzi jadących rano do szkół i pracy zostałaby wtedy na przystankach! Tam, gdzie jest dobra częstotliwość - chcesz ją zmniejszać, a tam, gdzie tłoku nie ma - chcesz ją zwiększać. Gdzie sens, gdzie logika?
Karol_1014 pisze:Użytkownikom i gościom tego forum moje pomysły wydadzą się, że są dobre, ciekawe, złe lub słabe. Chciałbym poznać wasze opinie, czy któreś z tych projektów mają szanse zaistnieć, a które są kompletnie bez sensu.
Podsumowując: bujanie w obłokach! Część propozycji ma sens, ale większość z nich jest abstrakcyjna, absurdalna i zwyczajnie niemożliwa do zrealizowania przy obecnym budżecie. Miasto ma naprawdę inne potrzeby rozwoju komunikacji (choćby budowa nowych pętli w rejonie ulic Mroza lub Malenickiej) niż proponowana tutaj budowa nowej pętli w miejscu starej, gdzie jedyną różnicą byłaby zmiana miejsca wjazdu i wyjazdu z niej.

Zanudzonych przepraszam - więcej takich elaboratów nie będę już tutaj pisał ;).

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14787
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 27 wrz 2010, 20:15

MZ pisze:Jesienią będzie zmieniany rozkład (po otwarciu ulicy 1905 Roku), więc być może jakąś równiejszą częstotliwość da się ustalić, ale na cuda bym nie liczył w przypadku linii IV kategorii (marginalnej).
Oby była zmieniona również i trasa ;)
MZDiK Radom pisze:Przedłużenie trasy autobusów linii 19 do pętli Malenice od dnia 2.10.2010

W celu poprawy obsługi komunikacyjnej rejonu ulicy Malenickiej, od dnia 2 października 2010 roku (sobota) trasa linii 19 zostanie przedłużona ulicami Słowackiego i Malenicką do nowej pętli Malenice (obok szkoły). Rozszerzony zostanie także zakres kursowania tej linii.

Autobusy linii 19 będą kursowały od pętli Śródmieście / Kilińskiego (na parkingu obok Urzędu Miejskiego, zawracanie przez ulice Niedziałkowskiego, Kelles-Krauza oraz Staszica) ulicami: Kilińskiego, Stańczyka, Malczewskiego, Wałową, Lekarską, Tochtermana, Traugutta, Poniatowskiego (w przeciwnym kierunku przez plac Dworcowy), Dowkontta, aleją Grzecznarowskiego, Słowackiego i Malenicką do pętli Malenice. Nowy przystanek końcowy zostanie zlokalizowany na specjalnie wydzielonym miejscu na parkingu przy Publicznej Szkole Podstawowej nr 20 (więcej o nim czytaj też tutaj).

Na nowym odcinku trasy będą obowiązywały następujące przystanki: Słowackiego / Grzecznarowskiego (w kierunku Malenic), Słowackiego / Idalińska (w obu kierunkach) i Malenice (na pętli). Pozostałe przystanki pozostaną bez zmian.

Rozszerzony zostanie także zakres kursowania autobusów linii 19. W dni powszednie autobusy będą jeździły na tej trasie w godzinach około 5:00-22:30, w soboty w godzinach około 6:00-21:30, a w niedziele i święta (we wszystkie dni wolne od pracy - bez zawieszania kursowania w dni z ograniczeniami w handlu) w godzinach około 7:00-21:00.

Obrazek
http://www.mzdik.radom.pl/?id=106&art=255&cc=1
No, mam nadzieję, że za rok - dwa będzie można dojechać do nowej pętli w okolicach Skrzydlatej.

Najbliższy przetarg na tą linię w czerwcu 2011, więc zmiana częstotliwości dopiero wtedy będzie możliwa, bo moim zdaniem podbicie do 20/20/40 lub (uwzględniając zgranie z linią 11) 15/20/30 jest całkiem możliwe, biorąc pod uwagę obsługę na kurduplach :)

:arrow: Jedyne, co mnie martwi, to obecna, tymczasowa pętla, szczelnie obstawiona samochodami :neutral:
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36653
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 27 wrz 2010, 20:28

Czemu te trasy u was są tak pokręcone? 8-(
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14787
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 27 wrz 2010, 20:42

To jest nic, bo 19 to linia raczej socjalna (III kategorii), mająca łączyć UM, szpital, dworzec, C.H. M1 i Malenice... Ale zobaczyłbyś objazdową trasę linii 7 (linia I kategorii), to byś się załamał. :P

Uproszczony rysunek:

Obrazek
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36653
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 27 wrz 2010, 22:19

:kaput:


W Radomiu ktoś jeździ komunikacją miejską? 8-(
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8620
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 27 wrz 2010, 22:31

Bastian pisze:W Radomiu ktoś jeździ komunikacją miejską?
:arrow: Przyjedź, przekonaj się sam :P. W końcu na dwóch głównych liniach częstotliwość 7-8 minut w szczycie i autobusy wielkopojemne nie są dane przypadkowo. A linia 7 jest właśnie jedną z nich, kursującą w dodatku praktycznie całodobowo. A ponieważ ma teraz dwa poważne objazdy, to wygląda właśnie tak dziwnie, bo starano się ominąć jak najmniej miejsc na jej trasie. Proponuję, żeby Wolfchen narysował teraz jej normalną trasę, bez objazdów.

Awatar użytkownika
hafilip84
Jego Gryząca Albumowość
Posty: 7641
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:03
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: hafilip84 » 27 wrz 2010, 22:44

Wolfchen pisze:Uproszczony rysunek
MZ pisze:częstotliwość 7-8 minut w szczycie
Ktoś próbował już wysiadać po drodze i gonić następną brygadę skrótem? Bo z obrazka wychodzi, że dałoby się w dwóch miejscach :P

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8620
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 27 wrz 2010, 22:47

hafilip84 pisze:Ktoś próbował już wysiadać po drodze i gonić następną brygadę skrótem? Bo z obrazka wychodzi, że dałoby się w dwóch miejscach.
:arrow: Chyba poprzednią :P. Da się.

Awatar użytkownika
Solaris U10
Posty: 2706
Rejestracja: 18 gru 2005, 13:26

Post autor: Solaris U10 » 27 wrz 2010, 23:10

MZ pisze:Chyba poprzednią :P . Da się.
Z doświadczenia wiadomo, że tego typu akcje kończą się zwykle łapaniem następnej ;)

Awatar użytkownika
hafilip84
Jego Gryząca Albumowość
Posty: 7641
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:03
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: hafilip84 » 27 wrz 2010, 23:13

Tak, rozkładowo poprzednią, rzeczywiście... Nie wiem czemu uznałem, że skoro jest z przodu, to jest następna :P

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36653
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 27 wrz 2010, 23:15

Nie wiem czemu uznałem, że skoro jest z przodu, to jest następna :P
To tylko, jeśli Szamot kieruje :P :D

MSPANC
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14787
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 28 wrz 2010, 12:12

MZ pisze:A ponieważ ma teraz dwa poważne objazdy, to wygląda właśnie tak dziwnie, bo starano się ominąć jak najmniej miejsc na jej trasie.
Zupełnie niepotrzebnie, gdyż "pominięte" erjony obsługiwałaby równie częsta (i również całodobowa) linia 9.
MZ pisze:W końcu na dwóch głównych liniach częstotliwość 7-8 minut w szczycie i autobusy wielkopojemne nie są dane przypadkowo.
Dla MPK nie jest to takie oczywiste, ponadto przez te właśnie tasiemcowe objazdy są planowe solówki... :P

[ Dodano: |28 Wrz 2010|, 2010 12:31 ]
MZ pisze:Proponuję, żeby Wolfchen narysował teraz jej normalną trasę, bez objazdów.
Mówisz - masz :P

Na zielono trasa, jaka będzie po przebudowie ulic wokół CS, a na granatowo - moja propozycja uproszczenia trasy, w sprawie której dwukrotnie pisałem do MZDiK i której "niedasię" zrobić (pomimo tego, że właściwie nikt nie traci).

Obrazek
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Karol_1014
Posty: 44
Rejestracja: 11 lis 2007, 14:03
Lokalizacja: Radom

Post autor: Karol_1014 » 28 wrz 2010, 13:42

Bastian pisze:W Radomiu ktoś jeździ komunikacją miejską? 8-(
Ja :P

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8620
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 28 wrz 2010, 19:55

Wolfchen pisze:Zupełnie niepotrzebnie, gdyż "pominięte" rejony obsługiwałaby równie częsta (i również całodobowa) linia 9.
:arrow: Która nie jeździ koło zajezdni MPK i ITS, więc to między innymi właśnie dlatego linia 7 zbiera w nocy wielu kierowców wracających z drugiej zmiany lub jadących nad ranem na pierwszą. A nie każdemu chce się czekać po zjeździe na przykład godzinę na rozwózkę (po warszawsku: ekstrówkę). Skoro nocne kursy są między innymi dla ludzi dojeżdżających do pracy (choćby po to jest koordynacja z porannymi pociągami do Warszawy), to akurat kierowcy MPK i ITS stanowią dość istotny odsetek pasażerów. Ewentualnie można skoordynować odjazdy linii 7 i 9, ale poprawiając to w jednym kierunku, psuje się w drugim i zawsze trafi się ktoś niezadowolony. Oczywiście nie zmienia to faktu, że linię 7 można byłoby uprościć, ale rozsądnie.

ODPOWIEDZ