Strona 6 z 20

: 18 wrz 2007, 21:47
autor: Brzydal
Colony pisze:Hej, ale to w sumie naprawdę dobra koncepcja mimo wszystko jeśli znalazły by się na nią finanse. O-)
Szkoda tylko, że mówi się tylko o czymś na przyszłość, a o lepszym wykorzystaniu już istniejących torów ani słowa... Oczywiście tych kolejowych na Wileński... I tak cud, że do Ząbek jest wspólny bilet. Do takiego Wołomina mają podobny tłok, ale karta miejska już niet...

: 18 wrz 2007, 22:08
autor: Colony
Sposób w jaki Ząbki chcą się wiązać z Warszawą to pierwszy krok na przezwyciężenie niechęci satelitów do stolicy i co za tym idzie powstanie prawdziwej aglomeracji.

: 18 wrz 2007, 22:23
autor: Piotrek
Tramwaj do Ząbek? Tego bym się w życiu nie spodziewał - ale może to pokaże, że jak są chęci to i coś takiego da się zrobić... [-o<

: 18 wrz 2007, 22:27
autor: SławekM
W planach Stefana Starzyńskiego już był tramwaj do Ząbek :P

: 18 wrz 2007, 22:42
autor: Bastian
Dziś w Ząbkach mieszka 30 tys. osób. Powstają nowe osiedla mieszkaniowe i już niedługo może być ich nawet 100 tys.
Cooo??? :shock:
Wikipedia za REGIOsetem pisze:Według danych z 30 czerwca 2006, miasto miało 24 474 mieszkańców.
Musieli by tam zmieścić pół Ursynowa!

: 18 wrz 2007, 22:54
autor: Piotrek
Bastian pisze:Cooo??? :shock:
Nie długo tzn.za 50 lat - a wiadomo, że i tak nie będzie ;)

: 18 wrz 2007, 23:00
autor: Colony
Faktycznie te Ząbki jako stutysięczne miasto są piękne. O-)

: 19 wrz 2007, 8:46
autor: Piotrek
Faktycznie te Ząbki jako stutysięczne miasto są piękne. O-)
Prędzej Piaseczno mogło się pokusić o taki tekst ;)

: 19 wrz 2007, 15:09
autor: mariow
Bastian pisze:Cytat:
Dziś w Ząbkach mieszka 30 tys. osób. Powstają nowe osiedla mieszkaniowe i już niedługo może być ich nawet 100 tys.

Cooo???
troszke sie rozpedzili .... ale tylko troszke :D

z tramów to bym tam predziej 7 widział - na Wileniak jest pociag w sumie ...

: 19 wrz 2007, 15:14
autor: Glonojad
Problem w tym, że pociąg by obsługiwał zupełnie inną część Ząbek. I że Ząbki mają problem, by się do niego zmieścić.

: 19 wrz 2007, 15:28
autor: Wolfchen
inż. Glonojad pisze:I że Ząbki mają problem, by się do niego zmieścić.
Jeśli pociąg byłby częściej, to miejsce by się znalazło...

: 19 wrz 2007, 16:52
autor: tomkrt
Te 100 tys to rzeczywiście przegięcie
ale obecnie w mieście mieszka grubo ponad 30 tys
Większość nowych mieszkańców jest nie zameldowana i to zaniża statystyki GUSowskie.
Co roku przybywa ok 5 tys nowych mieszkańców- to jest chyba miasto o najwyższej dynamice przyrostu liczby mieszkańców na Mazowszu.

Ząbki są specyficzne z kilku powodów.
Geometrycznie to jest właściwie Warszawa (wystarczy wziąć mapę i cyrkiel, narysować okrąg o środku w Pałacu Kultury a promieniu -stacja PKP Ząbki a ten okrąg nigdzie indziej nie wyjdzie poza granice administracyjną Warszawy i przetnie Usynów na pół)
Ząbki się dosłownie wgryzają w Warszawę :), a w SUiKZP Warszawy nie zaplanowano żadnych nowych połączeń w kierunku północno wschodnim.

Będzie to jedyne miasto satelickie jakie znajdzie się wewnątrz obwodnicy ekspresowej.

Linia kolejowa dla mieszkańców Ząbek nie jest komfortowym środkiem transportu - bo to jest ostatnii przystanek przed Warszawą wileńską - więc w godzinach szczytu zawsze podróżuje się w tłoku, trudno się wsiada i wysiada i można zapomnieć o miejscach siedzących. Obecnie z powodu tragicznego stanu torów na odcinku Bukowiecka - Wileńska pokonanie odcinka przystenk Ząbki - W-wa Wileńska (7 km) zajmuje 15-20 minut !!!
w czasach świetności linii - było to 9 minut.

Linia kolejowa która dzieli miasto na w przybliżeniu równe połowy (powierzchniowo)
Niestety nie w ilości mieszkańców. tutaj środek ciężkości miasta jest przesunięty mocno na południe - jakby go wyznaczyć to wypadł by gdzieś na południe od drogi 634 (do Wołomina) czyli 800-1000 m od stacji PKP.
Stało się tak bo w południowej część Ząbek w latach 50-80 tych rozrastała się zabudową jednorodzinna wciskając się między wyrobiska gliny (wcześniej było tutaj wiele cegielni) i między grzęzawiska (bo teren był kiedyś bardzo podmokły).

Po zbudowaniu EC Kawęczyn i kanalizacji w Ząbkach poziom wód gruntowych opadł na tyle ze te wyrobiska po glinie obeschły i można było je zasypać i coś na nich zbudować.

Na początku lat 90tyh śmiałem się, że Ząbki (w domyśle południowe) są zbudowane na planie obwarzanka - bo w centrum były tylko doły i zarośla.
Dodatkowo na południu miasta były puste tereny na których w latach 70 planowano wielkie blokowiska (Ursynów bis), który miał być wzniesiony przez duże zakłady pracy Warszawy m.in. przez FSO. Pod koniec lat 80tych zaczęto uzbrajać teren, budować linie wysokiego napięcia i stacje transformatorową oraz wielki kolektor ściekowy Z2 (1,8 metra średnicy).
Zaplanowano również drogę do obsługi Ząbek i tego osiedla (Nowo-Ziemowita) czyli nowy wlot drogi 634 do Warszawy (pierwotnie miała to być klasa G 2x3).

Po roku 89 plany budowy "Ursynowa bis" upadły, wraz z zakładami które miały je budować.

W połowie lat 90 zaczął się bum inwestycyjny i we wszystkie wolne miejsca zaczęły się ciskać osiedla wielorodzinne 4-6 pięter, lub segmenty.
Efekt jest taki że ponad 25 tys mieszkańców miasta ma do stacji PKP ponad kilometr spacerkiem a części dotarcie do stacji PKP piechotą zajmuje nawet powyżej 25 minut.

Powiecie - że można zrobić dowozówkę do stacji.
Odpowiedź jest taka, że można by ją zrobić jakby miała po czym jeździć.
Niestety w Ząbkach nie było racjonalnego planowania przestrzennego
uliczki są wąskie, pourywane, linie zabudowy (nie stanowią linii), skrzyżowania klaustrofobiczne, i duża część ulic jest jeszcze nie utwardzone.

Kiedy SISKOM spotykał się na przełomie roku 2006/2007 z burmistrzem aby zrobić burze mózgów w sprawie możliwych rozwiązań obsługi Ząbek komunikacją publiczną to w części południowej miasta za wiele się nie dało wymyśleć prócz tego po czym jeździ obecnie 199.

Jedynym sposobem na w miare racjonalną obsługę Ząbek południowych maskomem wydaje się wykrozystanie rezerwy pod Nowo-Ziemowita. Chociaż juz niewiele z niej zostało po kilku kolejnych zamach ze strony poprzednich władz miasta naciskanych przez właścicieli działek i developerów.

Koncepcja poprowadzenia tam tramwaju zrodziła się w SISKOMie jakieś półtora roku temu.
Powstały pierwsze szkice przebiegu i dwie koncepcje zakończenia linii (loklaizacji pętli) Było to planowane jako wysokopojemna i szybka dowózówka z Ząbek południowych do II-giej linii metra która w przyszłości mogła by obsługiwać również P&R w okolicy węzła TOG/Nowo-Ziemowita. W naszych zamysłach na razie chcieliśmy wprowadzić rezerwę pod torowisko i pętle a realizacją była by po zbudowaniu II –giej linii metra. (przynajmniej centralnego odcinka)

W kwietniu br. przedstawiliśmy ją szerzej przy okazji lobbowania za ochroną rezrwy pod Nowo-Ziemowita (były zakusy aby całkowicie zlikwidować odcinek miejski).
Propozycja linii tramwajowej spotkała się z zainteresowaniem zarówno TW, władz Ząbek jak i również przedstawicieli zarządu województwa.
W maju sprawę przekazaliśmy do dalszego prowadzenia zarządowi miasta.
Wiem ze odbyło się spotkanie zarządu miasta z przedstawicielami zarządu TW, były też spotkania burmistrza miasta z Biurem Drogownictwa i Komunikacji.
W efekcie miasto zobowiązało się do przygotowania mini opracowania
potwierdzającego możliwości realizacyjne i uzasadniającego pod względem ekonomicznym
budowę takiego połączenia.
Przed wakacjami Rada Miasta przeznaczyła na ten cel środki
zlecenie dostało TransEko

http://www.transeko.pl/projekty.html
Wstępne studium przedłużenia trasy tramwajowej do Ząbek - praca w toku
Klient: Miasto Ząbki
Główny Wykonawca: TransEko sp. j.
Zakres opracowania: Wskazanie celów budowy trasy. Koncepcja usytuowania trasy tramwajowej - plan sytuacyjny trasy w skali 1:5000. Uwarunkowania realizacyjne wynikające z kolizji z układem drogowo-pieszym. Standard techniczny trasy (przekrój poprzeczny, konstrukcja torowiska, sposób zasilania energetycznego, usytuowanie przystanków). Prognoza przewozów pasażerskich. Ocena zapotrzebowania na tabor. Wskazanie podstawowych problemów realizacyjnych. Wstępne oszacowanie kosztów budowy. Wnioski.
Widać, że symulacje ekonomiczne muszą wychodzić pomyślnie skoro burmistrz Perkowski
taką propagandę sukcesu głosi w SuperExpresie.
Tylko terminy jakieś takie mało realne.

[ Dodano: 2007-09-19, 17:04 ]
Wolfchen pisze:
inż. Glonojad pisze:I że Ząbki mają problem, by się do niego zmieścić.
Jeśli pociąg byłby częściej, to miejsce by się znalazło...
Z własnego doświadczenia wiem ze pociągi co 10 minut w godzinach szczytu są w Ząbkach są zatłoczone. (Częściej się chyba nie da bo te same tory na odcinku Wołomin-Słoneczna wykorzysytwane są też przez pociągi dalekobieżne jadące przez Warszawę Wschodnią.)

Jak któryś ze składów opóźnił się o 10-15 minut lub wypadł z rozkładu - bywały takie sytucje. To peron w Ząbkach robił się czarny od czekających, a gdy pociąg wjeżdżał to na szybach drzwi można było zobaczyć ciekawe obrazki - zdeformowane przygniecione do szyby twarze, ubrania lub plecaki. Tłok bywał tak duży, że drzwi się nie chciały tworzyć (bo ludzie stali na ich dolnych częściach).
Wysiadanie z głębi przedziału było niewykonalne, podbnie jak wsiadanie bez pomocy naporu tych co chcieli wsiąść za tobą.
Z reguły 20-30 procent mniej zdesperowanych odpuszczało sobie taki pociąg i czekało na następny. NA szczęście takie scenki zdarzały się nie częściej niż 2x do roku

Oczywiście można jeszcze wydłużać składy do 3 jednostek ale od Zielonki na wschód już nie były by w pełni wykorzystane.

: 19 wrz 2007, 20:11
autor: Glonojad
Z tego, co wiem, możliwości zwiększenia częstotliwości na linii wołomińskiej raczej już nie ma. Także ze względu na przepustowość dworca wileńskiego...

Pozostają piętrowe EZT (czyli dłuższe czasy wymian na przystankach...).

: 19 wrz 2007, 21:19
autor: JaBaal
Bastian pisze:Cytat:
Dziś w Ząbkach mieszka 30 tys. osób. Powstają nowe osiedla mieszkaniowe i już niedługo może być ich nawet 100 tys.

Cooo???
Mój kolega mieszkał w Ząbkach, na osiedlu przy EC Kawęczyńska. Potem się wyprowadził, a mieszkanie zajęła jego matka i brat. Nikt się nie zameldował. Czy on jest wyjątkiem? Oficjalnie mieszkał w Warszawie i jego kobieta też. Ale faktycznie oboje w Ząbkach. Takich ludzi jest pewnie więcej....

: 19 wrz 2007, 21:44
autor: tomkrt
To jest komentarz dla "Rynku Kolejowego do artykułu w SE.

http://www.rynek-kolejowy.pl/index.php?p=wiecej&id=6589
Komentarz rzecznika Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o., Wojciecha Szydłowskiego dla "Rynku Kolejowego": - To są realne plany, ale burmistrza Ząbek. Pan prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos uczestniczył w spotkaniu z burmistrzem Ząbek Robertem Perkowskim na ten temat. Ale nasza działalność statutowa może być prowadzona tylko na terenie miasta stołecznego, a Ząbki leżą poza Warszawą. Głównym problemem są kwestie finansowe, niezbędne jest wsparcie z Unii Europejskiej. Koszt budowy takiej linii można ocenić na około 80 mln zł.
(źródło: Super Express / Rynek Kolejowy, 18 września 2007)
](*,)