Solaris będzie produkował tramwaje

Moderator: JacekM

JacekM
Śnieżynka
Posty: 10154
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:23

Post autor: JacekM » 05 mar 2009, 23:10

Flash8222 pisze:Najszybciej to w Szczecinie lub Poznaniu.
Wygląda na to że masz rację :)
Kurier Szczeciński pisze:Jest szansa, że jeszcze w tym roku w Szczecinie pojedzie przynajmniej jeden niskopodłogowy tramwaj. Komisja przetargowa zakończyła prace i dziś oficjalnie ogłosi wyniki. Dostawcą 6 wagonów może być Solaris.

- Przeanalizowaliśmy przedstawione dokumenty - mówi Michał Przepiera, przewodniczący komisji przetargowej. - Oferta Solarisa spełnia nasze oczekiwania

Tak jak propozycja bydgoskiej Pesy. Solaris chce jednak za wagony 45,3 mln zł, Pesa - o 12 mln więcej.

- Wybraliśmy ofertę korzystniejszą - tłumaczy Marek Goc, wiceprzewodniczący Komisji Budżetu i Finansów RM, członek komisji przetargowej. - Pierwszy egzemplarz tramwaju dla Szczecina obejrzymy we wrześniu na branżowych targach, pod koniec roku przynajmniej jeden wagon mógłby wozić pasażerów.

O ile umowa z Solarisem zostanie podpisana. Komisja dziś ogłasza wyniki i musi czekać 7 dni na ewentualne protesty dotyczące przetargu, jeśli nie wpłyną, będzie można umowę podpisać.
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.

Flash8222
Posty: 7735
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 06 mar 2009, 11:29

Gazeta Wyborcza - Szczecin pisze:

Tramwaje jak marzenie. Niskopodłogowe i długie


Za półtora roku po Szczecinie będą jeździć pierwsze niskopodłogowe tramwaje. Miasto kupi je w firmie Solaris - tej samej, która dostarcza nam autobusy urbino. W czwartek magistrat ogłosił wyniki przetargu.

Każdy z sześciu tramwajów niskopodłogowych, które chce kupić miasto, ma kosztować ponad 7,5 mln zł. Podpoznański Solaris zaproponował zrobienie ich za 45 mln zł. Konkurencyjna oferta bydgoskiej Pesy była droższa o 12 mln zł.

- Solaris ma mniejsze doświadczenie od Pesy, ale różnica w cenie zaproponowanej przez obie firmy była decydująca. Za 12 mln zł moglibyśmy kupić prawie dwa tramwaje więcej - mówi Michał Przepiera, dyrektor miejskiego wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska.

Miasto chce, aby pierwsze nowe tramwaje niskopodłogowe zaczęły jeździć po Szczecinie po wakacjach w 2010 r.

- O szczegółach technicznych wozów nie chcę mówić, dopóki nie będziemy mieć decyzji o podpisaniu umowy - mówił przed południem Mateusz Figaszewski, rzecznik Solarisa.

Kilka godzin później z "Gazetą" skontaktował się prezes Solarisa Krzysztof Olszewski.

- Jesteśmy szczęśliwi, właśnie otrzymaliśmy faks z informacją, że komisja przetargowa wybrała naszą ofertę - cieszył się. - Nie jest to jeszcze stuprocentowa gwarancja kontraktu, bo konkurenci mogą się odwołać, ale wierzę, że niebawem podpiszemy umowę ze Szczecinem.

Wielkopolska firma staje też do przetargu na dostawę wozów dla Poznania, ale tam przetarg dopiero się rozpoczyna. Jeśli więc Szczecin podpisze umowę, to po naszych torach będą jeździły pierwsze tramwaje solaris tramino (oficjalna nazwa modelu).

Czy to znaczy, że Solaris nie ma doświadczenia?

- Wcześniej tramwaje budowaliśmy w kooperacji z niemieckim Bombardierem - uspokaja Olszewski. - Jeżdżą po Krakowie i Gdańsku. Za kilka miesięcy będzie gotowy nasz pierwszy tramwaj, który będziemy testować w Poznaniu. Wóz numer dwa trafi do Szczecina.

Szczeciński kontrakt przewiduje, że pierwsze dwa tramina zostaną dostarczone 16 miesięcy po podpisaniu umowy. Potem, co miesiąc - po dwa kolejne.

- Jednocześnie z dostawą pierwszych wozów chcemy przygotować dla niskopodłogowców resztę torowiska między Basenem Górniczym i Gumieńcami - mówi Przepiera.

Kolejną linią dla takich tramwajów ma być siódemka (na Krzekowo). Śmiałe plany zakładają, że do 2015 r. wszystkie trasy będą mogły być obsługiwane takimi tramwajami.


Co to za tramwaje

Tramwaje skonstruowane przez Solarisa składają się z pięciu segmentów i mają długość 32 m. Maksymalna prędkość - 70 km na godz. W środku będzie 61 miejsc siedzących plus osiem dodatkowo rozkładanych i 145 miejsc stojących. Wozy będą mieć pełną klimatyzację. Napędzane mają być czterema silnikami elektrycznymi firmy Voith. Komponenty dostarczą firmy: Hübner (przeguby), Medcom (systemy trakcyjne) i Stemmann (pantografy).

Solarisa dotychczas znaliśmy jako dostawcę autobusów. W styczniu i lutym 18 pojazdów tej firmy przyjechało do spółek komunikacyjnych w Dąbiu i na Klonowica.

Źródło: Gazeta Wyborcza Szczecin

Awatar użytkownika
kulikowski
Posty: 894
Rejestracja: 29 sie 2007, 9:39
Lokalizacja: Rakowiec

Post autor: kulikowski » 06 mar 2009, 16:47


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
* Grafiki: Solaris.

(źródło: Mariusz Rabenda, Gazeta Wyborcza Szczecin, 5 marca 2009)
cyt. za: Rynek Kolejowy, 2009-03-06 09:48:45
7 9 15 128 136 154 172 175 188 208 504 S-2 S-3 RL R8 N32 N38 N88

alojzy
Posty: 1316
Rejestracja: 10 maja 2007, 9:08

Post autor: alojzy » 24 mar 2009, 11:57

Za infobusem:
Wizja niskopodłogowych tramwajów dla Szczecina znacznie oddala się w czasie. W szczecińskim Sądzie Okręgowym zapadła dziś decyzja, która uniemożliwia podpisanie umowy z wybraną w przetargu firmą „Solaris' - pisze Kurier Szczeciński. - Protest złożył poznański „Cegielski' - informuje Michał Przepiera, dyr. Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska szczecińskiego UM. - Krajowa Izba Odwoławcza go odrzuciła, firma się odwołała.
Szczeciński sąd nie pozostawił suchej nitki na proteście „Cegielskiego'. Ale dopatrzył się też uchybień formalnych w przeprowadzanym przez Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
- Czekamy na uzasadnienie wyroku. Dopiero gdy je poznamy, ogłosimy nowy przetarg, by nie powtórzyć tych samych błędów - tłumaczy Przepiera.
A to oznacza, że już straciliśmy kilka miesięcy. Uzasadnienie wyroku może nadejść za 2 tygodnie. Potem trzeba ogłosić nowe postępowanie, które także może się przeciągnąć.
Tymczasem wyłoniony w przetargu „Solaris' tramwaj dla Szczecina miał zaprezentować we wrześniu na branżowych targach. Z 6 oczekiwanych wagonów jeszcze 2 mogły trafić w tym roku na szczecińskie tory. Po piątkowej decyzji sądu jest to praktycznie niemożliwe. I żadną pociechą jest fakt, że podobne kłopoty mają Warszawa czy Wrocław. Link do źródła: http://www.kurier.szczecin.pl/Art.aspx?a=19106

Awatar użytkownika
rhemek
Posty: 2459
Rejestracja: 23 cze 2007, 16:22
Lokalizacja: Anin

Post autor: rhemek » 24 mar 2009, 13:05

I bardzo dobrze. Tramwaj Solarisa istnieje tylko na papierze a firma nie ma żadnych doświadczeń w budowie pojazdów szynowych. Jeśli to takie proste, to czemu inne fimy produkujące autobusy nie produkują tramwajów?

prosper5250
Posty: 842
Rejestracja: 11 lip 2007, 20:57
Lokalizacja: Białołęka-Ratusz

Post autor: prosper5250 » 24 mar 2009, 13:43

Bo Solaris uważa, że osiągnął już perfekcję w kopiowaniu wszelkich rozwiązań... Dość sprawna montownia, ot co... Kiedy niemal co tydzień dochodziło do pożarów autobusów firma tłumaczyła się: "To nie nasza wina"! To Boscha wina... Do nich miejcie pretensje bo autobus pali się przez nich... My tylko montujemy komponenty a gwarancję daje każdy z producentów komponentów oddzielnie :) Samsung też wziął się za montaż AGD, bo im też po dobrej sprzedaży telewizorów odbiło...

alojzy
Posty: 1316
Rejestracja: 10 maja 2007, 9:08

Post autor: alojzy » 25 mar 2009, 9:27

Więcej szczegółów o tramwajach Solarisa:
http://infotram.pl/text.php?id=23530&from=tag

Flash8222
Posty: 7735
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 25 mar 2009, 10:02

rhemek pisze:I bardzo dobrze. Tramwaj Solarisa istnieje tylko na papierze a firma nie ma żadnych doświadczeń w budowie pojazdów szynowych. Jeśli to takie proste, to czemu inne fimy produkujące autobusy nie produkują tramwajów?
prosper5250 pisze:Bo Solaris uważa, że osiągnął już perfekcję w kopiowaniu wszelkich rozwiązań... Dość sprawna montownia, ot co... Kiedy niemal co tydzień dochodziło do pożarów autobusów firma tłumaczyła się: "To nie nasza wina"! To Boscha wina... Do nich miejcie pretensje bo autobus pali się przez nich... My tylko montujemy komponenty a gwarancję daje każdy z producentów komponentów oddzielnie :) Samsung też wziął się za montaż AGD, bo im też po dobrej sprzedaży telewizorów odbiło...

Nie ma to jak z dupy wzięte argumenty... Najpierw lepiej zaczęrpnąć trochę informacji zanim coś się napisze... Żenua.

Awatar użytkownika
rhemek
Posty: 2459
Rejestracja: 23 cze 2007, 16:22
Lokalizacja: Anin

Post autor: rhemek » 25 mar 2009, 13:27

Chwilkę. Do dziś nie ma nawet jeżdżącego prototypu. Wiadomo, że prototyp zwykle ma masę usterek, które daje się wyeliminować po kilku miesiacach testów. Istnieje ryzyko, że tramwaj może być niwypałem, bo nie każdy prototyp wypala.

prosper5250
Posty: 842
Rejestracja: 11 lip 2007, 20:57
Lokalizacja: Białołęka-Ratusz

Post autor: prosper5250 » 25 mar 2009, 13:42

Flasha komentów nie bierz raczej pod uwagę bo każdy jest identyczny, właśnie tak jak powyżej - wystarczy odnaleźć kilka pierwszych z brzegu lub wyrywkowo w jego profilu...

blinski
Posty: 1310
Rejestracja: 25 kwie 2007, 14:08
Lokalizacja: z domu, po kryjomu

Post autor: blinski » 25 mar 2009, 14:37

ale te argumenty naprawdę nie były mądre. solaris bierze się za produkcję tramwajów w przeciwieństwie do innych europejskich marek kojarzonych z autobusami, ponieważ jego management obrał zupełnie inną strategię biznesową, właściwszą dla młodych marek - ekspansji branżowej. marki znane, o wielkiej produkcji i sprzedaży stawiają na konsolidację, najczęsciej dlatego, że ryzyko po prostu im się nie opłaca, do tego zbyt dużo gałęzi różnorakich branż byłoby ciężkie do ogarnięcia przy rozmiarze spółek. solaris od początku mało miał wspólnego ze strategicznym konserwatyzmem konkurentów, próbując chociażby zmaksymalizować elastyczność oferty wyposażenia swoich produktów, by maksymalnie dostosować je do życzeń odbiorcy. w zasadzie tym zaskarbił sobie sympatię jako młoda, nieznana wcześniej na świecie marka.
co do palących się autobusów - mówiąc o tym, nie można zapominać, że lwia część zapłonów miała miejsce tylko w jednym mieście - bratysławie. pominięcie faktu, że bratysława ma słabość do palących się autobusów, nie jednej marki, to skrajny nieobiektywizm i flash dobrze zrobił, wypominając to.

Awatar użytkownika
rhemek
Posty: 2459
Rejestracja: 23 cze 2007, 16:22
Lokalizacja: Anin

Post autor: rhemek » 25 mar 2009, 14:58

No dobrze, ale w takim razie niech najpierw zbuduje jeżdzący prototyp, przetestuje go, a potem staje do przetargów.

blinski
Posty: 1310
Rejestracja: 25 kwie 2007, 14:08
Lokalizacja: z domu, po kryjomu

Post autor: blinski » 25 mar 2009, 15:08

rhemek pisze:No dobrze, ale w takim razie niech najpierw zbuduje jeżdzący prototyp, przetestuje go, a potem staje do przetargów.
z tym akurat nie dyskutuję.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 25 mar 2009, 16:55

rhemek pisze:No dobrze, ale w takim razie niech najpierw zbuduje jeżdzący prototyp, przetestuje go, a potem staje do przetargów.
ależ nikt nie broni miastom zawrzeć takich zapisów w przetargu, które prototypów nie będą dopuszczały. Trudno mieć pretensję do Solarisa, że korzysta z okazji.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

BJ
(BJ.2052)
Posty: 7395
Rejestracja: 26 maja 2008, 13:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: BJ » 25 mar 2009, 18:10

rhemek pisze:Chwilkę. Do dziś nie ma nawet jeżdżącego prototypu. Wiadomo, że prototyp zwykle ma masę usterek, które daje się wyeliminować po kilku miesiacach testów. Istnieje ryzyko, że tramwaj może być niwypałem, bo nie każdy prototyp wypala.
Każda firma produkująca cokolwiek kiedyś jakoś zaczynała.

Nawet Twój kochany MAN, Prosperze =;

Więc może jednak poczekajcie, aż te tramwaje zaczną być produkowane i testowane i wtedy oceniajcie?

ODPOWIEDZ