[Kraków] Tramwajowe nowości
Moderator: JacekM
http://infotram.pl/text.php?from=main&id=41352405N-Kr czyli nowy tramwaj w Krakowie
MPK Kraków zamierza zbudować nowy tramwaj. Jednoprzestrzenny, wieloczłonowy z niską podłogą pojazd „405N –Kr”będzie de facto modernizacją trzech wagonów 105Na, które zostaną połączone w jedną całość. W ubiegłym tygodniu przewoźnik ogłosił przetarg na wykonanie takiej modernizacji. Jaki ma być ów „nowy”wagon? Aby choć trochę zobrazować jego wygląd warto przytoczyć kilka wymagań technicznych, zamieszczonych w specyfikacji przetargowej. Długość pojazdu to 40-41 m, szerokość 2,3-2,4 m, zaś maksymalna wysokość (mierzona bez pantografu) to 3,75 m. Wagon musi być przystosowany, co oczywiste, do poruszania się po torach o rozstawie 1435 mm. Tramwaj musi być wyposażony w pulpit manewrowy umiejscowiony z tyłu wagonu. Ponadto ma zostać wyposażony w system informacji wizualnej i fonicznej. System informacji wizualnej zewnętrznej, zrealizowany w oparciu o tablice typu LED/LCD, ma obejmować, na zewnątrz wagonu kierunek i numer linii widoczny z przodu, tyłu oraz na minimum trzech tablicach z boku (po jednej tablicy z boku w co drugim członie wagonu). Tablice boczne mają być dwustronne, na zewnątrz LED, do wnętrza LCD (minimum 38”), do wewnątrz tablica przeznaczona do emisji schematycznego przebiegu linii, z wyszczególnieniem, wyróżnieniem przystanku, do którego tramwaj się zbliża i przystanków węzłowych/końcowych. System informacji wizualnej wewnętrznej ma obejmować monitor lub zestaw monitorów –min. 24’’–, widocznych w kierunku jazdy i przeciwnym, usytuowanych w połowie długości każdego niskopodłogowego członu, w obszarze sufitowym. Stanowisko pracy motorniczego ma zostać wygrodzone od przedziału pasażerskiego, wygodzenie ma być zaś częściowo przeszklone i umożliwiać obserwację przedziału pasażerskiego. Pierwsze zewnętrzne drzwi mają spełniać funkcję drzwi do kabiny motorniczego i jednocześnie powinny być tak skonstruowane, aby mogły być także wejściem do przedziału pasażerskiego. Łącznie wagon ma zostać wyposażony w 7 drzwi, odskokowo-przesuwnych. Wnętrze pojazdu musi zapewniać możliwie wysoki komfort i atrakcyjność podróżowania, zachęcające do korzystania z tramwaju i jednocześnie charakteryzować się wysoką odpornością na wandalizm oraz umożliwiać łatwe usuwania zabrudzeń. Całkowita pojemność wagonu nie może być mniejsza niż 260 osób, przy normatywnym napełnieniu 5 osób na 1 m2, przy czym miejsca siedzące winny mieścić się w granicach 20% całkowitej pojemności wagonu. Prędkość konstrukcyjną wagonu przewidziano na 70 km/h. Tramwaj musi być wyposażony w indywidualny napęd każdego zestawu kołowego wózka napędowego, zaś każdy wózek musi posiadać własny falownik. Na dachu pojazdu mają znaleźć się 2 pantografy.
MPK Kraków chce przebudować trzy wagony 105Na na jeden tramwaj niskowejściowy
Wyłoniony w przetargu wykonawca zobowiązany będzie do zmodernizowania tramwajów do dnia 31 marca 2012 roku. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy wykonali modernizację lub produkcję tramwajów w ilości minimum 3 sztuk, polegającą na zastosowaniu napędów prądu przemiennego i wykonaniu elementów niskiej podłogi w każdym produkowanym bądź modernizowanym tramwaju, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –w tym okresie. Oferty można składać do dnia 23 sierpnia 2011 roku. Kryteria wyboru są następujące:
1. Cena oferty w złotych polskich - waga 70%,
2. Skrócony termin odbioru ostatecznego wagonu po modernizacji w dniach kalendarzowych - waga 20%,
3. Okres gwarancji w pełnych miesiącach - waga 10%. Za ofertę najkorzystniejszą zostanie uznana ta, która spełnia wszystkie wymagania określone w specyfikacji z najwyższą liczbą punktów przyznanych w sumie w kryterium: cena oferty, termin wykonania zamówienia i okres gwarancji. Oprócz wykonania samej modernizacji MPK Kraków oczekuje od Wykonawcy przekazania kompletnej dokumentacji technicznej wagonu 405N-Kr wraz z autorskimi prawami majątkowymi, a także przeprowadzenia szkoleń dla swoich pracowników. Szacowana wartość zamówienia to 5,5 mln zł. To o około 40 % mniej niż zakup nowego Bombardiera.
Może ktoś mi wytłumaczy. Po co ten tramwaj ma mieć dwa pantografy skoro ma być jednokierunkowy?
- Glonojad
- Dark Lord of The Plonk
- Posty: 27007
- Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
- Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki
Ale NGT12Dd czy Citadisy 402 nie maja. Choc redundancja sie przydaje.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.
Temat trochę ucichł...
Modernizację 3x105Na na 405N-Kr wykona Protram Wrocław
http://www.mpk.krakow.pl/pl/przetargi-i ... rzech.html
Modernizację 3x105Na na 405N-Kr wykona Protram Wrocław
http://www.mpk.krakow.pl/pl/przetargi-i ... rzech.html
Chyba tu pasuje, jak nie proszę o przeniesienie.
http://infotram.pl/text.php?from=main&id=59441
Newag w konsorcjum z Bombardierem ceną nie wygra. Ale może uwalą pozostałe oferty? Na specyfikacji aż tyle nie odrobią.
http://infotram.pl/text.php?from=main&id=59441
Newag w konsorcjum z Bombardierem ceną nie wygra. Ale może uwalą pozostałe oferty? Na specyfikacji aż tyle nie odrobią.

http://www.rynek-kolejowy.pl/49769/w_kr ... e_pesy.htmW Krakowie będą jeździć tramwaje Pesy
Nie obecny dostawca Bombardier, a bydgoska Pesa wygrała przetarg na dostawę 36 nowych tramwajów do Krakowa. Pierwszy nowy tramwaj ma się pojawić na krakowskich torach już w lutym 2014 roku. Będą to najdłuższe nowoczesne tramwaje w Polsce.
W przetargu oferty złożyły 4 firmy. Ta od Pesy Bydgoszcz nie była najtańsza (358 225 200 zł.), niższą złożył Solaris (351 287 999 zł). Według wielu komentatorów cichym faworytem był Newag (436 158 000 zł), który zaoferował tramwaje Bombardiera - dotychczasowego dostawcy taboru dla Krakowa. Na jego korzyść miało świadczyć to, że cena stanowiła tylko 55 proc. wagi w przetargu. Najdroższą ofertę przedstawił Stadler (517 013 280 zł.).
Za długość gwarancji MPK przyznawał 5 proc. punktów, a pozostałe 40 proc. oceny stanowiły kryteria techniczne. Należą do nich parametry techniczne dotyczące: wózków jezdnych, silnika trakcyjnego, przekładni mechanicznej, kół, podłogi w przedziale pasażerskim, systemu ogrzewania i schładzania powietrza w tramwaju, otworów okiennych w przedziale pasażerskim i kabiny motorniczego. Po przeanalizowaniu obu kryteriów, MPK Kraków wybrało ofertę Pesy jako najkorzystniejszą. Pozostałe firmy startujące w przetargu mogą się jeszcze odwołać od tej decyzji.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa trzydziestu sześciu fabrycznie nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych o długości minimum 39 m maksimum 43m każdy. Będą to najdłuższe nowoczesne tramwaje w Polsce. W Krakowie jeździ jeden tramwaj o podobnej długości - 405N, przygotowany przez Protram z trzech starych wagonów 105Na połączonych członami niskopodłogowymi. Jeśli MPK uda się zamówić nowe wagony, zrezygnuje jednak z kolejnych składów tego typu. Zamówienie ma zostać zrealizowane wraz z wyposażeniem i narzędziami specjalnymi oraz usługami powiązanymi. Szacunkowa wartość zamówienia wynosiła 360 mln zł netto 442,8 mln zł brutto). Termin realizacji to luty 2014 – wrzesień 2015 - mimo wydłużenia procedury przetargowej, nie był zmieniany.
MPK od otwarcia ofert potrzebowało aż dwóch miesięcy do wybranai najkorzystniejszej oferty. Nowe niskopodłogowe tramwaje mają być wyposażone w automatyczną klimatyzację, dwa automaty biletowe obsługujące zarówno bilon, jak i karty zbliżeniowe oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pesa zaoferowała Krakowowi tramwaj z rodziny Twist (zamówiły je już MPK Częstochowa i Tramwaje Śląskie) o nazwie Twist Step.
W Krakowie płacz i zgrzytanie zębami fanów Bombek 


Zdecydowane 

Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!
A parę miesięcy temu popełniłem takie coś:

Jednak pojęcie "klątwa Tramloga" ciągle ma moc...

Jednak pojęcie "klątwa Tramloga" ciągle ma moc...
15/12/2005-12/7/2019
Ale że trzeci i czwarty człon są różne? Hm, na to wychodzi.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!
-
- Posty: 4431
- Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
- Lokalizacja: Stary Mokotów
- Kontakt:
Proszę, narysuj niskopodłogową parówkęTLG pisze:Jednak pojęcie "klątwa Tramloga" ciągle ma moc...

Znajomy na fb oprócz lamentu ("nie dla złomu z Bydgoszczy") wstawił też dość interesującą wątpliwość:
Potrafi ktoś to skomentować?Jeszcze jedna ciekawostka, przecieki mówią że pesa zoferowała niską podłogę między skrajnymi dwoma wózkami, przy założeniu, że trzy wózki mają być napędowe, silniki mają być wewnątrz ramy, to coś tu śmierdzi - skrętny niskopodłogowy wózek napędowy z silnikiem wewnątrz ramy? Jak to się ma do faktu, że wózki mają być sprawdzone w wielu pojazdach, a z tego co wiem, pesa takich nie robi.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!