Elektrobusy

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 7011
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 20 sty 2021, 11:20

I powinien za to odpowiedzieć. Najlepiej poprzez utratę stanowiska.

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25791
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 20 sty 2021, 11:40

Pierwszy do odstrzału to powinien być ten ktoś, kto podjął decyzję, by infrastrukturę ładowarkową na mieście budowały MZA, a nie ZTM.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 7011
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 20 sty 2021, 11:54

To pewnie akurat ta sama osoba, która powinna zapłacić stołkiem... :term:

michael112
Posty: 3041
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 20 sty 2021, 12:19

Glonojad pisze:
20 sty 2021, 7:16
@michael112 To jest decyzja kontrowersyjna na wielu poziomach, ale na tym też. I teraz nawet małe miasta, co chcą być "jak Warszawa" kupuą po 2 elektrobusiki bo na więcej ich nie stać, zamiast odnowić więcej floty; flota autobusowa w Polsce bardzo młoda nie jest i każda złotówka powinna być ogładana 2 razy; z flotą tramwajową zresztą lepiej nie jest a pieniądze wydane na elektryczne autobusy to pieniądze też niewydane na usunięcie stozłomek w miastach szynowych. Winien jest też rząd, bo zobowiązał miasta do budowania elektrotransportu, ale... tramwajów elektrycznych w to nie wlicza.
Rzeczywiście zapomniałem o wymianie floty tramwajowej. Optymalne z punktu widzenia całego miasta (a nie tylko MZA) byłoby zamiast 130 elektryków (+30 solówek) kupić 130 gazowców (+30 gazowych solówek), zamiast ładowarek zainwestować w stacje CNG na pozostałych zajezdniach, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na wymianę floty tramwajowej.
Z autobusami nie jest jeszcze tak źle. Po zakończeniu dostaw podpisanych już umów z Solarisem i Autosanem, najstarsze autobusy będą z roku 2008. Wszystkie będą miały klimatyzację i prawie wszystkie (oprócz około 200 wozów z lat 2008-10) będą miały elektroniczny SIP (nawet nie wiem czy przypadkiem nie będzie on domontowywany na wzór SU18 #8880).
W przypadku tramwajów sporo jeszcze mamy tramwajów po prostu wysokopodłogowych (i tym bardziej bez klimatyzacji i bez elektronicznych "dech").
Przydałoby się doprowadzić do tego żeby wysokopodłogowce przynajmniej nie wyjeżdzały na brygady inne niż "dodatki" (oczywiście poza jakimiś wyjątkowymi sytuacjami typu awarie taboru niskiego czy zasilenia z powodu Wszystkich Świętych albo jako jakieś zametro gdyby było konieczne).

fraktal
Posty: 5685
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 20 sty 2021, 14:09

michael112 pisze:
20 sty 2021, 12:19
Glonojad pisze:
20 sty 2021, 7:16
@michael112 To jest decyzja kontrowersyjna na wielu poziomach, ale na tym też. I teraz nawet małe miasta, co chcą być "jak Warszawa" kupuą po 2 elektrobusiki bo na więcej ich nie stać, zamiast odnowić więcej floty; flota autobusowa w Polsce bardzo młoda nie jest i każda złotówka powinna być ogładana 2 razy; z flotą tramwajową zresztą lepiej nie jest a pieniądze wydane na elektryczne autobusy to pieniądze też niewydane na usunięcie stozłomek w miastach szynowych. Winien jest też rząd, bo zobowiązał miasta do budowania elektrotransportu, ale... tramwajów elektrycznych w to nie wlicza.
Rzeczywiście zapomniałem o wymianie floty tramwajowej. Optymalne z punktu widzenia całego miasta (a nie tylko MZA) byłoby zamiast 130 elektryków (+30 solówek) kupić 130 gazowców (+30 gazowych solówek), zamiast ładowarek zainwestować w stacje CNG na pozostałych zajezdniach, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na wymianę floty tramwajowej.
Z autobusami nie jest jeszcze tak źle. Po zakończeniu dostaw podpisanych już umów z Solarisem i Autosanem, najstarsze autobusy będą z roku 2008. Wszystkie będą miały klimatyzację i prawie wszystkie (oprócz około 200 wozów z lat 2008-10) będą miały elektroniczny SIP (nawet nie wiem czy przypadkiem nie będzie on domontowywany na wzór SU18 #8880).
Elektryki są bardziej trendy niż gazowce. Ale jeśli rzeczywiście to tak ma być, że w zimę będzie w nich zimno przez mało wydajny piec, a w lato gorąco przez oszczędzanie prądu na klimatyzacji to ja dziękuję za taką ekologię. Szkoda tylko, że poszło na to tyle kasy. Bo jeśli chodzi o awarię ładowarek, to problem będzie zminimalizowany, gdy będą zamontowane ładowarki na obu krańcach.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26936
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 20 sty 2021, 14:10

Uważam podobnie - wysokich powinno zostać tylko tyle, żeby każdy z nich raz w tygodniu wyjechał na jeden z dodatków. To byłaby swoista rezerwa czynna na wszelkie zametra, wszystkie święte czy awarie mostów.
pawcio pisze:
20 sty 2021, 11:40
Pierwszy do odstrzału to powinien być ten ktoś, kto podjął decyzję, by infrastrukturę ładowarkową na mieście budowały MZA, a nie ZTM.
Ta decyzja jest tym bardziej niezrozumiała, że jest spory pion inwestycji w ZTM który się parkingami ostatnio zajmuje. Z ekspedycjami powinno być zresztą tak samo, ale tutaj pewnie zadecydowała kwestia planu etatów.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

kajo
Posty: 2823
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 20 sty 2021, 14:22

Ale wy wiecie, że cykl życia tramwaju to 25-30 lat, a najnowsze wysokopodłogowce są z 2007 bodajże? Czyli mają 14 lat raptem. Nie powiem za kogo kadencji je kupiono, ale KMWTW.
Także biorąc pod uwagę że jesteśmy raczej biedni i wolałbym najpierw U-Boty mieć wymienione. To poczekamy na 100% niskiej podłogi 20 lat.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26936
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 20 sty 2021, 14:33

No więc na te 45 tramwajów wysokich z lat 2000-2007 wystarczy 8 dodatków, po 2 na każdej zajedni.

Jesteśmy raczej biedni, dlatego możemy kupić używane tramwaje. Ubotom trzeba dołożyć klimę i normalny SIL, a nie wymieniać, to absurdalny pomysł.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

kajo
Posty: 2823
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:17
Lokalizacja: Warszawa-Rakowiec

Post autor: kajo » 20 sty 2021, 14:55

Ale ja nie mówię już, tylko najpierw, jednak od tych 123n U-boty są starsze. Wątpię by ktoś kasował 7 lat młodszy tramwaj zamiast starszego.
Polecam: http://www.zm.org.pl
Nazywam się Kajo i jestem Roweroholikiem.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26936
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 20 sty 2021, 15:05

Kasowanie wagonu niskiego, tylko dlatego że jest starszy, zamiast wagonu wysokiego to jest jakiś kosmos którego nie jestem w stanie ogarnąć. Rocznik nic nie znaczy, to jest kwestia jednego NG2.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8877
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 20 sty 2021, 15:08

pawcio pisze:
20 sty 2021, 11:40
Pierwszy do odstrzału to powinien być ten ktoś, kto podjął decyzję, by infrastrukturę ładowarkową na mieście budowały MZA, a nie ZTM.
To nie była przypadkiem kwestia konstrukcji projektu - wystąpić mógł operator/przewoźnik/użytkownik, a nie mógł tego zrobić organizator?

Autobus Czerwon
Posty: 4333
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 20 sty 2021, 15:21

kajo pisze:
20 sty 2021, 14:55
Ale ja nie mówię już, tylko najpierw, jednak od tych 123n U-boty są starsze. Wątpię by ktoś kasował 7 lat młodszy tramwaj zamiast starszego.
Tramwaje i pociągi mają tę właściwość, że można je modernizować właściwie w nieskończoność. Nikt o zdrowych zmysłach nie skasuje u-bootów pozostawiając w ruchu hipolity (tak było np. z 3 Jelczami 120MM/2 po modernizacji (czy też właściwie budowie od nowa) w Jelczu w 2006 roku, które wycofano razem z Ikarusami, Mastero i pewnie podobnie będzie z najnowszymi rosyjskimi wagonami metra które są młodsze od metropolisów).

A sam u-boot to od strony elektrycznej konstrukcja w sumie nadal współczesna. 123N mają przestarzałe jak na 2006 rok silniki prądu stałego, które generalnie są bardziej kłopotliwe w eksploatacji.

wincenty
Posty: 1572
Rejestracja: 04 lis 2014, 21:25
Lokalizacja: Miasteczko Kabaty

Post autor: wincenty » 20 sty 2021, 15:32

A ja jednak decyzji miasta ws. zakupu elektryków będę bronił, ponieważ:
- Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada na przewoźników miejskich wymóg posiadania we flocie: 5 % autobusów zeroemisyjnych już od 1 stycznia 2021 roku, a 30 % od 1 stycznia 2028 roku. Autobusy hybrydowe, gazowe CNG i LNG nie są w rozumieniu tej Ustawy autobusami zeromisyjnymi. Dzięki temu zakupowi z ok. 12% taborem elektrycznym (w sumie 160 autobusów) MZA ma ten wymóg spełniony z nawiązką,
- zakup 130 elektryków sfinansowany był w ok. 1/3 środkami unijnymi (180 mln. zł) z perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020, z której duża cześć przeznaczona była na zrównoważony transport. Obecne Wieloletnie Ramy Finansowe mają generalnie inne cele (i teraz dochodzi jeszcze przeznaczenie na ożywienie gospodarek po kryzysie związanym z pandemią) i tak dużych pieniędzy unijnych na autobusy już się nie dostanie.
Zatem miasto, a co za tym idzie MZA dobrze wykorzystało moment i przy obowiązujących uwarunkowaniach prawnych i finansowych dokonało według mnie słusznego zakupu elektryków. Nie wyszło, mimo podpisanych umów, z postawieniem ładowarek i stąd takie, a nie inne aktualne wykorzystanie tych autobusów. Ale to stan przejściowy, który zapewne się zmieni. Pytanie, w jaki sposób zabezpieczone były kwestie postawienia ładowarek, czyli kto tak naprawdę zawinił, że nie stoją one, tam gdzie już powinny stać. I ta instytucja powinna ponieść konsekwencje.
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.

Awatar użytkownika
konri
Posty: 2107
Rejestracja: 21 paź 2011, 18:41
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: konri » 20 sty 2021, 16:01

MJ pisze:
19 sty 2021, 19:28
Jak wygląda sytuacja w przypadku temperatur około 0 stopni? W autobusach ze spalinowym silnikiem można jeździć na włączonej samej pompce obiegowej bez pieca wykorzystując ciepło z silnika. Są jakieś elektryczne nagrzewnice?
Wygląda tak, że piec załącza się nawet przy ponad 15°C, za każdym razem gdy jest włączone nawet minimalne ogrzewanie w kabinie lub na wozie.
Żadnego elektrycznego ogrzewania podczas jazdy nie ma, jedynie jest grzałka elektryczna która jest w stanie podgrzać płyn ale wyłącznie podczas ładowania autobusu.

bartoni722 pisze:
19 sty 2021, 21:54
O, a byłem pewien że skoro rozkład zakłada zjazdy na zakład to są one normalnie traktowane jako praca na linii. Czyli: na 111, 128 i 511 są płatne bo zakłada je rozkład, a na 169 i 269 gdzie rozkład ma obiegi wewnętrzne MZA już nie. Ale skoro jest tak jak mówisz, to nie ma kwestii, dzięki ;)
Każdy przejazd techniczny na ładowanie jest niepłatny, nawet zjazd z Marymontu na Włościańską pod ładowarke trzeba rozpisywać w karcie.

Swoją drogą dzisiaj oprócz zepsutej ładowarki na Konwiktorskiej, padły obie ładowarki na Włościańskiej. Także 503, 511, 705 i 735 dzisiaj na dieslach.

fraktal
Posty: 5685
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 20 sty 2021, 16:12

kajo pisze:
20 sty 2021, 14:55
Ale ja nie mówię już, tylko najpierw, jednak od tych 123n U-boty są starsze. Wątpię by ktoś kasował 7 lat młodszy tramwaj zamiast starszego.
Ja tramwajami z lat 2000-2007 bym się aż tak nie martwił, gdy najstarsze 105tki w ruchu są z roku 1985 czyli pewnie starsze od Ciebie. Jak zostanie te 30 wagonów wysokich, czyli 15 składów, to będzie disneyland, bo bierzemy je na dodatki, głównie na linię o wysokiej częstotliwości i mogą sobie tam jeździć. Ale jest co kasować, a z 2000 roku są nie tylko ubooty zresztą, ale także 105tki.

ODPOWIEDZ