Warszawskie dworce i przystanki kolejowe

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 21 sty 2010, 23:46

Obrazek
Jest ostateczny projekt liftingu Dworca Centralnego
Krzysztof Śmietana
2010-01-20, ostatnia aktualizacja 2010-01-20 19:45

Obrazek
Widok Dworca Centralnego po liftingu w nocy

Ma być jaśniej, czyściej i bez smrodu. W PKP zarzekają się, że wiosną zacznie się remont Dworca Centralnego, który potrwa niemal do mistrzostw Euro 2012

Kolejarze nazywają ten remont "poważnym liftingiem", bo przede wszystkim ma się poprawić wygląd najważniejszej stacji w stolicy. Kolorowe wizualizacje zmian prezentowano wczoraj w tzw. strefie VIP na Centralnym. To niewielkie pomieszczenie, które w latach 70. służyło jako salonik m.in. dla Leonida Breżniewa, a teraz jest to poczekalnia dla podróżnych z biletem na przejazd wagonami pierwszej klasy.

Szklane punkty w hali

Zmiany na dworcu przygotowało Towarzystwo Projektowe. Jego autorstwa są m.in. meble miejskie na Krakowskim Przedmieściu. Zakres prac firma musiała dostosować do dość niewygórowanego budżetu - PKP przeznaczyło na roboty 22 mln zł. - Dworzec Centralny to jedna z ikon miasta. Nie zmieniamy jej bryły. Chodziło o to, żeby podnieść jakość przestrzeni - mówił Jerzy Porębski, główny projektant remontu Centralnego.

Co więc się zmieni? Generalnie ma być jaśniej, czyściej, bez smrodu i chaosu reklam. Z hali głównej znikną wszystkie obecne budki, które pojawiły się tu w ostatnich latach. W zamian w różnych miejscach hali spotkamy szklane punkty usługowe o różnych kształtach, w których zostaną umieszczone kioski, niewielkie kawiarnie i informacja kolejowa. Na nowo zostaną zagospodarowane antresole. Na tej wschodniej (od strony ul. Emilii Plater) nad głównymi kasami ulokuje się ogromna restauracja. Po drugiej stronie hali (tam gdzie dawniej były kasy międzynarodowe) wyznaczono miejsce dla centrum informacji turystycznej. Remont przejdzie poczekalnia po sąsiedzku. Ma w niej zacząć działać niewielka kawiarnia.

Lifting żyletek

Gruntownie powinien się zmienić wygląd przejść podziemnych. Będą tu nowe, jasne sufity. Znikną zaś wszystkie śmierdzące bary. PKP mają wprowadzić zasadę, że w podziemiach nie można przyrządzać dań, tylko sprzedawać gotowe produkty (np. kanapki). W dwóch galeriach, z których schodzi się na perony, do likwidacji przewidziano wszystkie istniejące punkty handlowe, m.in. kioski i księgarnię. - Dzięki temu będzie można wygodniej przejść - zapowiada Jerzy Porębski.

Na poziomie peronów zostaną m.in. wyremontowane poczekalnie. W środkowej części pojawią się nowe podwieszone sufity. Tzw. żyletki, które służą do wygłuszania hałasu, pozostaną na skrajnych częściach peronu. Zostaną jednak wyczyszczone i pomalowane.

W całym budynku dworca zacznie działać nowe oświetlenie, a wszystkie elewacje kamienne zostaną odświeżone. Projektant uznał zaś, że nie da się wyszorować aluminiowych paneli na zewnątrz i wewnątrz, które są aż brązowe od brudu. Zdecydowano, że zostaną one zasłonięte - wewnątrz reklamami, a na zewnątrz ogromną płachtą, na której różni artyści mieliby prezentować swoje dzieła. Dworzec ma być też przystosowany dla niepełnosprawnych.

Rozbiórka po remoncie?

- Prace remontowe zaczną się na początku drugiego kwartału tego roku i skończą się przed Euro 2012 - zapowiedział wczoraj prezes PKP Andrzej Wach. Dziennikarze zwrócili jednak uwagę, że poprawa wyglądu sąsiedniego dworca - Warszawa-Śródmieście - kilka lat temu skończyła się klapą. Na środkowym peronie wciąż królują brzydkie pawilony, a z tunelu wydobywa się smród.

Kolejarze zarzekają się, że tym razem na Dworcu Centralnym efekt będzie lepszy. Przyznają jednak, że wszystkich niemiłych zapachów nie da się uniknąć, dopóki na dworzec będą wpuszczane pociągi z toaletami, których zawartość wylewa się lub wypada na tory. A tak jest w większości obecnych wagonów.

Nad zmianami na Centralnym, podobnie jak na innych polskich dworcach, ma czuwać Jacek Prześluga, który niedawno trafił do zarządu PKP. Wcześniej, w latach 2005-06, był szefem spółki PKP InterCity.

Remont Centralnego ma wystarczyć na osiem-dziesięć lat. Kolej nie zarzuciła koncepcji, że potem wszystko zostanie zburzone i powstanie całkiem nowy dworzec. Na jego koncepcję PKP wspólnie z ratuszem chcą niedługo ogłosić międzynarodowy konkurs.
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,95190,7476798.html

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Materiały PKP
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8621
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 22 sty 2010, 21:21

:arrow: Bez reklam na budynku i w holach to te wizualizacje wyglądają nawet przyzwoicie.

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 23 sty 2010, 1:07

Obrazek

Czy bary z podziemi Centralnego powinny zniknąć?

Kolejarze zapowiedzieli, że z podziemi Dworca Centralnego mają zniknąć wszystkie bary. Dlatego żeby było czyściej czy dlatego że tak jest najłatwiej?


W środę PKP przedstawiły koncepcję modernizacji Dworca Centralnego. Ma być czyściej, widniej i przestronniej. W podziemiach mają pojawić się nowe jasne sufity, zniknąć mają za to wszystkie bary, punkty z kebabami, minirestauracje z potrawami azjatyckimi czy kuchni polskiej. Jest ich w sumie blisko 20. Jedyne jedzenie, jakie będzie można kupić w podziemiach dworca po modernizacji, to gotowe kanapki albo ciastka w kawiarniach.

Czekanie na głodno

Kolej argumentuje m.in. tym, że zapachy spalenizny i przepalonych tłuszczy w podziemiach dworca nie należą do przyjemnych. Z drugiej strony niejeden podróżny, czekając na swój pociąg (zwłaszcza spóźniający się), chętnie zjadłby coś ciepłego. Czy nie wystarczyłoby zainstalowanie w podziemiach wydajnego systemu wentylacji? Technicznie da się to zrobić. Na jesieni ubiegłego roku w Złotych Tarasach obok Dworca Centralnego uruchomiono McDonalda w miejscu, które było projektowane nie pod gastronomię, lecz na biura. Żeby mogła działać, w budynku przebito m.in. dodatkowe piony wentylacyjne. McDonald działa także w przejściu podziemnym pod skrzyżowaniem Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II.

- Zapachy z tego lokalu nie są dolegliwe, wydaliśmy sporo pieniędzy na infrastrukturę, w tym na wentylację - mówi Krzysztof Kłapa, rzecznik McDonald's.

- Nie widzę powodu, żeby McDonald miał zniknąć - mówi Zbigniew Woźniak, dyrektor Warszawskich Przejść Podziemnych, które zarządzają przejściem obok Centralnego. - Nie mam też w planach rozwiązywania umów z innymi punktami gastronomicznymi na naszym terenie: pizzerią, kebabem czy restauracją z kuchnią polską. Dbaliśmy o to, żeby miały prawidłową wentylację i kanalizację, żeby nie emanowały zapachami.

Śmieci i ścieki

Jednak Michał Wrzosek, rzecznik PKP, podkreśla, że w podziemiach dworca bary nie mogą zostać, bo zapachy to tylko jeden z problemów. Paweł Szychman, dyrektor Rejonu Dworców Kolejowych w Warszawie, precyzuje: - Przepisy nie pozwalają na zrzucanie tłuszczy do kanalizacji. Bary muszą mieć separatory. Podczas kontroli nawet je pokazują. Tyle że jak wyjdzie inspektor, to zdarza się, że dla oszczędności są one odłączane, a niedozwolone ścieki lądują w kanalizacji - opowiada. Zamiast rygorystycznie sprawdzać, czy najemcy przestrzegają przepisów, kolejarze wolą przenieść gastronomię na antresolę od strony Emilii Plater, gdzie kiedyś działała restauracja i jest przemysłowy separator tłuszczu.

- Powstanie tam coś w rodzaju tzw. food courtu takiego jak w galeriach handlowych. Tam też punkty gastronomiczne nie mieszają się z innymi sklepami, wszystkie są razem - przekonuje rzecznik Wrzosek.

Kebab? Dwa piętra wyżej

Cała antresola ma blisko 2 tys. m kw., na gastronomię będzie można przeznaczyć mniej więcej połowę tej powierzchni. Zmieści się tam pewnie tylko kilka barów lub restauracji. Żeby tam dotrzeć z peronu, trzeba wejść po schodach na poziom -1, potem po schodach do hali głównej, a stamtąd kolejnymi schodami na antresolę. To niewygodne i zajmuje dużo czasu.

- To prawda, bary nie będą tak pod ręką jak teraz - przyznaje Michał Wrzosek. - Ale my nie chcemy, żeby było tak jak teraz. Także dlatego, że ludziom, którzy kupują kebaby czy zapiekanki, zawsze coś spadnie na podłogę. Rocznie przez Centralny przewija się 16 mln ludzi. Niech 5 proc. kupi zapiekankę, a co dziesiątemu z nich coś upadnie, to już generuje konkretne koszta utrzymania dworca - mówi rzecznik PKP. Twardo zapowiada, że nie ma odwrotu od przeniesienia barów na antresolę. - W ramach modernizacji zamontujemy na dworcu spójny, czytelny i profesjonalny system komunikacji, który pokieruje na antresolę, a nawet poda informację o tym, ile czasu zajmie dotarcie do niej. A będzie trwało krócej niż dziś, bo między antresolami a peronami chcemy przebić windy - obiecuje.

Nie wyrzucajcie wszystkiego
Z planów remontu Dworca Centralnego wynika, że jego autorzy pociągami raczej nie jeżdżą. Planują, że dworzec będzie jasny i pachnący, ale chcą to osiągnąć, wyrzucając wszystko, co służy spieszącym się podróżnym - nie tym, co przyjadą tu raz na Euro, ale tym, którzy przemieszczają się tu codziennie. Mają zniknąć bary, a przy okazji znajdujące się tuż przy peronach kioski i księgarnie. Może będzie i szerzej, ale chyba nie wygodniej?
Wygodnie to jest kupić sobie dwie minuty przed odjazdem lekturę na podróż. A w tych księgarenkach przy peronach naprawdę mają nowości.
Poza tym kioski z gazetami i księgarnie nie są ani z krainy ciemności, ani smrodu.
Agata Żelazowska
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,95 ... knac_.html
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 23 sty 2010, 15:46

Mają zniknąć bary, a przy okazji znajdujące się tuż przy peronach kioski i księgarnie.
:shock: :bredzisz:

To chyba ewenement na skalę europejską... :-k

Cóż, władze PKP po raz kolejny pokazują, że zasługują jedynie na rozgonienie na cztery wiatry... =;
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8621
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 23 sty 2010, 16:51

:arrow: No tak, bary postawili na równi z kioskami z prasą. No to może w ogóle niech tylko kasy biletowe tam zostawią #-o.

Adam G.
Posty: 5443
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:56
Lokalizacja: Żoliborz

Post autor: Adam G. » 25 sty 2010, 12:55

Dworzec umrze, a menele jak byli, tak będą - ot co. W tym kraju niczego nie da się zrobić z głową.
noidea

Awatar użytkownika
humptyangel
Posty: 554
Rejestracja: 14 lip 2007, 18:48
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Post autor: humptyangel » 25 sty 2010, 15:25

A SISKOM ma jeszcze więcej wizualek ;-) :
http://siskom.waw.pl/kp-dworce.htm#centralna
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu jego napisania:)
Obrazek
SISKOM - Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 25 sty 2010, 23:38

Największy problem to nie w samym wyremontowaniu, a w utrzymaniu czystości. Żeby nie było jak na Śródmieściu (ale to może też kwestia słabych materiałów)
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Michał W.
Posty: 818
Rejestracja: 26 mar 2008, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Michał W. » 26 sty 2010, 0:35

Otóż to, otóż to. Dawno się już z Tobą MeWa nie mogłem zgodzić w żadnej sprawie a tu taka miła niespodzianka :)
Natomiast brakiem niespodzianki (i to niemiłym) będzie standardowa polska przypadłość. Dworzec zostanie odremontowany, i to może nawet z użyciem dobrych materiałów i może nawet bez fuszerki (LOL!), ale i tak niedługo potem będzie tak samo zapuszczony jak dziś, bo po prostu nikt nie będzie o niego dbał. Typowym przykładem tej polityki jakości (a właściwie jej braku) są wyremontowane przystanki warszawskiego węzła...
after da równik

www.fotokolej.waw.pl

kebe

Post autor: kebe » 27 sty 2010, 20:13

Obrazek
:D :D :D :D
Reporter uwięziony przez supertoaletę
Nikt nie przewidział, że tak się to skończy. Łukasz Wieczorek chciał pokazać widzom nowe supernowoczesne toalety na peronie stacji Śródmieście. Zapłacił dwa złote, wszedł do środka i... już nie wyszedł. Do akcji wkroczyła więc policja, straż ochrony kolei, ochrona dworca i mechanik.
To miał być zwykły dzień pracy Łukasza Wieczorka. Reporter TVN Warszawa udał się na dworzec Śródmieście, by przygotować reportaż o tym, że w PKP wreszcie zaczęły się przygotowania do Euro 2012. I na własnej skórze przekonał się, jak daleko zaszły te zmiany.

Widać je na pierwszy rzut oka. Na stacji Śródmieście pojawił się prawdziwy cud myśli technicznej: inteligentna toaleta za 20 tys. zł. Reporterowi TVN Warszawa zapewniła niezapomniane przeżycia. Gdy wszedł do środka, automatyczne drzwi zatrzasnęły się i w żaden sposób nie można było ich otworzyć. Do akcji ruszyli policjanci.

"Wypuścimy jak pan wyjdzie"

Niestety, nic nie udało się im wskórać. Na pomoc wezwani zostali więc mechanicy. W czasie oczekiwania na odsiecz, przy toalecie pojawiła się ochrona dworca. Ochroniarze powiedzieli, że wypuszczą uwięzionego w toalecie reportera jeżeli ten... pokaże im pozwolenie na filmowanie dworca. Pozwolenie udało się przecisnąć szparą między drzwiami a podłogą. Wbrew zapowiedziom ochronie nie udało się uwolnić reportera.

W końcu po godzinie przyszedł mechanik, któremu otworzenie toalety zajęło zaledwie kilka minut.

Łukasz Wieczorek

kamil
Posty: 75
Rejestracja: 23 sty 2009, 20:39

Post autor: kamil » 27 sty 2010, 20:17


Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 27 sty 2010, 20:23

Ochroniarze powiedzieli, że wypuszczą uwięzionego w toalecie reportera jeżeli ten... pokaże im pozwolenie na filmowanie dworca.
Ke? :-s
Od kiedy trzeba mieć pozwolenie na filmowanie/fotografowanie dworca? 8-(
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

kebe

Post autor: kebe » 27 sty 2010, 20:24

Wolfchen pisze:
Ochroniarze powiedzieli, że wypuszczą uwięzionego w toalecie reportera jeżeli ten... pokaże im pozwolenie na filmowanie dworca.
Ke? :-s
Od kiedy trzeba mieć pozwolenie na filmowanie/fotografowanie dworca? 8-(
No chyba? jest zakaz fotografowania obiektów publicznych...

Tm
Posty: 7559
Rejestracja: 13 gru 2005, 21:27
Lokalizacja: Boskie Buenos

Post autor: Tm » 27 sty 2010, 20:27

W czasie oczekiwania na odsiecz, przy toalecie pojawiła się ochrona dworca. Ochroniarze powiedzieli, że wypuszczą uwięzionego w toalecie reportera jeżeli ten... pokaże im pozwolenie na filmowanie dworca.
Paragraf 22 jak żywy.
აბგდევზთიკლმნოპჟრსტუფქღყშჩცძწჭხჯჰ
абвгґдеєжзиіїйклмнопрстуфхцчшщюяь
ابتثجحخدذرزسشصضطظعغفقكلمنهويةى

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 27 sty 2010, 20:28

kebe pisze:jest zakaz fotografowania obiektów publicznych...
Teraz, to nawet zdjęli piktogramy z zakazem fotografowania z WKU czy jedostek wojskowych...
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

ODPOWIEDZ