Strona 58 z 375

: 11 wrz 2008, 9:49
autor: przewoz
Gacek pisze:Wcale sie nei odkształca. Nie trzeba jej naciągać, regulować....
Znika jeszcze problem zerwania sieci. Może i kradzież była by utrudniona.

[ Dodano: Czw 11 Wrz, 2008 10:50 ]
8917 pisze:Po tekście "Polski", w którym zaproponowaliśmy
Tia... jasne. Po Waszym tekscie.
Już kolejny raz ta gazeta przypisuje sobie różne zasługi.
Taka specjalistyczna gazeta, a każe "trakcję" wymieniać. Brawo.

: 11 wrz 2008, 11:09
autor: jasiu
A czy gdzieś na świecie używa się tej "szyny prądowej" na prawdziwej kolei? (powyżej 600-750 V)

: 11 wrz 2008, 11:21
autor: przewoz
jasiu pisze:A czy gdzieś na świecie używa się tej "szyny prądowej" na prawdziwej kolei? (powyżej 600-750 V)
Przejżyj wątek. Jest to dość normalne, na przykład dworzec w Berlinie ma taką szynę - 25kV.

: 11 wrz 2008, 11:56
autor: jasiu
nie byłem własnie pewien, czy to 25kV, czy może napięcie dla S-Bahnu

: 11 wrz 2008, 21:11
autor: Piotr Wi
W Berlinie górna szyna prądowa jest zastosowana przy napięciu 15kV 16 2/3 Hz co widać po długości izolatora. Współpracuje z odbierakami dachowymi. S-Bahn ma odbiór z bocznej trzeciej szyny takiej jak stosowana w sieciach metra.

: 11 wrz 2008, 21:52
autor: przewoz
Piotr Wi pisze:W Berlinie górna szyna prądowa jest zastosowana przy napięciu 15kV 16 2/3 Hz co widać po długości izolatora.
Tak, sorki. Berlin to ewidentnie 15/ 16 i 2/3Hz :)

: 11 wrz 2008, 23:44
autor: metron
inż. Glonojad pisze:Powszechnie stosuje się ją w Niemczech w szybkich tramwajach - w tunelach podziemnych (jakby były inne), często o skrajni "dla metra".

W Warszawie znam dwa przypadki zastosowania - w metrze, z tym, że do tego używa się jakiegoś wózka-wagoniku (wagony nie maja pantografu wszak) z odbierakiem (ukłony dla MeWy za nagranie tematu i dla z-cy kierownika T-3 za skrócony opis rozwiązania technicznego) oraz, już historyczne, w przejeździe tramwajowym pod tzw. starym wiaduktem nad żabą (obecnie rozebrane, nie będzie odtworzone).
W metrze górna szyna prądowa znalazła zastosowanie na STP. W skrócie to wózek jeżdzi na szynach zamontowanych na górze. Energia dostarczana jest kablem z wtykiem który podłącza się do specjalnego bolca na odbieraku wagonu lub koło niego. Nie pamiętam dokładnie bo na elektrowozowni dawno już nie byłem, zarysy jednak pamiętam

: 12 wrz 2008, 8:55
autor: przewoz
W metrze górna szyna prądowa znalazła zastosowanie na STP.
W Metrze jest tak jak mówisz, ale jednak to będzie coś innego, tutaj musi być współpraca na linii odbierak - szyna, a pantograf jest jak najbardziej klasyczny. Ale jak widać nie jest to jakaś zupełna nowość.
Problemem będzie to, że znowu trzeba będzie zamknąć tunel, chyba że zaczekamy z tym do pełnego remontu średnicy (2 lata).

: 12 wrz 2008, 10:24
autor: Glonojad
Gacek pisze:
pawcio pisze:Tylko na górze. Może być wyżej i mniej się odkształca pod pantografem niż sieć trakcyjna.
Wcale sie nei odkształca.
Nie isnieje materiał, który by się wcale nie odkształcał.

: 12 wrz 2008, 10:51
autor: kajo
Odkształcenia rzędu paru milimetrów można pominąąć.

: 12 wrz 2008, 10:57
autor: Glonojad
Nie mówię, że nie. Twierdzę jednak, że istnieją :p

: 12 wrz 2008, 12:43
autor: kajo
A mógłby ktoś napisać, z jakiego materiału są zrobione te szyny prądowe, są całe z miedzi czy inaczej to wygląda?

: 12 wrz 2008, 13:38
autor: przewoz
kajo pisze:prondowe
#-o

Szyny prądowe, jako że mają duży przekrój na pewno miedziane nie będą. Kosztowały by majątek :) Stal wystarczy (pewnie z jakimiś dziwnymi domieszkami, niekoniecznie, dużo lżejsze niż szyny kolejowe i mniej wytrzymałe, bo w końcu miliony ton po nich nie przejeżdżają).

: 12 wrz 2008, 15:17
autor: 8917
[img]http://bi.gazeta.pl/im/3/4089/m4089863.gif[/img] pisze: Kolej przegrywa z wandalami

Wandalom już udało się pomalować nowe piętrowe składy jeżdżące od kilkunastu dni po torach. Nie oszczędzają także wyremontowanych stacji. Czy kolejarze kiedykolwiek sobie z nimi poradzą?

Piętrowe pociągi kupione za ponad ćwierć miliarda złotych zostały zabazgrane już w pierwszym tygodniu kursowania. Grafficiarzom udało się niemal do połowy zamalować boczną ścianę wagonu razem z szybami.

- Zrobili to na torach odstawczych za Dworcem Zachodnim, gdy skład czekał na zmianę kierunku jazdy. Pociąg udało się już wyczyścić - mówi Donata Nowakowska, rzeczniczka Kolei Mazowieckich.

Sprawców jednak nie ujęto. Nowakowska przyznaje, że dewastacja taboru to ogromny kłopot dla przewoźnika.

- Problem mamy też także z wybijaniem szyb. Zdarzają się także podpalenia składów. Najgorzej pod tym względem jest na linii do Tłuszcza - dodaje Nowakowska.
(...)
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,3486 ... alami.html

Dokończenie artykułu znajduje się w temacie :arrow: "Warszawskie dworce i przystanki kolejowe".

: 12 wrz 2008, 22:05
autor: Adamq
kajo pisze:A mógłby ktoś napisać, z jakiego materiału są zrobione te szyny prądowe, są całe z miedzi czy inaczej to wygląda?
Szyny prądowe mogą być wykonane z aluminium (stop silumin) z wtopionym prętem miedzianym, wystający około 6mm powyżej korpusu tejże szyny. Nie wykluczam innego rozwiazania konstrukcyjnego tego zagadnienia.
Na tym zdjęciu :arrow: http://bahn.eu07.pl/bahn/fahrdraht-bhbf/ jest to prawdopodobnie szyna stalowa z wtopioną wkładką grafitową.