MZDiK Radom pisze:Bilety autobusowe będzie można kupować także przez telefony komórkowe!
W walentynkowym prezencie radomianie dostaną możliwość zakupu biletów autobusowych przez telefon komórkowy. Od 14 lutego zacznie się bowiem półroczny test systemu Mobilet w naszej komunikacji miejskiej. Z nowej usługi będą mogli korzystać wszyscy posiadacze komórek z dostępem do Internetu. Warto przekonać się, że to wyjątkowo łatwe!
Na 11 dni przed rozpoczęciem okresu testowego nowej usługi w Radomiu zorganizowaliśmy konferencję prasową, by między innymi przy pomocy lokalnych mediów promować system Mobilet. W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczyli: Andrzej Arendt ze spółki Projekt Parking, Kamil Tkaczyk - dyrektor MZDiK oraz Grażyna Walkiewicz - kierownik Działu Taryfowo-Biletowego MZDiK. Zasady funkcjonowania systemu zostały pokazane podczas prezentacji multimedialnej.
Już od 14 lutego 2011 roku Radom dołączy do grona kilkudziesięciu miast w całej Polsce, których mieszkańcy mogą cieszyć się wygodą i swobodą, jakie daje system Mobilet w komunikacji miejskiej. Warto tutaj przypomnieć, że to nie jest zupełna nowość, bo od 2008 roku ów system działa w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Radomiu.
System Mobilet to nowoczesna platforma, pozwalająca zarówno na kasowanie elektronicznych biletów w komunikacji miejskiej i kolejowej, jak też na rozliczanie rzeczywistego czasu postoju samochodów w strefach płatnego parkowania przy pomocy telefonów komórkowych. Dzięki tej usłudze bilety stają się dostępne wszędzie przez 24 godziny na dobę, natomiast szukanie drobnych pieniędzy w portfelach lub wycieczki do parkomatów to już jedynie niemiłe wspomnienia.
Na polskim rynku system Mobilet jest dostępny od kilku lat i doskonale sprawdza się w praktyce. Dzięki temu spotyka się z coraz większym zainteresowaniem ze strony władz miast lub zarządów komunikacji oraz samych użytkowników. Teraz można z niego korzystać praktycznie we wszystkich rejonach Polski. Elektroniczne bilety komunikacji miejskiej mogą kupować między innymi mieszkańcy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, Poznania, Szczecina, Olsztyna, Gorzowa Wielkopolskiego, Lublina i Trójmiasta. Rozliczać rzeczywisty czas postoju w strefach parkowania mogą zaś kierowcy między innymi z Warszawy, Torunia, Bytomia, Opola i Radomia. Łącznie to już niemalże 100 polskich miast i gmin. Od lutego 2011 roku dołącza do tego grona komunikacja w Radomiu, a kilka następnych miast już przygotowuje się do wdrożenia tej nowinki. Dzięki temu system Mobilet jest najpowszechniej stosowaną w Polsce tego typu usługą.
W czym tkwi tajemnica popularności systemu Mobilet? Przede wszystkim jest to bardzo nowoczesne rozwiązanie. Nie korzysta ani z zawodnych wiadomości SMS, ani też z niezbyt wygodnych połączeń głosowych. Dzięki wykorzystaniu mobilnego Internetu udało się osiągnąć maksymalną niezawodność i bezpieczeństwo systemu i do minimum obniżyć koszty związane z korzystaniem z aplikacji w telefonie. Zastosowana technologia jest także całkowicie niezależna od operatorów sieci GSM, co oznacza, że z Mobiletu mogą skorzystać na identycznych zasadach klienci wszystkich sieci komórkowych - polskich i zagranicznych. Aplikacja jest dostępna praktycznie dla wszystkich telefonów komórkowych, obecnie dostępnych na rynku, gdyż wymagany jest tylko dostęp do Internetu w takim aparacie. Ponadto użytkownik korzysta z systemu, poruszając się po intuicyjnym graficznym menu. Aplikacja praktycznie poprowadzi go za rękę od początku do końca. Użytkownik nie musi znać i podawać żadnych specjalnych kodów czy numerów telefonów, innych dla każdego miasta. Nie musi interesować się występującymi rodzajami biletów. System zatroszczy się o to za niego!
Co zatem należy zrobić, aby stać się użytkownikiem systemu Mobilet? Najpierw należy wysłać SMS o treści MOBILET REJ pod numer 7037, a następnie zainstalować darmową aplikację, która będzie zwrotnie przesłana do użytkownika. Można też zarejestrować się bezpośrednio na stronie
www.mobilet.pl. Potem trzeba jeszcze tylko zasilić elektroniczną portmonetkę przelewem lub za pośrednictwem systemu Płatności.pl. Dostępna jest także forma rozliczeń przy pomocy polecenia zapłaty. Korzystanie z Mobiletu można zacząć natychmiast, nawet stojąc już na przystanku. Aby kupić bilet za pomocą systemu, wystarczy wybrać z graficznego menu żądany rodzaj biletu i potwierdzić chęć jego skasowania.
Kasowanie biletu i jego przesłanie w aplikacji Mobilet odbywa się zawsze w jednej szyfrowanej wersji. Kontrola polega na pokazaniu kontrolerowi biletu zapisanego w aplikacji. Jest on odpowiednio zabezpieczony przed nadużyciami, jak i przed próbami podrobienia. Wyeliminowane zostały ponadto wszelkie bolączki systemów opartych na technologii SMS. Niemożliwe jest podrabianie, kopiowanie albo przesyłanie między pasażerami wiadomości SMS zawierającej taki bilet. Użytkownik nigdy nie spotka się też ze stresującą i nieprzyjemną sytuacją, gdy wydał już polecenie skasowania biletu, płacąc jednocześnie za niego, ale zwrotny SMS jeszcze nie dotarł. Znane są przypadki, kiedy SMS docierał nawet po kilku godzinach, zaś pasażer był karany za jazdę na gapę. Użytkownikom systemu Mobilet nigdy to się nie przydarzy!
A co stanie się w sytuacji, gdy ktoś niechcący usunie z telefonu już wykupiony bilet lub tuż przed kontrolą rozładuje się mu telefon komórkowy? Wątpliwości te rozwiał podczas konferencji prasowej Kamil Tkaczyk, dyrektor MZDiK: - W tej sytuacji zostanie wystawione wezwanie do zapłaty. Trzeba je przyjąć, a potem złożyć pisemną reklamację. Będziemy mieli wgląd do systemu sprzedaży, więc będziemy w stanie ustalić, czy ktoś rzeczywiście zakupił bilet przed kontrolą.
Unikalną zaletą systemu jest łatwość w korzystaniu z tejże aplikacji we wszystkich z prawie 100 polskich miast i gmin. Użytkownik wybiera jedynie z listy dostępnych usług miasto albo organizatora, z którego usług chce w danym okresie skorzystać i... to wszystko. Rodzaje biletów oraz taryfy są dostępne bezpośrednio w aplikacji. W jakimkolwiek mieście użytkownik chce podróżować z Mobiletem, zawsze ma w telefonie aktualne dane. Warto dodać, że wszyscy, którzy do tej pory korzystali z systemu Mobilet w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Radomiu, praktycznie od zaraz będą mogli zacząć kasować też elektroniczne bilety komunikacji miejskiej. Zachęcamy - naprawdę warto spróbować!
Na kilka dni przed uruchomieniem systemu Mobilet w radomskiej komunikacji rozpocznie się kampania promocyjna. We wszystkich autobusach oraz na wiatach przystankowych będą naklejki z informacjami o usłudze. Z kolei w naszych firmowych punktach sprzedaży biletów przy ulicach Traugutta, Malczewskiego, Wernera oraz Armii Krajowej będzie można dostać ulotki z opisem zasad korzystania z Mobiletu oraz aktualnym schematem sieci komunikacyjnej Radomia.
Konferencja prasowa o systemie Mobilet. Od lewej: Kamil Tkaczyk, Andrzej Arendt i Grażyna Walkiewicz.
Prezentacja multimedialna dla radomskich mediów. Dziennikarze oglądali ją z dużym zainteresowaniem.