[PL] Infrastruktura drogowa

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
primoż
Posty: 4213
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: tenmiasto w tenkraju

Post autor: primoż » 17 sty 2025, 0:39

fik pisze:
16 sty 2025, 22:33
Nawet jeśli w tych teoriach spiskowych o władzy Autostrady Małopolskiej nad światem był cień prawdy (linii kolejowej też podobno nie wolno było z tego powodu modernizować, dopóki jej nie zmodernizowano)(...)
Podejrzewam, że w niektórych sprawach politycy, zarówno szczebla lokalnego i ogólnokrajowego, wykorzystywali kwestię AM do tłumaczenia swoich porażek w infrastrukturze etc. Niemniej władza AM nie była też mała, aczkolwiek zdaje się, że i GDDKiA ma też swoje za uszami. Choćby funcjonowanie w niepełym wymiarze węzłów Dąb (ślimaki tylko z i do Katowic) i Byczyna (zjazd od Krakowa tylko :arrow: Jaworzno), akurat zgodne z interesem spólki z Mysłowic.
fik pisze:(...)to średnio można uznać S52 za drogę jakoś istotnie konkurencyjną wobec A4, ciężko wyobrazić sobie jazdę z GOP do Krakowa przez Kęty.
Z GOP to nie. GOP podałem jako przykład, że problem dotyczy bardziej tej części niż reszty Górnego Śląska.

Bardziej będzie ta droga dla aglomeracji bielskiej niż konurbacji gornośląskiej. Już teraz z Bielska-Białej czasowo jest podobnie jechać do grodu Kraka przez S1 i A4, ale za to drożej. Dla terenów na północ od BB, choćby Czechowice-Dziedzice, te wartości są jeszcze korzystniejsze, a oni też są potencjalnymi beneficjentami nowej drogi. I nie wiem, czy dla części obszarów po lewej stronie Wisły, jak Goczałkowice-Zdrój, a nawet Pszczyna, droga S52 nie okaże się atrakcyjna.
fik pisze:Do przejęcia może jest jakiś ruch z Czech do Krakowa (zwłaszcza ciężki, bo obecnie pojazdy ciężarowe nie mogą jeździć DK52 na wschód od Wadowic), ewentualnie może z Górnego i Dolnego Śląska w kierunku Zakopanego (A4->S1->S52), ale poza tym nie widzę specjalnej konkurencyjności.
Nie tylko z Czech, ale i z Austrii (sezon zimowy w Alpach i Wiedeń) i/lub Chorwacji (lato nad Adriatykiem), i nie tylko do Krakowa, ale też do reszty Galicji. Obecnie najszybsza droga to 1(CZ) :arrow: A1(PL) :arrow: A4(PL). Po zbudowaniu S52 będzie też do wyboru A4(PL) :arrow: S52(PL) :arrow: I/48(CZ). Jak tak wszystko zsumować, to nie jest to taki najmniejszy kawałek tortu.
pawcio pisze:
16 sty 2025, 22:39
Autostrada Małopolska coś koło 2027 kończy koncesję i wiąże przejmie gdaka.
Tylko żeby jeszcze zrobili to z głową. Już jest zapowiedź, że ten odcinek A4 będzie bezpłatny :-" O ile dla DK94, DW780, DK44, DK52 to dobrze, bo spadnie ruch na nich, to żeby się nie okazało, iż A4 się zakorkuje bardziej niż zawsze. Widać, że paraliż ruchu na A1 nad Bałtyk sprzed ponad dekady nikogo i niczego nie nauczył #-o

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27744
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 17 sty 2025, 10:13

Przyznam, że o tej, nieprzyzwoicie wczesnej, porze, nie bardzo rozumiem interes AM w utrzymywaniu niepełnych relacji w tych dwóch węzłach, za to widzę jednak uzasadnienie funkcjonalne - węzeł Jeleń w ogóle nie bardzo ma rację bytu bez istnienia DWR, w węźle Byczyna zjazd do Jaworzna jest jednak kluczowy, a obsługę Chrzanowa i Czebini w pełnej krasie zapewniają węzły Balin i Chrzanów.
primoż pisze:
17 sty 2025, 0:39
Bardziej będzie ta droga dla aglomeracji bielskiej niż konurbacji gornośląskiej. Już teraz z Bielska-Białej czasowo jest podobnie jechać do grodu Kraka przez S1 i A4, ale za to drożej. Dla terenów na północ od BB, choćby Czechowice-Dziedzice, te wartości są jeszcze korzystniejsze, a oni też są potencjalnymi beneficjentami nowej drogi. I nie wiem, czy dla części obszarów po lewej stronie Wisły, jak Goczałkowice-Zdrój, a nawet Pszczyna, droga S52 nie okaże się atrakcyjna.
No tak, tylko z kolei A4 jest średnio dla aglomeracji bielskiej, bo to nie tylko trzeba zapłacić haracz, ale jeszcze o połowę dłużej odległościowo. Doktoryzowałem się trochę z układu drogowego w regionie zawodowo i kierowcy w tej relacji wyprawiają najdziwniejsze hece, z jazdą skrótem Tomice - Brzeźnica przez Wyźrał na czele. Czechowice raczej jadą przez Polankę Wielką(*) do DK44 i/lub Libiąż do DW780, ale to wszystko są ciągi substandardowe i raczej nieprzystosowane do takiego natężenia ruchu tranzytowego. Jak nie jestem zwolennikiem asfaltowania Polski od Helu po Rysy, tak BDI uważam za bardzo potrzebną inwestycję - tylko pozostaje wspomniane przeze mnie wąskie gardło w postaci DK7 od Głogoczowa do Krakowa, problem nierozwiązywalny przed 2040 rokiem z grubsza.

(*) gmina Polanka Wielka jest - obok gminy Krościenko Wyżne w powiecie krośnieńskim podkarpackim, jedną z dwóch znanych mi gmin wiejskich obejmujących tylko jedną wieś. Z przyjemnością poszerzę swoją bezużyteczną wiedzę w tym zakresie, jeśli ktoś zna inne przykłady :term:
the only thing that closes quicker than our caskets be the factories

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25965
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 17 sty 2025, 11:17

Jeżeli powstanie S7 z Myślenic do A4, to niemal na bank powstanie w nowym śladzie i to na wschód od obecnego. Wtedy obecne DK7 do Libertowa (pewnie z dołożonymi licznymi kładkami) jako kontynuacja S52 ujdzie. Bo jeśli nie to, to trzeba by szukać przejścia z Kalwarii Zebrzydowskiej do Skawiny i tam się wpinać w A4.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27744
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 17 sty 2025, 11:33

Problem polega na tym, że zanim S7 nastąpi, to przez wiele lat na światłach w Libertowie będzie się kumulować ruch z Zakopianki i BDI.

(wraz z S7 ma powstać wydłużenie S52 zresztą też)
the only thing that closes quicker than our caskets be the factories

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25965
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 17 sty 2025, 12:16

Dlatego ja bym póki co przetargi na S52 robił tylko do KZ.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
primoż
Posty: 4213
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: tenmiasto w tenkraju

Post autor: primoż » 18 sty 2025, 1:54

fik pisze:
17 sty 2025, 10:13
Przyznam, że o tej, nieprzyzwoicie wczesnej, porze, nie bardzo rozumiem interes AM w utrzymywaniu niepełnych relacji w tych dwóch węzłach, za to widzę jednak uzasadnienie funkcjonalne - węzeł Jeleń w ogóle nie bardzo ma rację bytu bez istnienia DWR, w węźle Byczyna zjazd do Jaworzna jest jednak kluczowy, a obsługę Chrzanowa i Czebini w pełnej krasie zapewniają węzły Balin i Chrzanów.
Za to brak pełnego węzła Jeleń był swego czasu jednym z argumentów dupochronów, żeby byłe już władze Chrzanowa drzewiej torpedowały projekt DWR w Małopolskim Zarzązie Dróg Wojewódzkich :term:

Pełny węzeł Jeleń mógłby powodować ucieczkę części kierowców z A4, żeby nie płacić na bramkach w Brzęczkowicach, więc uderzyłoby to w interes Stalexportu :> Brak wjazdów i zjazdów od i w stronę Krakowa powoduje, że tereny inwestycyjne pod logistykę w Jaworznie-Dąbiu (Chełmek chyba też swego czasu myślał nad czymś?) są dużo mniej atrackyjne niż przy innych węzłach. Dla mieszkańców tych okolic powoduje uciążliwość nadkładania drogi. I paradokslanie nawet nie tych z południowo-zachodnich dzielnic Jaworzna, a tych na południe od tego miasta, jak m.in. Chełmek. A przy niepełnym węźle Byczyna oznacza to jazdę do węzłów Balin lub Chrzanów przez stolicę powiatu chrzanowskiego i tym samym dopychanie ruchu już w i tak zakorkowabym mieście.

Z tego wynika, że zaniechanie swego czasu budowy Drogi Współpracy Regionalnej było jednym z największych błedów 8-(
fik pisze:Doktoryzowałem się trochę z układu drogowego w regionie zawodowo i kierowcy w tej relacji wyprawiają najdziwniejsze hece, z jazdą skrótem Tomice - Brzeźnica przez Wyźrał na czele.
Nie tylko tam kierowcy jeżdżą do autostrad lub dróg ekspresowych przez drogi, które intuicyjnie nie zawsze przychodzą do głowy ;) I mam wrażenie, że spopukaryzowanie GPS-ów potęguje to zjawisko, bo korzystanie z takich tras przez lokalesów niekoniecznie musi być problemem. Aczkolwiek to są jedne z najgęściej zaludnionych terenów, więc może dochodzić efekt skali również.
fik pisze:Jak nie jestem zwolennikiem asfaltowania Polski od Helu po Rysy, tak BDI uważam za bardzo potrzebną inwestycję - tylko pozostaje wspomniane przeze mnie wąskie gardło w postaci DK7 od Głogoczowa do Krakowa, problem nierozwiązywalny przed 2040 rokiem z grubsza.
Ależ ja też jak najbardziej uważam, że S52 Bielsko-Biała - Kraków jest bardzo potrzebna! Choćby ze względu na wcześniej wspomniane spore zagęszczenie ludności, ruch turystyczny, połącznienie dwóch aglomeracji (nawet jeśli jedna z nich utraciła w 1.01.1999 r. status miasta wojewódzkiego), gospodarkę etc.

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36953
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 18 sty 2025, 11:09

W węźle Jeleń nie ma łącznic, czy są one zamknięte, czy są one w budowie, czy co? Bo mapa pokazuje coś dziwnego...
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27744
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 18 sty 2025, 12:36

primoż pisze:
18 sty 2025, 1:54
Pełny węzeł Jeleń mógłby powodować ucieczkę części kierowców z A4, żeby nie płacić na bramkach w Brzęczkowicach, więc uderzyłoby to w interes Stalexportu
Kto chciałby, jadąc od Krakowa, uciec w Jeleniu, może bez większej straty uciec w Byczynie, więc to jednak nie było związane z wczesną porą :P
Bastian pisze:
18 sty 2025, 11:09
W węźle Jeleń nie ma łącznic, czy są one zamknięte, czy są one w budowie, czy co? Bo mapa pokazuje coś dziwnego...
Zamknięte od ćwierćwiecza.
the only thing that closes quicker than our caskets be the factories

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36953
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 20 sty 2025, 14:20

Bo? :-k
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
primoż
Posty: 4213
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: tenmiasto w tenkraju

Post autor: primoż » 20 sty 2025, 22:15

Bo w tym rozwiązaniu jak ktoś przegapi zjazd w Byczynie, to płaci gapowe w Punkcie Poboru Opłat Brzęczkowice :term:

ODPOWIEDZ