Bilety, kontrole, taryfa

Moderator: JacekM

Paweł D.
Posty: 5264
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 08 sie 2023, 13:11

person pisze:
08 sie 2023, 12:34
Paweł D. pisze:
08 sie 2023, 11:50
A tak swoją drogą czy jest połączenie pomiędzy e-WKM i WKM?
Nie, bo plastikowa karta jest offline, więc jak miałaby być połączona z systemem? Przez offlinowe kasowniki? ;-)
WKM nie działa tak całkiem offline. Kupno biletu, aktywacja, kontrola etc. trafia do systemu przecież. Ale informację o zawieszeniu WKM ZTM posiada, o bilecie na e-WKM też wszystko wie. Obie WKM przypisane są do jednego numeru PESEL. Informatycznie nie jest to problem zaciągnąć dane z obu systemów. Pytanie czy w POP mają tak rozbudowane narzędzie. Wątpię...

Paweł D.
Posty: 5264
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 08 sie 2023, 13:19

Daniel_FCB pisze:
08 sie 2023, 12:39
person pisze:
08 sie 2023, 11:38

Nie. Karta jest off-line. Odwieszenie to inna baza niż bilet itd.
Przypominam, że warszawski system biletowy jest systemem z lat 90.
No dobrze, to która baza jest dla ZTMu nadrzędna w przypadku kontroli biletów? Albo inaczej - w którym momencie ZTM nadaje ponowną ważność mojemu biletowi. W momencie wysłania wniosku internetowego, czy wgrania go z powrotem na kartę?
Oczywiście że w POP. Innego sposobu nie ma.
Pozostaje kwestia formalna kiedy faktycznie bilet staje się ważny? W chwili odwieszenia przez www czy wizyty w POP. Idę o zakład, że dział windykacji przyjmie wersję nr 2. Bo tam raczej z automatu odrzucali reklamacje. Chyba że coś się w podejściu zmieniło. Ale pójdą na wersję, że odwieszenie w necie to tylko złożenie wniosku który podlega rozpatrzeniu podczas wizyty w POP. Więc wcześniej bilet był nieważny (zawieszony). O ile stracił ważność.

ashir
Posty: 27712
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 08 sie 2023, 14:33

Chyba, że bilet nie stracił ważności, wtedy kontroler nie będzie miał wiedzy, że bilet w międzyczasie był zawieszony.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8317
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 08 sie 2023, 16:42

Paweł D. pisze:
08 sie 2023, 13:19
Daniel_FCB pisze:
08 sie 2023, 12:39

No dobrze, to która baza jest dla ZTMu nadrzędna w przypadku kontroli biletów? Albo inaczej - w którym momencie ZTM nadaje ponowną ważność mojemu biletowi. W momencie wysłania wniosku internetowego, czy wgrania go z powrotem na kartę?
Oczywiście że w POP. Innego sposobu nie ma.
Kasjer(ka), po sprawdzeniu terminu zawieszenia/odwieszenia ręcznie "dogrywa" brakujące dni.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 08 sie 2023, 22:38

Daniel_FCB pisze:
08 sie 2023, 12:39
person pisze:
08 sie 2023, 11:38

Nie. Karta jest off-line. Odwieszenie to inna baza niż bilet itd.
Przypominam, że warszawski system biletowy jest systemem z lat 90.
No dobrze, to która baza jest dla ZTMu nadrzędna w przypadku kontroli biletów? Albo inaczej - w którym momencie ZTM nadaje ponowną ważność mojemu biletowi. W momencie wysłania wniosku internetowego, czy wgrania go z powrotem na kartę?
Bilet na karcie cały czas jest technicznie ważny, nawet w okresie zawieszenia. Jeśli kanar sprawdzi Cię w trakcie okresu zawieszenia, to nie wyjdzie mu nic o tym, że nie masz biletu. W momencie odwieszenia nic nie zmienia się na karcie - czyli jeśli jesteś w trakcie pierwotnej ważności biletu - możesz nadal jeździć do pierwotnej daty ważności beż żadnych dodatkowych czynności. W POP po prostu ręcznie dodadzą Ci okres zawieszenia. W przypadku, gdy przy wgrywaniu w POP tych dodatkowych dni stwierdzą jednocześnie, że w okresie zawieszenia sprawdził Cię kanar, to dostaniesz "opłatę dodatkową"*. Jeśli w trakcie okresu zawieszenia skończy CI się bilet, to i tak musisz kupić nowy przed wizytą w POP (lub w jej trakcie), bo do dogrania okresu zawieszenia musisz mieć na karcie aktywny bilet.

* Pytanie uzupełniające jest takie - czy jeśli nie zgłoszę się wcale po odbiór dni z okresu zawieszenia, to czy potencjalny mandat za jazdę w okresie zawieszenia mi się upiecze, czy tak czy owak będzie to jakoś sprawdzone i będą mnie ścigać. Teoretycznie - jeśli nie zgłoszę się po odbiór dni z zawieszenia, to tak, jakby go nie było...

Paweł D.
Posty: 5264
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 09 sie 2023, 9:32

Pierwsze słyszę aby opłatę dodatkową można było wystawić zaocznie albo w innym czasie i miejscu niż kontrola. Jedyną sankcją może być uznanie dnia użycia biletu za pierwszy dzień odwieszenia.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 09 sie 2023, 13:25

Paweł D. pisze:
09 sie 2023, 9:32
Pierwsze słyszę aby opłatę dodatkową można było wystawić zaocznie albo w innym czasie i miejscu niż kontrola. Jedyną sankcją może być uznanie dnia użycia biletu za pierwszy dzień odwieszenia.
Jeśli tak, to być może urządzenia kontrolerskie mają dostęp do czarnej listy zawieszonych kart - ale nie zmienia to faktu, że czynność zawieszenia biletu nie wpływa jakkolwiek i jakąkolwiek drogą (kasownik/urządzenie kontrolerskie/biletomat) na zapis na karcie. W każdym razie nie ma dwóch baz i nie ma która być nadrzędna. Jest jedna baza z zapisem zawieszeń i jest kontrakt fizycznie wgrany na kartę. Żeby można było jeździć bilet nie może być zawieszony w bazie i na karcie musi być fizycznie wgrany ważny kontrakt.

Paweł D.
Posty: 5264
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 09 sie 2023, 15:01

kveld pisze:
09 sie 2023, 13:25
Żeby można było jeździć bilet nie może być zawieszony w bazie i na karcie musi być fizycznie wgrany ważny kontrakt.
Jeździć można zawsze mając ważny kontrakt na karcie. Zawieszenie jest wirtualne.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 10 sie 2023, 16:40


Paweł D. pisze:
kveld pisze:
09 sie 2023, 13:25
Żeby można było jeździć bilet nie może być zawieszony w bazie i na karcie musi być fizycznie wgrany ważny kontrakt.
Jeździć można zawsze mając ważny kontrakt na karcie. Zawieszenie jest wirtualne.
Zamiast "można jeździć" wstaw "posiadać ważny bilet" - wtedy pasuje?




Paweł D.
Posty: 5264
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 10 sie 2023, 16:55

Wtedy zdanie kompletnie traci sens.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 10 sie 2023, 19:02

Dobra, EOT, chyba i tak już wiadomo co i jak...

Wysłane z mojego SM-A405FN przy użyciu Tapatalka


px33
Posty: 1585
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 11 sie 2023, 8:07

Paweł D. pisze:
08 sie 2023, 11:50
Parę lat temu kupiono nowe czytniki, które pracują on-line. Więc czysto teoretycznie można to połączyć, choć pewnie biorąc pod uwagę szybkość połączenia odpytanie bazy tego archaicznego systemu trwałoby...
Przypuszczam, że baza aktywnych biletów na dany/poprzedni dzień jest na tyle małym plikiem, że można by ją jednorazowo ściągać na czytnik każdego dnia. To przy okazji właściwie zabiłoby ewentualne fałszywki bo trzeba by je było codziennie przerabiać.

Druga, mniej intensywna, opcja to dodanie do czytników opcji wgrania biletu z systemu - internetowego lub dodatkowego. Coś takiego działa od lat w Łodzi.

Yelonker
Posty: 801
Rejestracja: 12 lis 2017, 2:53
Lokalizacja: Hala Wola

Post autor: Yelonker » 18 sie 2023, 15:12

Czy mamy w tym momencie do czynienia z jakąś masową awarią biletomatów? Wczoraj miałem do czynienia z czterema, w różnych miejscach - w autobusie (nie zapamiętałem niestety numeru poza tym, że krótki MAN z Kleszczowej), na Ulrychowie, Świętokrzyskiej, CNK. Każdy po długim przenyśleniu sprawy obwieszczał "awarię drukowania".

Łukasz
Posty: 10568
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 18 sie 2023, 16:17

Yelonker pisze:Czy mamy w tym momencie do czynienia z jakąś masową awarią biletomatów? Wczoraj miałem do czynienia z czterema, w różnych miejscach - w autobusie (nie zapamiętałem niestety numeru poza tym, że krótki MAN z Kleszczowej), na Ulrychowie, Świętokrzyskiej, CNK. Każdy po długim przenyśleniu sprawy obwieszczał "awarię drukowania".
Wczoraj nie działał też wieczorem na brygadzie 257 (czy jakiejś takiej) linii 138. Obstawiam, że autobus dopiero co wyjechał z zajezdni, więc mógłby jednak działać ten biletomat…
ŁK

Paweł D.
Posty: 5264
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 22 wrz 2023, 18:44

Od godziny 17:30 na odcinku Warszawa Zachodnia/Warszawa Gdańska – Łuków - Warszawa Zachodnia/Warszawa Gdańska wprowadzono wzajemne honorowanie biletów spółki Koleje Mazowieckie – KM w pociągach spółki PKP Intercity oraz biletów spółki PKP Intercity w pociągach Kolei Mazowieckich – KM.
Skoro dziś przejazdy KM były bezpłatne to jak skorzystać z przejazdu w Intercity na podstawie biletu KM?

ODPOWIEDZ