Aplikacje oparte o dane udostępnione przez m.st. Warszawa
Aplikacje oparte o dane udostępnione przez m.st. Warszawa
Od niedawna oprócz danych rozkładowych udostępnianych przez ZTM, dostępne są też dane w ramach projektu "Dane po warszawsku" https://api.um.warszawa.pl/ . Dla komunikacji miejskiej są to mapy rastrowe, (rozkłady - w planach z tego co widzę), oraz co najciekawsze dane dostępne online - pozycje GPS tramwajów (autobusów jeszcze w tych danych nie ma). Dane o pozycjach są udostępniane co minutę, co skutkuje drobnymi opóźnieniami (do 2-3 minut) co do aktualnej pozycji tramwaju.
Obecenie są dwie działające aplikacje:
http://tramwaje.kloch.net/ - wyświetla aktualne pozycje na mapie, pozwala filtrować po numerze linii lub wagonu. Pokazuje liste taborów wraz z przypisaniem do brygad i linii.
http://tram.waw.pl/ (jestem jej autorem) - wyświetla informacje tak jak na wyświetlaczach przystankowych. Umożliwia wyszukanie grupy przystanków i właściwego przystanku dla grupy. Na danym przystanku pokazuje odjazdy posortowane wg. czasu (w tym także tramwaje, które już odjechały). Dodatkowo jest też zintegrowana z danymi ZTM i pokazuje odjazdy wg. rozkładu (w tym odjazdy dla kursów technicznych takich jak zjazd do zajezdni). Dodatkowo jest opcja pokazująca tabor ( http://tram.waw.pl/tabor - tutaj jeszcze nie dodałem linku ze strony głównej).
Podstawową trudnością jaką spotkałem przy pisaniu tej aplikacji było zgadnięcie kierunku w jakim porusza się dany tramwaj - algorytm jeszcze nie jest doskonały w szczególności nie radzi sobie z tramwajami, które są poza swoimi trasami. Aplikacja została napisana z myślą o telefonach komórkowych i ich ograniczeniach. Na chwile obecną nie przewiduję dedykowanej aplikacji (całość robię hobbystycznie). Wszelkie uwagi mile widziane (w tym prośby o dodatkowe funkcjonalności).
Planowane aplikacje:
https://konkurs.danepowarszawsku.pl/pl/projekt/tramway - w ramach konkursu - dedykowana aplikacja na komórki (nic więcej nie wiem od tego co jest na stronie).
Obecenie są dwie działające aplikacje:
http://tramwaje.kloch.net/ - wyświetla aktualne pozycje na mapie, pozwala filtrować po numerze linii lub wagonu. Pokazuje liste taborów wraz z przypisaniem do brygad i linii.
http://tram.waw.pl/ (jestem jej autorem) - wyświetla informacje tak jak na wyświetlaczach przystankowych. Umożliwia wyszukanie grupy przystanków i właściwego przystanku dla grupy. Na danym przystanku pokazuje odjazdy posortowane wg. czasu (w tym także tramwaje, które już odjechały). Dodatkowo jest też zintegrowana z danymi ZTM i pokazuje odjazdy wg. rozkładu (w tym odjazdy dla kursów technicznych takich jak zjazd do zajezdni). Dodatkowo jest opcja pokazująca tabor ( http://tram.waw.pl/tabor - tutaj jeszcze nie dodałem linku ze strony głównej).
Podstawową trudnością jaką spotkałem przy pisaniu tej aplikacji było zgadnięcie kierunku w jakim porusza się dany tramwaj - algorytm jeszcze nie jest doskonały w szczególności nie radzi sobie z tramwajami, które są poza swoimi trasami. Aplikacja została napisana z myślą o telefonach komórkowych i ich ograniczeniach. Na chwile obecną nie przewiduję dedykowanej aplikacji (całość robię hobbystycznie). Wszelkie uwagi mile widziane (w tym prośby o dodatkowe funkcjonalności).
Planowane aplikacje:
https://konkurs.danepowarszawsku.pl/pl/projekt/tramway - w ramach konkursu - dedykowana aplikacja na komórki (nic więcej nie wiem od tego co jest na stronie).
A mógłbyś wrócić do rozsądnej wielkości czcionki brygad i godzin? Nie każdy ma sokoli wzrok
Nie wiem gdzie tkwi błąd, ale godziny wyjazdów są nieprawidłowe (te same dla wszystkich brygad).
Nie wiem gdzie tkwi błąd, ale godziny wyjazdów są nieprawidłowe (te same dla wszystkich brygad).
Paweł D. - poprawiłem - starałem się zmieścić jak najwięcej danych aby można było przeglądać w telefonie. Dodałem też informacje z twittera (często ZTM tam podaje informacje o awariach).
Trochę się dane posypały. Jeżeli dodatek w zmianie B wyjeżdża na tą samą brygadę, znikają dane godzinowe zjazdu i wyjazdu.
Wiadomo czy i kiedy przewoźnicy autobusowi będą też udostępniać takie dane?
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.
Może kogoś zainteresuje: zestawienie koordynacji tramwajowych w DP z pogrubionymi "kwiatkami". Godziny można zobaczyć po najechaniu na myślnik.
http://vps134914.ovh.net/wyszuk/testpro.html
http://vps134914.ovh.net/wyszuk/testpro.html
A tak swoją drogą to reszta danych typu wóz i brygada zostały zaliczone do tajemnicy przedsiębiorstwa czy to tzw. chwilowa niedyspozycja systemu? Ma ktoś jakieś bliższe informacje?
Informacji nie mam, ale śledząc przez jakiś czas bliźniaczą mapkę SKM i to co się dzieje wokół (najpierw Brunon K., potem Krym, Ukraina, Charlie Hebdo, ISIL i fala imigracji - plus to o czym nie wiemy), trudno mieć wielkie nadzieje. Wprawdzie nieudostępnianie publicznie takiego typu "wrażliwych" danych to ochrona przed potencjalnym terroryzmem raczej iluzoryczna, ale jednak szeroko stosowana...Paweł D. pisze:A tak swoją drogą to reszta danych typu wóz i brygada zostały zaliczone do tajemnicy przedsiębiorstwa czy to tzw. chwilowa niedyspozycja systemu? Ma ktoś jakieś bliższe informacje?
Niewątpliwie wyłączenie podawania nr taborowego i brygadowego oraz typu uchroni pojazd przez ewentualnym atakiem terrorystycznym... i całą resztą zagrożeń przez Ciebie podaną.... A samego faktu ich zaliczenia do danych wrażliwych nie jestem w stanie skomentować.
Wszystko jest częścią planu.
W Londynie, w którym jednak powody by obawiać się ataków terrorystycznych są nieco bardziej uzasadnione, nikt nie ma z tym problemu. Tutaj po prostu wychodzi typowa dla urzędniczego betonu niechęć do udzielania jakichkolwiek informacji - polecam poczytać doniesienia o różnorakich bataliach związanych z rzucaniem kłód pod nogi usiłującym uzyskać dostęp do informacji publicznych.
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.
Wyłączając większość funkcji mapy najbardziej robią kuku nie czarnym charakterom (które bez takiej mapy jakby co pewnie potrafią się obejść), a swoim najwierniejszym sympatykom, którzy zawsze byliby skłonni twierdzić, że komunikacja w tym mieście ogólnie działa i jest zarządzana w miarę dobrze. Co komu przeszkadzał nr brygady i nr taborowy (moim zdaniem mniej newralgiczne niż samo położenie pojazdów, pory i punkty ich gromadzenia się itp.)... Te irracjonalne fobie na punkcie bezpieczeństwa chyba niestety idą do nas zza oceanu.Paweł D. pisze:Niewątpliwie wyłączenie podawania nr taborowego i brygadowego oraz typu uchroni pojazd przez ewentualnym atakiem terrorystycznym... i całą resztą zagrożeń przez Ciebie podaną.... A samego faktu ich zaliczenia do danych wrażliwych nie jestem w stanie skomentować.
Choć w sumie pasjonaci tematu nie muszą być od takich gotowych źródeł danych uzależnieni, mogą się nimi wymieniać...
-
- Posty: 765
- Rejestracja: 09 sie 2010, 15:45
http://tramwaje.kloch.net/
Jeśli na tej mapce na Obozowej pokazuje się 35, to efekt tego, że są dziwnie opisane przebieranki, czy coś innego? Bo 24 też się zdarza.
Jeśli na tej mapce na Obozowej pokazuje się 35, to efekt tego, że są dziwnie opisane przebieranki, czy coś innego? Bo 24 też się zdarza.
Tak. Kwestia nazwy zadania, która pochodzi od linii, która jest obsługiwana jako pierwsza.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem
A z jakiego powodu w tych danych w ogóle nie ma linii 11?