Strona 1 z 6

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 30 sie 2015, 17:01
autor: michael112
Kilka dni temu byłem w Gdańsku i ogólnie w Trójmieście. Jako że na rzeczonym podforum nie ma tematu dotyczącego tej aglomeracji, pozwoliłem sobie założyć nowy, by opisać kilka wrażeń z zakresu tamtejszej infrastruktury komunikacyjnej. Dodaję kilka wniosków, z których warto, aby skorzystali także planiści w stolicy.

Otóż, w Gdańsku jednak się buduje - mam na myśli tramwaje i kolej. W Warszawie głównie się gada.
W naszym mieście, w ciągu ostatnich lat zbudowano tylko tramwaj na Bemowie (inwestycja ciągnięta przez około 25 lat) i na Tarchomin - jeszcze nieukończony. O pozostałych projektach się mówi, mówi i na razie niewiele z tego wynika.
W ostatnich latach w Gdańsku powstała linia na Łostowice przez Chełm (dokładniej, najpierw odcinek na Chełm, potem Łostowice). Naprawdę kawał torowiska, biorąc uwagę, że całość zaczyna się praktycznie w samym centrum, przy ulicy 3 maja (prowadzącej w kierunku dworca PKS).
Świeżo oddawaną inwestycją jest z kolei odcinek od pętli Siedlce przez ulicę Rakoczego, następnie część tramwajów pojedzie na ul. Bulońską, a część dalej Rakoczego do Brętowa. Tutaj z kolei spotka się z - a jakże! - nowowybudowaną linią kolejową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
PKM jest przykładem, że w Trójmieście potrafią także budować kolej. U nas to chyba tylko krótka odnoga na lotnisko przez ostatnie dziesięciolecia została zbudowana. Co ciekawe, PKM w dużej części, jeśli nie w większości, idzie śladem dawnej linii kolejowej: Gdańsk Wrzeszcz-Stara Piła, która została zniszczona po II Wojnie Światowej na odcinku do Kokoszek. Pokażcie mi kogoś, kto w Warszawie poważyłby się odbudowywać którąkolwiek z linii kolejowych: jabłonowskiej, piaseczyńskiej, wilanowskiej czy mareckiej.
No ja wiem - w Warszawie budowano metro. Pierwsza linia faktycznie. Jest przydatna (pomijając, że opóźnienie w jej budowie to już lata świetlne). Natomiast druga, przynajmniej w obecnym kształcie, nie pełni istotnej roli komunikacyjnej. Nawet w szczycie trafiają się wolne miejsca, a do korzystania z niej niemalże przymusza się osoby, którym ona nijak nie pasuje (patrz: Gocław, Rembertów i Stara Miłosna).

Oczywiście, żeby nie było tak różowo, to Trójmiasto ma też mniej chlubne doświadczenia z koleją. Są co najmniej dwie istniejące, a nieużywane trasy kolejowe - są to linie do Nowego Portu w Gdańsku oraz Portu Oksywie w Gdyni. Na przystanku Gdańsk Brzeźno na torze leżącym bezpośrednio przy peronie rośnie nie tylko trawa, ale i... drzewa. :D Niewykluczone, że gdyby teraz ktoś chciał tam przywrócić kursowanie pociągów, to musiałby wystąpić do inspektoratu środowiska, czy jak się nazywa stosowny urząd, o zgodę na wycięcie owych drzew. Żeby było ciekawiej, tor oddalony od peronu ma się znacznie lepiej i może nawet dałoby się nim przejechać.
Za tą stacją tory idą dalej, ale już nie docierają do byłej stacji końcowej Nowy Port. Szedłem ścieżką przez krzaki wzdłuż torów i w pewnym momencie natrafiam na drogę w prawo - do ulicy. Myślę - skręcę, bo na wprost to już takie gęste krzaczory. Później okazało się, że powinienem pójść prosto, bo to tam zaczynała się była stacja :D

Wracając na chwilę do tramwajów. W Gdańsku zastosowali bardzo ciekawą koncepcję budowania węzłów przesiadkowych, mianowicie peron, na który z jednej strony podjeżdżają autobusy, a z drugiej - ... tramwaje. Nie spotkałem się z czymś podobnym w Warszawie, chyba że taka sytuacja wynikła przez przypadek (tak jest na al. Zielenieckiej przy północnym wlocie ronda Waszyngtona).
To rozwiązanie w Gdańsku spotkać można na pętli w Łostowicach, a od jutra czy też od wtorku - także na petli Siedlce.
Dla niezorientowanych - orientacyjny schemat węzła dla pętli Siedlce - i dla Łostowic.
I to jest coś, co planiści warszawscy powinni uwzględniać przy planowaniu nowych lub przebudowywanych węzłów przesiadkowych. Bo u nas 'dogodną' przesiadką nazywa się taką, dla której przystanki nazywają się tak samo. A to że pomiędzy nimi trzeba przejść kilkaset metrów, stać co najmniej 2 razy na światłach, albo łazić po przejściu podziemnym, które nie ma nawet wind lub te nie działają, to już nie problem.

Jak można było zrobić tak, że np. w metrze, nawet na peryferiach, są dobrze działające windy, tymczasem w głównym miejscu miasta, przystanek Centrum, windy działają tylko przy cały czas trzymanym przycisku. Tak jest w teorii. Dzisiaj próbowałem pojechać z bagażem taką jedną. Przyciskam guzik oznaczony "0" i strzałką w dół (drugi był oznaczony "1" i strzałką w górę), trzymam wciśnięty i nic. Winda brzęka brzęczykiem za każdym razem jak nacisnę i mnie olewa. A jakby tam był ktoś z cięższą walizką? Z wózkiem dziecięcym? Z wózkiem inwalidzkim? A linie kursujące w relacjach skrętnych są bezlitośnie wycinane (patrz 117).
Natomiast na przystankach Dworzec Centralny wind w ogóle nie ma. Skandal.

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 31 sie 2015, 0:45
autor: Wolfchen
michael112 pisze:Niewykluczone, że gdyby teraz ktoś chciał tam przywrócić kursowanie pociągów, to musiałby wystąpić do inspektoratu środowiska, czy jak się nazywa stosowny urząd, o zgodę na wycięcie owych drzew.
Wycinanie drzew w bezpośrednim sąsiedztwie toru kolejowego odbywa się na nieco innych prawach, niż obowiązujące ogólnie.

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 31 sie 2015, 13:44
autor: person
michael112 pisze:Natomiast na przystankach Dworzec Centralny wind w ogóle nie ma. Skandal.
Czy w tym idealnym Gdańsku przy Dworcu Głównym są widny/podnośniki?
Czy w tym idealnym Gdańsku mają Wspólny bilet ZTM-SKM-PKM? :>

(tak, przesiadki drzwi-w-drzwi na nowych gdańskich pętlach są bardzo fajne)

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 31 sie 2015, 14:00
autor: ashir
No mają przecież bilet metropolitarny, który obowiązuje na ZTM Gdańsk+ZKM Gdynia+MZK Wejherowo+SKM Trójmiasto+Przewozy Regionalne. Może w przyszłości będzie też obowiązywał na PKM. :wink:

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 01 wrz 2015, 9:38
autor: JaBaal
Ja sobie natomiast przypomniałem dość dziwne zjawisko. Zespół przystankowy - a właściwie oficjalnie trzy zespoły: Pomorska, Osiedle Wejhera i Gospody - to są przystanki przy tym samym skrzyżowaniu. Coś, jakby u nas inną nazwę nadać przystankom tramwajowym na pl. Zawiszy w Alejach, a inną przystankom na Towarowej.

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 01 wrz 2015, 21:55
autor: pietia
ashir pisze:No mają przecież bilet metropolitarny, który obowiązuje na ZTM Gdańsk+ZKM Gdynia+MZK Wejherowo+SKM Trójmiasto+Przewozy Regionalne. Może w przyszłości będzie też obowiązywał na PKM. :wink:
Tylko że z jego dostępnością jest... hm.. tak sobie

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 01 wrz 2015, 23:36
autor: sajbeer
pietia pisze:
ashir pisze:No mają przecież bilet metropolitarny, który obowiązuje na ZTM Gdańsk+ZKM Gdynia+MZK Wejherowo+SKM Trójmiasto+Przewozy Regionalne. Może w przyszłości będzie też obowiązywał na PKM. :wink:
Tylko że z jego dostępnością jest... hm.. tak sobie
Ja zawsze kupuje w kasach SKM.

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 02 wrz 2015, 1:08
autor: Wolfchen
person pisze:Czy w tym idealnym Gdańsku mają Wspólny bilet ZTM-SKM-PKM? :>
I w mojej opinii brak wspólnych biletów (nie wspominając nawet o tym, że "nakładka" MZKZG nie obowiązuje na PKMce, skutkować będzie tym, że ludzi z obszaru Gdańska ciężko będzie przesadzić w PKMkę.

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 02 wrz 2015, 12:05
autor: michael112
Wolfchen pisze:
person pisze:Czy w tym idealnym Gdańsku mają Wspólny bilet ZTM-SKM-PKM? :>
I w mojej opinii brak wspólnych biletów (nie wspominając nawet o tym, że "nakładka" MZKZG nie obowiązuje na PKMce, skutkować będzie tym, że ludzi z obszaru Gdańska ciężko będzie przesadzić w PKMkę.
No to akurat jest beznadziejne. Do tej pory, jak bywałem w Trójmieście, to kupowałem właśnie MZKZG, nawet jeśli drożej, żeby "mieć spokój". Nie przypuszczałem, że
http://mzkzg.org/?subpage=wiad_kom&art=206&op=%2C%2C%2C#subpage pisze:Wprowadzenie honorowania tych biletów na linii PKM wymaga zaangażowania dodatkowych środków finansowych z budżetów samorządów lokalnych.
bo generalnie ten bilet jest i tak drogawy. Więc na pewno do poprawki jest wprowadzenie tego biletu na PKM.

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 08 wrz 2015, 15:11
autor: Wolfchen
Je też kupowałem MZK ZG, ale bez nakładki na SKM (tylko ZTM+ZKM). Bez SKMki dawało się żyć, jeśli nie trzeba było codziennie podróżować między Gdynią a Gdańskiem. 171 złe nie było, bo alternatywa równoległa (trajtek+ cokolwiek dalej) zbyt dużo korków łapała...

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 08 wrz 2015, 16:00
autor: person
Bardzo ciekawy tekst, którego autor skupił się na ocenie poszczególnych elementów nowej trasy.
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tra ... 93899.html

Część uwag dot. peronów, zadaszeń, czy informacji pasażerskiej bardzo uniwersalna.

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 08 wrz 2015, 16:47
autor: Wiliam
No, kawał dobrej roboty. Aż się zdziwiłem że taki materiał na niebranżowej stronie.

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 09 wrz 2015, 12:53
autor: person
Od branżowych portali można coraz mniej wymagać - RK, czy T-P stają się miejscami przedruku informacji prasowych, a nie niewygodnych pytań i wątpliwości...
Ten dziennikarz to taki trójmiejski Osa - często puszcza artykuły komunikacyjne na niezłym poziomie.

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 10 lis 2015, 23:50
autor: Emyl
ashir pisze:No mają przecież bilet metropolitarny, który obowiązuje na ZTM Gdańsk+ZKM Gdynia+MZK Wejherowo+SKM Trójmiasto+Przewozy Regionalne. Może w przyszłości będzie też obowiązywał na PKM. :wink:
W ogóle ogarnięcie różnic taryfowych w Trójmieście jest imho beznadziejne. Nasze różnice pomiędzy SKM i KM to pikuś. Nieprawdopodobne, że nie mam możliwości nabycia na lotnisku biletu, który uprawniałby mnie do jeżdżenia czym chcę w obrębie aglomeracji w tę i we w tę przez 24 godziny.

Ogólne wrażenia z dzisiejszej przejażdżki PKM mam pozytywne: perony estetyczne, wydają się funkcjonalne, pociąg cichutki i wygodny, miła obsługa. Ale budzi we mnie spore wątpliwości przesiadka na Wrzeszczu (jechałem z Portu Lotniczego do Śródmiescia). Podejrzewam, że taka dodatkowa upierdliwość* po drodze w zestawieniu z nienajlepszym czasem przejazdu będzie jeszcze długo negatywnie wpływać na frekwencję...

* - w kwestii upierdliwości: dodam jeszcze, że wolałbym, by automat biletowy znajdował się wewnątrz terminala lub chociaż po drodze na peron PKM, a nie na niezadaszonym wygwizdowie przy pętli autobusowej.

[Trójmiasto] - infrastruktura transportowa

: 11 lis 2015, 23:27
autor: Wolfchen
A widziałeś jazdy na Wrzeszczu z kasowaniem biletów na PKMkę? Trzeba lecieć do kasowników przy peronie SKM, a potem wracać się na peron PKM. Śmieszno i straszno zarazem.