Elektrobusy

Moderatorzy: JacekM, Dantte

michael112
Posty: 2834
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 07 lis 2023, 9:20

Leitner98 pisze:
07 lis 2023, 8:51
Dziś na 106 jeżdżą tylko 2 elektryki z 7 planowych. W ogóle w ruchu jest tylko 11 krótkich elektrycznych Solarisów z 20. One są aż tak popsute/po awariach? Dwa jeżdżą na dodatkach 165 (#1907) i 739 (#1919) - mają problem z ładowaniem pantografowym, że nie mogą jeździć cały dzień? Jestem ciekaw, czy ktoś się orientuje i może się tym podzielić.
Uparli się na te elektryki i tak potem jest. Dwa razy więcej toto kosztuje niż diesel, a po zakupie masa problemów z powodu awarii.
Moim zdaniem, z ekologią należy poczekać na rozwój technologii wodorowej, przynajmniej autobusów nie trzeba będzie ładować.

fraktal
Posty: 5478
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 07 lis 2023, 9:29

Ciekawe jakby sobie poradzili z elektrykami ajenci. Żeby było porównanie warto rozpisać przetarg na 40 wozów spalinowych i 10 elektryków. Gdy ajenci wchodzili do Warszawy, w MZA królowały ikarusy i też ciężko było uwierzyć, że coś się zmieni. Tylko oczywiście trzeba byłoby znaleźć kasę na takie usługi.

ashir
Posty: 27722
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 07 lis 2023, 11:27

A Jaworzno ma w większości tabor elektryczny i sobie radzi. ;-)

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2229
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 07 lis 2023, 12:32

Jaworzno jest mniejsze, a także zadbało o kompleksową infrastrukturę :)
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

px33
Posty: 1587
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 07 lis 2023, 13:23

fraktal pisze:
07 lis 2023, 9:29
Ciekawe jakby sobie poradzili z elektrykami ajenci. Żeby było porównanie warto rozpisać przetarg na 40 wozów spalinowych i 10 elektryków. Gdy ajenci wchodzili do Warszawy, w MZA królowały ikarusy i też ciężko było uwierzyć, że coś się zmieni. Tylko oczywiście trzeba byłoby znaleźć kasę na takie usługi.
Największym problemem wydaje się współdzielenie ładowarek na mieście. Stawianie ładowarek (po ok. milion sztuka) dla każdego przewoźnika to byłaby jakaś parodia, a teraz dlaczego MZA miałyby się dzielić swoim sprzętem z "konkurencją" i w jaki sposób miałby wyglądać podział kosztów energii? Z kolei przy istniejącym systemie ładowarek na mieście wprowadzenie przewoźnika, który domyślnie miałby jeździć autobusami bez ładowania na mieście to też byłby lichy pomysł.

No i oczywiście jest jeszcze kwestia dofinansowań - dla miejskiej spółki jakaś liczba autobusów elektrycznych to koszt de facto taki sam jak za spalinowy a eksploatacja może wyjść taniej, prywaciarz musi wywalić pełną kwotę. Przy ogólnym wzroście cen u prywaciarzy, myślę że albo czeka nas powrót do dużej roli spółek miejskich albo jakieś systemy kombinowane, gdzie prywatna firma będzie tylko zapewniać kierowców spółkom komunalnym albo jeździć na autobusach elektrycznych przekazanych przez miasto i kupionych z dofinansowania. Nie jestem pewny czy to najlepsze modele, ale w obecnym modelu ekonomicznym chyba najbardziej opłacalne.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8342
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 07 lis 2023, 13:48

px33 pisze:
07 lis 2023, 13:23
i w jaki sposób miałby wyglądać podział kosztów energii?
Kierowca podjeżdża, przykłada kartę (paliwową, lol), ładuje autobus, a liczniki zapisują ile energii było dla kogo?
Prawie jak na stacji benzynowej. Prawie jak na zajezdni MZA, gdzie też przecież każdy z kierowców odblokowuje tankowanie swoją kartą służbową.

Tylko, że powyższe jest chyba niemożliwe, bo to czyniłoby z MZA sprzedawcę energii, czyli wymagałoby kosmosu biurokracji i wejścia na inny level spółki (to już bez ironii). Czy źle myślę?
Czym innym byłoby, gdyby te ładowarki stawiano w innym trybie niż przez MZA...

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25339
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 07 lis 2023, 14:12

Trzeba by je przekazać do ZTM (pytanie o warunki dofinansowania), ale nie rozwiązuje kwestii sprzedaży energii.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 692
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 07 lis 2023, 14:33

Jakieś MZA ma doświadczenie w sprzedaży paliwa, więc może by TEORETYCZNIE poradzili
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

Szymon
(Mr_Kolesław)
Posty: 7082
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:03
Lokalizacja: Szamoty
Kontakt:

Post autor: Szymon » 07 lis 2023, 14:52

Przecież elektryki w okresie przedładowarkowym jeździły na linie zjeżdżając co 2 kurs na zajezdnię się ładować, więc co za problem żeby ajent swoje kursy realizował w taki sam sposób?

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25339
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 07 lis 2023, 14:54

Zależy wszystko od odległości pętla-zajezdnia.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26826
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 07 lis 2023, 15:05

px33 pisze:
07 lis 2023, 13:23
(...) dlaczego MZA miałyby się dzielić swoim sprzętem z "konkurencją" (...)
Bo tak mu właściciel kazał i za to zapłacił w umowie wieloletniej?

Oczywiście, ładowarki powinny być ZTMowskie od początku.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8342
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 07 lis 2023, 15:13

ZielonyJamnik pisze:
07 lis 2023, 14:33
Jakieś MZA ma doświadczenie w sprzedaży paliwa, więc może by TEORETYCZNIE poradzili
Sprzedaż paliwa, to nie to samo co sprzedaż prądu...

https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/9

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 692
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 07 lis 2023, 15:32

Najprościej zmusić przewoźników do kupienia Yutongów i nie trzeba budować ładowarek. Starczy prądu na cały dzień
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

ashir
Posty: 27722
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 07 lis 2023, 15:40

zxcvbnm pisze:
07 lis 2023, 12:32
Jaworzno jest mniejsze, a także zadbało o kompleksową infrastrukturę :)
Natomiast bez problemu elektryki jeżdżą również do Katowic, ale słowem kluczem jest tu kompleksową infrastruktura. ;-)

ashir
Posty: 27722
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 07 lis 2023, 15:45

ZielonyJamnik pisze:
07 lis 2023, 15:32
Najprościej zmusić przewoźników do kupienia Yutongów i nie trzeba budować ładowarek. Starczy prądu na cały dzień
I jesteś pewny, że zasięg tych autobusów przez 10 lat nie spadnie i będą mogły jeździć cały dniami na dowolnych liniach i brygadach o dowolnej porze roku?

ODPOWIEDZ