Autobusy hybrydowe

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Michalk001
Posty: 1231
Rejestracja: 26 paź 2007, 20:18
Lokalizacja: Piastów

Autobusy hybrydowe

Post autor: Michalk001 » 10 cze 2018, 12:55

Skoro jest temat o elektrobusach, to myślę że warto też założyć coś o hybrydach - tym bardziej że ilość tego typu taboru diametralnie wzrosła. Skłoniła mnie do tego dzisiejsza przejażdżka 9505.
Szczerze mówiąc jestem lekko zawiedziony komfortem jazdy - chyba lepiej jeździ się zwykłymi 34xx. Może to tylko moje zdanie, ale w jeździe półelektrykiem MAN-a drażni kilka rzeczy.
Po pierwsze - silnik na jałowych obrotach nieznacznie wibruje. Co ciekawe nie drażnią same wibracje, gdyż są one niewielkie - ale za to je bardziej słychać na konstrukcji autobusu i to już jest pewien dyskomfort.
Po drugie same dźwięki jazdy są niemiłe dla ucha - piskliwy napęd i różne piski z elektroniki - niestety tutaj trzeba trochę popracować.
Poza tym wóz ciekawy, wnętrze jak to u Mana ładne i dobrze wykonane, chociaż nie przyłożono się do regulacji zamykania drzwi - w nowym wozie trzecie już zamykają się źle i przez to gną się uszczelki.
Obrazek
Za to wielki plus za same drzwi - wreszcie powrócono do klapkowych uszczelek na dole, co wygląda i działa o wiele lepiej niż gnący się pasek gumy. Oby tylko były trwalsze niż te z SU15 czy NG313 - tamte po pewnym czasie lubiły odpadać. Chociaż uważam że najlepsze byłyby drzwi wychylne jak w osiołkach. Ale za to sam silnik super - cichutki.
No ale to dopiero wstępna ocena - jakie wozy będą okaże się po pewnym czasie. Przede wszystkim ciekawe czy spalanie będzie niższe.
Nie mam też porównania z Volvo #941 gdyż nigdy nim nie jechałem.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1862
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 10 cze 2018, 14:18

Silnik spalinowy pracuje odczuwalny czas na jałowych obrotach? Przecież to ma być hybryda szeregowa z systemem start&stop, więc tej pracy na jałowych obrotach powinno być niewiele...

Przy okazji, jak już powstał ten wątek, to uporządkujmy typy napędów w warszawskich hybrydach:
1. SU18 z MZA to hybryda równoległa.
2. Volvo testowane w MZA ma system start&stop, ale jaki typ napędu? Chyba szeregowy...
3. SU12 Arrivy - na mój gust równoległy.
4. MANy Mobilisu - szeregowy z S&S.

Awatar użytkownika
Vlady
Posty: 125
Rejestracja: 17 gru 2017, 22:56

Post autor: Vlady » 10 cze 2018, 14:41

Solarisy mają równoległy, a MANy i Volvo szeregowy.

Michalk001
Posty: 1231
Rejestracja: 26 paź 2007, 20:18
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Michalk001 » 10 cze 2018, 14:44

kveld pisze:
10 cze 2018, 14:18
Silnik spalinowy pracuje odczuwalny czas na jałowych obrotach?
Akurat w tym przypadku pracował na postoju - może to kwestia nauczenia się jazdy przez kierowców, a może miał niedobory prądu przez klimatyzację. Z czasem może będzie lepiej. Za to raz widziałem Volvo w którym silnik odpalił dopiero przy około 20km/h.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1862
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 10 cze 2018, 15:21

Jak ja jechałem Volvo to działo się tak regularnie. Z Dwernickiego do Szpitala to chyba nawet dotoczył się bez odpalania (na 202 oczywiście). Fakt, było to przy pogodzie nie wymagającej ani grzania, ani chłodzenia.

michael112
Posty: 3035
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 15 cze 2018, 22:15

Ja ubolewam, że w ostatnich przetargach ajencyjnych ZTM lepiej punktował autobusy na gaz niż hybrydowe. Bo co do elektrycznych osobiście w ogóle mam wątpliwości ze względu na brak całodziennej baterii i kwestię instalacji ładowarek, a i ZTM stwierdził że na ajencyjne pojazdy elektryczne na razie za wcześnie.
Jechałem kiedyś hybrydowym Solarisem z Arrivy, silnika prawie w ogóle nie było słychać. MANem Mobilisu raz - i odgłos silnika czasem się pojawiał, ale rzadko.
Dla porównania - przez kilka lat w ogóle się nie zorientowałem że mamy w stolicy autobusy gazowe, do czasu aż przeczytałem w internecie o tych Solbusach z R10. Ich silnik pracuje praktycznie tak samo jeśli chodzi o poziom dźwięku jak w standardowych wozach.
Konkludując, jeśli nie elektryczne to moim zdaniem w pierwszej kolejności powinny iść hybrydowe, a nie gazowe właśnie.

ashir
Posty: 28011
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 15 cze 2018, 22:45

Te pojazdy mają być jak najbardziej przyjazne środowisku i według badań autobusy CNG są cichsze do 7dB od diesla. Poza tym piszesz o autobusach LNG (z których MZA jest zadowolone), a na kolejne takie wozy się nie zanosi. Michalczewski, Arriva i MZA kupują autobusy CNG, które z pewnością rozpoznasz przez butle na dachu. ;)

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1862
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 15 cze 2018, 23:07

Zawsze można połączyć jedno z drugim. Hybrydy z silnikiem spalinowym zasilanym gazem ziemnym istnieją.

michael112
Posty: 3035
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 15 cze 2018, 23:22

A to by było ekstra! :lol:

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 7007
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 16 cze 2018, 1:46

Zapraszam na ognisko do Częstochowy :term:

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1862
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 16 cze 2018, 8:22

Przy czym ognisko to raczej kwestia nie tyle samej technologii, co jakości jej wykonania.

Awatar użytkownika
primoż
Posty: 4114
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: tenmiasto w tenkraju

Post autor: primoż » 16 cze 2018, 10:51

kveld pisze:
16 cze 2018, 8:22
Przy czym ognisko to raczej kwestia nie tyle samej technologii, co jakości jej wykonania.
Nie ważne wykonanie, ważne, żeby kiełbaski smakowały ;p

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1862
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 16 cze 2018, 12:04

Proponuję EOT ogniska ;)

Michalk001
Posty: 1231
Rejestracja: 26 paź 2007, 20:18
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Michalk001 » 16 cze 2018, 17:53

Według mnie hybrydy na razie nie dają zbyt dużo oszczędności, ani nie są tak ekologiczne. Silnik praktycznie jest tej samej wielkości jak w zwykłym autobusie, tak więc spalanie jest zapewne na niewiele niższym poziomie. Poza tym nadal jest to diesel tak więc zawsze będzie emitował jakieś zanieczyszczenia. Myślę że przy obecnym poziomie techniki jedynym w miarę sensownym rozwiązaniem jest gaz, który w silnikach spala się wyjątkowo czysto.

Walas
Posty: 17244
Rejestracja: 17 cze 2008, 10:27
Lokalizacja: Pruszków

Post autor: Walas » 18 lip 2018, 22:13

941 został przemalowany w barwy warszawskie. Wygląda cudnie :D
1069, 7722
Ulubione wozy: 5240, 5243, 6207
817, WKD, R1, S1

ODPOWIEDZ