[Łódź][GW] Powstanie miejskie city...

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13046
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 17 sie 2006, 10:55



Obrazek
Biurowce, centrum kongresowe i kulturalno-wystawiennicze, wielka fontanna i nowy układ komunikacyjny zamiast bałaganu w śródmieściu?

O tym, że to możliwe, przekonuje opracowanie przygotowane przez konsorcjum łódzkich biur projektowych

Na terenach wokół dworca Łódź Fabryczna będzie realizowanych kilka projektów. W elektrowni EC-1 powstanie Fundacja Sztuki Świata Marka Żydowicza, Andrzeja Walczaka i Davida Lyncha. Sam dworzec i torowisko łączące go ze stacją Łódź-Widzew zostanie zmodernizowane w związku z budową szybkiej kolei łączącej nasze miasto ze stolicą. Niebawem rozpocznie się przebudowa ul. Narutowicza na odcinku Wierzbowa - P.O.W. - tot początek stworzenia bulwaru Narutowicza. W planach jest także rewitalizacja pl. Dąbrowskiego.

- Każdy z tych projektów żyje własnym życiem - zauważa Marek Lisiak, architekt miasta. Dlatego Urząd Miasta chce połączyć wszystkie w spójną koncepcję. - Naszym celem jest koordynacja działań projektowych i inwestycyjnych na tych terenach. Doprowadzi to do stworzenia tam miejskiego city - mówi Lisiak. - W tym miejscu możemy pozwolić sobie na wyższą zabudowę, która nie będzie przytłaczała wielkomiejskiej między ul. Sienkiewicza i Kościuszki. Jeśli w Łodzi mają się pojawić nowe wieżowce, to właśnie tu.

Jak łódzkie city miałoby wyglądać? - Takie opracowanie przygotowało konsorcjum łódzkich biur projektowych - opowiada Lisiak. - Zakłada ono wprowadzenie kolei pod ziemię już od ul. Kopcińskiego. Dzięki temu zlikwidujemy barierę dzielącą miasto i uruchomimy atrakcyjne tereny pod inwestycje.

To założenie jest najistotniejsze i to Polskie Koleje Państwowe zdecydują, czy ograniczą się do modernizacji torów i peronów przy budowie szybkiego połączenia Łodzi z Warszawą, czy też wprowadzą tory pod ziemię. Drugie rozwiązanie odpowiadałoby nie tylko miastu, ale również PKP by na tym nie straciło. Zamierza bowiem wspólnie z PKO Inwestycje zagospodarować grunty kolejowe w całej Polsce, na których mają się pojawić biura i mieszkania. Tereny w centrum Łodzi nie miałyby problemów ze znalezieniem chętnego na nie inwestora.

Opracowanie zakłada też, że w podziemnym korytarzu pojawi się linia szybkich prędkości Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań. Nadal jeszcze nie wiadomo, czy przetnie Łódź, czy też zostanie poprowadzona np. przez Zgierz. - Puszczenie tej kolei poza Łodzią kompletnie nas nie satysfakcjonuje - zaznacza Lisiak.

Kiedy już tory będą biegły pod ziemią, na ich miejscu pojawiłaby się nowa ulica, połączona węzłami z przebudowaną ul. Targową przebitą do ul. Narutowicza, Kopcińskiego i przebitą Konstytucyjną. Wzdłuż niej pojawi się nie tylko Fundacja Sztuki Świata, ale również centrum kongresowe. - Łódź potrzebuje w śródmieściu takiego obiektu - mówi Lisiak. - Wokół niego powinna znaleźć się baza noclegowa. Jest już hotel Centrum, remontowana jest Polonia, a przy pl. Dąbrowskiego w ofercie gminy jest kolejny teren pod tego typu obiekt.

Tworzenie bulwaru Narutowicza rozpocznie się od przebudowy ulicy na odcinku Wierzbowa - P.O.W. Pojawią się tam pierwsze w Łodzi wspólne przystanki autobusowe i tramwajowe. Ten projekt zrealizuje Zarząd Dróg i Transportu. - Przygotowujemy projekt przebudowy układu drogowo-komunikacyjnego - mówi Monika Gałązka z ZDiT. - Planujemy rozpocząć inwestycję w przyszłym roku.

Władze miasta chcą włączyć do przebudowy ulicy rewitalizację pl. Dąbrowskiego. Ma się on stać miejscem spotkań i miejskich imprez. Pojawi się na nim 30-40-metrowa fontanna z dziesiątkami dysz wyrzucających wodę, a ma zniknąć krańcówka autobusowa. Zostanie przeniesiona na Dworzec Fabryczny, obok postoju PKS.

- Ul. Narutowicza powinna preferować transport zbiorowy umożliwiający dostanie się do centrum Łodzi - zaznacza Lisiak. - Transport indywidualny obsługiwałaby nowa ulica wybudowana w miejscu torów kolejowych.


Aleksandra Hac
Mam nadzieję, że wreszcie centrum tego miasta zmieni się, bo obecnie jest w opłakanym stanie :( No i faktycznie trasa szybkiej linii kolejowej powinna przebiegać przez Łódź. Miasto może na tym tylko zyskac.
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 17 sie 2006, 13:00

Chyba pod miastem. A takie plany były już za Niemca, żeby linie kolejową i dworzec Łódź Fabryczna wpuścić pod ziemię i dociągnąć do Łodzi Kaliskiej. W obecnym kształcie mógłby taki dworzec (Kaliska) mieć szanse stać się dużym centum przesiadkowym, a linia zyskałaby świetny wylot na Wrocław do rozbudowy szybkiej kolei.
Dodam jeszcze, żeby lepiej wsztrzymali ten hurrra optymizm. Wystarczy spojrzeć iel lat trwa już budowa Nowego Miasta i pokrewnych inwestycji w Krakowie
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
Emisja
Posty: 141
Rejestracja: 01 maja 2006, 2:08
Lokalizacja: Z lotu samolotu
Kontakt:

Post autor: Emisja » 17 sie 2006, 15:40

A także budowa Nowego Miasta w Dancigu. Ledwo co tunel pod rzeką zaczęli przygotowwywać. Po rzeką i pod wyspą.
...hmm a patrząc na taki Berlin nie mogę się nadziwić ile nowych dworców kolejowych wybudowano, nowych mostów i nowych tuneli dla kolejnej linii. I to wszystko w ciagu ostatniego roku. No prawie wszystko.

Poprawiono polskie znaki

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8372
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 17 sie 2006, 17:47

TLG pisze:Dodam jeszcze, żeby lepiej wsztrzymali ten hurrra optymizm.
Buahaha, Panowie, wybory idą.
Plany "Bulwaru Narutowicza" lub zagospodarowania okolic Fabrycznego wracają wahadłowo, najczęściej w okolicy różnych wyborów...
Naprawdę, dużo jeszcze ścieków w Łódce upłynie nim cokolwiek zrobią z tym fantem.

Jedyne z czego można się cieszyć to fakt, że nareszcie również na szczeblach miejskiej władzy zauważają potrzebę istnienia tunelu średnicowego. Jakoś niedawno sporządzano plany (rozpisano przetarg?) na zrobienie z Fabrycznego drugiego Dworca Wileńskiego...

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 17 sie 2006, 18:37

geograf pisze:Jedyne z czego można się cieszyć to fakt, że nareszcie również na szczeblach miejskiej władzy zauważają potrzebę istnienia tunelu średnicowe
Ja się z tym zgadzam. Łódź miałaby szanse stać się przystankiem na trasach pociągów kwalifikowanych. Warto zauważyć, ze obecnie o Łódź nie zahacza żaden pociąg spółki kwalifikowany Intercity.
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 21 sie 2006, 0:06

TLG pisze:Wystarczy spojrzeć iel lat trwa już budowa Nowego Miasta i pokrewnych inwestycji w Krakowie
cóż, najtańsze niekoniecznie oznacza najlepsze. Kraków przejechał się na wyborze niesolidnego wykonawcy, zwłaszcza do budowy "ichniego" metra, bez części którego przecież nie mogła być prowadzona budowa po zach. stronie dworca. Ale przecież nie wszędzie muszą zdarzać się tak nieudolnie prowadzone inwestycje...

[ Dodano: 2006-08-21, 00:07 ]
TLG pisze:
geograf pisze:Jedyne z czego można się cieszyć to fakt, że nareszcie również na szczeblach miejskiej władzy zauważają potrzebę istnienia tunelu średnicowe
Ja się z tym zgadzam. Łódź miałaby szanse stać się przystankiem na trasach pociągów kwalifikowanych. Warto zauważyć, ze obecnie o Łódź nie zahacza żaden pociąg spółki kwalifikowany Intercity.
Łódź ma duży potencjał - blisko skrzyżowania dwóch autostrad, środek kraju, blisko stolicy, a koszty znacznie mniejsze. Może ktoś sensownie to wykorzysta...
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

ODPOWIEDZ