SOK zamieni się w policję?

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 15 wrz 2006, 18:48

[ŻW] Superpolicja ochroni kolej
autor: Wiktor Ferfecki, ar, 2006-09-15, Ostatnia aktualizacja: 2006-09-15

Uzbrojeni funkcjonariusze, którzy zatrzymują i przesłuchują podejrzanych. Tak ma wyglądać Straż Kolejowa – nowa formacja chroniąca dworce i pociągi.

Projekt ustawy przewidujący, że wysłużoną Straż Ochrony Kolei zastąpi nowa formacja mundurowa, Straż Kolejowa, wpłynął już do Sejmu. Autorami są posłowie koalicji.

SOK jak agencja ochrony

– Obecnie mamy ok. trzech tysięcy funkcjonariuszy SOK, ale mają oni uprawnienia zbliżone do pracowników firmy ochroniarskiej. Oznacza to np., że gdy chcą zatrzymać podejrzanego, muszą odprowadzić go na policję – mówi poseł Krzysztof Tchórzewski (PiS). – Chcemy przyznać im uprawnienia podobne do policji, dać do ręki broń palną, umożliwić prowadzenie przesłuchań – wylicza. – Będą podlegali pod ministra transportu, a w szczególnych przypadkach pod szefa resortu spraw wewnętrznych – informuje i dodaje, że wstępny projekt ustawy został zaaprobowany przez późniejszych koalicjantów przy podpisywaniu paktu stabilizacyjnego. Szanse na jego szybkie uchwalenie są teraz duże.

Skazani na kolej

A dlaczego powinien zostać uchwalony? – Bo ludzie boją się jeździć pociągami, a zanim wybudujemy sieć szybkich dróg i autostrad, będą skazani na podróż koleją – twierdzi Tchórzewski.
Rzecznik komendy głównej Straży Ochrony Kolei Mariusz Czapski przyznaje, że podobają się mu niektóre założenia projektu ustawy. – Obecny model funkcjonowania SOK nie jest doskonały
– mówi. – Mamy np. zbyt wysoki, jak na specyfikę zawodu, wiek emerytalny: w niektórych przypadkach 65 lat. Dlatego pomysł obniżenia go jest godny poparcia. Dobrym rozwiązaniem jest też zagwarantowanie funkcjonariuszom posiadania broni palnej – dodaje.
Gorszą opinię o projekcie mają jednak eksperci. – Jeśli tworzymy następną służbę wyposażoną w broń, to zastanawiam się, czy nie wchodzimy do ciemnego tunelu – komentuje dla ŻW major Arkadiusz Kups, specjalista w zakresie szkolenia służb specjalnych. – Bo pojawienie się w pociągu uzbrojonego funkcjonariusza stanowi pewne wyzwanie dla kryminalisty i może go sprowokować do ataku – argumentuje.
Jego zdaniem, tańszym skuteczniejszym rozwiązaniem byłoby stworzenie na kolei systemu elektronicznego monitoringu, do którego dostęp miałyby już istniejące służby mundurowe.
– Zreformowanie Straży Och-rony Kolei jest rozwiązaniem lepszym niż tworzenie czegoś od podstaw – ripostuje Tchórzewski.
– Pomysłodawcy nie zdają chyba sobie sprawy z kosztów przedsięwzięcia: budowy izb zatrzymań, logistyki, szkoleń funkcjonariuszy – odpowiada major Kups. Za absurdalne uważa plany PiS, które zapowiada, że docelowo w Straży Kolejowej mają służyć tylko funkcjonariusze z wyższym wykształceniem. – Musiałyby znacząco wzrosnąć zarobki, a na to nie ma pieniędzy – dodaje.

Amerykańska lekcja

Równie krytycznie o projekcie wypowiada się były szef kontrwywiadu, a obecnie poseł PO Konstanty Miodowicz. – Na całym świecie służby chroniące kolej są utrzymywane przez podmioty prywatne, które nie czerpią z budżetu państwowego – uważa. – Służby w USA nie mają nic wspólnego z władzami stanowymi ani federalnymi. Akurat i jeden, i drugi pan Kaczyński wybiera się do USA. Niech zobaczą, jak tam to funkcjonuje – kwituje.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
piotram
Posty: 2849
Rejestracja: 27 lut 2006, 19:42
Lokalizacja: W-wa Kercelak

Post autor: piotram » 15 wrz 2006, 19:20

Tak oczywiście, jeśli nadal będą robić to co robią teraz zamiast tego co powinni, to już teraz możemy się bać...
"A jedenastka to pojedzie w zatrzymanie, bo oni nie mogą tymi nowymi tramwajami po innych torach jeździć"

"Odbudowa trakcji elektrycznej na Chłodnej to szalony pomysł, gdyż wymaga to budowy pętli. Tramwaj konny jej nie potrzebuje" - architekt projektu rewitalizacji Chłodnej

Awatar użytkownika
hafilip84
Jego Gryząca Albumowość
Posty: 7641
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:03
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: hafilip84 » 16 wrz 2006, 3:38

wszystko fajnie... sa pewne plusy tego pomyslu... ale jak widze czasem siwych dziadkow w SOKu, to nie wyobrazam sobie zeby mogli dostac w lapy chocby wiatrowke... ja bym raczej zostawil SOK taki jaki jest, a conajwyzej wydzielil z niego wyselekcjonowana czesc ludzi i skierowal ich do czegos na ksztalt policyjnego oddzialu kolejowego...

Misiek_Krakow
Posty: 7
Rejestracja: 10 wrz 2006, 9:02
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Misiek_Krakow » 16 wrz 2006, 9:25

Patrząc na obecne funkcjonowanie SOK jest to bardzo niebezpieczny pomysł.
Przede wszystkim wymagałby wymiany chyba co najmniej 3/4 kadry, bo obecna - no cóż - jaka jest każdy widzi.
Ponadto gruntownego przeszkolenia i to nie fizycznego, ale z zakresu obowiązujących przepisów. Prawo do zatrzymania delikwenta nakłada na zatrzymującego szereg obowiązków. A ich stosowanie to konieczność dobrej znajomości przepisów - na pierwszy rzut (jeszcze przed poranną kawą, więc słabo myślę :D) przychodzą mi do głowy - cały dział VI kodeksu post. karnego regulujący zatrzymanie i środki zapobiegawcze, na pewno fragmentu z kkw, na pewno z ustawy o Policji i zapewne w związku z nią tej nowej ustawy, oczywiście w ciemno kodeks wykroczeń i k. post. w sprawach o wykroczenia. No całkiem pokaźna lista, bez urazy, ale obawiam się że byłoby o dużo za dużo dla przeciętnego funkcjonarisuza SOK. Zresztą jak jest ze znajomością prawa u służb mundurowych można sobie poczytać w Waszej dyskusji w innym wątku.

Niestosowanie tych bardzo ścisłych reguł formalnych może w skrajnych wypadkach wyłożyć całe postępowanie. Czyli pieniądze pójdą w gwizdek zamiast w rzeczywisty efekt.

Wiem, bo niejednokrotnie zdarzało mi sie SOK'istów zahaczać np. o to że nie umieli nawet wpisać prawidłowo kwalifikacji prawnej ukaranego w mandacie...

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 16 wrz 2006, 9:37

hafilip84 pisze: ja bym raczejzostawił SOK taki jaki jest, a conajwyżej wydzielił z niego wyselekcjonowaną część ludzi i skierowal ich do czegoś na kształt policyjnego oddziału kolejowego...
To jest najlepsze rozwiązanie, bo za niewielkie fundusze zyskuje się dokładnie to samo, co po przekształceniu SOK-u.
Zresztą, co widać po kolejnych projektach ustaw, mamy postępującą militaryzację życia publicznego... Najpierw był pomysł ze Strażą miejską, teraz dołączyli SOK-iści, tylko pozostaje pytanie kto następny...?
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 27 sty 2010, 1:30

Obrazek
Sokiści przejdą do policji
Jerzy Kowalski 25-01-2010, ostatnia aktualizacja 25-01-2010 03:00

Policja przejmie obowiązki oraz funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei

Dziś Straż Ochrony Kolei działa na podstawie rozporządzenia ministra infrastruktury wydanego na mocy delegacji ustawy o transporcie kolejowym. Funkcjonuje w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe i zatrudnia około 3,5 tys. funkcjonariuszy.

To ma się zmienić. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji chce przekazać kompetencje SOK policji. W jej strukturach powstanie policja kolejowa, która będzie kontrolowała przestrzeganie przepisów porządkowych na obszarach kolejowych, w pociągach i innych pojazdach kolejowych. Ma ona też dbać o ochronę życia i zdrowia ludzi na dworcach i w pociągach. Wynika to z przekazanego właśnie do uzgodnień międzyresortowych projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym.

Powodem zmian jest negatywna ocena dotychczasowego systemu zarządzania bezpieczeństwem na kolei. Spółka PKP PLK jest nastawiona na osiąganie zysku. Prowadzi normalną działalność komercyjną. To powoduje konflikt interesów między nią a SOK. Zawieranie umów o świadczenie dodatkowej ochrony na zasadach komercyjnych powoduje negatywne konsekwencje w podejmowaniu działań ochronnych i dezorganizuje system bezpieczeństwa na kolei – twierdzi resort.

W myśl projektu pracownicy PKP PLK, a zarazem funkcjonariusze SOK, będą mogli zostać policjantami kolejowymi po

przeprowadzeniu specjalnego postępowania kwalifikacyjnego. Ci, którzy nie przejdą do pracy w policji, otrzymają możliwość preferencyjnego zyskania kwalifikacji zawodowych w zakresie ochrony osób i mienia.

Policja kolejowa przejmie też w użytkowanie mienie, które obecnie jest wykorzystywane przez SOK. Będzie musiała ponosić koszty jego eksploatacji. Planuje się, że policja kolejowa ma liczyć ok. 1 tys. osób. Aby funkcjonariusze ci mogli prawidłowo wykonywać swoje obowiązki, otrzymają 100-proc. ulgę na przejazdy pociągami.

Paweł Boczek, rzecznik prasowy Komendy Głównej SOK, krytycznie odnosi się do tych propozycji zmian. – Policja ma braki kadrowe. Przejęcie przez nią zadań SOK doprowadzi do pogorszenia bezpieczeństwa na terenach kolejowych. Lepsze jest przyjęcie poselskiego pomysłu zawartego w projekcie ustawy o powołaniu specjalnej straży Kolejowej, który jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie.

– Obecne uprawnienia funkcjonariuszy SOK są podobne do tych, jakie mają policjanci – dodaje Paweł Boczek. – Mogą stosować środki przymusu bezpośredniego wobec osób uniemożliwiających im wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek.
Rzeczpospolita
http://www.rp.pl/artykul/424371.html
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
zofey
Posty: 1570
Rejestracja: 11 mar 2009, 8:29
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki - Służewiec

Post autor: zofey » 27 sty 2010, 7:32

Po kilku tygodniach zastrzelą kogoś przechodzącego przez tory i formacja zostanie rozwiązana, ehh...

Prawidłowo to powinni w pierwszej kolejności zapewniać ochronę każdego pociągu poruszającego się po godzinie 20:00, wcale tak dużo tego nie jest.

Awatar użytkownika
Premo
Posty: 5448
Rejestracja: 15 kwie 2006, 14:58

Post autor: Premo » 27 sty 2010, 10:35

MeWa pisze:Funkcjonuje w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe i zatrudnia około 3,5 tys. funkcjonariuszy.
MeWa pisze:Planuje się, że policja kolejowa ma liczyć ok. 1 tys. osób
Ponad 3x mniej ludzi. Skoro SOKistów już teraz prawie w ogóle nie widać a jak będzie ich jeszcze mniej to złodzieje i chuligani będą w swoim żywiole.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 27 sty 2010, 10:46

zofey pisze:Po kilku tygodniach zastrzelą kogoś przechodzącego przez tory i formacja zostanie rozwiązana, ehh...
Obecnie większość SOKistów ma zezwolenia na broń, a uprawnienia niewiele mniejsze od Policji...
Premo pisze:Ponad 3x mniej ludzi. Skoro SOKistów już teraz prawie w ogóle nie widać a jak będzie ich jeszcze mniej to złodzieje i chuligani będą w swoim żywiole.
Jeśli te 1000 SOKistów przejdzie przez egzaminy sprawnościowe, to będę pod wrażeniem :P
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 17 lut 2010, 20:58

Rynek Kolejowy pisze:Rząd przyjął ustawę o powołaniu policji kolejowej

Rząd przyjął wczoraj projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Na jej mocy od 1 stycznia 2012 r. za bezpieczeństwo na dworcach i peronach ma odpowiadać policja kolejowa.

"Restrukturyzacja przedsiębiorstwa państwowego PKP spowodowała, że w wyniku przeprowadzonych działań rozgraniczono działalność przewozową kolei od zarządzania liniami kolejowymi. Sprawy związane z zarządzaniem przeszły do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. W skład tej spółki weszła Straż Ochrony Kolei (SOK), która tym samym straciła status formacji państwowej" - twierdzi Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

"Ze względu na fakt, że funkcjonowanie SOK w strukturach spółki prawa handlowego nie jest możliwe ze względu na konflikt interesów, w projekcie ustawy usunięto przepisy regulujące funkcjonowanie SOK. Na ich miejsce zaproponowano rozwiązania, zgodnie z którymi zadania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenach kolejowych i pociągach pasażerskich wykonywać ma policja kolejowa. Będzie ona działać na zasadach określonych w ustawie o Policji" - czytamy na stronie KPRM.

"W konsekwencji zaproponowanej regulacji zmieni się status pracowników PLK SA, którzy są funkcjonariuszami SOK. Po pozytywnym zaliczeniu postępowania kwalifikacyjnego osoby te zostaną funkcjonariuszami Policji. Ich dotychczasowy staż pracy w SOK zostanie wliczony do okresu służby w Policji. Dotyczyć to będzie wszystkich uprawnień związanych z tą służbą z wyjątkiem okresu, od którego zależy nabycie prawa do policyjnej emerytury. Dla tych funkcjonariuszy SOK, którzy nie podejmą służby w Policji, przewidziano możliwość uzyskania kwalifikacji zawodowych w zakresie ochrony osób i mienia. Zgodnie z projektem ustawy, policjanci wykonujący zadania na terenie obszaru kolejowego i w pociągach (lub innych pojazdach kolejowych) uzyskają prawo do 100 proc. ulgi na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego na podstawie biletu jednorazowego. W projekcie ustawy wprowadzono ponadto przepis mówiący o obowiązku ochrony obszarów kolejowych. Z tego względu minister infrastruktury został zobowiązany do wskazania obszarów, obiektów i urządzeń, które będą wchodzić w skład infrastruktury kolejowej objętej obowiązkową ochroną" - czytamy w komunikacie na stronie rządu.
http://www.rynek-kolejowy.pl/14456/Rz%B ... ejowej.htm
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Gość

Post autor: Gość » 18 lut 2010, 18:48

Innymi słowy rozwiązanie SOK i przesunięcie ludzi do Komisariatów Specjalistycznych (KKP).
:-k a kiedy to SOM zmieni status.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 18 lut 2010, 19:49

SOM raczej nie zmieni statusu, bo to inna specyfika działania... :-k
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 31 mar 2010, 0:32

Obrazek
Sokistów wcielą do policji kolejowej
Marek Kozubal 30-03-2010, ostatnia aktualizacja 30-03-2010 21:43

Ze stołecznych dworców zniknie Straż Ochrony Kolei. Miejsce tej formacji zajmie policja kolejowa. Funkcjonariuszy będzie jednak mniej niż teraz i to przed samym Euro 2012. Będzie bezpiecznie?

W stolicy pracuje 193 sokistów. W poprzednim roku zatrzymali 340 sprawców przestępstw i wykroczeń. Wśród nich były aż 224 osoby, które niszczyły perony i wagony.

Koniec formacji


Jednak MSWiA chce zlikwidować tę formację i to tuż przed mistrzostwami w piłce nożnej. Urzędnicy to potwierdzają.

– Od 1 stycznia 2012 r. za bezpieczeństwo na terenach kolejowych oraz w pociągach będzie odpowiadała policja kolejowa – informuje Małgorzata Woźniak, rzeczniczka resortu. Projekt zmian ustawy trafił już do Sejmu.

Po likwidacji SOK tylko co trzeci funkcjonariusz będzie mógł starać się o pracę w policji.

– Funkcjonariusze SOK nie będą jednak przyjmowani na preferencyjnych zasadach, przejdą taki sam egzamin jak inni kandydaci – mówi Paweł Boczek, rzecznik SOK. – Na razie nie wiem, o ile zwiększy się liczba funkcjonariuszy policji pracujących na kolei – mówi Krzysztof Radzik, komendant komisariatu kolejowego.

Zmiany na lepsze?

Sokistom zmiany się nie podobają. – Na bazie SOK powinna powstać straż kolejowa z szerszymi niż teraz kompetencjami – mówią nam funkcjonariusze.

Teraz sokiści nie mają zbyt wielu uprawnień. – Nie możemy zbierać śladów, przesłuchiwać zatrzymanych. A jeśli złapiemy sprawcę przestępstwa, możemy go tylko przekazać policjantom – dodaje Paweł Boczek.

Sokiści nie mogą też np. rozpracowywać szajek kieszonkowców czy grup okradających wagony towarowe. Pilnują porządku w pociągach i patrolują tereny kolejowe (sprawdzają, czy ktoś nie ustawił barykad na torach, aby wykoleić pociąg).

Tylko w poprzednim roku w stolicy i okolicach funkcjonariusze zlikwidowali 46 takich przeszkód. Najczęściej na torach leżały drzewa i kamienie.

Mogą konwojować pieniądze i we współpracy z innymi służbami (celnikami, pogranicznikami) poszukiwać kontrabandy w wagonach, które przyjeżdżają do stolicy z zagranicy.

Jeśli zmiany wejdą w życie, to w policji kolejowej będzie pracowało mniej funkcjonariuszy niż teraz w SOK. Czy na dworcach będzie więc bezpiecznie?

– Na pewno nie, skoro policja wchłonie tylko co trzeciego sokistę. Wiadomo, że zabraknie ludzi do patrolowania dworców i pociągów – uważa funkcjonariusz SOK. – A przecież na Euro 2012 przyjadą tysiące kibiców z całego świata. W pociągach będzie jeszcze większy tłok niż dzisiaj. Na pewno nasilą się kradzieże kieszonkowe, więcej będzie aktów wandalizmu. Tylko sprawców nie będzie miał kto zatrzymać.
http://www.zyciewarszawy.pl/artykul/461 ... jowej.html
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 31 mar 2010, 11:19

Piszą, że co trzeci SOKista... No dobra, ale przecież zniknie cały pion administracyjny, więc raczej pozostanie tyle samo ludzi.

No i nikt nie zabroni PLK czy innym spółkom utrzymywać SOK na zasadach straży przemysłowej. :-"
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Michał W.
Posty: 818
Rejestracja: 26 mar 2008, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Michał W. » 31 mar 2010, 13:56

193 Sokistów zatrzymało przez rok 340 osób? Sądząc po tym jak wyglądają dworce w aglomeracji warszawskiej nie jest to chyba imponujący wynik?
after da równik

www.fotokolej.waw.pl

ODPOWIEDZ