5 nowych przegubowców Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne chce mieć jeszcze w tym roku, a kolejnych 15 w przyszłym. Wczoraj otwarto oferty przetargowe.
20 przegubowych autobusów niskopodłogowych zamierza kupić Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W informacji dla ewentualnych dostawców podano, że "niskopodłogowy autobus przegubowy przeznaczony jest do eksploatacji w ciężkich warunkach komunikacji miejskiej obsługującej strefy ekologicznie chronione, a w pojeździe co najmniej 35 procent powierzchni przedniego członu ma tworzyć jednolitą powierzchnię bez stopnia (niska podłoga), do której dostęp jest zapewniony przez co najmniej jedne drzwi pasażerskie z pojedynczym stopniem". Konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania muszą gwarantować co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu średnio 70 tys. kilometrów rocznego przebiegu. MPK chce też, by autobus był "tak skonstruowany, aby możliwa była jego bezawaryjna długotrwała eksploatacja w temperaturach powietrza od minus 35 do plus 40". Kabina kierowcy ma mieć klimatyzację, a "przestrzeń pasażerska" naturalną i wymuszoną wentylację. Autobusy mają być wyposażone w monitoring wnętrza, składający się co najmniej z "4 kamer wandaloodpornych" pokazujących całe wnętrze oraz monitora w kabinie kierowcy; ma też być wyposażony w urządzenia umożliwiające emitowanie reklam. Z kolei panel sterujący ma samodzielnie sterować kasownikami biletów, zestawem tablic informacyjnych, w tym "ich dynamiczną zmianą" oraz urządzeniem informacji głosowej; ma też zapewnić możliwość rozszerzenia oferowanych funkcji poprzez podłączenie do niego kolejnych modułów, np. parametrów technicznych, pomiaru drogi, bramek liczących pasażerów itp.
Na ogłoszony przetarg oferty nadesłały dwie firmy - Solaris chce za 20 autobusów około 22,57 miliona złotych (brutto; cena za jeden - netto - 925 tys. zł), natomiast firma Polskie Autobusy (jelcz) - 21 mln 496 tys. (881 tys. zł za sztukę). - Teraz sprawdzana będzie poprawność ofert; jeśli obie będą pełne - zdecyduje niższa cena - powiedziano nam w MPK.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dysponuje obecnie ok. 480 autobusami, w tym 188 przegubowymi; jest wśród nich jeszcze 55 przegubowych ikarusów z lat osiemdziesiątych - do wymiany - mocno wyeksploatowanych i z wysokimi stopniami.
[KrakĂłw] Przetarg na nowe przegubowce...
Moderator: JacekM
- Kleszczu
- Stoi... Sofista?
- Posty: 13046
- Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
- Lokalizacja: Nowe Włochy
- Kontakt:
...i jak wszystko pójdzie dobrze ( w tym wypadku jest to określenie mocno dyskusyjne) to Krakow wzbogaci się o kolejne M181M. Współczuję
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"
"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel
Albert Camus-"Dżuma"
"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel
Nie macie nam czego współczuć. Jeszcze w tym roku na linii będzię można zobaczyć nowiuśkie Solarisy Urbino 18 III. Przetarg był bardzo umiejętnie rozpisany, więc wygrał Solaris. Wszystkie wozy trafią na Bieńczyce. W zamian za to Wola Duchacka wzbogaci się o nowe ikarusy, które zostaną przeniesione z KB. Część ikarusów zostanie skasowana. Nowe wozy załatają dziury taborowe.
- Glonojad
- Dark Lord of The Plonk
- Posty: 26953
- Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
- Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki
Czytając, że do niskiej podłogi dopuszczony był jeden stopień (!), to należy się cieszyć, że nie Connecto..
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.
Jak na razie nikt nie wspomniał o początku wzbogacania się Krakowa o autobusy CNG. Przez dwa dni po mieście szalał prototyp Jelcza M121M/4 CNG. Wykonanie według Krakusów jak zwykle Jelczańskie (tu krzywo przymocowane, tam niedokręcone.
i jeszcze:Gazeta Wyborcza-Kraków pisze:Pierwszy autobus napędzany gazem ziemnym już w Krakowie
KRAKÓW. Krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dostało pierwszy z zamówionych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym - Jelcza M121M/4 "Mastero". Do końca roku pojawią się jeszcze cztery takie autobusy
Mastero nieznacznie różni się wyglądem od autobusu na olej napędowy. W dachu jego przedniej części znajdują się pojemniki na gaz - z tego powodu wnętrze jest tam niższe niż w tradycyjnym autobusie. - Butle zostały umieszczone w dachu, by w razie przecieku podróżni nie zatruli się gazem. Jest on lżejszy od powietrza, ucieka więc do atmosfery - tłumaczy wiceprezydent Tadeusz Trzmiel.
Wyposażenie MPK w takie pojazdy to efekt udziału w unijnym programie Caravel Civitas, który kładzie nacisk na ograniczanie emisji spalin. Zastosowanie gazu niesie ze sobą wiele korzyści. Spaliny są o wiele mniej szkodliwe dla środowiska, a autobus nie dymi, bo przy spalaniu gazu nie powstaje sadza. Silnik pracuje znacznie ciszej i mniej kosztuje jego serwisowanie. Tańsze jest też paliwo.
MPK postanowiło, że skieruje go do obsługi linii nr 192, której przystanek końcowy stanowi lotnisko w Balicach.
Dziennik Polski pisze:Pierwszy gazowy
KRAKÓW. Dziś na krakowskich ulicach pojawił się pierwszy autobus na "sprężony gaz ziemny" (CNG), włączony do taboru Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Do końca roku ma być ich w sumie pięć
Kraków przystąpił do realizacji projektu Caravel (program Civitas II), w ramach którego przewidziano "Wprowadzenie ekologicznie czystego transportu miejskiego w Krakowie". MPK kupiło 5 niskopodłogowych autobusów nowej generacji jelcz M121M/4 "mastero" zasilanych gazem. Będą to pierwsze fabrycznie nowe autobusy wyposażone w tego typu silniki w taborze MPK. Do korzyści wynikających z wprowadzenia takich pojazdów zaliczono m.in. ograniczenie emisji dwutlenku węgla do środowiska, obniżenie emisji związków toksycznych w spalinach, a także promocja energooszczędnego i czystego transportu publicznego. Ponadto zastosowanie technologii CNG niesie za sobą szereg innych korzyści: do atmosfery uwalnia się mniej szkodliwych substancji niż przy spalaniu innych paliw (np. benzyny, oleju napędowego), w trakcie spalania gazu ziemnego nie tworzą się substancje stałe (sadza), dzięki czemu nie powstaje zjawisko dymienia, rzadziej zachodzi konieczność wymiany oleju, a poziom hałasu związanego z pracą silnika jest znacznie niższy.
Nowe autobusy wyposażone są w system do wyświetlania reklam, monitoring całej przestrzeni, klimatyzator kabiny kierowcy, kasowniki przystosowane do biletu papierowego i karty bezstykowej, rampę umożliwiającą wjazd wózków inwalidzkich i dziecięcych, system otwierania drzwi przez pasażerów po uaktywnieniu układu przez kierowcę. Jeden pojazd kosztuje około 969 tys. zł. Autobusy będą jeździły na linii 192; gazem będą doładowywane w stacji tankowania przy ul. Balickiej.
Dodajmy, że niedawno zakończył się przetarg na dostawę 20 przegubowców (5 pojazdów będzie jeszcze w tym roku, a kolejnych 15 w przyszłym), a MPK rozpisało już kolejny - na zakupu 16 przegubowców. Ponadto MPK kupiło sześć przegubowych autobusów - eksploatowanych do tej pory w Hiszpanii; powinny dotrzeć do Krakowa w tym roku.
Chodziło o nie wprowadzanie nowego typu, dla unifikacji taboru.
"A jedenastka to pojedzie w zatrzymanie, bo oni nie mogą tymi nowymi tramwajami po innych torach jeździć"
"Odbudowa trakcji elektrycznej na Chłodnej to szalony pomysł, gdyż wymaga to budowy pętli. Tramwaj konny jej nie potrzebuje" - architekt projektu rewitalizacji Chłodnej
"Odbudowa trakcji elektrycznej na Chłodnej to szalony pomysł, gdyż wymaga to budowy pętli. Tramwaj konny jej nie potrzebuje" - architekt projektu rewitalizacji Chłodnej