[Kielce] Zielone światło dla autobusu

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8634
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 03 paź 2006, 1:13

:arrow: Ciekawe, czy tego typu wzbudzana sygnalizacja świetlna sprawdzi się w Kielcach:
Infobus pisze:Kielce: Autobus włączy sobie zielone światło

Źródło: Gazeta Wyborcza – Kielce 24.09.2006; Opublikowano: 2006-09-30 21:56:31

Koniec z czerwonym światłem dla kieleckich autobusów –pisze Gazeta Wyborcza. Już niedługo dla opóźnionych kursów zawsze świecić będzie zielone. Ma to zachęcić do korzystania ze sprawnej, szybkiej, miejskiej komunikacji.

Ulicą Warszawską jedzie autobus nr 35 i ma pięć minut opóźnienia. Zbliża się do skrzyżowania, na którym świeci się czerwone światło. Do sterownika znajdującego się w sygnalizatorze dociera sygnał z autobusu. Trafia do centrali automatycznej, gdzie program komputerowy pilnuje rozkładu jazdy. Stamtąd wypływa dyspozycja do sygnalizatora, a ten zaraz zmienia światło na zielone. Cała operacja trwa ułamki sekund, a autobus płynnie przejeżdża przez skrzyżowanie i nadrabia stracony czas.

To nie jest scenariusz gry science fiction, ale rozwiązanie, które wkrótce może się pojawić w Kielcach. - Jego celem jest poprawa funkcjonowania komunikacji publicznej, która dzięki temu powinna być konkurencyjna dla transportu indywidualnego. A na jego ograniczeniu nam szczególnie zależy, bo liczba samochodów w Kielcach, czyli też ulicznych korków, bardzo szybko rośnie - mówi Zbigniew Michnicki z Zarządu Transportu Miejskiego.

Rozwiązanie nie wymaga budowy specjalnych pasów ruchu dla autobusów. Zielony sygnał dotyczyć będzie wszystkich samochodów, a to w wielu przypadkach poprawi płynność przejazdu przez miasto. Ale choć dla pasażerów autobusów to rozwiązanie jest z pewnością korzystne, to dla pieszych oznacza ono dłuższe czekanie na przejściach. - Taka jest polityka komunikacyjna, zawsze coś musi odbywać się czyimś kosztem - podkreśla Michnicki. Kielce chcą wziąć przykład z Poznania, który ma największe doświadczenie we wprowadzaniu 'inteligentnej sygnalizacji'.

Obecnie ponad 50 procent sygnalizatorów jest połączona z centrum sterowania ruchem, które daje zielone światło dla autobusów i tramwajów. - Dzięki temu czas dojazdu do centrum jest krótszy, a nasi mieszkańcy mają duże zaufanie do komunikacji zbiorowej - mówi Dorota Wesołowska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich. Na początku poznaniacy byli pełni obaw, że elektronika nie będzie w stanie pogodzić interesów pasażerów autobusów i tramwajów, kierowców i pieszych. - Ale głosy były pozytywne, także te od pieszych - zapewnia Wesołowska.

Na osiem 'inteligentnych sygnalizatorów' przy ul. Grunwaldzkiej, głównej arterii miasta, Poznań dostał 2,7 mln euro z budżetu UE. Kielecki wniosek o dofinansowanie unijne opiewa na 80 mln zł, z czego 30 mln to pieniądze na modernizację skrzyżowań i sygnalizatorów. - Nasz wniosek jest teraz rozpatrywany i mamy duże szanse, bo nie ograniczyliśmy się tylko do wymiany taboru, ale także przedstawiliśmy propozycje nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych - twierdzi Artur Sobolewski, dyrektor Wydziału Projektów Strukturalnych i Strategii Urzędu Miasta w Kielcach.

ODPOWIEDZ