: 16 gru 2005, 18:42
Forum warszawskiego transportu publicznego
https://wawkom.waw.pl/
Na trasę z Warszawy do Łodzi wyjadą nowoczesne pociągi
Krzysztof Śmietana 16-12-2005 , ostatnia aktualizacja 16-12-2005 23:12
Z Warszawy do Łodzi będziemy jeździć nie tylko szybciej, ale i wygodniej. Za półtora roku na tej trasie pojawią się pierwsze nowoczesne pociągi
Kolejarze właśnie wybrali producenta, który dostarczy 11 nowoczesnych elektrycznych składów. Za 171 mln zł wyprodukuje je bydgoska PESA. - Ta oferta była najtańsza. Poza tym fabryka zaproponowała najkorzystniejsze rozwiązania techniczne - mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik spółki PKP Przewozy Regionalne. Przypomnijmy, że ta sama firma wygrała niedawno przetarg na dostawę dla Warszawy 15 niskopodłogowych tramwajów. Nowe elektryczne pociągi, czyli tzw. Elektryczne Zespoły Trakcyjne, mają jeździć głównie z Warszawy do Łodzi. Pierwsze z nich mają się pojawić na torach w połowie 2007 roku. Będą miały klimatyzację i udogodnienia dla niepełnosprawnych. Wewnątrz nie planuje się przedziałów, będzie jednak wydzielona pierwsza klasa z wygodniejszymi siedzeniami. Maksymalnie mają jeździć z prędkością 160 km na godzinę. Jak zapewnia producent, wnętrze będzie wyciszone, pasażerowie nie powinni też czuć drgań.
Miejmy nadzieję, że dostawy pociągów zbiegną się z zakończeniem pierwszego etapu remontu torów na tej trasie. Dzięki temu podróż ma trwać krócej. Teraz z powodu kiepskiego stanu torowiska podróż do Łodzi trwa ok. dwóch godzin. Po remoncie skróci się do ok. 1 godz. 15 minut.
Zarówno do remontu torów, jak i zakupu pociągów dołoży się Unia Europejska.
Piotr Wasiak 04-01-2006 , ostatnia aktualizacja 04-01-2006 20:31
Już niedługo łodzian będzie woził najnowocześniejszy w Polsce pociąg. Jedyny taki pojazd buduje dla nas bydgoska firma Pesa
Pojazd, za który Urząd Marszałkowski płaci ponad 12 mln zł, jest już prawie gotowy. Wczoraj wicemarszałek Krzysztof Makowski pojechał doglądać ostatniego etapu prac. Teraz zostaje tylko pomalowanie pojazdu i ostateczne testy.
Nad bezpieczeństwem pasażerów mają czuwać kamery. Obraz z nich będzie wyświetlany na monitorach u maszynisty, w przypadku niebezpieczeństwa, prowadzący pociąg będzie mógł natychmiast zareagować. Obraz będzie też pomocny np. przy szukaniu sprawców kradzieży lub napadu w pociągu.
Pojazd przystosowany jest dla niepełnosprawnych: ma miejsca na wózki inwalidzkie i specjalne toalety.
Chodź pociąg budowany jest w Bydgoszczy ma w sobie również łódzkie części. Firma "Taps" z Łodzi wyprodukowała dla niego 160 wandaloodpornych siedzeń.
- Łodzianie będą uczestniczyć w historycznym wydarzeniu dla polskiej kolei - mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy. - Będą jeździć najnowocześniejszym pojazdem szynowym w kraju - dodaje.
Pojazd może poruszać się z prędkością 160 km/h i zabrać 350 pasażerów. - Przy takich torach pociąg na razie nie będzie mógł pokazać jednak wszystkich swoich atutów - żałuje Andrzej Dzierbicki, dyrektor departamentu gospodarki w Urzędzie Marszałkowskim.
Kiedy pojazd wyjedzie w trasę? - Pod koniec lutego wyruszy na testy i zrobi po kraju kilka tysięcy kilometrów - wyjaśnia Zaboklicki. Łodzianie z nowego pociągu będą mogli skorzystać dopiero pod koniec kwietnia. Pojazd najprawdopodobniej będzie kursował pomiędzy Łodzią a Skierniewicami. - Zamierzamy stworzyć specjalną strategie komunikacyjną w naszym województwie. Jeśli będzie potrzeba dokupimy jeszcze autobusy szynowe - mówi Makowski.
11 podobnych pociągów w bydgoskiej Pesie zamówiło PKP Przewozy Regionalne. Będą kursowały między Łodzią i Warszawą. Ich produkcja przewidziana jest na przyszły rok. Pierwszy pociąg wyjedzie z fabryki w kwietniu, a ostatni w grudniu przyszłego roku.
ZachodniopomorskiPlesim pisze:Przypomina mi się niedawne zamówienie przez któryś Urząd Marszałkowski szynobusów.
Po czym UM na własną rękę w tym jednym zamontował resztę miejsc siedzących i wyszło im to bodajże o milion złotych taniejPlesim pisze:1 X SA103. Tylko w tym jednym mniej było miejsce siedzących i (w papierach) stojącyxh.![]()
No są Edki przecieżinż. Glonojad pisze:Ja wiem, że EN57 robi za wszystko, ale to raczej kwestia tego, że innych niewyprodukowano.
inż. Glonojad pisze:Hm. Wydaje mi się jednak pewnym dziwactwem, że pociąg regionalny i międzymiastowy, to ta sama jednostka. Oprócz foteli chyba się czymś powinny różnić, np. charakterystyką przyspieszenie - zużycie energii (dalekobieżne oszczędniejsze, kosztem mniejszej mocy na przykład).
Ja wiem, że EN57 robi za wszystko, ale to raczej kwestia tego, że innych niewyprodukowano
geograf pisze:I znowu wstyd, wstyd na całą Polskę:(
Zamiast zdobyć, wzorem innych województw, tanie, używane szynobusy z zachodu łódzkie musiało zamówić coś nowego, eksperymentalnego, na dodatek za astronomiczną wręcz kwotę.
Na dodatek łódzkie jest województwem, w którym dokonuje się dobijanie kolei, nic nie robi się w obronie istniejących połączeń, interesuje się co najwyżej autostradami![]()
(niech przykłądem będzie pociąg "Pilica" wpierw w planach znikąd (Tomaszowa) do Krakowa, ale ostatecznie z Koluszek (czemu, do choroby, nie z Łodzi?!?!?!!?).
Ech...szkoda gadać:/
O dwadzieścia lat za to nowsze od obecnego taboru. I znacznie mniej awaryjne od SA109 czy 14WExxl pisze:Dwudziestoletnie autobusy szynowe