Strona 1 z 74

Modernizacja trasy tramwajowej w ciągu trasy W-Z

: 06 gru 2006, 0:52
autor: mkm101
Podczas odbywającej się wczoraj na Politechnice Warszawskiej konferencji "Miejski tramsport szynowy - stan obecny i perspektywy dla komunikacji tramwajowej"
m.in. udostępniono wizualizację całkowitego wydzielenia torowiska tramwajowego podczas planowanej modernizacji trasy tramwajowej w ciągu trasy W-Z -
wizualizacja (plik wmv 5:02 min)

: 06 gru 2006, 10:14
autor: MZ
GW pisze:Na Trasie W-Z przyspieszą tramwaje i autobusy

Krzysztof Śmietana, ostatnia aktualizacja 2006-12-06 09:17

Ponadtrzykrotnie szybciej mogą jeździć autobusy i tramwaje Trasą W-Z. Właśnie powstał projekt przebudowy arterii i wydzielenia na niej pasa autobusowo-tramwajowego.

Pomysł nie jest nowy, ale teraz wreszcie został dokładnie dopracowany. Eksperci z firm Faber Maunsell i TransEko przedstawili go wczoraj na konferencji na Politechnice Warszawskiej poświęconej transportowi szynowemu.

Projekt zakłada, że tramwaje nie będą już stały w korkach na Trasie W-Z, bo na torowisko nie będą już wpuszczane samochody. Razem z tramwajami na odcinku od Dworca Wileńskiego do pl. Bankowego pojadą za to autobusy. Będą zatrzymywać się na tych samych przystankach, m.in. pod pl. Zamkowym. To jest teraz bardzo niebezpieczne miejsce, bo przy przejściu dla pieszych nie ma sygnalizacji świetlnej. Do tramwaju, który zatrzymuje się na przystanku, trzeba zaś dojść po jezdni. Wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów na Trasie W-Z powstaną jeszcze przy pl. Bankowym, przy zoo i przy Targowej (tylko w stronę centrum). Dla pasażerów jadących np. spod Dworca Wileńskiego na Stare Miasto będzie to bardzo wygodne.

Projekt przewiduje także budowę nietypowych wiat, które mają chronić niemal cały przystanek i daszkiem sięgać prawie do autobusu lub tramwaju. Oprócz wygody najważniejsza jest jednak szybka podróż. Teraz w szczycie popołudniowym przejazd autobusem lub tramwajem z pl. Bankowego do Dworca Wileńskiego zajmuje nawet 18 minut. Według obliczeń średnia prędkość na zakorkowanej Trasie W-Z wynosi zaledwie 8-9 km na godz. Po wydzieleniu pasa podróż komunikacją miejską na tym odcinku zajmie tylko pięć minut. Projekt przewiduje także remont torowiska i zainstalowanie sygnalizacji świetlnej, która da przywileje w ruchu komunikacji miejskiej. Cała przebudowa ma kosztować 89 mln zł. Kiedy do niej dojdzie? - Sądzę, że dopiero po tym, jak powstanie nowa przeprawa na północy miasta - most Krasińskiego lub Północy, czyli w latach 2009-10. Wtedy będzie można odebrać na Trasie W-Z kierowcom samochodów jeden pas ruchu, co zakłada modernizacja - mówi dr inż. Andrzej Brzeziński, który razem z firmami Faber Maunsell i TransEko był współautorem projektu przebudowy Trasy W-Z.

Według Krzysztofa Karosa, prezesa Tramwajów Warszawskich, stolica będzie walczyć o środki unijne na przebudowę tej trasy. Wcześniej trzeba jednak zakończyć modernizację linii tramwajowej w Al. Jerozolimskich, a w drugiej kolejność wyremontować tory w al. Jana Pawła II.

O swoim poparciu dla rozwoju komunikacji tramwajowej zapewniła wczoraj prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz Waltz, która pojawila się na konferencji na Politechnice.
:arrow: Ciekawie wyglądają te zadaszenia przy przystankach: http://bi.gazeta.pl/im/6/3775/z3775206X.jpg .

: 06 gru 2006, 10:16
autor: Kleszczu
Zadaszenie bardzo fajne :) Zwiększy ono także bezpieczeństwo bo ludzie nie bedą wybiegac na ulicę prosto pod auta peronu przystankowego. Gdyby zrobiono zwykłą wiatę i barierkę to sporo osób skracałoby sobie pewnie drogę przeskakując płotek.

: 06 gru 2006, 10:20
autor: MZ
R-11 Kleszczowa pisze:Gdyby zrobiono zwykłą wiatę i barierkę to sporo osób skracałoby sobie pewnie drogę przeskakując płotek.
:arrow: Tylko nie bardzo widzę sens przeskakiwania w tym miejscu przez płotek. Ludzie i tak muszą tam skierować się w stronę placu Zamkowego.

: 06 gru 2006, 10:32
autor: Kleszczu
MZ pisze:
R-11 Kleszczowa pisze:Gdyby zrobiono zwykłą wiatę i barierkę to sporo osób skracałoby sobie pewnie drogę przeskakując płotek.
:arrow: Tylko nie bardzo widzę sens przeskakiwania w tym miejscu przez płotek. Ludzie i tak muszą tam skierować się w stronę placu Zamkowego.
Z jednej strony masz rację, ale spójrz jaka jest mentalnośc ludzi...:roll:

: 06 gru 2006, 10:41
autor: Brzydal
wizualizacja (plik wmv 5:02 min)

Jezu... Od około 2 minuty filmu - megakorek w stronę Bankowego i prawie puste pasy transportu publicznego. Co to oznacza ? Nieefektywność rozwiązania wynikającą z minimalizmu. Czy... ? Tak. Tak, można to zrobić lepiej. Nie mniej jednak lepsze takie rozwiązanie jak na filmie niż obecne - byłoby to mniejsze zło.

: 06 gru 2006, 10:41
autor: MZ
R-11 Kleszczowa pisze:Z jednej strony masz rację, ale spójrz jaka jest mentalnośc ludzi.
:arrow: No tak, ale po co mieliby tam chodzić na skróty (chyba, że na most), skoro potem spotkają barierkę mostu, a za nią skarpę?

: 06 gru 2006, 10:42
autor: Kleszczu
MZ pisze:
R-11 Kleszczowa pisze:Z jednej strony masz rację, ale spójrz jaka jest mentalnośc ludzi.
:arrow: No tak, ale po co mieliby tam chodzić na skróty (chyba, że na most), skoro potem spotkają barierkę mostu, a za nią skarpę?
No tak, ale jak przypadkiem komuś by pasowało i hop i tragedia gotowa :>

: 06 gru 2006, 11:59
autor: TGM
Heh, niezłe przyśpieszenia mają wozy na tej prezentacji :lol: . Światła też niczego sobie. Ktoś w nieodpowiednim momencie mrugnie oczami i nie zauważy, że miał zielone :P .

: 06 gru 2006, 12:21
autor: Bastian
Ktoś wreszcie poszedł po rozum do głowy. Zwróćcie uwagę na usytuowanie przystanków przy Wileniaku 8-)

: 06 gru 2006, 12:29
autor: Glonojad
Brzydal pisze: Czy... ? Tak. Tak, można to zrobić lepiej.
Skoro się powiedziało "A", to należy też powiedzieć "B". Proszę o rozwinięcie wypowiedzi.

[ Dodano: 2006-12-06, 12:42 ]
Brzydal pisze: Jezu... Od około 2 minuty filmu - megakorek w stronę Bankowego i prawie puste pasy transportu publicznego.
Proszę nie wprowadzać współużytkowników w błąd korwinizmami!

: 06 gru 2006, 14:46
autor: SławekM
Bastian pisze:Ktoś wreszcie poszedł po rozum do głowy. Zwróćcie uwagę na usytuowanie przystanków przy Wileniaku 8-)
Na odwrót, te tramwajowe :]

: 07 gru 2006, 15:51
autor: Dennis
mkm101 pisze:Podczas odbywającej się wczoraj na Politechnice Warszawskiej konferencji "Miejski tramsport szynowy - stan obecny i perspektywy dla komunikacji tramwajowej"
m.in. udostępniono wizualizację całkowitego wydzielenia torowiska tramwajowego podczas planowanej modernizacji trasy tramwajowej w ciągu trasy W-Z -
wizualizacja (plik wmv 5:02 min)
Padło też pytanie od jednego z uczestników konferencji (jednego z doktorów z zakładu mostów IL PW), zaniepokojonego możliwością wystąpienia awaryjnego obciążenia mostu w momencie wydarzenia się np. jakiegoś wypadku, gdy nie będzie jakiejkolwiek możliwości przedostania się przez most, w tym pojazdów uprzywilejowanych, jadących do samego wypadku. W odpowiedzi autorzy prezentacji powiedzieli, iż obecnie most również jest w rzeczywistości w wielu godzinach zupełnie nieprzejezdny (i most jakoś się dotychczas nie zawalił - był zatem najwidoczniej zaprojektowany na przeniesienie takich obciążeń) i, że implementacja zaproponowanego rozwiązania bynajmniej sytuacji nie pogorszy. Mało tego, może ją poprawić. Separatory oddzielające torowisko TA od jezdni dla blachosmrodów są bowiem stosunkowo lekkie i nieprzytwierdzone zbyt solidnie do jezdni, a więc każdy pojazd uprzywilejowany może w takiej sytuacji (tak czy inaczej) na torowsiko TA wjechać i w ten sposób dostać się do miejsca wypadku (co nie jest możliwe w sytuacji obecnej).
Jeśli zaś chodzi o pryncypia, ja osobiście nie mam najmniejszych wątpliwości, czy wprowadzać to (albo podobne, analogiczne) rozwiązanie, czy nie. A przekonują mnie chociażby liczby, które nie pozostawiają rozumnemu człowiekowi wątpliwości. Mianowicie, na ~ 2200 pojazdów, przejeżdżających przez Trasę W-Z w godzinach szczytu, pojazdy zbiorkomu stanowią ~3% (poniżej 70 sztuk). I te ~3% pojazdów przewozi ni mniej, ni więcej, tylko ~77% wszystkich przeprawiajacych się przez trasę i most. Powtarzam:
3% wszystkich przejeżdżających pojazdów przewozi 77% wszystkich podróżujących tą trasą ludzi. A są to właśnie pojazdy komunikacji miejskiej :!:
Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś wątpliwości, co do zasadności, to najszczersze wyrazy współczucia.

: 07 gru 2006, 17:06
autor: bambi
Aż się nie chce wierzyć...

: 07 gru 2006, 17:50
autor: Bastian
A mi się chce. Policzyłem na danych z kosmosu, a nie wątpię, że Dennis dysponuje prawdziwymi: załóżmy 2170 pojazdów, w tym 70 zbiorkomu (a w każdym średnio 120 osób) oraz 2100 samochodów z 1,5 pasażera (nauka jeszcze nie wyjaśniła, która połówka drugiego pasażera chętniej się porusza pojazdami mechanicznymi ;)). Pojazdami komunikacji przejedzie 8400 osób, a samochodami 3150, co stanowi odpowiednio 73% i 27% łącznej ilości 11550 osób.

To był przykład, ale te dane nie wyglądają jakoś wyjątkowo na wyssane z palca. Skoro tak, to i dennisowe 77% uwierzę :)