Nadwiślanka w Józefowie

Moderator: Wiliam

Krzysiek_S
Posty: 5089
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:08
Lokalizacja: Wawer-Zerzeń-Zastów

Post autor: Krzysiek_S » 25 lut 2007, 19:49

http://www.jozefow.pl/WWW/RM/JNS/JNS_0702/jns0702.pdf (strona 7)
Gazeta Józefów nad Świdrem pisze: Wzbudza niepokoje i protesty mieszkańców

Nadwiślańska – którędy

Komisja ładu przestrzennego i ochrony środowiska spotkała się, aby zaopiniować
projekt planu zagospodarowania przestrzennego Nowej Wsi. Okazało
się, że największe emocje wzbudza wytyczony przebieg nowej wojewódzkiej
trasy szybkiego ruchu. Ten problem zdominował posiedzenie, na które
przybyli mieszkańcy tego rejonu Józefowa, w sile kilkudziesięciu osób.
Co przewiduje projekt planu?
Dotyczy on obszaru od granicy Józefowa z Warszawą, czyli od ul. Werbeny, do posesji nr 94 przy Nadwiślańskiej.
Na tym terenie projektowana nowa Nadwiślańska ma mieć zmieniony przebieg w stosunku do obecnego.
Wytyczono ją bardziej na zachód.
– Plan zagospodarowania przestrzennego musi uwzględniać projekty drogowe ujęte w wojewódzkim planie inwestycyjnym - wyjaśniała Ewa Strzelecka, autorka opracowania
dla Nowej Wsi. –
Gdyby tego nie zrobiono, plan zagospodarowania byłby unieważniony – mówiła odpowiadając na pytania.
Nowy przebieg :
W najbliższym sąsiedztwie nowej Nadwiślańskiej projektantka przewidziała usługitzw. uciążliwe, a im dalej na wschód i na zachód takie, które nie pogarszają jakościżycia mieszkańców.
Od strony Warszawy przewiduje się zabudowę jednorodzinnąi wielorodzinną – wyższą, ze zmniejszającą się jej wysokością im dalej na południe.
To ma zapewnić łagodne przejście od dużego miasta (Warszawa) do mniejszego (Józefów). Zgodnie z przewidywaniami, istniejący odcinek Nadwiślańskiej nabierzecharakteru ulicy lokalnej, natomiast nowa trasa szybkiego ruchu przejdzie poterenach rezerwowanych dla niej od – jak pamiętają mieszkańcy Nowej Wsi – ponad30 lat.
Zajmie pas szerokości 50 metrów, na którym powstaną także jezdnie tzw. dróg serwisowych.
Mieszkańcy będą mogli wjechać na nową Nadwiślańskątylko w dwóch punktach: przy Werbeny i przy Granicznej.
Plan zagospodarowania przewiduje poszerzenie do 10 m ul. Nowowiejskiej,na której dziś trudno się minąć dwóm samochodom.
Protesty nie od dziś.
Już wcześniej przedstawiano mieszkańcom trzy warianty przebiegu zmienionej trasy nowej Nadwiślańskiej, w tym bliższy Wiśle, ale ten zbyt negatywnie oddziaływałby na środowisko, bo tereny nad Wisłą mają unikalny charakter, cenne walory krajobrazowe.
Zaprotestował konserwator przyrody.
Innym nie byli zachwyceni mieszkańcy.
Bardzo aktywny był wówczas, jak i jest teraz, Kazimierz Opolski.
W imieniu mieszkańców pytał ówczesnego NaczelnegoArchitekta Warszawy czy władze Józefowa mogą mieć wpływ na przebieg trasy szybkiego ruchu na swoim terenie.
Jak mówi, otrzymał odpowiedź twierdzącą.
Jedna z mieszkanek, mająca posesję położoną kilkanaście metrów od projektowanej
trasy, pytała o przebieg nowej Nadwiślańskiej w Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg
i Autostrad.
Nic tam nie wiedzieli o prezentowanym teraz przebiegu.
Z kim rozmawiała na ten temat i na ile była to osoba kompetentna – nie wiadomo.
Faktem jest, że mieszkańcy Nowej Wsi nie są zadowoleni z przedstawionej im koncepcji nowej Nadwiślańskiej.
Boją się, że będzie ogromny ruch samochodów, zwiększy się emisja spalin, ruch kołowy wywoła wstrząsy i domy zaczną się sypać.
Są i inne obawy.
– Zainwestowałam w działalność usługową 1,5 mln zł – mówiła inna z mieszkanek.
– Uzyskałam wszystkie zezwolenia, mam możliwość włączeniasię do ruchu na ul. Nadwiślańskiej.
Teraz zostanę odcięta od klientów ekranami. Kto mi zwrócipieniądze – pytała zdenerwowana.
Jakie inwestowanie bez planów?
Ludzie z Nowej Wsi zarzucają józefowskim władzom samorządowym, że zbyt bezkrytycznie akceptującą wojewódzkie plany.
Nie przekonują ich argumenty, że ceny działek położonych w pobliżu takich tras, jak projektowana, nabierają wartości.
Nie przeraża ich fakt, że jeśli plan zagospodarowania przestrzennego nie zostanie uchwalony, nie będą im wydawane warunki zabudowy, umożliwiającebudowy domów, obiektów usługowych i innych. Kazimierz Opolski przekonuje, że wszyscy, którzy protestują, np. pielęgniarki, górnicy, rolnicy, zawsze coś wywalczają i zbiera podpisy pod następnym protestem.
Przewodniczący komisji, Jacek Sekuła uważa, że gdzie by nie poprowadzić nowej trasy,
protesty będą.
Niedawno poszerzono Wał Miedzeszyński, poprawiając znacznieskomunikowanie wawerskich osiedli z resztąmiasta.
Naturalną koleją rzeczy byłoby wybudowanie nowoczesnej arterii po tej stronie Wisły, bo także mieszkańcy Józefowa narzekają na korki napotykane w czasiedojazdów do pracy i powrotów z Warszawy.
Budowa nowej Nadwiślańskiej będzie budzić emocje. Tego się nie da uniknąć.

Andrzej Murat

ODPOWIEDZ