[Edynburg] Rusza budowa sieci tramwajowej

Moderator: JacekM

JaBaal
Posty: 740
Rejestracja: 09 lis 2006, 21:06

Post autor: JaBaal » 20 mar 2007, 22:59

Za http://www.szkocja.net/artykuly/art.aspx?id=329
Joanna Jarzymowska pisze:Sieć tramwajowa w Edynburgu - budowa rusza za dwa tygodnie

592 miliony funtów przeznaczył rząd na projekt budowy sieci tramwajowej w Edynburgu. Pierwsze prace w Leith rozpocznąć się powinny w ciągu dwóch tygodni.

Drugiego kwietnia wykonawcy zaczną prace przygotowawcze - przesuwanie rur i kabli w rejonie Tower Place. Decyzję o ich rozpoczęciu podjęto, po tym jak Minister Transportu Tavish Scott przekazał informację, o zaaprobowaniu planów przez Szkocki Parlament.

Poinformował on również, że osoby niepełnosprawne i obywatele, którzy ukończyli 60 rok życia, będą mieli prawo do bezpłatnych przejazdów. Niedogodności jakie spowoduje rozkopywanie ulic miasta, mają być zrównoważone przez korzyści jakie przyniesie mieszkańcom dodatkowy środek komunikacji.

Jak powiedział Ron Hewitt dyrektor generalny edynburskiej Chamber of Commerce, skończyły się rozmowy, czas przystąpić do działania ( za BBCNews Scotland). Podkreślił, że Edynburg odniesie wiele korzyści dzieki powstaniu nowej lini transportu publicznego łączącej nabrzeże z centrum miasta i lotniskiem.

Dodał też, że mieszkańcy będą musieli uzbroić sie w cierpliwość, znosząc niewygody jakich przysporzą prace budowalne na ulicach miasta.Prace w rejonie Leith przewidywane są na około trzy tygodnie. Następnym krokiem będzie budowa zajezdni w okolicy ronda Gogar.
A u nas do budowy tramów przymierzają się Kielce, Olsztyn, Płock i nic z tego nie wynika. :-k


edit by R-11: Korekta tytułu wątku.
Jeśli ktokolwiek wypowiada się o komunikacji w Pruszkowie, niech nie zapomina, że na północ od torów (Gąsin, Żbików, Bąki) też mieszkają ludzie.
Śp. 714 Ożarów - os. Staszica = to były piękne dni...

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13046
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 20 mar 2007, 23:05

Olsztyn ostatnio otrzymał pewną sumę pieniędzy, z której część chciano przeznaczyć na jakieś analizy w sprawie tramwaju :-k A w Częstochowie ciągle się nie mogą zdecydować jak poprowadzić nową trasę :roll: Cóż- to jest Polska #-o
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 20 mar 2007, 23:09

ojj już nie dramatyzujcie tak - poczytalibyście jakie problemy mają inne miasta np. Leeds. Każda sieć tramwajowa musi uzyskać akceptację Ministra Transportu, a wg niego bardziej opłacalne są autobusy, więc praktycznie mało które miasto uzyskuje fundusze na ten cel - tam jest wszystko trochę nieco bardziej scentralizowane.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 6104
Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
Lokalizacja: Radiowo/Bemowo

Post autor: Piotrek » 20 mar 2007, 23:16

Czyli jedna trasa w Edynburgu? Myślę, że prędzej czy później w Olsztynie, czy innym polskim mieście powstanie nowa sieć tramwajowa. Myślę, że właśnie ta mazursko - warmińska stolica ma największe szanse :)
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.

luka
Posty: 5
Rejestracja: 02 lip 2006, 10:07
Lokalizacja: Wawa/Ursus/Płock

Post autor: luka » 21 mar 2007, 8:25

W Płocku w tegorocznym budżecie są odłożone pieniądze na studium wykonalności. Ono ma pokazać czy w ogóle się opłaca budować linię tramwajową. Kolejnym etapem ma być staranie się miasta o fundusze z UE na budowę sieci i zakup taboru.

JaBaal
Posty: 740
Rejestracja: 09 lis 2006, 21:06

Post autor: JaBaal » 21 mar 2007, 20:56

luka pisze:Ono ma pokazać czy w ogóle się opłaca budować linię tramwajową.
Ale do sprawy infrastruktury KM nie podchodzi się przecież 'ściśle ekonomicznie' - tak rozumując wszelkie nowe sieci tramwajowe na świecie raczej nie powstałyby. A i nie jestem pewien, czy 'duma Francji - TGV' też jest 'ściśle ekonomicznie' uzasadniona. Czy Studium Wykonalności szacuje zyski 'pozapieniężne'? Czy pokazuje 'tylko' że jakaś inwestycja jest wykonalna?
Jeśli ktokolwiek wypowiada się o komunikacji w Pruszkowie, niech nie zapomina, że na północ od torów (Gąsin, Żbików, Bąki) też mieszkają ludzie.
Śp. 714 Ożarów - os. Staszica = to były piękne dni...

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 21 mar 2007, 23:52

czyli co - wg Ciebie najlepiej w ogóle budować w ślepo bez rozeznania?
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

JaBaal
Posty: 740
Rejestracja: 09 lis 2006, 21:06

Post autor: JaBaal » 22 mar 2007, 9:11

Rozeznanie, jak mniemam, dotyczy zapewne użyteczności i późniejszego wykorzystania inwestycji. Ale jak rozumieć 'opłacalność'?
Jeśli ktokolwiek wypowiada się o komunikacji w Pruszkowie, niech nie zapomina, że na północ od torów (Gąsin, Żbików, Bąki) też mieszkają ludzie.
Śp. 714 Ożarów - os. Staszica = to były piękne dni...

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 22 mar 2007, 17:57

być może są inne rozwiązania, znacznie bardziej efektywne i mniej kosztochłonne, być może budowa tramwaju nie jest w pełni możliwa, będzie musiał wjeżdżać na ulice, przez co jego atrakcyjność spadnie. Być może za małe potoki są na tramwaj.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26838
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 25 mar 2007, 14:34

Olsztyn dostał dofinansowanie z funduszy unijnych na budowę tramwaju w postaci wpisu 85% szacowanych kosztów na listę indykatywną strategiczny projektów w programie operacyjnym rozwoju polski wschodniej. Ale i tak się waha.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

patryk148
Posty: 536
Rejestracja: 20 gru 2005, 18:13
Lokalizacja: jeszcze Widok

Post autor: patryk148 » 25 mar 2007, 21:52

miastem w ktorym konieczne sa tramwaje to bialystok. mieszka tam ponad 300 tysiecy osob i sa tylko autobusy. niektore jezdza nawet co 5 minut w godzinach szczytu.

niestety, najprawdopodobniej nie powstana. i bedzie najwieksze miasto z jednym srodkiem transoprtu.

a czy ma ktos plany z lat 80-tych? kiedys widzialem takie w necie.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8384
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 02 cze 2014, 14:13

Po 7 latach od założenia tego wątku, z małym poślizgiem względem harmonogramu (3 lata później niż planowano), za więcej niż przewidywano, na krótszej trasie niż początkowo chciano...

31.05.2014 o 5:00 reaktywowano (po 60 latach przerwy) tramwaje w Edynburgu:
http://www.edinburghtrams.com/news/welcome-on-board
Na przystanki pojawił się niemały tłum chętnych:
http://www.bbc.com/news/uk-scotland-27647732

W pierwszy weekend kursowania sprzedano 40 tys. biletów, co najwyraźniej przerosło oczekiwania zarządzających, bo musieli wysłać na miasto dodatkowe osoby do sprzedaży:
http://www.bbc.com/news/uk-scotland-edi ... e-27663458

Tramwaje kursują (ramowo) od 5 do 23. Czas przejazdu na całej trasie wynosi 39 minut. Przez większość dnia powszedniego tramwaje kursują co 8-10 minut, a w soboty i niedziele - co 12-15.
W tramwajach obowiązują standardowe bilety edynburskiej komunikacji zawiadowanej przez Transport for Edinburgh (Lothian Buses oraz Edinburgh Trams): dobowy po mieście kosztuje 3,5 funta, natomiast z możliwością dojazdu na lotnisko - 9 funtów. Jednorazowy przejazd tramwajem z centrum na lotnisko kosztuje 5 funtów. Co ciekawe autobus Airlink (linia 100) kursuje co 10' i jest tańszy od tramwaju o funta, ale nie obowiązują w nim bilety dobowe i jedzie w okolice dworca nieco dłużej.

Więcej (filmów), np. tu:
http://www.bbc.com/news/uk-scotland-27633736
http://www.bbc.com/news/uk-scotland-27647446
http://www.emito.net/wiadomosci/szkocja ... 55733.html

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 02 cze 2014, 23:01

Czy ja tam widzę sieć płaską?

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8384
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 15 gru 2015, 10:30

Taka ciekawostka.
W ostatnich miesiącach w Edynburgu przeprowadzono eksperyment pt. "‘Red Eye’ trial".
Od 19 października do 29 listopada (przez 6 tygodni) tramwaje rozpoczynały kursowanie z przystanku początkowego w centrum o 29 minut wcześniej, a pierwszy przyjazd na lotnisko był możliwy o 89 minut szybciej niż w czasie trwania "normalnego" rozkładu:
Trams leaving York Place will depart 29 minutes earlier and the first departure from the airport will be 89 minutes earlier than at present.
Celem akcji była poprawa dojazdu na poranne loty oraz zwiększenie atrakcyjności P+R, który jest ulokowany na trasie tramwaju:
https://edinburghtrams.com/news/edinbur ... -eye-trial

Efekty?
Edynburski organizator chwali się, że w czasie 6 tygodni z usługi skorzystało... 1000 osób. Wg organizatora osiągnięto zakładany wynik i potwierdzono potrzebę rozszerzenia godzin kursowania tramwaju ;-)
https://edinburghtrams.com/news/red-eye ... -to-an-end

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 15 gru 2015, 12:11

Odjazd z lotniska, nie przyjazd.

ODPOWIEDZ