(!) Dyskusje o sieci linii tramwajowych

Moderator: Wiliam

Konied Makevski
Posty: 161
Rejestracja: 24 mar 2013, 15:06

Post autor: Konied Makevski » 08 paź 2022, 21:29

Łukasz pisze:
08 paź 2022, 20:29
4 jest zbyt mało skalowalna, żeby zastąpić 31 w Mordorze. Tu mogą być potrzebne 2, może 3 minuty, może mikroszczyty w obie strony - i raczej coś punktualnego, a nie z miasta, co pół okolicy odetnie od metra, jeśli stanie się gdziekolwiek cokolwiek.

Skręt z Wołoskiej w Woronicza nie jest chyba przewidywany do docelowego ruchu liniowego (33).
W kontekście '4' - faktycznie, może być konieczne uruchomienie szczytowego '44' na trasie Służewiec - Wierzbno.

Z jakiego powodu ten skręt jest problematyczny? Czy rozwiązaniem nie byłaby zmiana algorytmu sterowania sygnalizacją na skrzyżowaniu (+sąsiednich, aby zachować koordynację)?

Łukasz
Posty: 10592
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 08 paź 2022, 21:45

Algorytm tam jest dociśnięty na tyle, na ile się dało, choć może teraz zmienił się rozkład ruchu od Mordoru, bo wcześniej przy jakimś objazdowym skręcie (chyba nawet 33 - nie pamietam) przycinała się Wołoska do Centrum.

Na pewno jednak nie ma wydzielonych torów w tej relacji, co będzie blokować 17.

A 44 koordynowane z 4 co 5 minut, która nie będzie dojeżdżać regularnie :/? No i chyba będzie ciasno na Sluzewcu już wtedy - przynamniej do czasu wybudowania dodatkowego toru (to się kiedyś wydarzy?). Jednak rzadka osiemnastka to trochę co innego.
ŁK

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26827
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 09 paź 2022, 9:14

Nie, liniowego 33 nie widzę wcale, a już na pewno nie co 5 minut. Algorytm działa tak, że odpala (dawne) 33 w miejscu w cyklu, w którym zaprogramowany jest zjazd do zajezdni od północy. Jak się zgłoszą oba, to zostaną obsłużone, ale kosztem wydłużenia cyklu i zerwania koordynacji na ciągu Wołoskiej, a więc, de facto, kosztem 17.

A, jeszcze jedna uwaga obsługowa - krótki Hyundai pojemnościowo to jest ta sama kategoria, co 116N. Różnica po przeliczeniu pojemności 116N na współćzesne normy jest minimalna, a 142N ma wygodniejsze wnętrze (brak stopni, same drzwi podwójne).

Dlaczego 1 nie na FSO? bo na Bródnie jest więcej celów, a połaczenie ukośne Ochota - Bródno zawsze wychodziło najlpiej w prognozach dla linii metra. Poza tym linie silne powinny być możłiwie proste, więc do trajektorii 18 też bardziej pasuje FSO.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Łukasz
Posty: 10592
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 09 paź 2022, 9:54

A, jeszcze jedno pytanie - czy sprawdzałeś, czy ten układ jest koordynowalny w ogóle? Bo to nie jest tak, że się wsadzi coś skręcającego i to się ładnie spasuje w obie strony na obu ciągach… Zależności mogą być zabójcze:/ Dlatego raczej siekiery powinny być maksymalnie proste, żeby w razie spasowania czegoś skręcającego nie okazało się, że dziura na ciągu jest 10-minutowa.

Dlatego jednak wolę silną prostą trójkę zamiast istnienia 25, silną dziewiątkę, 17, 35 - i chyba na WZ wychodzi, że to powinna być 13 (na Bemowo) i 26 z Czynszowej, i jednak też jedynkę na Moście Gdańskim, a nie skręcającą czwórkę.
Jeszcze są oczywiście silne 33 i 24.

Jeśli chodzi o taki układ szkieletowy, to zostaje spasowanie Nowowiejskiej z Marszałkowską i linią na Wilanów. W tym układzie naturalne wydaje się 33 na Wilanów (a 10 vel 11/41 na Służewiec do pomocy siedemnastce) oraz silna 15.

Teraz można na to nałożyć „dziady”: czwórkę, czternastkę, osiemnastkę (totalnie do wyboru, które na Nowowiejską, a które na Wyścigi), siódemkę (na Banacha, z jedynką na Okęcie), 22 - no i 31 poza skalą.
ŁK

Stary Pingwin
Posty: 5814
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 09 paź 2022, 11:08

O ile 17 jadąca na Służewiec Wołoską, dostaje zezwalające przy Woronicza z marszu, to 4 musi czekać cały cykl. 17 jadąca za nią też czeka. Sygnały do skrętu są wzbudzane, na wprost zapalają się zawsze. Przerabialiśmy to kilka lat temu, przy 18 łączonej z 17, a także skróconej 17 z Woronicza do Potockiej. Co ciekawsze, zezwalające do skrętu z Woronicza w Wołoską działały niechętnie, bardzo niechętnie.
miłośnik 13N

Konied Makevski
Posty: 161
Rejestracja: 24 mar 2013, 15:06

Post autor: Konied Makevski » 09 paź 2022, 19:38

Glonojad pisze:
09 paź 2022, 9:14
Dlaczego 1 nie na FSO? bo na Bródnie jest więcej celów, a połaczenie ukośne Ochota - Bródno zawsze wychodziło najlpiej w prognozach dla linii metra. Poza tym linie silne powinny być możłiwie proste, więc do trajektorii 18 też bardziej pasuje FSO.
Czy prognozy zakładały zabudowanie terenów ex-FSO? Zdaję sobie sprawę, że '1' nie narzeka na brak pasażerów, ale ciekawi mnie jednocześnie, jak otwarcie M2 wpłynęło na jej wykorzystanie.
Łukasz pisze:
09 paź 2022, 9:54
A, jeszcze jedno pytanie - czy sprawdzałeś, czy ten układ jest koordynowalny w ogóle? Bo to nie jest tak, że się wsadzi coś skręcającego i to się ładnie spasuje w obie strony na obu ciągach… Zależności mogą być zabójcze:/ Dlatego raczej siekiery powinny być maksymalnie proste, żeby w razie spasowania czegoś skręcającego nie okazało się, że dziura na ciągu jest 10-minutowa.
Noo tak, właśnie po to jest excel z koordynacjami i pdf, w którym wypisane są założenia: co, z czym i na jakim odcinku powinno być skoordynowane. Nie ukrywam, że nie wszędzie wyszło, tym niemniej kluczowe odcinki imo są dobrze ułożone. Dodatkowo starałem się nie doprowadzać do tworzenia się stad, więc unikałem planowania więcej niż 2 odjazdów w danej minucie + żeby odjazdy były rozłożone równomiernie - wystarczy pobrać załączone pliki i przeanalizować samemu. :p
Łukasz pisze:
09 paź 2022, 9:54
Dlatego jednak wolę silną prostą trójkę zamiast istnienia 25, silną dziewiątkę, 17, 35 - i chyba na WZ wychodzi, że to powinna być 13 (na Bemowo) i 26 z Czynszowej, i jednak też jedynkę na Moście Gdańskim, a nie skręcającą czwórkę.
Jeszcze są oczywiście silne 33 i 24.
'25' pierwotnie nie zakładałem do istnienia, miały być silne '3' i '7'. Problem pojawiłby się wówczas w dwóch miejscach:
- na Grochowskiej, gdzie mielibyśmy nadpodaż, chyba żeby coś zrobić z 6/28 (ale gdzie je skrócić? nie wiem, wszystkie krańce po drodze, z wyjątkiem Zoo, wykorzystane na full),
- na Kawęczyńskiej, gdzie na niewielkiej pętli kraniec miałaby silna '7'; regularność linii na pewno by na tym nie skorzystała.

Ja też jestem zwolennikiem linii prostych, bez zbędnego kręcenia, ale projektowanie układu linii nigdzie nieskręcających imo jest szkodliwe, szczególnie na krótkich dystansach w centrum, gdzie czas podróży rośnie do absurdalnych wartości, porównywalnych z podróżą pieszą odbywaną przez zdrową osobę.

Nie wiem, skąd pomysł na '26' na Czynszowej, '23' imo jest dobrą linią na tym krańcu.

Ogólnie kolejność koordynowania została pokazana w excelu z koordynacjami, zapomniałem o nim wspomnieć, dlatego wklejam ją w tym poście w załączniku. I nie zgodzę się, że koordynowanie wszystkiego należy rozpocząć od linii silnych. Przemyślałem sprawę koordynacji i uznałem, że należy rozpocząć ją od najbardziej newralgicznego odcinka na sieci, czyli jednotoru na Boernerowo. Może to brzmieć głupio (w końcu dlaczego jakaś marginalna linia na obrzeżu miasta miałaby warunkować koordynację na całej sieci), ale jeszcze głupiej wyszłoby, gdyby '20' musiała rozkładowo stać po 2min na mijankach, bo ktoś o tym nie pomyślał na samym początku, przy tworzeniu warunków brzegowych koordynacji. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że rzeczywistość później potrafi zweryfikować wszelkie rozkłady, ale jednak jakieś założenia należy poczynić na samym początku, inaczej nie ruszymy z miejsca.

>/ v / < - wpływ dwóch linii będących po stronie 'większości' na stronę 'mniejszości'
Ξ - 22/24/27 wpływające na '1'
7 i 25 nie wpływają na nic powyżej, po prostu nie usunąłem znaku
Załączniki
koordynacje.png
koordynacje.png (4.44 KiB) Przejrzano 1667 razy

Łukasz
Posty: 10592
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 09 paź 2022, 20:07

Kawałek siódemki może kończyć na Wschodnim (wtedy musisz coś zrobić z 6/28).

Excela z chęcią bym przeanalizował, ale poza pracą używam tylko telefonu, wiec unikam przeglądania dużych arkuszy :/ Wiec jak sobie przypomnę jutro, to zobaczę :)

26: założyłem, że na WZ wystarczy jedna silna linia z Obozowej i jedna silna z Połczyńskiej. Oprócz tego silne 26 oprócz silnej 3 i wspomagania 6 (może tez 22) to nadpodaż na Grochowskiej.

W tym układzie to w ogóle najbardziej pasuje, żeby na Bankowym skręcała dwudziestka łączona z czwórką :)

20 w kwestii koordynacji, to może jeździć na Koło, jak kiedyś, albo być połączone z jakimś 27, w jedną, drugą czy trzecią stronę (już kiedyś nawet pytałem, czy z Młynarskiej da się liniowo jeździć do Skierniewickiej - wtedy może zawracać na R.Daszyńskiego - plusem takiego rozwiązania jest to, ze jak cokolwiek się stanie na jednotorze, to 20 może po prostu zawrócić wcześniej).
ŁK

Konied Makevski
Posty: 161
Rejestracja: 24 mar 2013, 15:06

Post autor: Konied Makevski » 09 paź 2022, 20:32

Łukasz pisze:
09 paź 2022, 20:07
Kawałek siódemki może kończyć na Wschodnim (wtedy musisz coś zrobić z 6/28).
Problem w tym, że niezbyt jest co zrobić z 6 ani 28. Próbowałem je pożenić w jedną linię, ale napotykałem na dwa problemy, występujące zamiennie:
- brak jakiejkolwiek linii na odcinku Słowackiego między pl. Wilsona a Marymontem,
- brak relacji skrętnej na Rondzie Radosława, które do przesiadek, umówmy się, nie jest stworzone.

Dlatego imo obie linie powinny mieć swoje miejsce w układzie komunikacyjnym miasta, przy jednoczesnej zamianie 6 i 28 końcówkami na prawym brzegu, tak jak w projekcie.
Łukasz pisze:
09 paź 2022, 20:07
26: założyłem, że na WZ wystarczy jedna silna linia z Obozowej i jedna silna z Połczyńskiej. Oprócz tego silne 26 oprócz silnej 3 i wspomagania 6 (może tez 22) to nadpodaż na Grochowskiej.
I tak właśnie jest - z Obozowej jedzie duet 20/23 (który de facto pracuje jak jedna linia), z Połczyńskiej silna 26.

Dlatego właśnie '3' jest podstawowa, aby nie tworzyć nadpodaży na Grochowskiej. Nadal zastanawiam się nad sensem istnienia '22' na tym odcinku i pewnie wywaliłbym ją, gdyby przystanki w ZP al. Zieleniecka były na jednej wysokości - wówczas przesiadka byłaby idealna. Tak jednak nie jest i dlatego '22' w projekcie nadal istnieje.
Łukasz pisze:
09 paź 2022, 20:07
20 w kwestii koordynacji, to może jeździć na Koło, jak kiedyś, albo być połączone z jakimś 27, w jedną, drugą czy trzecią stronę (już kiedyś nawet pytałem, czy z Młynarskiej da się liniowo jeździć do Skierniewickiej - wtedy może zawracać na R.Daszyńskiego - plusem takiego rozwiązania jest to, ze jak cokolwiek się stanie na jednotorze, to 20 może po prostu zawrócić wcześniej).
Zdaję sobie sprawę, że to ułatwiłoby układanie całej sieci, ale dopóki bez skracania jest to możliwe, to nie zamierzam tego robić. Podróż z dwiema przesiadkami zamiast jednej, bezpośredniej linii nie jest niczym przyjemnym i na pewno zbiorkomowi pasażerów nie przysporzy. Ogólnie jestem zdania, że ZTM przesadza z ucinaniem linii do najbliższych (pseudo)węzłów przesiadkowych, co w połączeniu z marnymi i nieskoordynowanymi przesiadkami powoduje, że podróże się bezsensownie wydłużają.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10648
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 10 paź 2022, 9:54

- brak jakiejkolwiek linii na odcinku Słowackiego między pl. Wilsona a Marymontem,
Obsługa pół przystanku Teatr Komedia nie jest warta linii przez pół miasta. Jeżeli Marymoncka potrzebuje połączenia z Żoliborzem (pl. Wilsona, Gdańska), to można przepchnąć taką linię. Imo nie warto, bo odkąd jest metro na Bielanach, to Marymoncka nie jest w stanie wygenerować zbyt wielu pasażerów do tramwajów. W dodatku w obu tych relacjach jest metro a w pierwszej też 181 (ew. 116).
Dlatego nawet jeśli mają zostać dwie linie, to linia z Marymonckiej (dziś 6) powinna nie jechać na obciążoną Grochowską, tylko kończyć już na Wschodnim i być na solówkach. A 28 na składach na Grochowską i Gocławek. Minus jest taki, że zaraz się okaże, iż taka 6 jest mniej potrzebna niż dawna 8; i że 28 z Gocławka na Górczewską jest bardzo dłuuugie (64 min półkursu).

PS. Jest jeszcze 36.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Bon Jovi
Posty: 753
Rejestracja: 25 maja 2010, 18:05
Lokalizacja: Warszawa - Srodmiescie

Post autor: Bon Jovi » 10 paź 2022, 10:33

KwZ pisze:
10 paź 2022, 9:54
- brak jakiejkolwiek linii na odcinku Słowackiego między pl. Wilsona a Marymontem,
Obsługa pół przystanku Teatr Komedia nie jest warta linii przez pół miasta. Jeżeli Marymoncka potrzebuje połączenia z Żoliborzem (pl. Wilsona, Gdańska), to można przepchnąć taką linię. Imo nie warto, bo odkąd jest metro na Bielanach, to Marymoncka nie jest w stanie wygenerować zbyt wielu pasażerów do tramwajów. W dodatku w obu tych relacjach jest metro a w pierwszej też 181 (ew. 116).
Dlatego nawet jeśli mają zostać dwie linie, to linia z Marymonckiej (dziś 6) powinna nie jechać na obciążoną Grochowską, tylko kończyć już na Wschodnim i być na solówkach. A 28 na składach na Grochowską i Gocławek. Minus jest taki, że zaraz się okaże, iż taka 6 jest mniej potrzebna niż dawna 8; i że 28 z Gocławka na Górczewską jest bardzo dłuuugie (64 min półkursu).

PS. Jest jeszcze 36.
P.S. Już nie ma...
"Livin' On A Prayer"
----------
Aby się dowiedzieć kim jestem, trzeba mnie najpierw poznać.
----------
Linie blisko mojego domu.
M2, 106, 162, N14, N16, N64.

Awatar użytkownika
Bywalec
Posty: 4880
Rejestracja: 29 mar 2010, 20:17

Post autor: Bywalec » 10 paź 2022, 10:40

Już są linie z przelotami 64 minuty na półkurs a nawet i więcej więc o ile nie zawsze jest to komfortowe to jest to do przeżycia. A 36 to linia kursująca tylko w okresie maj-wrzesień z czego w dni powszednie kursuje tylko w okresie wakacyjnym więc nie bierzmy jej pod uwagę.

Osobiście ja bym pogrzebał całkowicie linie 6 a 28 wydłużył na Gocławek. Jak ktoś by się oburzył, że chce do szpitala Bielańskiego - proszę bardzo, przesiadka na Rondzie Radosława do 17 (i 27 bo bym wydłużył je w zamian do Metra Młociny). Bo w kontekście 6 ja na każdym kroku słyszę, że ono ma dowozić do Bielańskiego. Jakby innych potoków na tej linii nie było. A co ze Słowackiego? Może to byłoby kontrowersyjne jak na warszawskie warunki, ale zarówno odcinek Metro Marymont-Plac Wilsona jak i Marymont Potok-Plac Wilsona to są obecnie odcinki właściwie bez potoków pasażerskich (no dobra, na palcach jednej ręki można policzyć) to słabą 15 (tak, słabą) rozdzieliłbym na oba krańce (co drugi kurs) i w ten o to sposób na tych dwóch odcinkach byłaby "socjalna" (szczyt co 16 / międzyszczyt co 24 minuty) linia tramwajowa. Wiem, częstotliwość żałośnie niska, ale w obecnym układzie nic więcej tam nie potrzeba dopóki z Marymontu nie powstanie przedłużenie linii tramwajowej.
ObrazekObrazek

Autobus Czerwon
Posty: 4098
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 10 paź 2022, 10:52

Jakkolwiek źle by to nie brzmiało, to na północ od Stawki potok na tramwaj jest na tyle nieduży zarówno na Słowackiego jak i Mickiewicza, że spokojnie wystarczyłyby autobusy. Ale że cięcia tramwajów są bardzo, ale to bardzo niepolityczne, zapewne 6 zostanie na Słowackiego na długie lata.

Podobnie jest w sumie z niedzielami i świętami - ale to już odnosząc do całej sieci. Mam wrażenie że tramwaje spokojnie mogłyby jeździć co 20 minut (silnie linie co 10) i też by to spokojnie wystarczyło. Szczególnie że bardzo mało jest w Warszawie ciągów na których kursuje tylko 1 słaba linia. Ale domyślam się, że ten pomysł, mimo że ekonomicznie uzasadniony, spotkałby się z ostrą reakcją, na co nie można sobie pozwolić na mniej niż rok przed wyborami. Nie wiem swoją drogą jak to się rozkłada w Warszawie (nigdzie nie rzuciły mi się w oczy takie dane), ale z tego co czytałem, w Elblągu oraz Gorzowie Wielkopolskim, to o ile w soboty o ze zbiorkomu korzysta o 1/2 pasażerów mniej w porównaniu do DP, to w niedziele i święta już o 2/3 mniej.

Paweł D.
Posty: 5272
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 10 paź 2022, 11:14

Tak się składa, że ta 6 w szczycie tak pusta wcale nie jeździ. Bardziej bym to widział 6 do Wschodniego, 28 do Marymontu (zmieści się?), a np. 35 na Górczewską. Może są minusy tego, chętnie posłucham.
A jak ludzie lubią przesiadki pokazuje 17...

Awatar użytkownika
Bon Jovi
Posty: 753
Rejestracja: 25 maja 2010, 18:05
Lokalizacja: Warszawa - Srodmiescie

Post autor: Bon Jovi » 10 paź 2022, 13:17

A gdyby tak 28 całkowicie puścić wszystkie kursy na Gocławek, z tej linii wygenerować kursy skrócone w szczycie na dw. Wschodni, 13 i tak dowozi tam jadąc na Kawęczyńską. A 6 z Marymontu wysłać na Żerań FSO, jeśli potrzeba tam linii i puścić na przemiennie z linią 18. Oczywiście jeśli 18 i 20 to tam za mało.
"Livin' On A Prayer"
----------
Aby się dowiedzieć kim jestem, trzeba mnie najpierw poznać.
----------
Linie blisko mojego domu.
M2, 106, 162, N14, N16, N64.

fraktal
Posty: 5478
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 10 paź 2022, 13:38

Paweł D. pisze:
10 paź 2022, 11:14
Tak się składa, że ta 6 w szczycie tak pusta wcale nie jeździ. Bardziej bym to widział 6 do Wschodniego, 28 do Marymontu (zmieści się?), a np. 35 na Górczewską. Może są minusy tego, chętnie posłucham.
A jak ludzie lubią przesiadki pokazuje 17...
35 będzie za długa na os. Górczewska, a Bielany nie pozwolą na skasowanie połączenia Broniewskiego z Bemowem. Zapełnienie 6ski na Marymonckiej nieco spadło, gdy jest częstsza 17stka ale znów pytanie, czy Żoliborz pozwoli na zabranie bezpośredniego połączenia ze Szpitalem Bielańskim - szczerze wątpię. Ty tego nie postulujesz, ale odnoszę się ogólne do pomysłów likwidacji 6 na Bielanach i Żoliborzu. A na zamianę końcówek 6 z 28 na Pradze nie zgodzą się prascy radni.

Rozwiązanie to moim zdaniem pozostawić 6 na trasie M.Młociny - Dworzec Wschodni z mniejszą częstotliwością - powiedzmy co kwadrans w godzinach szczytu i co 20 minut w święta, a 28 dać na Gocławek z Os. Górczewska.

ODPOWIEDZ