Rewitalizacja Chłodnej i "Dzikiego Zachodu"

Moderatorzy: Poc Vocem, Dantte

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Rewitalizacja Chłodnej i "Dzikiego Zachodu"

Post autor: MeWa » 11 cze 2008, 1:13

Obrazek
Konny tramwaj po 142 latach
Rafał Jabłoński 10-06-2008, ostatnia aktualizacja 10-06-2008 22:33

Na Chłodnej pojawi się szynowy tramwaj konny. W sobotę – tylko do oglądania, w niedzielę będzie się można nim przejechać.


Prezentacja tego wehikułu odbędzie się w ramach Jarmarku na Kercelaku – imprezy promocyjno-sentymentalnej.

Ponad 1,5-hektarowy Kercelak powstał w roku 1867, rok po pojawieniu się tramwaju konnego w Warszawie. Nazwę wziął od placów wykupionych na miejskie targowisko od Józefa Kercelego. Centrum bazaru było w miejscu dzisiejszego skrzyżowania al. Solidarności z Okopową. Po wojnie to kultowe miejsce w zasadzie nie zostało odtworzone.

Pojazd, który będzie można podziwiać w weekend, to wierna replika wagonu, wykonana przez Juliusza i Tomasza Siudzińskich. Tramwaj ma zmienione niektóre elementy zawieszenia w stosunku do oryginału sprzed 142 lat, co poprawia bezpieczeństwo jazdy, choć u niektórych miłośników starych pojazdów budzi wątpliwości. Dwukonny „napęd” zapewnia mu stajnia z Wilanowa.

Jedyne tory nadające się do jazdy takim tramwajem znajdują się na Chłodnej, między Żelazną a budynkiem straży pożarnej. Ten 400-metrowy odcinek jest mocno sfatygowany; w jednym miejscu była nawet przerwa spowodowana przez bombę lotniczą. Całą trasę jednak sprawdzono i postanowiono dosztukować brakujące kilka metrów. Najprawdopodobniej w niedzielę odbędzie się pierwszy, próbny kurs. Oczywiście po zamknięciu ulicy, bo taka jazda jest niebezpieczna – tramwaj porusza się z prędkością od 5 do 7 kilometrów na godzinę!

Tramwaje Warszawskie posiadają dwa drogowe omnibusy konne: odrestaurowany wagon pochodzący z Zamościa oraz kolejną replikę wykonaną przez Juliusza Siudzińskiego. Zainteresowanych budową kopii tramwajów kierujemy pod adres e-mailowy: biuro@automuzeum.org.

Źródło : Życie Warszawy
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Dennis
Posty: 2346
Rejestracja: 09 sty 2006, 15:25
Lokalizacja: Bemowo niegdyś

Post autor: Dennis » 11 cze 2008, 9:24

Nareszcie :!: =D> Od zawsze widział mi się ten tramwaj właśnie tam (podobnie, jak nie widziały mi się omnibusy konne np. na Długiej) :-$ Szkoda tylko, że nie zdecydowano się na renowację torowiska wzdłuż całego odcinka ulicy Chłodnej.

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 3282
Rejestracja: 06 mar 2006, 22:11
Lokalizacja: Transplovietia

Post autor: jasiu » 11 cze 2008, 13:32

właśnie, 400m toru to jednak ciut mało...

JaBaal
Posty: 740
Rejestracja: 09 lis 2006, 21:06

Post autor: JaBaal » 12 cze 2008, 10:38

A czy to jest odcinek "szerokotorowy" (wg przedwojennego rozstawu)?
Jeśli ktokolwiek wypowiada się o komunikacji w Pruszkowie, niech nie zapomina, że na północ od torów (Gąsin, Żbików, Bąki) też mieszkają ludzie.
Śp. 714 Ożarów - os. Staszica = to były piękne dni...

Dennis
Posty: 2346
Rejestracja: 09 sty 2006, 15:25
Lokalizacja: Bemowo niegdyś

Post autor: Dennis » 12 cze 2008, 10:41

Tak, 1524 mm.

Awatar użytkownika
ziomal
Posty: 2191
Rejestracja: 02 cze 2006, 20:22
Lokalizacja: Gabinet Cieni ZTM Pion Wentylacyjny

Post autor: ziomal » 12 cze 2008, 12:29

Pierwszy krok w odbudowie klimatu- piknik i omnibus...
"Pociąg zawsze dojedzie"
Paweł Ney


Jakoś tak wyszło, że czestotliwość kursowania mojej linii na tym forum zmniejszyła sie ;-) To tylko efekt uboczny.

Zły chłopiec i troll pozdrawia

Awatar użytkownika
MisiekK
Posty: 7842
Rejestracja: 15 gru 2005, 18:17
Lokalizacja: Nowe Dwory Tarchomińskie

Post autor: MisiekK » 12 cze 2008, 17:43

Dennis pisze:Nareszcie :!: =D> Od zawsze widział mi się ten tramwaj właśnie tam (podobnie, jak nie widziały mi się omnibusy konne np. na Długiej) :-$ Szkoda tylko, że nie zdecydowano się na renowację torowiska wzdłuż całego odcinka ulicy Chłodnej.
Lepiej wydać kupę kasy na konne badziewie niż umozliwić przejazd wagonom elektrycznym, które Chłodną kursowały o 20 lat dłużej i to one stanowiły klimat tej ulicy??
Jožin z bažin kouše, saje, rdousí.... -
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" - Stanisław Lem
Powyższy post jest tylko i wyłącznie moim prywatnym zdaniem z którym inni dyskutanci nie muszą się zgadzać.

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 12 cze 2008, 18:23

No ale bez przekucia torów nie da rady puścić zwykłego tramwaju ;)

Awatar użytkownika
piotram
Posty: 2849
Rejestracja: 27 lut 2006, 19:42
Lokalizacja: W-wa Kercelak

Post autor: piotram » 12 cze 2008, 20:48

MisiekK pisze: Lepiej wydać kupę kasy na konne badziewie niż umozliwić przejazd wagonom elektrycznym, które Chłodną kursowały o 20 lat dłużej i to one stanowiły klimat tej ulicy??
Weź, szkoda gadac, przeciez oni planują zweżenie ulicy, tak jak Nowego Światu i pętlę dla konki pod Daewoo tower. #-o
"A jedenastka to pojedzie w zatrzymanie, bo oni nie mogą tymi nowymi tramwajami po innych torach jeździć"

"Odbudowa trakcji elektrycznej na Chłodnej to szalony pomysł, gdyż wymaga to budowy pętli. Tramwaj konny jej nie potrzebuje" - architekt projektu rewitalizacji Chłodnej

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 3282
Rejestracja: 06 mar 2006, 22:11
Lokalizacja: Transplovietia

Post autor: jasiu » 12 cze 2008, 22:59

1525 mm, jeśli wierzyć monografii z 1998...

Awatar użytkownika
MisiekK
Posty: 7842
Rejestracja: 15 gru 2005, 18:17
Lokalizacja: Nowe Dwory Tarchomińskie

Post autor: MisiekK » 13 cze 2008, 10:11

solaris8315 pisze:No ale bez przekucia torów nie da rady puścić zwykłego tramwaju ;)
Projekt przebudowy Chłodnej zawiera przebudowę całej ulicy. Oznacza to, że torowisko będzie kładzione od nowa. Nie jest więc problemem zmiana rozstawu torów.
Jožin z bažin kouše, saje, rdousí.... -
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" - Stanisław Lem
Powyższy post jest tylko i wyłącznie moim prywatnym zdaniem z którym inni dyskutanci nie muszą się zgadzać.

Dennis
Posty: 2346
Rejestracja: 09 sty 2006, 15:25
Lokalizacja: Bemowo niegdyś

Post autor: Dennis » 13 cze 2008, 10:51

MisiekK pisze:Lepiej wydać kupę kasy na konne badziewie niż umozliwić przejazd wagonom elektrycznym, które Chłodną kursowały o 20 lat dłużej i to one stanowiły klimat tej ulicy??
Nie lepiej zapewne. Ale o planowanej przebudowie Chłodnej nic nie wiem, a nawet gdybym wiedział, to nie oczekiwałbym jej w najbliższej pięciolatce. Poza tym samo naprawienie torów o rozstawie 1525 i umożliwienie kursowania tamtędy tramwajom konnym to koszt wielokrotnie niższy od zrobienia na nowo całej ulicy, z zupełnie nowym torowiskiem tramwajowym, odwodnieniem, podbudową i nawierzchnią.

Awatar użytkownika
MisiekK
Posty: 7842
Rejestracja: 15 gru 2005, 18:17
Lokalizacja: Nowe Dwory Tarchomińskie

Post autor: MisiekK » 13 cze 2008, 11:54

Dennis pisze:Nie lepiej zapewne. Ale o planowanej przebudowie Chłodnej nic nie wiem, a nawet gdybym wiedział, to nie oczekiwałbym jej w najbliższej pięciolatce.
Jest już gotowy projekt przbudowy przegłosowany przez Radę Warszawy - warto się interesować, co się w mieście dzieje. Gazety o 'rewitalizacji Chłodnej' trąbią od 2 lat.
Dennis pisze:Poza tym samo naprawienie torów o rozstawie 1525 i umożliwienie kursowania tamtędy tramwajom konnym to koszt wielokrotnie niższy od zrobienia na nowo całej ulicy, z zupełnie nowym torowiskiem tramwajowym, odwodnieniem, podbudową i nawierzchnią.
O weekendowym incydencie nie mówię, tylko o polityce tworzenia pseudohistorii w naszym mieście. Po pierwsze pan konstruktor za darmo tego cuda nie odda, a po drugie budowa nowego torowiska pod konie, będzie tak samo kosztowna jak pod tramwaj elektryczny.
Jožin z bažin kouše, saje, rdousí.... -
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" - Stanisław Lem
Powyższy post jest tylko i wyłącznie moim prywatnym zdaniem z którym inni dyskutanci nie muszą się zgadzać.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26914
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 13 cze 2008, 12:30

MisiekK pisze: a po drugie budowa nowego torowiska pod konie, będzie tak samo kosztowna jak pod tramwaj elektryczny.
Pomıjajac ww. kwestıe zasadnosci, powyzsze jest jednak po prostu nieprawda.

Tramwaj konny nie wymaga zailania (czyli: sıeci, slupow, kabli zasilajacych, ew. rozbudowy podsdtacji); moze miec duzo lzejsze, albo starouzyteczne (juz tam lezace) szyny i moga byc one ulozone bezposrednio na podbudowie pod kostke - to wynika z nizszych naciskow na os oraz nizszej predkosci. Sam wagon jest duzo lzejszy i mozna go tam spokojnie czyms dowıezc, wiec nie ma potrzeby budowy dodatkowych, kosztownych w eksploatacji i spowalnıajacych ruch liniowy wezlow rozjazdowych, o koniecznosci dobudowania jakıegos podlaczenia do tejze sieci liniowej nie wspominajac.
Petla moze miec tez duzo mnıejszy promien luku, a wiec sıe tam zmiesci po prostu.

Zatem nie tylko budowa, ale i eksploatacja i utrzymanıe tego ogryzka jako konnego beda duzo nizsze. Utrzymywanıe pol kılometra dwutorowego torowiska tramwaju elektrycznego, do jezdzenia tylko zabytkiem w wakacyjne weekendy to bylaby chyba jeszcze wieksza bzdura.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 13 cze 2008, 14:00

inż. Glonojad pisze:Zatem nie tylko budowa, ale i eksploatacja i utrzymanıe tego ogryzka jako konnego beda duzo nizsze. Utrzymywanıe pol kılometra dwutorowego torowiska tramwaju elektrycznego, do jezdzenia tylko zabytkiem w wakacyjne weekendy to bylaby chyba jeszcze wieksza bzdura.
Zreszą skoro nie udało się jeszcze z Przyokopową...
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

ODPOWIEDZ