Strona 1 z 1

: 17 lut 2006, 15:53
autor: Kleszczu


Obrazek
Ponad 70 mln zł przeznaczą wspólnie Sosnowiec, Będzin i Dąbrowa Górnicza na rozwój komunikacji miejskiej. Na drogach pojawią się 72 nowe autobusy, przebudowany zostanie dworzec w Sosnowcu i ponad 300 przystanków w całym Zagłębiu. Połowę pieniędzy wyłoży Unia Europejska

Trzy zagłębiowskie miasta dostaną pieniądze z unijnego programu ZPORR, bo potrafiły się dogadać i działają wspólnie. To jedna z największych dotacji na rozwój komunikacji miejskiej nie tylko w naszym regionie, ale i w Polsce. W najbliższym czasie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu (gminy mają w nim udziały) kupi 72 nowe niskopodłogowe autobusy. Zastąpią stare, ponaddwudziestoletnie pojazdy, które ledwo już poruszają się po drogach. - Niektóre z nich przejechały ponad dwa miliony kilometrów. Dalsze ich remontowanie nie ma sensu - przyznaje Kazimierz Górski, prezydent Sosnowca.

Nowe autobusy już wiosną pojawią się na 22 liniach kursujących pomiędzy Sosnowcem, Będzinem i Dąbrową Górniczą oraz na liniach ekspresowych łączących Zagłębie z Katowicami. Będą stanowić jedną trzecią wszystkich pojazdów, jakie ma sosnowiecki PKM.

Lada dzień rozpocznie się też przebudowa dworca autobusowego przy ul. Mościckiego w Sosnowcu. Pojawią się tam nowe wiaty, zatoczki autobusowe, toalety i punkty sprzedaży biletów. Wybudowana zostanie też nowa pętla autobusowa przy ul. Kleeberga w Sosnowcu.

Zmieni się wygląd ponad 300 przystanków w całym Zagłębiu (48 w Będzinie, 171 w Sosnowcu i 91 w Dąbrowie Górniczej). Pojawią się na nich nowe wiaty: w centrach szklane, na obrzeżach miast blaszane. Na wszystkich przystankach wybudowane zostaną też 16-centymetrowe "perony", tak by osoby niepełnosprawne i mające problemy z poruszaniem się mogły bez przeszkód dostać się do nowych autobusów. - Inwestycje będą służyć pasażerom przez wiele lat - cieszy się prezydent Górski. Jego zdaniem dla transportu autobusowego w aglomeracji katowickiej nie ma na razie alternatywy. - Nieprędko powstanie tu metro czy szybka kolej regionalna. Dlatego zdobycie tej dotacji jest tak ważne - dodaje.

Pieniądze na pewno się nie zmarnują. Unia Europejska po trzech latach dokładnie sprawdzi, czy zostały wydane tak, jak obiecały zagłębiowskie gminy. Jeżeli nie, miasta będą musiały zwrócić dotację.

: 17 lut 2006, 16:17
autor: MZ
:arrow: No proszę, a jednak jak się chce, to można coś razem zdziałać. Sama wymiana taboru nie jest może zaskoczeniem, ale przebudowa aż tylu przystanków to rzeczywiście spory sukces. Może dzięki temu, że będzie to robione w ramach jednej inwestycji, wygląd wszystkich przystanków będzie zunifikowany =D>.

: 17 lut 2006, 16:19
autor: Kleszczu
Dokładnie. Należy cieszyć się z tych inwestycji. Choć w GOPie przydałaby się jeszcze wielka renowacja sieci tramwajowej... :roll:

: 17 lut 2006, 16:20
autor: TLG
Jelcz ma szanse na częściową odbudowe swojej potęgi, bo typuje się, że PA będzie jednym z faworytów tych zakupów.

: 17 lut 2006, 16:24
autor: MZ
:arrow: Być może, ale wszystko będzie zależało od przetargu, a konkretnie od jego warunków.

: 17 lut 2006, 16:35
autor: TLG
Niemal na pewno jedynym kryterium oceny ofert będzie ich cena. Zastanawiać można sie tylko, czy zostanie wprowadzony wymóg niskiej podłogi we wszystkich wejściach. Ale Jelcz Vecto ostatnio jest modny na Śląsku, czemu ma nie zarazić tym zagłębia dąbrowskiego.