Nowy dyrektor Muzeum Kolejnictwa

Moderatorzy: Poc Vocem, Dantte

Awatar użytkownika
kulikowski
Posty: 894
Rejestracja: 29 sie 2007, 9:39
Lokalizacja: Rakowiec

Post autor: kulikowski » 12 lut 2009, 15:35

Nowy dyrektor Muzeum Kolejnictwa w Warszawie

Ferdynand Ruszczyc – odwołany za błędy dyrektor Muzeum Narodowego – został szefem Muzeum Kolejnictwa. Wcześniej zabiegał o posadę wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Decyzję o wyborze na to stanowisko byłego kontrowersyjnego szefa Muzeum Narodowego podjął marszałek województwa. Nikt w biurze prasowym urzędu nie był w stanie powiedzieć nam wczoraj, co zdecydowało o tej nominacji. O swoim awansie nie chciał też rozmawiać sam zainteresowany. – Możemy porozmawiać na ten temat za kilka dni – odparł jedynie Ruszczyc.

Chcieliśmy zapytać nowego dyrektora o plany związane z rozwojem muzeum, o to, czy zna się na historii kolejnictwa. Placówka, którą będzie zarządzał, znajduje się w fatalnej kondycji. Zabytkowe pociągi i parowozy niszczeją, są podpalane i cięte na złom. Poprzedni szef placówki Janusz Sankowski podał się do dymisji.

Na razie nie wiadomo, kiedy Ruszczyc obejmie stanowisko, teraz jest bowiem koordynatorem do spraw wystaw w biurze Komitetu Obchodów Roku Chopinowskiego.

Kilka miesięcy temu zabiegał on u wojewody mazowieckiego o fotel wojewódzkiego konserwatora zabytków. Nie otrzymał tego stanowiska, bo w obronie dotychczasowej konserwator wystąpili społecznicy. Zorganizowali nawet pikietę przed urzędem wojewódzkim.

Ferdynand Ruszczyc przez 12 lat był dyrektorem Muzeum Narodowego w Warszawie. Został odwołany przez poprzedniego ministra kultury w październiku 2007 r. Bezpośrednią przyczyną – zdaniem ministerstwa – było bezprawne przesunięcie na inne stanowisko zastępczyni. Ówczesny minister kultury Kazimierz M. Ujazdowski obarczył go jednak winą za nieprawidłowości w kierowanej przez niego instytucji. Ruszczyc stwierdził zaś, że była to decyzja polityczna.

Obrazek
* Fot. masti, commons.wikimedia.org, GFDL.

(źródło: Życie Warszawy, 10 lutego 2009)
cyt. za Rynek Kolejowy
7 9 15 128 136 154 172 175 188 208 504 S-2 S-3 RL R8 N32 N38 N88

Awatar użytkownika
Petroniusz
Posty: 658
Rejestracja: 14 gru 2005, 7:44
Lokalizacja: Gocław

Post autor: Petroniusz » 06 sie 2009, 23:11

Czyżby nowy dyrektor zaszedł PKP za skórę? Widać, że wszedł do muzeum z wielkim impetem i pomysłami jak ożywić to miejsce. Ale, jak donosi TVN Warszawa, muzeum jest zagrożone.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 06 sie 2009, 23:29

PKP SA pisze:Informacja dotycząca terenu bezpłatnie użyczonego Muzeum Kolejnictwa w Warszawie

Polskie Koleje Państwowe S.A. – właściciel terenu byłego dworca Warszawa Główna przy ul. Towarowej 1 przygotowują się do wykorzystania tej działki dla celów inwestycji kolejowych. Przez ostatnie lata PKP S.A. prowadziły postępowania sądowe z różnymi podmiotami, które uniemożliwiały wykorzystanie tego gruntu. Decyzję sądów korzystne dla PKP S.A. odsuwają roszczenia osób trzecich do tej działki. Daje to możliwość na zagospodarowanie tej części Warszawy.

Polskie Koleje Państwowe S.A. użyczają bezpłatnie działkę Muzeum Kolejnictwa – jednostce finansowanej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego od 1996 roku. PKP S.A. zgodnie z prowadzoną strategią dotycząca nieruchomości ma obowiązek wynajmowania nieruchomości w takiej lokalizacji tylko i wyłącznie na zasadach komercyjnych.

Dlatego w lipcu 2009 roku PKP S.A. wypowiedziało Muzeum Kolejnictwa obecną umowę użyczenia. Przy tym nie jest wykluczone zawarcie z Muzeum Kolejnictwa umowy najmu przedmiotowej nieruchomości na zasadach komercyjnych do czasu przeniesienia Muzeum w inne miejsce.

Wypowiedzenie umowy i konieczność przeniesienia Muzeum w inne miejsce było wcześniej konsultowane z podmiotami odpowiedzialnymi za Muzeum. W październiku 2008 roku PKP S.A. i władze samorządu województwa (Marszałek i Członek Zarządu Województwa) podpisali porozumienie w którym ustalili, iż Muzeum zostanie przeniesione z obecnej lokalizacji na udostępnioną przez PKP S.A. działkę na ul. Grodzieńskiej w Warszawie (zbieg ulicy Grodzieńskiej i Radzymińskiej) o powierzchni 1,8 ha.

Przedstawiciele samorządu województwa i Muzeum Kolejnictwa zostali ponownie poinformowani o konieczności przeniesienia muzeum na spotkaniu przedstawicieli PKP S.A. i Samorządu Województwa Mazowieckiego 16 kwietniu 2009 roku. Po raz kolejny PKP S.A. poinformowały władze samorządu województwa o konieczności przeniesienia Muzeum na udostępnioną przez PKP S.A. działkę 25 czerwca 2009 roku.

Polskie Koleje Państwowe wspierają Muzeum Kolejnictwa w prowadzeniu działalności czego dowodem są dotychczas obowiązujące umowy między tymi dwoma podmiotami i pomoc techniczna PKP S.A. w prowadzeniu Muzeum. Konieczność regulowania stanu prawnego nieruchomości PKP S.A. oraz ich wykorzystywania inwestycyjnego nie pozwalają na dalsze – nieodpłatne wykorzystywane działki o powierzchni ponad 7 ha w ścisłym centrum Warszawy. PKP S.A. jest w stałym kontakcie z Muzeum i przedstawicielami samorządu.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Siecool
Posty: 4958
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:47
Lokalizacja: Warszawa :: Nowe Bemowo

Post autor: Siecool » 03 lut 2010, 23:19

Gazeta Stołeczna pisze:Parowozy z Muzeum Kolejnictwa odjadą na Bielany?
Dominika Olszewska
2010-02-02, ostatnia aktualizacja 2010-02-02 08:15

Mieszkańcy Bielan chcą, by Muzeum Kolejnictwa przeniosło się do jednej z hal dawnej Huty Warszawa. - To świetny pomysł, by ożywić naszą dzielnicę - uważa wiceburmistrz Kacper Pietrusiński.

- Gdy przeczytałem w "Gazecie", że Muzeum Kolejnictwa może stracić siedzibę, pomyślałem: niech przeniesie się do huty na Bielany. W naszej dzielnicy nie mamy żadnego muzeum. Czas to zmienić - przekonuje Szymon Kozłowski ze społecznego komitetu Forum Rozwoju Bielan.

Zamieszanie wokół podległemu urzędowi marszałkowskiemu Muzeum Kolejnictwa zaczęło się latem. Wtedy gruchnęła wieść, że PKP chce odzyskać działkę przy ul. Towarowej, gdzie mieści się główna siedziba placówki. Koleje postanowiły zerwać z muzeum umowę i zażądały oddania budynków. Chciały przenieść zabytkowe lokomotywy na Pragę, w sąsiedztwo Dworca Wileńskiego. Problem w tym, że na dwóch hektarach przy ul. Grodzieńskiej dziś znajduje się tylko zarośnięta bocznica.

Gdy rozpętała się medialna burza, PKP spasowały. Zgodziły się, żeby na razie zostawić muzeum na Woli. Jednak ostateczna decyzja do dziś nie zapadła. - Tak naprawdę kolej robi, co może, by pozbyć się muzeum z Towarowej. Szukamy więc nowej lokalizacji - zdradza nam wysoki urzędnik urzędu marszałkowskiego.

Do marszałka i muzeum trafił już pomysł mieszkańców Bielan. Okazuje się, że huta ma ponad 2,5-hektarową halę, która od wielu lat stoi pusta. Znajduje się zaledwie 400 m od stacji metra, a do środka prowadzą naziemne tory kolejowe. - Jesteśmy zainteresowani wynajęciem hali - przyznaje Ewa Karpińska, rzeczniczka huty ArcelorMittal Warszawa.

Pomysł spodobał się też władzom Mazowsza. - Chciałbym, żeby muzeum zostało na Towarowej. Gdy jednak nie będzie innego wyjścia, Bielany to interesująca alternatywa - sądzi wicemarszałek województwa Ludwik Rakowski (PO), który odpowiada za kulturę.

Problem w tym, że hala wymaga gruntownego i kosztownego remontu. A w budżecie województwa nie ma na ten cel ani złotówki. Władze Mazowsza rozważają więc rozpoczęcie starań o fundusze unijne. Jednak Bruksela może pomóc, pod warunkiem że hutnicza hala przejdzie na własność muzeum lub samorządu Mazowsza.

Kilka dni temu zwiedzali ją społecznicy z Bielan i wiceszef muzeum kolejnictwa Krzysztof Chałupiński. - Podoba nam się, to dobre miejsce. Ale bez prawa własności nie będziemy mogli się tam przenieść. Bo bez unijnych funduszy sobie nie poradzimy - mówi dyrektor Chałupiński.

Huta nie mówi "nie". - Podoba nam się ta propozycja, choć nie braliśmy pod uwagę sprzedaży hali. Ale jesteśmy otwarci na propozycje. Rozmowy dopiero się zaczęły - mówi Ewa Karpińska.

Choć eksperci uważają lokalizację na Towarowej za najlepszą, akceptują też bielańskie rozwiązanie. - Przeniesienie muzeum na Bielany ma sens. Gdy za parę lat w pobliżu stacji metra Młociny wyrosną osiedla, ekspozycja zabytkowych lokomotyw może stać się prawdziwą atrakcją okolicy - uważa Marek Barszcz, historyk techniki.

- Muzeum potrzebuje wreszcie stałego miejsca. Na terenie huty jest duży budynek, prowadzą tam tory. Ten pomysł ma sens - dodaje znawca zabytków techniki Marek Moczulski.

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,95 ... lany_.html
[ ... ::: Mądry głupiemu ustępuje... i dlatego ten świat tak wygląda ::: ... ]

Awatar użytkownika
ziomal
Posty: 2191
Rejestracja: 02 cze 2006, 20:22
Lokalizacja: Gabinet Cieni ZTM Pion Wentylacyjny

Post autor: ziomal » 03 lut 2010, 23:59

Z jednej strony szkoda mi tej lokalizacji- "wspaniały", prowizoryczny dworzec (ciekawe co z nim zrobi PKP, jeśli do przeprowadzki dojdzie- zburzą?), w którym mieszcząca się ekspozycja cuchnie PRLem; jedna z ostatnich pozostałości kolejowego Czystego. Pewnego rodzaju ewenement, tuż obok czynnej linii, na pograniczu Woli i Śródmieścia . W marzeniach świetne miejsce do pokazywania turystom po odremontowaniu... Z drugiej- realnie- bez rozgłosu i przenosin nic się z muzeum nie stanie, a tak może się coś poprawi. Bielany są dobrym pomysłem, zawsze jakieś urozmaicenie dla szarej, bądź co bądź, dzielnicy. Deweloperom mogłoby zależeć na utrzymywaniu muzeum tamże przy życiu jako atrakcji. Grodzieńska- bardzo fajne tereny :] Ale wątpię, by coś tam się rozwinęło.
Ciekaw jestem, czy rzeczywiście samorządowi tak zależy nagle nad muzeum :-k Z przymusu?
"Pociąg zawsze dojedzie"
Paweł Ney


Jakoś tak wyszło, że czestotliwość kursowania mojej linii na tym forum zmniejszyła sie ;-) To tylko efekt uboczny.

Zły chłopiec i troll pozdrawia

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26836
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 04 lut 2010, 21:17

Pomysł niezły. Muzeum tramwajów też by się tam mogło ukonstytuować.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Zebra
Posty: 314
Rejestracja: 10 lis 2009, 13:46
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Zebra » 05 lut 2010, 13:43

Glonojad pisze:Pomysł niezły. Muzeum tramwajów też by się tam mogło ukonstytuować.
Mauzoleum kolejnictwa przydałaby się stała siedziba i porządny zarząd. Ten pomysł z Hutą brzmi całkiem dobrze, dobry dojazd, dojście torów, dodatkowo teren huty jest strzeżony więc w razie czego strażnicy mogliby interweniować także w kwestii muzeum (oczywiście tu trzeba porozumienia). Huta raczej nie ma zamiaru się wyprowadzać, więc nie ma też zagrożenia odcięciem dojazdu szynowego w długiej perspektywie.

Co do muzeum tramwajów - fajny pomysł, ale chyba jedna hala o pow. 25.000 metrów to za mało jak na kolej i tramwaje.

Awatar użytkownika
rufio198
Posty: 3596
Rejestracja: 19 sie 2006, 13:47
Lokalizacja: Z Doliny Muminków
Kontakt:

Post autor: rufio198 » 06 lut 2010, 9:26

Glonojad pisze:Pomysł niezły. Muzeum tramwajów też by się tam mogło ukonstytuować.
Akurat to muzeum bardziej by pasowało na Kawęczyńskiej. Tak wiem marzenie ściętej głowy
I stało się - Muminek ma Muminkę i pannę Migotkę :D
http://www.fotokolej.waw.pl/
Mój post to moja prywatna opinia i nie jest pisany po to żeby go cytować w mediach

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26836
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 07 lut 2010, 0:45

Muzeum Tramwajów na Kawęczyńskiej to jak Muzeum Kolejnictwa w elektrowozowni KM na Szczęśliwicach :p - na dziś niemożliwe przede wszystkim ze względu na wagę zajezdni w ruchu liniowym (niemal 100 składów na stanie). Nawet wybudowanie zajezdni Annopol nie do końca rozwiąże tą sprawę.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
rufio198
Posty: 3596
Rejestracja: 19 sie 2006, 13:47
Lokalizacja: Z Doliny Muminków
Kontakt:

Post autor: rufio198 » 07 lut 2010, 9:08

Glonojad pisze:Muzeum Tramwajów na Kawęczyńskiej to jak Muzeum Kolejnictwa w elektrowozowni KM na Szczęśliwicach :p -
A jest takowa ? :p
I stało się - Muminek ma Muminkę i pannę Migotkę :D
http://www.fotokolej.waw.pl/
Mój post to moja prywatna opinia i nie jest pisany po to żeby go cytować w mediach

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26836
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 07 lut 2010, 9:18

rufio198 pisze:
Glonojad pisze:Muzeum Tramwajów na Kawęczyńskiej to jak Muzeum Kolejnictwa w elektrowozowni KM na Szczęśliwicach :p -
A jest takowa ? :p
Skoro Ty używasz lokalizacji geograficznej dla zajezdni tramwajowej, to tak samo ja robię dla kiblowni. Rozumiem, że do meritum zastrzeżeń nie masz.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
rufio198
Posty: 3596
Rejestracja: 19 sie 2006, 13:47
Lokalizacja: Z Doliny Muminków
Kontakt:

Post autor: rufio198 » 07 lut 2010, 16:42

Dobrze rozumiesz :ok:
Czasami lubię pomarzyć ;-)
I stało się - Muminek ma Muminkę i pannę Migotkę :D
http://www.fotokolej.waw.pl/
Mój post to moja prywatna opinia i nie jest pisany po to żeby go cytować w mediach

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26836
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 07 lut 2010, 16:47

A skoro o tym mowa - gdzie byś wagony z R-2 przeniósł? Metro musiałoby chyba zrezygnować z STP na Koziej Górce, co raczej nie będzie miało miejsca. Za Gocławiem zabudowa rozproszona, zajezdnia nie bardzo pasuje. Targówek Przemysłowy - już dwa osiedla mieszkaniowe są zapowiedziane.

Kanał... w sumie problem niewiele mniejszy, niż SKMki.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
rufio198
Posty: 3596
Rejestracja: 19 sie 2006, 13:47
Lokalizacja: Z Doliny Muminków
Kontakt:

Post autor: rufio198 » 07 lut 2010, 17:35

Toć dla tego napisałem, że lubie pomarzyć
I stało się - Muminek ma Muminkę i pannę Migotkę :D
http://www.fotokolej.waw.pl/
Mój post to moja prywatna opinia i nie jest pisany po to żeby go cytować w mediach

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 20 cze 2010, 0:20

Obrazek

Muzeum Kolejnictwa na Woli: rozbudowa czy przenosiny?

Ogromna hala dworca z kilkoma peronami pod szklanym dachem, multimedialne sale i ogólnodostępny plac przy ul. Towarowej - tak władze Mazowsza widzą rozbudowane Muzeum Kolejnictwa


Od roku trwa batalia o przyszłość Muzeum Kolejnictwa (MK). PKP chce odzyskać działkę przy ul. Towarowej, gdzie mieści się główna siedziba placówki. Koleje chciały zerwać umowę z muzeum i zażądały oddania budynków. Planowały tam zabudowę komercyjną. Zabytkowe lokomotywy planowano przenieść na Pragę, w sąsiedztwo Dworca Wileńskiego. Jednak na dwóch hektarach przy ul. Grodzieńskiej dziś znajduje się tylko zarośnięta bocznica. Gdy rozpętała się medialna burza, PKP spasowały. Choć na razie muzeum jest na Woli, to jego przyszłość wciąż jest niepewna.

- Nie wiem, co będzie dalej, ale nie wyobrażam sobie przenosin naszego muzeum. Działka przy Towarowej to najlepsze miejsce - twierdzi Krzysztof Chałupiński, wicedyrektor Muzeum Kolejnictwa.

Władze Mazowsza wciąż walczą, by muzeum zostało na Woli. By przekonać PKP do tego pomysłu, muzeum zamówiło wstępną koncepcję architektoniczną placówki, którą właśnie zaakceptowała rada muzeum.

Projekt zakłada obok multimedialnego muzeum na działce przy ul. Towarowej powstanie kilku biurowców. Główną atrakcją MK ma być ogromna hala dworcowa z kilkoma peronami pod szklanym dachem. Na torach będzie eksponowanych nawet kilkadziesiąt zabytkowych lokomotyw i wagonów.

- Zwiedzający, przekraczając próg muzeum, przeniosą się w atmosferę dworca. Powstaną tu perony, semafory, kasy. Każdy będzie mógł wejść do lokomotywy i obejrzeć ją od środka - tłumaczy architekt Tomasz Pisarski, jeden z autorów koncepcji.

Projektanci zaplanowali rozbudowę istniejących budynków przy Towarowej, gdzie znajdą się multimedialne sale wystawowe. To tam umieszczone zostaną zabytkowe mundury kolejowe, bilety na pociągi czy modele niektórych lokomotyw. Między muzeum a biurowcami architekci proponują stworzenie ogólnodostępnego placu z fontanną i kawiarniami.

- Ta koncepcja pokazuje, że możliwe jest pozostanie muzeum w tym miejscu i powstanie tam zabudowy komercyjnej. Mam nadzieję, że ten projekt przekona PKP do naszej propozycji - mówi Ludwik Rakowski (PO), wicemarszałek odpowiedzialny za kulturę.

Marek Moczulski, znawca zabytków techniki, mówi, że obecna lokalizacja dla muzeum jest bardzo dobra. - Główne atuty to połączenie z siecią kolejową i związana z kolejnictwem historia tego miejsca, w którym przez wiele lat działał dworzec. Już najwyższy czas, żeby wreszcie zdecydować, jaka będzie przyszłość muzeum i gdzie ono ma się znajdować. Muzeum powinno raczej przejść przed skrzydła PKP, bo opowiada o historii kolei w całej Polsce, a nie tylko na Mazowszu. Choć placówkę tworzyli kolejarze, to teraz kolej dziwnie odcina się od niej - mówi.

Władze PKP wciąż są jednak nieprzejednane. - Nie znamy koncepcji rozbudowy muzeum. Nasze stanowisko jest jednak niezmienne. W ciągu trzech lat musi znaleźć nową siedzibę, bo teren przeznaczamy pod inwestycje - mówi rzecznik PKP Łukasz Kurpiewski.

Obrazek
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,95 ... siny_.html
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

ODPOWIEDZ