[Olsztyn] Tramwaj w Olsztynie

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36632
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 23 mar 2012, 18:20

solariskuba pisze:Tylko miasto na tym straci.
W jaki to sposób straci?
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10648
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 23 mar 2012, 18:29

Nie znam lokalnej specyfiki Olsztyna, natomiast wiem, jak wygląda to w Kielcach, gdzie też miałaby ew. powstać pojedyncza linia.

Tramwaje na jednej linii będą drogie - trzeba będzie albo utrzymywać specjalistyczny sprzęt i ludzi do utrzymania torowisk, albo każdorazowo sprowadzać. Podobnie koszty zajezdni, podstacji itd. rozkładają się na małą liczbę linii/taboru. Poza tym tramwaje są promowane przez wydzielone torowiska i korki dla autobusów, w mniejszych miastach korki są mniejsze.

A najważniejsze jest to, że potoki są o wiele mniejsze, więc trudniej zapewnić dużą częstotliwość, a zatem system przesiadkowy ma mniejszą efektywność i mniejszy sens.

Chociaż chętnie bym poczytał to studium wykonalności, w szczególności porównanie z alternatywnymi inwestycjami autobusowymi.

[ Dodano: |23 Mar 2012|, 2012 18:33 ]
Tzn. jestem sceptykiem.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 23 mar 2012, 19:10

Uprasza się karmicieli o nie rozpasanie trolli pospolitych
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 23 mar 2012, 23:10

To wszystko zależy od układu miasta - osiedli, głównych generatorów ruchu. Jeśli Olsztyn ma budowę pasmową osiedli, to to ma sens.
A w Kielcach to korki akurat są i bywają, a zarazem są ulice z szerokim pasem zieleni pomiędzy.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

solariskuba

Post autor: solariskuba » 27 mar 2012, 14:03

MisiekK pisze:
solariskuba pisze:Po co w ogóle tramwaje w Olsztynie? Tylko miasto na tym straci. Po co budowa szyn? Niech w końcu się zdecydują czy mają być tramwaje w Olsztynie czy nie. Kiedyś zlikwidowali, a teraz chcą wznowić :?: :?:
Skoro linia tramwajowa jest budowana to znaczy, że z analiz wynika jej przydatność, oraz ma uzasadnienie ekonomiczne.
Może być trolejbus. Specjalny buspas w miejscu gdzie miały być tory. Ograniczenie kosztów w tym:
- nie trzeba budować szyn
- nie trzeba budować zajezdni tramwajowej
- nie trzeba kupować o wiele droższych tramwajów od trolejbusów.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 27 mar 2012, 14:08

solariskuba pisze:
MisiekK pisze: Skoro linia tramwajowa jest budowana to znaczy, że z analiz wynika jej przydatność, oraz ma uzasadnienie ekonomiczne.
Może być trolejbus. Specjalny buspas w miejscu gdzie miały być tory. Ograniczenie kosztów w tym:
- nie trzeba budować szyn
- nie trzeba budować zajezdni tramwajowej
- nie trzeba kupować o wiele droższych tramwajów od trolejbusów.
A zamiast trolejbusów - jeszcze tańsze autobusy na buspasie.
Poza tym była robiona analiza porównawcza tramwaj vs. trolejbus - i wyszło co wyszło.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

solariskuba

Post autor: solariskuba » 27 mar 2012, 14:13

KwZ pisze:Tramwaje na jednej linii będą drogie - trzeba będzie albo utrzymywać specjalistyczny sprzęt i ludzi do utrzymania torowisk, albo każdorazowo sprowadzać. Podobnie koszty zajezdni, podstacji itd. rozkładają się na małą liczbę linii/taboru. Poza tym tramwaje są promowane przez wydzielone torowiska i korki dla autobusów, w mniejszych miastach korki są mniejsze.

A najważniejsze jest to, że potoki są o wiele mniejsze, więc trudniej zapewnić dużą częstotliwość, a zatem system przesiadkowy ma mniejszą efektywność i mniejszy sens.

Chociaż chętnie bym poczytał to studium wykonalności, w szczególności porównanie z alternatywnymi inwestycjami autobusowymi.

[ Dodano: |23 Mar 2012|, 2012 18:33 ]
Tzn. jestem sceptykiem.

Właśnie. Najlepiej tak jak powiedział kolega MeWa lepiej w miejscu linii tramwajowej zrobić buspas.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14783
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 27 mar 2012, 14:23

solariskuba pisze:Może być trolejbus.
Komunikacja trolejbusowa jest droższa w utrzymaniu od komunikacji autobusowej. I też wymaga dodatkowej infrastuktury, nie mając zalet tramwajów, mając zaś wszystkie wady autobusów.
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36632
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 27 mar 2012, 15:09

solariskuba pisze:Może być trolejbus. Specjalny buspas w miejscu gdzie miały być tory. Ograniczenie kosztów w tym:
- nie trzeba budować szyn
...tylko droższą od nich jezdnię (porównaj nacisk na grunt). To gdzie te oszczędności, zwłaszcza skoro i tak chcesz wieszać sieć trakcyjną?

Jeszcze raz, z wytłuszczeniem: specjalnie budowane trasy dla autobusów lub trolejbusów nie są automatycznie tańsze od trasy tramwajowej, a potrafią być droższe.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
pieszy pasażer
Posty: 26
Rejestracja: 21 sty 2012, 19:57
Kontakt:

Post autor: pieszy pasażer » 27 mar 2012, 15:24

...i po co kupować tramwaje od trolejbusów? :boohoo:
użytkownik komunikacji miejskiej, czytający forum w celach poznawczych; fan tramwajów i zwolennik rozwoju sieci tramwajowej
http://tramwajowy.blogspot.com/ - zapraszam

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36632
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 27 mar 2012, 15:29

Wolfchen pisze:Komunikacja trolejbusowa jest droższa w utrzymaniu od komunikacji autobusowej.
Oj, niekoniecznie.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14783
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 27 mar 2012, 15:36

Bastian pisze:Oj, niekoniecznie.
Wszystko zależy od długości tras oraz potoku na nich ;)
Jeśli jest kilkanaście tras, spośród których będą dwie szkieletowe, kursujące często i na wielkopojemnych - to te dwie trasy opłaca się zrobić jako trolejbusy, bo oszczędności na paliwie zrównoważą koszty utrzymania sieci trakcyjnej.

Ale w przypadku Olsztyna niekoniecznie by to musiało się sprawdzić :-k
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

solariskuba

Post autor: solariskuba » 27 mar 2012, 15:56

Bastian pisze:
solariskuba pisze:Może być trolejbus. Specjalny buspas w miejscu gdzie miały być tory. Ograniczenie kosztów w tym:
- nie trzeba budować szyn
...tylko droższą od nich jezdnię (porównaj nacisk na grunt). To gdzie te oszczędności, zwłaszcza skoro i tak chcesz wieszać sieć trakcyjną?

Jeszcze raz, z wytłuszczeniem: specjalnie budowane trasy dla autobusów lub trolejbusów nie są automatycznie tańsze od trasy tramwajowej, a potrafią być droższe.
To znaczy, że budowa zajezdni tramwajowej kosztuje pareset złotych, tak?

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 27 mar 2012, 16:06

A trolejbusowej?

Awatar użytkownika
MisiekK
Posty: 7672
Rejestracja: 15 gru 2005, 18:17
Lokalizacja: Nowe Dwory Tarchomińskie

Post autor: MisiekK » 27 mar 2012, 18:07

solariskuba pisze:To znaczy, że budowa zajezdni tramwajowej kosztuje pareset złotych, tak?
Bo autobusowa, czy trolejbusowa to jest za darmo? Do każdej zajezdni musisz włożyć infrastrukturę do obsługi pojazdów, a to promocyjnie tanie nie jest.
Jožin z bažin kouše, saje, rdousí.... -
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" - Stanisław Lem
Powyższy post jest tylko i wyłącznie moim prywatnym zdaniem z którym inni dyskutanci nie muszą się zgadzać.

ODPOWIEDZ