Moderator: JacekM
-
Bastian
- Sułtan Maroka
- Posty: 36907
- Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
- Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...
Post
autor: Bastian » 16 gru 2005, 2:33
Connex nie kupi trójmiejskiej SKM
Mikołaj Chrzan, Michał Tusk 14-12-2005 , ostatnia aktualizacja 15-12-2005 12:02
Prywatyzacja trójmiejskiej SKM odłożona na półkę. Zwyciężyła lansowana przez prezesa SKM Mikołaja Segenia wizja rozwoju firmy nie przez jej sprzedaż, a przez bliższą współpracę z samorządami.
Proces prywatyzacji trójmiejskiej SKM rozpoczął się w 2003 r. W przygotowaniu tej transakcji PKP SA, która wspólnie ze skarbem państwa jest właścicielem SKM, korzystała z pomocy konsultantów z firmy Andersen (później Ernst&Young). Potencjalnych inwestorów poszukiwano m.in. przez ogłoszenia w ogólnoświatowym dzienniku Financial Times.
Efekty tych szerokich poszukiwań były jednak mizerne. Wstępną ofertę złożyła tylko jedna firma - polski oddział firmy Connex, międzynarodowego potentata na rynku kolejowym i autobusowym.
Małe zainteresowanie SKM nie zniechęciło jednak zarządu PKP od prób prywatyzacji trójmiejskiego przewoźnika. W planie zarządu PKP na lata 2005 była sprzedaż firmy - transakcja z Conneksem miała zostać zrealizowana w drugiej połowie 2005 r.
Teraz wiadomo już, że umowy z Conneksem nie będzie. - Rozmowy zostały zakończone - przyznaje Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.
Czemu SKM nie sprzedano? Oferta Conneksu była niesatysfakcjonująca. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że za SKM firmę, która w 2004 r. miała obroty ok. 85 mln złotych, a w tym roku wypracuje kilkumilionowy zysk, chciano zapłacić jedynie kilkanaście milionów złotych.
Na razie prywatyzacji nie będzie, pewna jest natomiast - częściowa - komunalizacja spółki. Radni sejmiku wojewódzkiego zdecydowali, że przekażą spółce 4 mln złotych na zakup dziewięciu używanych spalinowych szynobusów z Niemiec. W zamian, najprawdopodobniej już w styczniu 2006 r., staną się właścicielami 12 procent udziałów w SKM.
- To jeszcze nie koniec naszych planów wobec SKM - zdradza jeden z pracowników Urzędu Marszałkowskiego. - Rozważamy wprowadzenie do SKM kilku naszych autobusów szynowych, z których na razie korzysta Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych.
W ten sposób udział samorządu w SKM mógłby się zwiększyć nawet do takiej wysokości, że stałby się on większościowym udziałowcem tej kolejowej firmy.
Co z pozbawionym autobusów szynowych pomorskim oddziałem Przewozów Regionalnych? - Prawdopodobne jest włączenie ich do SKM. W kraju mamy już taki przykład - spółkę Koleje Mazowieckie, których współwłaścicielami są właśnie Przewozy Regionalne i mazowiecki samorząd wojewódzki - mówi jeden z menedżerów SKM. - Okoliczności sprzyjają takiemu rozwiązaniu. Takie przekształcenie jest realne.
To oznacza, że jedna firma obsługiwałaby zarówno połączenie w Trójmieście, jak i wszystkie pociągi regionalne. W świecie kolejowym krąży już propozycja nazwy dla nowej firmy: Koleje Pomorskie.
Wiadomo, że zwolennikiem takiego rozwiązania jest prezes SKM Mikołaj Segeń. Zawsze twierdził, że lepiej stawiać na rozbudowę SKM i współpracę z samorządami, a nie na szybką prywatyzację. Oficjalnie Segeń nie chce jednak komentować przyszłości spółki.
Honi soit qui mal y pense...
Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
-
Maybach
- Posty: 1559
- Rejestracja: 15 gru 2005, 23:51
- Lokalizacja: Praga
Post
autor: Maybach » 16 gru 2005, 10:08
Heh... Ciekawe jak by było gdyby Connex przejął to SKM. Nieźle Connex zaczal sie rozwijać.
-
MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Post
autor: MeWa » 13 cze 2006, 17:18
W dniu dzisiejszym Walne Zgromadzenie Wspólników SKM w Trójmieście wybrało nowe władze spółki (trzej udziałowcy to Skarb Państwa, Województwo Pomorskie i PKP SA). Prezesem spółki został Andrzej Osipów. Na członka zarządu powołano Macieja Lignowskiego.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
-
MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Post
autor: MeWa » 13 cze 2006, 20:01
Strajk na SKM
mt 13-06-2006 , ostatnia aktualizacja 13-06-2006 17:11
Od północy najprawdopodobniej staną wszystkie kolejki Szybkiej Kolei Miejskiej. To protest przeciwko decyzji zarządu PKP, który odwołał prezesa SKM Mikołaja Segenia. Każdego dnia z Szybkiej Kolei Miejskiej korzysta 140 tys. osób
Nowym szefem SKM ma być Andrzej Osipów, działacz "Solidarności" w latach 80-tych, obecnie członek Rady Nadzorczej gdańskiego portu. Zarząd wymieniono mimo sprzeciwu Urzędu Marszałkowskiego (ma 12 proc. udziałów). Nieoficjalny powód - PKP chce połączyć dochodową Szybką Kolej Miejską z zadłużonymi po uszy Przewozami Regionalnymi.
Na razie komunikację zastępczą przygotował ZKM w Gdyni. Uruchomiona zostanie linia 901 z dworca PKP w Rumii do pętli tramwajowej w Oliwie (honorowane są bilety gdyńskie oraz jutro, wyjątkowo również Szybkiej Kolei Miejskiej). Autobusy przegubowe będą kursowały co 10 minut. Przystanki mają znajdować się na głównym ciągu Morska - Zwycięstwa - Niepodległości - Grunwaldzka obok wyjść z przystanków SKM i będą oznaczone specjalnymi tabliczkami.
- Wiemy, że to kropla w morzu potrzeb, ale musimy to zorganizować na własny koszt, gdyż SKM nie współfinansuje komunikacji zastępczej - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni. Dalej, od pętli w Oliwie do dworca gł. w Gdańsku jeździć będzie linia 900, również z częstotliwością 10 minut. Na linii 900 honorowane są bilety gdańska, oraz tak jak w Gdyni jutro wyjątkowo także bilety SKM.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
-
MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Post
autor: MeWa » 13 cze 2006, 23:06
strajk odwołano.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
-
fik
- Naczelne Chamidło
- Posty: 27670
- Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
- Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser
Post
autor: fik » 13 cze 2006, 23:11
...do odwołania
![;]](./images/smilies/krzywy.gif)
the only thing that closes quicker than our caskets be the factories
-
Glonojad
- Dark Lord of The Plonk
- Posty: 26989
- Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
- Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki
Post
autor: Glonojad » 14 cze 2006, 9:23
Granda...
![](*,) ](*,)](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.
-
patryk148
- Posty: 574
- Rejestracja: 20 gru 2005, 18:13
- Lokalizacja: jeszcze Widok
Post
autor: patryk148 » 15 cze 2006, 12:14
no zalazek reformy pkp, ktora jest juz przygotowana przez rząd. ja ja popiram, bo zaklada podzial pr na 5 społek, z czego jedna juz jest koloje mazowieckie. inne to połączenie z skm koleje pomorkie, koleje wielkopolskie i koloje na ślasku i chyba w krakowie.
kazda społka ma okolo 3 wojewodztw obslugiwac. i co najwazniejsze nie przejma one dlugow przewozow regionalnych, ale jak widac najwazniejszego komentarza zabrakło.
a jak waszym zdaniem powinien wygladac podzial z wojewodztwami? moim zdaniem koleje mazowieckie powinny przejac podlaskie, warm-mazurskie i jeszcze lubelskie
-
SławekM
- (solaris8315)
- Posty: 17699
- Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
-
Kontakt:
Post
autor: SławekM » 15 cze 2006, 12:26
Jak zobacze to uwierze.
-
Bastian
- Sułtan Maroka
- Posty: 36907
- Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
- Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...
Post
autor: Bastian » 15 cze 2006, 12:27
patryk148 pisze:nie przejma one dlugow przewozow regionalnych
To kto je przejmie?
Honi soit qui mal y pense...
Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
-
Karol
- Posty: 857
- Rejestracja: 18 gru 2005, 16:24
- Lokalizacja: Marysin Wawerski
Post
autor: Karol » 15 cze 2006, 12:34
No to koniec. Ja zawsze reformę widziałem inaczej-3 spółki: pasażerska, towarowa, infrastruktury...generalnie z możliwością wydzielenia linii fukcjonujących niejako w oderwaniu od PKP (WKD, SKM).
www.kolej.one.pl
Zachęcam do aktualizowania danych!!!
Pasażer:KM, 401, 520, 115, 173, 315 (kolejność zamierzona!)
-
patryk148
- Posty: 574
- Rejestracja: 20 gru 2005, 18:13
- Lokalizacja: jeszcze Widok
Post
autor: patryk148 » 15 cze 2006, 12:47
masz racje ze 3 spolki byly by lepsze, ale kto wie moze w przyszlosci beda sie laczyc by konkurowac z innymi przewoznikami. w koncy tory maja byc otwarte dla wszystkich europejskich przewoznikow
a dlugi przejmie panstwo, bo dlug pr to dlug wobec.... innych spolek panstwowych pkp. moze go umorzy. to dlug za oplate torow i lokomotyw, bo ambitnie pr nie dotaly przy podziale, wiec ten nonsens moze wyprostuja.
-
Bastian
- Sułtan Maroka
- Posty: 36907
- Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
- Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...
Post
autor: Bastian » 15 cze 2006, 12:56
A tym innym spółkom państwowym zapłaci państwo, czyli my. Ja dziękuję, wolę, by to mnie dotowały PKP, niż odwrotnie.
Honi soit qui mal y pense...
Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
-
pawcio
- Posty: 25859
- Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
- Lokalizacja: Os. Wilga
Post
autor: pawcio » 15 cze 2006, 12:57
A długi PKP PR zostaną. Dlatego zaprzestano tworzenia kolejnych tworów typu KM (Wielkopolska chciała), bo PR zostałyby wówczas pustą wydmuszką z gigantycznymi długami.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem
-
Piotrek
- Posty: 6108
- Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
- Lokalizacja: Radiowo/Bemowo
Post
autor: Piotrek » 15 cze 2006, 16:01
Szkoda, że odwołano, bo za parę dni będę w trójmieście i myślałem, że się załapie jeszcze na to zjawisko
![;) ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
i by było częstsze 122...
![O-) O-)](./images/smilies/eusa_angel.gif)
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.