Strona 1 z 7

: 03 lut 2010, 23:36
autor: MeWa
A może by coś takiego u nas?

Obrazek
Niech kierowcom na skrzyżowaniach pomagają zegary
Ewa Furtak
2010-02-02, ostatnia aktualizacja 2010-02-02 22:07

Obrazek
Po Opolu zegary zamontowane zostały m.in. w Olsztynie i Zielonej Górze. Teraz testuje je Wrocław
fot. Przemysław Skrzydło/Agencja Gazeta

Zegary odmierzające czas do zmiany świateł stoją już na skrzyżowaniach m.in. w Opolu, Wrocławiu i Olsztynie. Czy podobne pojawią się Bielsku-Białej? - Dzięki nim o mniej więcej10 proc. wzrosła przepustowość na skrzyżowaniach. Mniej jest gapiostwa, zrobiło się bezpieczniej - przekonuje wicedyrektor opolskiego MZD.
- Zamontujmy na bielskich skrzyżowaniach elektroniczne zegary. Pomogą zmniejszyć korki i usprawnić ruch. Takie skrzyżowania są bezpieczniejsze - przekonuje bielski radny Przemysław Drabek. Na ostatniej sesji rady miejskiej złożył nawet interpelację w tej sprawie.

Zegar pokazuje w sekundach czas, jaki pozostał do zmiany koloru świateł. Dzięki temu po zmianie świateł z czerwonego na zielone kierowcy szybciej ruszają z miejsca. Mają one także zapobiegać zbyt późnemu wjeżdżaniu na skrzyżowanie i trafianiu tam w chwili, gdy palą się już czerwone światła.

Pierwszym miastem, które zdecydowało się na podobne rozwiązanie, było Opole. Piotr Rybczyński, wicedyrektor tamtejszego Miejskiego Zarządu Dróg, podpatrzył takie rozwiązanie za granicą. - U nas te urządzenia się sprawdziły. Pokazują to statystyki. Przepustowość na skrzyżowaniach, na których działają zegary, wzrosła o mniej więcej10 proc. Dzięki nim mniej jest gapiostwa, zrobiło się bezpieczniej, jest mniej stłuczek - mówi Rybczyński.

Zegary chwalą sobie też kierowcy tirów. Gdy widzą, że do zmiany świateł zostały już tylko 2-3 sekundy, wcześniej zaczynają hamować, bo wiedzą, że nie zdążą przejechać skrzyżowania przed zapaleniem się czerwonego światła. Dzięki temu nie muszą w ostatniej chwili hamować z piskiem opon, by jeszcze jakoś próbować uratować sytuację. - Zatrzymanie ciężkiego tira w ostatniej chwili nie zawsze się udaje. Aż skóra cierpnie, gdy taki kolos wjeżdża potem na skrzyżowanie na czerwonym świetle - mówi Drabek.

Okazało się, że zegary mają jeszcze jedną zaletę: pomagają środowisku. Kierowcy, widząc, ile mają czasu do zapalenia się zielonego światła, wyłączają silniki. Po Opolu zegary zamontowane zostały m.in. w Olsztynie i Zielonej Górze. Teraz testuje je Wrocław. Jeśli się sprawdzą, także w tym mieście zostaną zamontowane na stałe.

Także do bielskiego Miejskiego Zarządu Dróg trafiła oferta od producenta zegarów. Prezydent miasta Jacek Krywult w czasie sesji podszedł do tego pomysłu jednak dosyć sceptycznie. Raz, że koszty, dwa - wymagania techniczne. Ale Drabek przekonuje: koszt takiego urządzenia to mniej więcej 1,5 tys. zł, a jego zamontowanie wcale nie jest związane z wielkimi inwestycjami.

Zdania wśród bielskich kierowców są podzielone. Są tacy, którzy uważają, że to przereklamowany gadżet, ale wiele osób uważa, że zegary powinny zostać zamontowane. - Widywałem takie zegary w wielu krajach świata. Na takim skrzyżowaniu kierowca naprawdę czuje się dużo pewniej - mówi bielszczanin Marek Hofman.

- Będę przekonywał władze miasta do tego pomysłu. Jest kilka skrzyżowań w mieście, które aż się proszą o takie zegary - uważa Drabek. - Jeśli nie od razu na stałe, to możemy tak jak inne miasta zamontować je najpierw na próbę i zobaczyć, czy się u nas sprawdzą - dodaje.
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... egary.html

: 04 lut 2010, 10:45
autor: tarantula01
Zaraz usłyszymy głosy, że przy akomodacyjnym algorytmie, nie można wstawic zegarów bo nie mozna przewidziec czasu pozostałego do końca wyświetlania danego sygnału. :D

: 04 lut 2010, 10:58
autor: Jarek
W Polsce to nielegalne wobec zapisów Czerwonej Księgi. Przynajmniej zdaniem Inżyniera Ruchu.
Chciałbym takie urządzenia dla tramwajów wszędzie tam, gdzie jest krótki sygnał zezwalający i liczy się wykorzystanie każdej sekundy. Cóż, trzeba będzie się skonsultować, na jakiej podstawie tamte miasta wprowadziły liczniki.
Zaraz usłyszymy głosy, że przy akomodacyjnym algorytmie, nie można wstawic zegarów bo nie mozna przewidziec czasu pozostałego do końca wyświetlania danego sygnału. :D
Wystarczyłoby, ze zegar podałby wartość wynikającą choćby z długości przedziału międzyfazowego.

Nawiasem mówiąc te liczniki naprawiają, przynajmniej wg artykułu, wadę obecnych sekwencji stałych opisanych w czerwonej księdze. Jeżeli sygnał żółto-czerwony dla samochodów trwa 1s, a dla tramwajów - wcale, to tracenie efektywnego sygnału zielonego w czasie spóźnionego rozruchu kolejki jest nieuniknione. Gdyby były 2-3s, już mielibyśmy jakiś zysk. Po co to zmieniono?

: 04 lut 2010, 14:31
autor: Glonojad
W opinii Ministerstwa Infrastruktury, te zegary nic nie dają.

: 04 lut 2010, 14:43
autor: Teokryt
a dało by dodatkowe zielone światło np 50m przed skrzyżowaniem tak by kierowcy co stoja w korku za ciężarówkami nie czekali az ciężarówka sie ruszy i dopiero ruszali tylko juz jak maja zielone to by ruszali równocześnie?

: 04 lut 2010, 14:44
autor: mcdm
bardzo popularny element np w Turcji i w Izraelu

: 04 lut 2010, 15:40
autor: MeWa
Glonojad pisze:W opinii Ministerstwa Infrastruktury, te zegary nic nie dają.
No nie wiem - dla mnie pewne zalety są aż nadto oczywiste, może zbyt oczywiste dla niektórych?

: 04 lut 2010, 15:54
autor: pietia
Takie zegary są coraz powszechniejsze nawet w takich krajach jak Ukraina, Białoruś, Kazachstan. W Polsce oczywiście "nie da się"

: 04 lut 2010, 17:33
autor: Bastian
MeWa pisze:No nie wiem
Czego nie wiesz? Czy taka jest rzeczywiście opinia Ministerstwa Infrastruktury? :>

: 04 lut 2010, 19:00
autor: MeWa
Bastian pisze:
MeWa pisze:No nie wiem
Czego nie wiesz? Czy taka jest rzeczywiście opinia Ministerstwa Infrastruktury? :>
też, przecież nie kontaktowałem się z MI :P
Chodzi mi o fragment "nic nie dają"

: 04 lut 2010, 19:02
autor: Glonojad
To rzucę jeszcze jeden kwiatek - w opinii tegoż ministerstwa nie ma sensu wprowadzać zmian do "Czerwonej Księgi" bo... zmian tam potrzebnych jest tyle, że trzeba by ją pisać od nowa a tego robić nie chcą. :D

: 04 lut 2010, 19:02
autor: Bastian
I co z tym fragmentem? Powątpiewasz, czy Ministerstwo tak sądzi? :>

: 04 lut 2010, 19:07
autor: MeWa
Bastian pisze:I co z tym fragmentem? Powątpiewasz, czy Ministerstwo tak sądzi? :>
nie, powątpiewam w to, że nic nie daje :>

: 04 lut 2010, 19:13
autor: Bastian
A ktoś tak, prócz Ministerstwa, twierdzi, czy też dyskutujesz sam z sobą? :>

: 04 lut 2010, 19:21
autor: Tm
:pomocy: #-o