Jestem ciekawy, jak sobie z tym poradzą - mam nadzieję, że już na starcie będzie zintegrowana taryfa + normalna częstotliwość... Bo SKM Trójmiasto nie jest dobrym przykładem (ze względu na taryfę), a SKM Warszawa również pozostawia wiele do życzenia.Gazeta Wyborcza Łódź pisze:Szybsze i tańsze podróżowanie po Łodzi i województwie, więcej przystanków na trasach. Oto zalety kolei aglomeracyjnej, którą będziemy jeździć już za dwa lata.
We wtorek podczas sesji sejmiku województwa radni powołali spółkę Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Za 86 mln euro ŁKA kupi 20 szynobusów i zmodernizuje tyle samo przystanków. Połowa pieniędzy na ten cel pochodzić będzie z budżetów miasta i województwa. Reszta z unijnego Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko".
- W pierwszym etapie zmodernizowane zostaną dworce, przystanki i poczekalnie - informuje Witold Stępień, wicemarszałek województwa. - W ich pobliżu powstaną też nowe parkingi. W Łodzi sieć kolei aglomeracyjnej ma się łączyć z innymi rodzajami transportu publicznego. Chodzi o to, żeby po wyjściu z pociągu można było szybko przesiąść się na przykład do autobusu i dojechać do dowolnego miejsca w mieście.
Nowe składy pojadą z Łodzi do Koluszek, Łasku, Głowna i Łęczycy, a w godzinach szczytu także do Rogowa, Zduńskiej Woli, Łowicza i Kutna. - Dla mieszkańców regionu oznacza to tańsze i nawet dwukrotnie szybsze podróżowanie - mówi Stępień.
Do 2016 roku kolej aglomeracyjna obok kolei szybkich prędkości pojedzie tunelem średnicowym pod centrum Łodzi. Na tym odcinku będzie jak metro. - Liczymy, że łodzianie przesiądą się do pociągów, co pomogłoby rozładować ruch samochodów w mieście w godzinach szczytu - mówi Stępień. - Jest na to szansa, każdy skład zabierze około 160 pasażerów.
Oprócz dworców Widzew, Niciarniana, Fabryczna i Kaliska, pociągi kolei aglomeracyjnej mają zatrzymywać się też pod al. Kościuszki. Pociągiem kolei aglomeracyjnej będzie też można dojechać do lotniska im. Władysława Reymonta. Operatorem ŁKA będzie spółka PKP Przewozy Regionalne, która wydzierżawi od niej wagony i infrastrukturę.
Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35136,7668 ... ionie.html
Oni ciągle marzą o tej mistycznej KDP, która - obecnie - jest bez sensu...Gazeta Wyborcza Łódź pisze:Hiszpańska firma określi warunki budowy tunelu średnicowego pod centrum Łodzi, który połączy dworce Łódź Fabryczna i Kaliska. Wczoraj podpisano umowę w tej sprawie.
Sygnatariuszami są EC1 Łódź Miasto Kultury, upoważnione przez miasto do przeprowadzenia przetargu na studium wykonalności tunelu, i hiszpańska firma Sener, która go wygrała. Hiszpanie przez rok przygotują studium wykonalności i dokumentację związaną z pozyskaniem funduszy unijnych. Dostaną za to ponad 3,5 mln zł. - Naszym zadaniem jest określić, co i jak zrobić, żeby tunel był jak najlepszy, oraz ile to będzie kosztowało - wyjaśnia Marcin Tomaszewski, szef do spraw rozwoju w firmie Sener.
Wcześniej Sener przygotował już studium wykonalności dla pierwszego odcinka tunelu pod Łodzią, od dworca Łódź Widzew do Kaliska.
- Robiliśmy też dużo większe projekty w Hiszpanii - zaznacza Tomaszewski. - Między innymi w Bilbao czy Madrycie. W Barcelonie pracowaliśmy przy budowie trzypiętrowego dworca. Na samym dole jeździ metro, a wyżej kolej.
Łódzki tunel będzie częścią sieci kolei dużych prędkości, które połączą miasto z Warszawą, Wrocławiem i Poznaniem. Być może w przyszłości szybki pociąg pojedzie też do Berlina i Pragi.
Pod ziemią zostaną położone cztery torowiska, dwa dla kolei dużych prędkości oraz dwa dla kolei regionalnej i aglomeracyjnej. Polski TGV ma jeździć z prędkością nawet 350 km/godz. Dzięki temu do Poznania i Wrocławia dojedziemy w godzinę, zamiast w cztery, a do Warszawy w 35 minut.
System szybkich kolei ma być gotowy do 2020 roku. Koszt budowy oszacowano na 26 mld zł.
Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35136,7652 ... odzia.html
Natomiast dobrze, że od razu będzie tunel czterotorowy, bo pozwoli to na taką samą organizację ruchu jak w Warszawie.