Strona 1 z 26

Trasa tramwajowa na Gocław

: 29 cze 2010, 10:59
autor: mozgow
Kiełbasa wyborcza czy może jednak coś z tego będzie ?

Obrazek
Gazeta Wyborcza Stołeczna pisze:Będzie tramwaj na Gocław. A metro dopiero za 25 lat?
Jarosław Osowski 2010-06-29, ostatnia aktualizacja 2010-06-28 19:45

Ratusz przyciskany przez radnych Pragi-Południe zapala zielone światło dla budowy linii tramwajowej na Gocław. Planowana tam linia metra - droga i ze zbyt zawiłą trasą - może poczekać nawet 25 lat.

Obrazek
Fot. Anna Bedyńska / AG
Tramwaj z bydgoskiej firmy Pesa


- Odczuwamy silne parcie dzielnicy na to, żeby zacząć przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej w bok od al. Waszyngtona - przyznaje Mieczysław Reksnis, szef miejskiego biura drogownictwa i komunikacji. To kolejna inwestycja, którą forsuje lokalny samorząd. Wczoraj pisaliśmy o planach przedłużenia linii tramwajowej z pętli Gocławek o pół kilometra do węzła przesiadkowego u zbiegu ul. Płowieckiej, Ostrobramskiej i Marsa. Ratusz chce, żeby w połowie dekady powstały tam pętle tramwajowa, autobusowa oraz garaż "parkuj i jedź".

Przesiadki drzwi w drzwi

Mniej więcej w tym samym czasie miałaby zostać zbudowana 5,5-kilometrowa linia tramwajowa dla 60-tysięcznego dziś Gocławia. Miasto właśnie zamawia dla niej "studium techniczno-ekonomiczne". Dokument wskaże szczegółowy przebieg torów między al. Waszyngtona a skrzyżowaniem ul. Bora-Komorowskiego z Trasą Siekierkowską. W miejscu istniejącej pętli autobusowej na Gocławiu będą też zawracać tramwaje. Wstępna analiza firmy Faber Maunsell pokazała, że przystanki dałoby się tu zlokalizować w taki sposób, że pasażerowie dojeżdżający z centrum tramwajami mogliby się przesiadać drzwi w drzwi do autobusów wyruszających w stronę peryferyjnych osiedli w Wawrze.

Obrazek

- Dziś system komunikacyjny w tej części Warszawy jest niewydolny. Wprowadzenie buspasa na Trasie Łazienkowskiej nie poprawiło sytuacji, a mieszkańcom Gocławia nawet pogorszyło dojazd - uważa Michał Suliborski, południowopraski radny PO i działacz stowarzyszenia SISKOM, które zabiega o rozwój komunikacji i sieci ulicznej. Podkreśla: - Nie ma szans, by to ogromne osiedle zyskało linię metra w ciągu 20-25 lat. Ta inwestycja ma żenująco niski współczynnik opłacalności, dlatego szanse, by pozyskać na nią dotacje z Unii Europejskiej, są zerowe.

Według radnego Suliborskiego badania pokazały, że trasa odnogi metra na Gocław (przez rondo Wiatraczna, przemysłowe okolice Grochowa i Dworzec Wschodni) jest mało atrakcyjna dla pasażerów - pociągi przewoziłyby tylko 10 tys. pasażerów w godzinach szczytu, a inwestycja pochłonęłaby aż 3 mld zł. Linia tramwajowa ma kosztować 160 mln zł, a korzystałoby z niej nawet 12 tys. osób na godzinę. - Dlatego rada naszej dzielnicy wielokrotnie domagała się, by przyspieszyć przygotowania do tej inwestycji - przypomina Michał Suliborski.

Którędy na Saskiej Kępie

Dyrektor Reksnis nie spisuje jednak linii metra na straty. - Ona będzie obsługiwać inne rejony niż tramwaje - zauważa i przewiduje drążenie tuneli w kierunku Gocławia "w następnej dekadzie".

Dotychczasowe pomiary przesądziły, że tramwaje na Gocław nie będą kursować ul. Saską. Tam trzeba by wyciąć ponad 80 drzew i przebudować wiadukt nad Trasą Łazienkowską. Miasto nie chce też na razie torów tramwajowych między al. Waszyngtona a Grochowską (na obrzeżach parku Skaryszewskiego). Teraz trzeba zdecydować, czy nowa linia zostanie poprowadzona wzdłuż Międzynarodowej i Afrykańskiej (z wiaduktem przecinającym na skos al. Stanów Zjednoczonych), czy wzdłuż Kanału Wystawowego i ogródków działkowych. Pierwsza trasa zbiera lepsze noty za to, że przyciągnęłaby dodatkowych pasażerów na Saskiej Kępie (przystanki u zbiegu Międzynarodowej i Zwycięzców oraz Walecznych). Uszczupli jednak liczbę miejsc parkingowych - na Międzynarodowej i Afrykańskiej samochody mogłyby stać tylko równolegle do krawężnika po jednej stronie jezdni.

Według wstępnych założeń z Gocławia kursowałyby dwie linie tramwajowe: jedna przez most Poniatowskiego do centrum i na Ochotę co 5 min, a druga przez Pragę na Bródno co 7-8 min.
Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna

: 29 cze 2010, 13:16
autor: Wolfchen
Mogłaby to nie być kiełbasa wyborcza... Metro na Gocław na proponowanej trasie to nieporozumienie i bezsensowny pomysł, a tu mamy idealne potoki na tramwaj - inwestycja zwróci się szybko.

: 29 cze 2010, 13:16
autor: Bastian
Miasto puściło parę z ust. Teraz tylko męczyć i przypominać :]

[ Dodano: |29 Cze 2010|, 2010 13:19 ]
Wolfchen pisze:Mogłaby to nie być kiełbasa wyborcza...
Oczywiście, że to kiełbasa wyborcza. Ale wolałbym, by została jednak zjedzona, a nie zepsuła się w magazynie.

: 29 cze 2010, 13:20
autor: Wolfchen
No ja właśnie też bym wolał, żeby mieszkańcy ją skonsumowali, a nie patrzyli, jak gnije pod ladą, oczekując na kolejne wybory ;)

: 29 cze 2010, 13:24
autor: mariow
oby wypaliło

: 29 cze 2010, 14:17
autor: Glonojad
Dopóki diametralnie nie zmieni się filozofia miasta w stosunku do tramwajów, to nie ma to najmniejszego sensu.

: 29 cze 2010, 14:27
autor: yavorius
Czemu na pętli tory się krzyżują? Nie można było zrobić tego bezkolizyjnie, czyli odwrócić kierunek jazdy?

: 29 cze 2010, 14:45
autor: Bastian
Przesiadki tramwaj - autobus drzwi w drzwi. Jak na ilość miejsca - bardzo sensownie.

Poza tym nie przywiązuj się tak do tego obrazka, przeczytaj uważnie tekst. A ten schemat pochodzi z zeszłorocznego studium funkcjonalno - ruchowego.

: 18 lip 2010, 1:45
autor: kulikowski
Z kiełbasy wyborczej może zrobić się kaszana.

: 18 lip 2010, 8:06
autor: Glonojad
Możesz iść sobie z tą agitacją gdzie indziej?

: 18 lip 2010, 17:47
autor: Rosa
Jeśli nie ma pieniędzy na kursowanie tramwajów z przedwakacyjnymi częstotliwościami na dotychczasowych trasach "bo umowa wieloletnia nie przewiduje" to skad ma być kasa na kursowanie tramwajow na trasie na Gocław? Z dalszych cięc czy z nowej umowy?

: 18 lip 2010, 19:21
autor: JacekM
Zapewne z aneksu.

: 18 lip 2010, 20:07
autor: Glonojad
A tam. Przecież M2(C) rozwiąże wszystkie problemy komunikacyjne miasta i będzie można pociąć tramwaje na W-Z i Alejach o połowę.

: 19 lip 2010, 9:51
autor: Kra
Tak trochę poza głównym wątkiem tematu - na jakiej pętli stoi ta Pesa z artykułu Stołecznej ?

: 19 lip 2010, 10:14
autor: Glonojad
Marymont (niemetro).