[Łódź] Żegnamy zajezdnię Dąbrowskiego

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8352
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 29 sty 2011, 9:17

Gazeta Łódź pisze:Ostatni dzień starej zajezdni. Będzie galeria handlowa
Przed godz. 14 z zajezdni przy skrzyżowaniu ulic Kilińskiego i Dąbrowskiego wyjechał tramwaj. Ostatni, bo teren przejmie teraz prywatny właściciel i prawdopodobnie wybuduje na nim centrum handlowe

W piątek tramwaje linii 14, 2 i 4 jak zwykle wyjechały na popołudniową zmianę z zajezdni Dąbrowskiego. Ale wróciły już do innych - przy ul. Telefonicznej i w Chocianowicach. - Dwie trzecie tramwajów będzie kończyć trasę przy Telefonicznej, a reszta przy sklepie IKEA - mówi Wojciech Stańdo, kierownik zakładu eksploatacji tramwajów. Śladem tramwajów przeniosą się pracownicy zajezdni: mechanicy, maszyniści i pracownicy biurowi. - Będą pracować na tych samych stanowiskach i za te same pieniądze, tylko gdzie indziej - wyjaśnia Stańdo.

Zajezdnia przy ul. Kilińskiego powstała w 1928 roku. Nazywana była "zajezdnią Dąbrowskiego". Na początku była przystosowana do obsługi 100 wagonów. Wszystkie mogły parkować w hali. Tramwajów jednak przybywało, więc w połowie lat 60. rozpoczęła się wielka przebudowa. Halę powiększono niemal dwukrotnie, dzięki czemu liczba miejsc dla wagonów zwiększyła się do 306, z czego 154 mieściło się w hali. Wtedy też wjazd dla tramwajów przeniesiono na ul. Dąbrowskiego.

Po wojnie ćwiczyła tam orkiestra dęta i męski chór, a w świetlicy wystawiano sztuki teatralne. Okres świetności zajezdnia przeżywała w latach 70. Wtedy była największa w Łodzi. Pracowało w niej prawie 400 osób. Z Kilińskiego wyjeżdżało 40 proc. całego łódzkiego taboru.

Do piątku w zajezdni pracowało 153 motorniczych, a codziennie nocowało 150 wagonów. Do piątku...

Jeszcze przez dwa tygodnie pracownicy MPK będą się wyprowadzać, wynosząc m.in. dokumenty i sprzęt biurowy. Potem zajezdnię przejmie nowy właściciel. Kupił ją za blisko 6 mln zł. - Ale umowa pozwalała nam dalej z niej korzystać - mówi Radosław Podogrodzki, wiceprezes zarządu MPK. - Postanowiliśmy ją sprzedać, bo wewnątrz stan torów jest fatalny. Ich remont kosztowałby 40 mln zł, a odnowienie budynków kolejne 20 mln czy dziesięć razy więcej niż wartość całego obiektu. Ale to nie koniec, bo konieczna byłaby przebudowa wjazdu. Trzeba to zrobić z powodu planów poszerzenia ul. Dąbrowskiego.

MPK uspokaja łodzian, że trasy i rozkłady jazdy też pozostaną bez zmian. - Uważać muszą jedynie pasażerowie, którzy przyzwyczaili się, że jeżdżą tramwajami do zajezdni przy Dąbrowskiego - mówi Bogumił Makowski, rzecznik MPK.

Dokładnie nie wiadomo, co powstanie w miejscu starej zajezdni, ale nowy właściciel wystąpił do urzędu miasta o decyzję o warunkach zabudowy. Zapytał, czy może tam wybudować sklepy. - Zajezdnia jest wyjątkowym przykładem architektury przemysłowej w stylu art déco - mówi Wojciech Szegendowski, wojewódzki konserwator zabytków. - Inwestor chciał ją zburzyć, ale uratował ją wpis do rejestru zabytków. Mimo to jestem pełen obaw co do przyszłości zajezdni. Na pewno chroniona jest stara hala z 1928 roku. Nie będziemy jednak upierać się przy zachowaniu kanałów remontowych.

Wiadomo, że w planach inwestora jest podniesienie o dwie kondygnacje narożnego budynku, gdzie były biura. To tam mają być sklepy.

To kolejny obiekt należący do MPK w tym rejonie Łodzi, który został zlikwidowany. W marcu 2008 roku przestała istnieć zajezdnia autobusowa przy ul. Kraszewskiego (300 m od tramwajowej Dąbrowskiego). W jej miejscu miały powstać magazyny, później mówiło się o wybudowaniu bloków. Na planach się skończyło. Na razie.

Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35136,9021 ... dlowa.html
Kolejna zajezdnia zamknięta.
W Łodzi obecnie trwa debata o "dziecku specjalnej troski" (jak zostało nazwane przez panią prezydent MPK) i spodziewałbym się dalszego zwijania zbior-komu w tym mieście.

Jako ciekawostka: po drugiej stronie ul. Dąbrowskiego stała kiedyś pochodząca z początku XX wieku fabryka Pafino (z ciekawą wieżą ciśnień i kominem). Obecnie w tym miejscu jest Lidl i stacja benzynowa.

Miłośnikom zdjęć sugeruję jak najszybszą wizytę w Łodzi.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26826
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 29 sty 2011, 9:57

W biurowcu zrobią sklepy, a hala postoi, aż się sama rozleci. Grunt jest dobrą inwestycją, jeść nie woła...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

bosman30
Posty: 400
Rejestracja: 15 mar 2010, 15:51
Kontakt:

Post autor: bosman30 » 29 sty 2011, 20:28

Za marne pieniądze sprzedali jak na Łódz.
Operator Żurawia Wieżowego :-D

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8352
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 17 wrz 2012, 0:14

Nie istnieje już budynek dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Dąbrowskiego w Łodzi.
W piątek zabytek został wyburzony.

http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35153,1248 ... iemia.html

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 629
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: スハ・ベスキツカ乗務区

Post autor: TranslatorPS » 17 wrz 2012, 20:32

#25

Pól biedy wyburzony, ale to była czysta samowolka właściciela bez zgody konserwatora. ](*,)
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8352
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 02 sie 2013, 9:27

Z dawnej zajezdni zostało tylko tyle:
http://gtlodz.eu/img-dawna_zaj_dabrowsk ... 34183.html
i tyle:
http://gtlodz.eu/img-dawna_zaj_dabrowsk ... 34182.html

Detroit, polskie Detroit...

Awatar użytkownika
kulikowski
Posty: 892
Rejestracja: 29 sie 2007, 9:39
Lokalizacja: Rakowiec

Post autor: kulikowski » 02 sie 2013, 22:10

przestroga dla Redutowej i Włościańskiej ...
7 9 15 128 136 154 172 175 188 208 504 S-2 S-3 RL R8 N32 N38 N88

mobil one
Posty: 2482
Rejestracja: 18 gru 2005, 21:23
Lokalizacja: właściwa
Kontakt:

Post autor: mobil one » 02 sie 2013, 22:33

To co się dzieje obecnie (także w Warszawie),zapoczątkował chyba już znacznie wcześniej Gdańsk,który zlikwidował zajezdnię tramwajową przy Łąkowej.Chyba też poza nią, jakaś druga gdańska zajezdnia tramwajowa, została niestety też skasowana.
Linia 155: 1966-2011

155 STRĄKOWA Górczewska-Świętokrzyska TORWAR
166 OBOZOWA Marszałkowska-Książęca TORWAR
182 OS.OSTROBRAMSKA Trasa Łazienkowska-Wałbrzyska URSYNÓW PŁD. (OS.OSTROBRAMSKA-OKĘCIE)

WAA 894 C,WAB 655 C,WAB 972 C,WAB 097 P, WAB 186 P, WAB 055 P, WXC 512M,WX 69712.

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 02 sie 2013, 23:04

W Warszawie zajezdni tramwajowej nie kasowano od hohoho kiedy. Ale autobusowe to już ze cztery w nowym ustroju...

Stary Pingwin
Posty: 5814
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 02 sie 2013, 23:35

Chyba wcale nie kasowano, a przenoszono. Zakład z Muranowa poszedł na Żoliborz, zajezdnię Mokotów przeniesiono z Puławskiej.
miłośnik 13N

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 03 sie 2013, 0:00

No to tym bardziej.

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36634
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 03 sie 2013, 12:11

Opaczewska przecież zniknęła.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Stary Pingwin
Posty: 5814
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 03 sie 2013, 12:28

Zbędnie i niepotrzebnie. Zapomniałem. Odbudowano bardziej zniszczone zajezdnie, a Opaczewskiej nie. Działała na tyle krótko, że nie wryła się w pamięć.
miłośnik 13N

Teokryt
Posty: 3846
Rejestracja: 05 paź 2007, 19:48

Post autor: Teokryt » 03 sie 2013, 13:38

Nie zdziwie sie jak zajezdnie R3 i R1 okaża sie interesujące w kontekście wartości gruntu pod inne rzeczy niz zajezdnia. R1 może byc w końcu "nadbudowana" i na kolejnych kondygnacjach pozatramwajowych - umieścić biura a może nawet i mieszkania, w końcu to byłby taki parking podziemny, tylko że dla tramwajów.
Obrazek

ODPOWIEDZ