"3D Express Coach" zamiast buspasĂłw?

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
29 Ikarusów
Posty: 182
Rejestracja: 02 paź 2010, 12:18
Lokalizacja: inąd

Post autor: 29 Ikarusów » 10 lut 2011, 9:16

Rzeczpospolita, 10 lutego 2011 r.
http://www.rp.pl/artykul/609917_Jak-prz ... korek.html
Jak przejechać przez uliczny korek
Krzysztof Urbański 10-02-2011, ostatnia aktualizacja 10-02-2011 00:25

Sposobem na miejski problem może być niezwykły autobus

Korki uliczne są zmorą mieszkańców wielkich miast. Od lat trwają poszukiwania sposobu ograniczenia totalnej zapaści komunikacyjnej. Lista pomysłów jest długa: najróżniejsze składane rowery, elektryczne motorowery, indywidualne transportery miejskie, a nawet ścieżki rowerowe w postaci przeszklonych rur nad centrum miasta.

Ciekawym pomysłem jest Kolelinia bułgarskiego architekta Martina Angełowa. Liny zawieszone nad ulicami pozwolą ludziom wyposażonym w plecaki zasilane bateriami przemieszczać się z miejsca na miejsce w obrębie miasta.
Projekty te, mało realne, świadczą jednak raczej o bezsilności pomysłodawców w walce z korkami.

Skutecznym rozwiązaniem problemu może być natomiast pomysł chińskich inżynierów zbudowania autobusu, przez który kierowcy mogą przejeżdżać jak przez tunel.

– Nasz pojazd przezwycięża niedogodności wydzielonego pasa ruchu dla autobusów – powiedział szef firmy Song Youzhou reporterowi ABC News. – Obecnie stosowane w miastach buspasy są kłopotliwe dla wielu kierowców.

Próbna eksploatacja pojazdu rozpocznie się już w lipcu w pekińskiej dzielnicy Mentougou. 3D Express Coach, poruszając się swoim buspasem, pozwoli jednocześnie na przejazd dwóch strumieni aut. Podłoga pojazdu będzie umieszczona na tyle wysoko, że zmieści się pod nią samochód osobowy. Przystanki będą miały perony na odpowiedniej wysokości. Autobus wyposażony będzie w nadmuchiwane trapy podobne do tych stosowanych w samolotach.

Napęd elektryczny ma korzystać z energii dostarczanej przez ogniwa słoneczne na dachu. Na każdym przystanku będą specjalne wtyczki, z których pojazd będzie zasilany elektrycznie. Zapas energii wystarczy do następnego przystanku, gdzie znowu nastąpi ładowanie baterii.

Pojazd został skonstruowany przez firmę Shenzhen Huashi Future Parking Equipment. Koszt budowy testowej linii długości 6 km ma wynieść 75 mln dolarów. To według projektantów 10 proc. kosztów budowy metra na trasie tej długości.

Założeniem projektu było ograniczenie ruchu ulicznego Pekinu o 30 proc. 90 autobusów ma wyjechać na 186 km pekińskich dróg już w 2012 roku.

Szanse na przeciwdziałanie zadyszce komunikacyjnej miast mają także kolejki linowe rozwieszone nad ulicami. Takie koncepcje są testowane w Anglii, Austrii, Korei. Jest także polski pomysł tego rodzaju transportu. Nazywa się Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego (MISTER).

Autorem rozwiązania jest inżynier Olgierd Mikosza. Idea jest bardzo prosta: między słupami lekkiej konstrukcji na wysokości ok. 10 m umocowana jest szyna, do której podwieszony jest jest cztero, – pięcioosobowy wagonik. Przystanki umiejscowione są na ziemi, a sama kolejka porusza się kilka metrów wyżej, zasilana z sieci trakcyjnej tramwajów. Pasażer wprowadza na klawiaturze nazwę stacji, do której chce dojechać, i gondola z prędkością ok. 50 km na godz. dowozi go na żądany przystanek.

Wynalazca zaprezentował kolejkę podczas programu TVN „Kapitalny pomysł” i mimo że nie zdobył pierwszej nagrody, zdołał zainteresować budową kolejki władze Opola i Rzeszowa.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora,

k.urbanski@rp.pl

Awatar użytkownika
29 Ikarusów
Posty: 182
Rejestracja: 02 paź 2010, 12:18
Lokalizacja: inąd

Post autor: 29 Ikarusów » 10 lut 2011, 21:20

29 Ikarusów pisze:Rzeczpospolita, 10 lutego 2011 r.
http://www.rp.pl/artykul/609917_Jak-prz ... korek.html
jeszcze obrazek - źródło: "Rzeczpospolita" (link j.w.)

Obrazek

Ja bym takiego robala puścił np. po Radzymińskiej ;)) ... O nie! Zapomniałem, że zatrzymałby się na najbliższej pieszo-kładce #-o

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36642
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 10 lut 2011, 22:26

Polscy inżynierowie ruchu by oszaleli, gdyby im ktoś dał coś takiego do zatwierdzenia :term:


Poza tym w życiu bym się nie zgodził wjechać do ruchomego tunelu o wysokości dwóch metrów :shock:
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

bosman30
Posty: 400
Rejestracja: 15 mar 2010, 15:51
Kontakt:

Post autor: bosman30 » 10 lut 2011, 22:31

Bastian pisze:Poza tym w życiu bym się nie zgodził wjechać do ruchomego tunelu o wysokości dwóch metrów
Smagali by mu brzuch antenami CB,jak Leonsio swoich"podwładnych" ;-)
Operator Żurawia Wieżowego :-D

Awatar użytkownika
hafilip84
Jego Gryząca Albumowość
Posty: 7641
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:03
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: hafilip84 » 14 lut 2011, 11:47

Bastian pisze:Poza tym w życiu bym się nie zgodził wjechać do ruchomego tunelu o wysokości dwóch metrów :shock:
Ja bym się zgodził... Ale na japońskiej ulicy, po której można jeździć samochodem zawieszonym kilka centymetrów nad nawierzchnią...

tomkrt
Posty: 189
Rejestracja: 23 gru 2006, 12:12

Post autor: tomkrt » 29 mar 2011, 22:53

Patrząc na to co się dzieje pod rondem Zesłańców, to zapewne ktoś by się zakleszczył pod, "bo myślał że się zmieści"
Nawierzchnia też musiała by być równa i bez dziur, każda hopka powodowała by kontakt dach/podłoga. Nie mówiąc o próbie ominięcia dziury przez jeden pojazd w chwili jak jadą " w symbiozie". Kierowca autobusu praktycznie nie ma możliwości zareagować szybkim manewrem przy wtargnięciu na pas ruchu (np. konieczność ominięcia przeszkody lub ostre hamowanie)

ODPOWIEDZ