Stop "janosikowe"

Moderatorzy: Poc Vocem, Dantte

Krzysiek_S
Posty: 5090
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:08
Lokalizacja: Wawer-Zerzeń-Zastów

Post autor: Krzysiek_S » 15 cze 2011, 18:40

Wiadomości Sąsiedzkie pisze: „Janosikowe” to obowiązkowa wpłata do budżetu państwa, płacona przez najbogatsze samorządy na rzecz najbiedniejszych gmin. Warszawa przeznacza na ten cel rocznie ok. 2,5 - 3 miliardów zł, co - jak sugestywnie zestawił w swojej wypowiedzi wicemarszałek województwa mazowieckiego, Pan Marcin Kierwiński – pozwoliłoby nam na wybudowanie aż dwóch mostów rocznie (budowany obecnie w Warszawie Most Północny kosztuje ok. 1,2 mld zł). Komitetowi nie chodzi o całkowite zniesienie „janosikowego”, ale o zmianę sposobu jego naliczania, który w chwili obecnej jest mocno krzywdzący dla stolicy.

Główne założenia projektu przewidują:

- zmianę zasad rozdzielania środków z „janosikowego” na podobieństwo funduszy europejskich, gdzie środki finansowe przydzielane są na konkretne projekty,

- zmniejszenie „janosikowego” o 20 proc. (racjonalizacja zasad przydzielania dotacji spowoduje oszczędności , co pozwoli pozostawić tę część środków dotychczasowym płatnikom „janosikowego”),

- urealnienie na potrzeby wyliczania „janosikowego” rzeczywistej liczby mieszkańców Warszawy* i dużych miast na prawach powiatu, powyżej 350 tys. mieszkańców, co spowoduje dalsze zmniejszenie płaconego „janosikowego”.



* - jak wiadomo, w Warszawie mieszka kilkaset tysięcy niezameldowanych tu osób, które nie płacą podatków na utrzymanie i rozbudowę infrastruktury warszawskiej, ale na co dzień z niej korzystają.

Inicjatywa Komitetu uzyskała poparcie Rady Warszawy i Prezydenta Miasta.



Na naszym terenie popisy zbierane są w następujących lokalizacjach:

WAWER:

- Urząd Dzielnicy, ul. Żegańska 1 (przed urzędem)

WESOŁA:

- Urząd Dzielnicy, ul. 1. Praskiego Pułku 33 (w Wydziale Obsługi Mieszkańców, przy punkcie informacji).

PRAGA POŁUDNIE:

- Rondo Wiatraczna

- Urząd Dzielnicy, ul. Grochowska 274



W przypadku pojawienia się dodatkowych miejsc zbierania podpisów zostaną one opublikowane na stronie www.STOPjanosikowe.pl
http://www.wiadomoscisasiedzkie.pl/news/110/n/282
Co myślicie o tej akcji? ;-)

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26838
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 15 cze 2011, 20:00

nie przejdzie. Prowincja nienawidzi Warszawy a parlamentarzysci tamtejsi podniosa larum, ze przeciez caly narod...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

bepe
Posty: 3516
Rejestracja: 04 wrz 2010, 15:33
Lokalizacja: Gocław

Post autor: bepe » 15 cze 2011, 20:34

W Trybunale Konstytucyjnym jest w tej chwili wniosek Rady Miasta Stołecznego Warszawy w sprawie zgodności z konstytucją przepisów dotyczących "janosikowego" (sprawa K 14/11). Wyroku nie należy się jednak spodziewać przed końcem 2012 r. (ostatnio rozpatrywane sprawy pochodzą z 2009, a niektóre nawet z 2008 r.).

bepe
Posty: 3516
Rejestracja: 04 wrz 2010, 15:33
Lokalizacja: Gocław

Post autor: bepe » 31 sty 2013, 21:20

Co tak cicho o dzisiejszym wyroku?
Trybunał Konstytucyjny zbadał, na wniosek Rady Miasta Stołecznego Warszawy oraz na wniosek Rady Miasta Krakowa, niektóre przepisy ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o dochodach). Trybunał ocenił przepisy kształtujące obowiązek gmin oraz powiatów (miast na prawach powiatu), dokonywania corocznych wpłat (tzw. wpłat wyrównawczych, potocznie określanych mianem "janosikowe") do budżetu państwa, z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej dla gmin i powiatów. Przepisy te tworzą tzw. mechanizm wyrównania poziomego dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawcy nie zakwestionowali dopuszczalności wprowadzenia takiego mechanizmu. Zarzucili, że przepisy ustawy o dochodach, na podstawie których ustala się krąg podmiotów zobowiązanych do wpłat wyrównawczych , a także przepisy określające zasady podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin i powiatów, nie spełniają standardów konstytucyjnych.

Trybunał Konstytucyjny, dostrzegając wady ustawowego mechanizmu i poddając krytyce określone rozwiązania, stwierdził, że zasadnicze regulacje pozostają w zgodzie z konstytucją oraz Europejską Kartą Samorządu Lokalnego, sporządzoną w Strasburgu dnia 15 października 1985 r.

Trybunał Konstytucyjny uznał, że dostępne dane liczbowe nie uzasadniają tezy, że jednostki samorządu terytorialnego, w związku z koniecznością dokonywania wpłat wyrównawczych, nie mogą wykonywać powierzonych zadań. W świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, tylko ustalenie, że ustawodawca ustanowił regulacje, które prowadzą do oczywistych dysproporcji między zakresem zadań jednostek samorządu terytorialnego a wysokością ich dochodów, mogłoby prowadzić do stwierdzenia niekonstytucyjności. W kontekście badanych przepisów takie stwierdzenie byłoby niezasadne. Trybunał uznał, że przepisy, które służą określeniu gmin i powiatów zobowiązanych do wpłat, jak i przepisy określające beneficjentów tych wpłat nie naruszają zasady adekwatności podziału dochodów między państwo a samorząd terytorialny (art. 167 ust. 1 i 4 konstytucji), stanowiącej istotę samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Trybunał Konstytucyjny uznał, że mechanizm wyrównania poziomego nie zastąpił podstawowych instrumentów finansowania gmin oraz powiatów i nadal pełni jedynie rolę uzupełniającą. Niezasadnym byłoby twierdzenie, że stosowanie zakwestionowanego przepisu prowadzi do sytuacji, w której całokształt źródeł dochodów - przewidzianych przez prawo - dla jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla nie zapewnia tym jednostkom udziału w dochodach publicznych "odpowiednio" do przypadających im zadań. Sam fakt, że dochody jednostek samorządu terytorialnego nie są wystarczające, aby optymalnie realizować wszystkie zadania publiczne, nie może przesądzać o naruszeniu art. 167 ust. 1 konstytucji.

W świetle przepisów konstytucji, kompetencja do ustalenia podziału dochodów między państwo a samorząd terytorialny należy do władzy ustawodawczej. Stosując konstytucyjną zasadę zachowania odpowiednich proporcji między wysokością dochodów jednostek samorządu terytorialnego a zakresem przypadających im zadań, należy uwzględnić szeroki margines oceny, jaki prawodawca konstytucyjny pozostawił legislatywie przy alokacji środków finansowych. Trybunał Konstytucyjny nie jest kompetentny do kontroli decyzji w tym zakresie z punktu widzenia ich trafności.

Trybunał Konstytucyjny dostrzegł, że te szczegółowe regulacje odznaczają się pewną wadliwością, gdyż przyjęte przez ustawodawcę kryteria nie odzwierciedlają w pełni potencjału dochodowego jednostek samorządu zobowiązanych do wpłat wyrównawczych i tych, które są beneficjentami części równoważącej subwencji ogólnej. Natomiast dane, które stanowią podstawę określenia obowiązku wpłat mogą się dezaktualizować, zwłaszcza wobec zmieniającej się koniunktury gospodarczej. Dlatego też Trybunał podkreślił, że obowiązujący mechanizm nie jest jedynym z możliwych modeli wyrównania poziomego jednostek samorządu terytorialnego. Dopuszczalne jest odejście od aktualnych rozwiązań i przyjęcie przez prawodawcę innych, spełniający w większym stopniu oczekiwania samorządów. Dopóki jednak prawodawca nie wykracza w tym zakresie poza standardy konstytucyjne, nie ma podstaw do uznania za niezgodne z konstytucją przepisów, na podstawie których ustala się krąg podmiotów zobowiązanych do wpłat wyrównawczych (i ich wysokość), a także przepisów określających zasady rozdysponowywania części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin i powiatów.

Trybunał podzielił zarzut wnioskodawców, że art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy o dochodach, regulujący sposób dysponowania m.in. niewykorzystanymi środkami uzyskanymi z wpłat na część równoważącą subwencji ogólnej, jest niezgodny z zasadą wyłączności ustawy w zakresie określania źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego (art. 167 ust. 3 konstytucji). Trybunał uznał, że upoważnienie ministra właściwego do spraw finansów publicznych do dysponowania wspomnianymi środkami, bez wskazania jakichkolwiek kryteriów w oparciu, o które podział środków następuje nie spełnia wymagań art. 163 konstytucji.

Rozprawie przewodniczył sędzia TK Wojciech Hermeliński, sprawozdawcą był sędzia TK Piotr Tuleja.

Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2013/k_14_11.htm
Warto zwrócić uwagę, ze sędzia Zbigniew Cieślak złożył zdanie odrębne - niestety w komunikacie brak informacji o treści tego zdania odrębnego.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 31 sty 2013, 21:46

No cóż - teraz wątpię, żeby ktokolwiek to ruszył :/
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26838
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 31 sty 2013, 22:48

bepe pisze:Co tak cicho o dzisiejszym wyroku?.
Ciszej nad tą trumną... teraz pozostaje już chyba tylko walczyć na zmianę "zameldowania" na "zamieszkanie" we wzorze...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25373
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 31 sty 2013, 22:50

To porównaj sobie w GUS-ie dane dotyczące zamieszkania i zameldowania. Tylko najpierw sprawdź stan krzesła, na którym będziesz siedział, szperając po BDL-u.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26838
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 31 sty 2013, 22:52

Uwierzę na słowo.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Aligator
Posty: 927
Rejestracja: 17 wrz 2008, 9:34
Lokalizacja: Warsaw/Higashikurume

Post autor: Aligator » 08 lut 2013, 0:16

Co tak cicho o dzisiejszym wyroku?
Co tu dużo mówić. Patologii ciąg dalszy. Bogate gminy muszą oddawać, a biedne gminy nie będą chciały się bogacić (jakiś czas temu czytałem o gminie z pomorza która celowo starała się pozostać biedną bo samodzielnie nie zarobiliby tego co dostają w formie "wyrównania").
Ech "polactwo".
Ciszej nad tą trumną... teraz pozostaje już chyba tylko walczyć na zmianę "zameldowania" na "zamieszkanie" we wzorze...
Tylko że to nie doprowadzi do niczego konkretnego. Jak zamierzasz wyegzekwować adres zamieszkania? Wystarczy że ktoś Ci powie że średnio przez 4 dni w tygodniu jest poza Warszawą, o mieszkańcach gmin ościennych pracujących w stolicy nie wspominając.
System dziurawy jak stara skarpeta.
Sposób na zwiększenie wpływów który ja widzę to walczyć o podatki przedsiębiorców - a tutaj pojawia się problem:

http://biznes.interia.pl/firma/news/mal ... 71943,1852
"Spóźniony pociąg przyspieszony relacji xyz, przyjedzie z opóźnieniem ok. 25 minut. Opóźnienie może ulec powiększe... zmianie"

primoż
Posty: 3786
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 08 lut 2013, 11:59

Aligator pisze:Co tu dużo mówić. Patologii ciąg dalszy. Bogate gminy muszą oddawać, a biedne gminy nie będą chciały się bogacić (jakiś czas temu czytałem o gminie z pomorza która celowo starała się pozostać biedną bo samodzielnie nie zarobiliby tego co dostają w formie "wyrównania").
Tak jak w kwestii planów co do sieci tramwajowej się z tobą całkowicie nie zgadzam, tak tutaj muszę ci przyznać całkowitą rację. Janosikowe wpisuje się bardzo dobrze w polski pogląd, że bogatemu trzeba zabrać, bo na pewno zdobył te pieniądze nieuczciwe, ukradł, trzeba go tępić itd. ;/
A może zrobić jak w Rosji (dalej to jest?): wszystkie samorządy zrzucają się na Moskwę :term:

Aligator
Posty: 927
Rejestracja: 17 wrz 2008, 9:34
Lokalizacja: Warsaw/Higashikurume

Post autor: Aligator » 08 lut 2013, 20:13

A może zrobić jak w Rosji (dalej to jest?): wszystkie samorządy zrzucają się na Moskwę :term:
Już dziś mamy pokutujący slogan " cały naród budował Warszawę to niech Warszawa płaci".
Jakiekolwiek nastawianie się na dopłaty do Warszawy niszczyłyby spójność państwa - zwłaszcza że już w latach 90-tych Tusk budował kapitał polityczny na sloganach o "secesji Pomorza i Kaszub" a grom wie przez kogo sponsorowane "lobby śląskie" co jakiś czas krzyczy o autonomii. Z drugiej strony uważam że Warszawa jest już za bardzo rozpieszczona i teraz raczej należałoby ludzi sprowadzić do rzeczywistości (tak radnych jak i mieszkańców).
"Spóźniony pociąg przyspieszony relacji xyz, przyjedzie z opóźnieniem ok. 25 minut. Opóźnienie może ulec powiększe... zmianie"

ODPOWIEDZ