Peryferie Warszawy - historia i relikty

Moderatorzy: Poc Vocem, Dantte

Autobus Czerwon
Posty: 4100
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 08 kwie 2014, 15:43

Tak, wiem, o tym już było. Pętla była w miejscu obecnego postoju taksówek przy pętli tramwajowej.

Stary Pingwin
Posty: 5816
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 09 kwie 2014, 10:55

A wcześniej przy wschodniej krawędzi Puławskiej i zawrotka pod kebabo-monopolem.
Na miejscu aktualnej pętli był Dworzec Południowy.
miłośnik 13N

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36639
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 26 kwie 2014, 21:19

Ciekawostka niekomunikacyjna:
(...)dóbr wilanowskich, które na przełomie XIX i XX w. zajmowały obszar znaczenie większy niż ówczesne miasto Warszawa. W latach 90. XIX w. należały do rodu Branickich, jednej z najbogatszych polskich arystokratycznych rodzin. Na większości gruntów znajdowały się pola uprawne, dzięki którym utrzymywano wilanowski pałac oraz zgromadzone w nim dzieła sztuki. Ziemie były podzielone na 10 folwarków: Willanów, Zawady, Powsin, Olechów, Dąbrówka, Moczydło, Wolica, Służew, Służewiec, Paluch, przy pomocy których zarządzano majątkiem.
Zwracam uwagę zwłaszcza na Paluch. A Olechów był na południe od Lasu Kabackiego, między Kierszkiem a Józefosławiem.

http://www.kurierpoludniowy.pl/wiadomosci.php?art=6784
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Autobus Czerwon
Posty: 4100
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 26 kwie 2014, 21:26

Dobra Wilanowskie bardzo imponują wielkością, od Wisły aż po Paluch. Niebywałe.

Stary Pingwin
Posty: 5816
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 27 kwie 2014, 11:26

Las Kabacki też leżał w dobrach wilanowskich, prezydent Starzyński kupił go dla warszawiaków.
Na części folwarku Służewiec powstały Wyścigi Konne, a folwark Moczydło był zapleczem Wyścigów.
Przed II wojną niewiele zostało z majątku Wilanowa, starzy mieszkańcy Zawad mówili, że Wilanów jest zadłużony. Gdyby nie wojna, resztówka Wilanowa poszłaby pod młotek.
miłośnik 13N

Flash8222
Posty: 7603
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 08 lip 2014, 10:00

Ostatnio dosyć często jeżdżę po ulicy Wileńskiej i tak przyglądam się wychodzącym torach spod asfaltu i ciekawi mnie jaki był tam układ torowy, maa ktoś taki rysunek?

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36639
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 08 lip 2014, 11:52

A o jakim mowa odcinku? Bo przed wojną jeździły tamtędy tramwaje (Targowa - Wileńska - Konopacka - 11 Listopada).
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Flash8222
Posty: 7603
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 09 lip 2014, 8:17

Inżynierska - Konopacka.

Autobus Czerwon
Posty: 4100
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 15 lip 2014, 20:01

Jakiś czas temu, kościół do którego uczęszczam obchodził jubileusz powstania, chodzi mianowicie o kościół przy ulicy Modzelewskiego i Woronicza. Wyszedł nawet okolicznościowy numer kościelnej gadzinówki który miałem okazję przeczytać. Był tam fragment m.in. o tym że kościół powstał na rezerwie drogowej pod drugą jezdnię alei Niepodległości (tak to dokładnie opisano). Dzisiaj, przeglądając galerię starych planów z ciekawości otworzyłem plan generalny z 1965r. Bardzo zaciekawiły mnie drogi które były planowane a które nie powstały, i tak to natrafiłem na ślad tej niby drugiej jezdni alei Niepodległości która to ulica miała być wylotówką z miasta na południe.
Obrazek
Na różowo zaznaczyłem zbieżność planowanej ulicy z ulicą Modzelewskiego.

Zobaczcie że przez obecny Ursynów, arteria ta miała iść jak aleja KEN, potem zapewne plany się zmieniły i stąd powstało do wykrzywienie przy Metrze Ursynów :-k Plan generalny jest z 1965r., a osobiście jestem ciekaw do którego roku była utrzymywana rezerwa pod jezdnię. Nowy budynek Polskiego Radia wybudowano dopiero pod koniec tysiąclecia, kościół i te paskudne bloki koło TVP w latach 90-tych. Jednakże za nimi są PRL-owskie wieżowce, stąd nasuwają się pytania jak trasa miała by przebiegać.

Obrazek
Obrazek
Tutaj na róż zaznaczyłem dawną rezerwę na ową ulicę.

Jak na razie to tyle udało mi się ustalić, bardzo mnie to zaciekawiło :D Nadal tajemnicą pozostaje dla mnie jak ta ulica miałaby być poprowadzona od Metra Ursynów do Modzelewskiego (zapewne przez obecny park Kozłowskiego na Wyścigi, ale dalej to zabudowa już istniała).

Stary Pingwin
Posty: 5816
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 16 lip 2014, 10:50

Plany rozwoju miasta często się zmieniały. Widocznie uchwalono inny plan, skoro rezerwę zabudowano. Jako ciekawostka- Racławicka była planowana jako obwodnica miasta.
Jeszcze jedna ciekawostka- Modzelewskiego miała dojść do Poleczki, przez teren Wyścigów.
Koledze urząd nie zezwalał na postawienie domu na Wyczółkach, w związku z planowaną ulicą, aż do 96 roku. Widocznie w tym roku uaktualniono plany rozwojowe dróg.
miłośnik 13N

Autobus Czerwon
Posty: 4100
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 16 lip 2014, 14:04

To chyba po wojnie Racławicka była planowana jako obwodnica - przed wojną była to ulica Miłowłodzka.

Stary Pingwin
Posty: 5816
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 16 lip 2014, 14:17

Oczywiście po wojnie, dlatego zostawiono rezerwę terenu. Zupełnie niedawno dołożono drugą jezdnię.
miłośnik 13N

TeEsWu
Posty: 97
Rejestracja: 26 gru 2014, 17:54

Post autor: TeEsWu » 05 sty 2015, 19:55

Modzelewskiego miała być dwupasmową arterią - jeszcze na początku lat 90-tych zachowana była rezerwa terenu, podobnie jak rezerwa pod ciąg Nowo-Stalowa - Nowo-Pratulinska na Targówku i dalej Łokietka (rezerwę wzdłuż Łokietka zabudowano w połowie lat 90-tych) przedłużeniem Łokietka do Spójni, rezerwą wzdłuż Spójni do Codziennej (na której właśnie dlatego domy stoją tak daleko od ulicy). Ciągiem tym miał przebiegać tramwaj przedłużony ze Stalowej (z przebiciem pod nasypem kolejowym).

Z ulic-reliktów dołożę z kolei domek o adresie Drezdeńska 5 na Kępie Gocławskiej - jedyna pamiątka po tej uliczce. Sąsiednie bloki z późnych lat 60-tych i początku 70-tych wchłonęły zarówno Drezdeńską, jak i sąsiednią (równoległą do Drezdeńskiej) ulicę Madrycką. Obecnie pomiędzy Lizbońską a Afrykańską domek Drezdeńska 5 to jedyna pamiątka sprzed budowy bloków.

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 05 sty 2015, 20:12

Oj tam, Drezdeńska to nawet tabliczkę MSI.

Ja bardzo lubię znajdować takie relikty - jest jeszcze kilka śladów przebiegu niedoszłej południowej obwodnicy kolejowej...

Awatar użytkownika
a/p TALENT
Posty: 1715
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
Lokalizacja: Flughafen Bemowo

Post autor: a/p TALENT » 14 sty 2015, 9:16

Może było, ale podaję adres b. ciekawej strony internetowej o historii i teraźniejszości / szczątkach / transatlantyckiej centrali radiotelegraficznej w Babicach / Boernerowie / - nadajnik-babice.pl.
ZUS fundatorem emigracji

ODPOWIEDZ