Co chciałem wiedzieć o metrze, ale wstydziłem się zapytać:)

Moderator: JacekM

drapka
Posty: 3535
Rejestracja: 29 lip 2008, 17:21
Lokalizacja: tutejszy

Post autor: drapka » 09 maja 2012, 13:15

Z nadzieją, że znajdzie się ktoś biegły w temacie metra, zadam tzw. głupie pytania:

1. Czy na łącznicy między pierwszą a drugą linią będzie się odbywał wyłącznie ruch "manewrowy", czy też możliwe jest zaistnienie kursów z pasażerami (głównie zjazdowych i wyjazdowych, bo inne pewno za bardzo by dezorganizowały ruch) między linią I i II, przynajmniej do czasu budowy drugiej STP?

2. Czy obecnie bocznica dochodząca do STP Kabaty ze względu na budowę POW jest nieczynna? Jeśli tak, to kiedy będzie czynna i jaki będzie jej stopień wykorzystania? Raz na miesiąc, na tydzień? Czy nowy tabor przyjedzie tamtędy, czy drogą "drogową"?

3. Jak często - i w jakich porach dnia - na terenie STP można napotkać składy poruszajace się na powierzchni w sytuacjach "nietypowych" - czyli nie przejazd tunel-elektrowozownia, ale jakieś inne manewry, np. na torze testowym?

4. Czy tory za elektrowozownią są już użtkowane? Kiedy są (będą) wykorzystywane najczęściej?

Dziękuję z góry za życzliwe potraktowanie głupich pytań :)
Popatrz, jaka franca!

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 09 maja 2012, 16:31

ad. 1) Nie jest przewidziany ruch pasażerski po łącznicy. Już wyjazd pociągu na linię wiązać się będzie ze zmianą czoła, co dyskwalifikuje możliwość przewożenia pasażerów.
ad. 2) Poza ewentualnymi okresowymi wyłączeniami łącznica musi być czynna
ad. 4) Chyba trwają tam jeszcze jakieś drobne prace, ale na razie nie ma potrzeby jej uruchamiania. Potem będzie wykorzystywana najczęściej w czasie wyjazdów i zjazdów pociągów.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14785
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 09 maja 2012, 17:55

MeWa pisze:Już wyjazd pociągu na linię wiązać się będzie ze zmianą czoła, co dyskwalifikuje możliwość przewożenia pasażerów.
Dlaczego? ZTCW, to wystarczyłoby STP - Politechnika - na odcinku Politechnika - Centrum jazda po niewłaściwym - łacznica - rondo ONZ - Rondo Daszyńskiego... :-k
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 09 maja 2012, 19:17

A na ten niewłaściwy jak przejedziesz?

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14785
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 09 maja 2012, 19:21

Na Politechnice nie ma przypadkiem rozjazdu krzyżowego? :-k
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 09 maja 2012, 19:26

Przypadkiem nie ma.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 09 maja 2012, 21:39

Już pomijam to, że to skutkowałoby to wstrzymaniem ruchu na dłużej niż w przypadku manewrów na Centrum.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

drapka
Posty: 3535
Rejestracja: 29 lip 2008, 17:21
Lokalizacja: tutejszy

Post autor: drapka » 10 maja 2012, 10:25

Bardzo, bardzo dziękuję!

A jeszcze tak ad 1) - z sumie nie pomyślałem, że przecież to będzie jednotor a nie "dwupasmówka". A czy jest gdzieś w sieci może jakiś schemacik tego połączenia?

I ad 2) - ale obecnie jest zamnięta? Czy niewykorzystywana?

[ Dodano: |10 Maj 2012|, 2012 10:29 ]
Bardzo, bardzo dziękuję!

A jeszcze tak ad 1) - z sumie nie pomyślałem, że przecież to będzie jednotor a nie "dwupasmówka". A czy jest gdzieś w sieci może jakiś schemacik tego połączenia?

I ad 2) - ale obecnie jest zamnięta? Czy niewykorzystywana?
Popatrz, jaka franca!

Kracho
Posty: 174
Rejestracja: 17 paź 2007, 11:40
Lokalizacja: BI/WJ

Post autor: Kracho » 10 maja 2012, 11:01

Wychodzi na to, że wjazd na II linię będzie odbywał się następująco:
STP Kabaty -> Centrum -> zmiana czoła za stacją Centrum na technicznym peroniku (tak jak zawrotka przy niedawnym zamknięciu Świętokrzyskiej) -> wjazd łącznikiem na tor niewłaściwy w I linii -> ponowna zmiana czoła na stacji Centrum -> wjazd na łącznik na II linię -> Rondo ONZ.

W pobliżu A11 nie ma rozjazdu krzyżowego. Pod poniższym linkiem widać schemat rozjazdów (uwaga na apostrof):
http://kmmetra.republika.pl/Schemat%201L'98.jpg

Teraz ja mam parę głupich pytań:
1. Dlaczego zmiana czoła pociągu dyskwalifikuje obecność pasażera w pociągu? Przecież obydwie kabiny i tak są zamknięte i tylko maszynista jest w stanie je otworzyć.
2. Czy po wjeździe na II linię pociąg będzie kierowany tylko na kraniec Rondo Daszyńskiego (wjazd na tor północny), czy także w kierunku Wileniaka (wjazd na tor południowy + kolejna zmiana czoła).
3. Czy w ogóle będzie jakiś rozjazd w okolicy Ronda ONZ? Może będzię tak, że wjazd/zjazd na łącznik będzie możliwy tylko z toru południowego. Tym samym będzie mozliwość jazdy wyłącznie na Wileniak + wymuszona trzecia zmiana czoła. Chyba, że pociąg popruje pod prąd na C9, o ile będzie miał wolny tor.

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 10 maja 2012, 11:05

To będzie wyglądać jakoś tak:
Obrazek
A pasażerom takie wekslowanie tam i nazad, nawet gdyby było dopuszczalne przepisami, to do szczęścia potrzebne nie jest. Spec-kurs dla miłośników pewnie da się jednorazowo załatwić.

drapka
Posty: 3535
Rejestracja: 29 lip 2008, 17:21
Lokalizacja: tutejszy

Post autor: drapka » 10 maja 2012, 11:10

Dziękuję bardzo- teraz jestem mądrzejszy:) W sumie chyba zastosowałem "tramwajowy" schemat myślowy: cyk zwrotnicę i skręcamy. A to nie tak prosto :)
Popatrz, jaka franca!

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1852
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 10 maja 2012, 12:20

Ogólnie tych zjazdów na STP to chyba ma być całkiem niewiele - Inspiro ma zdaje się cykl międzyprzeglądowy liczony w tygodniach, na nocowanie mają nie zjeżdżać, sprzątanie też się da jakoś rozwiązać, naprawę drobnych usterek podobnie. Ile tych pociągów potrzeba na centralny odcinek II linii? Z 10? To może się okazać, że średnio będzie jeden zjazd na 2-3 dni...

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 10 maja 2012, 12:38

Na mojego nosa zjazdów będzie więcej. Ale i tak niewiele.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 10 maja 2012, 12:41

Do obsługi centralnego odcinka II linii przewidziano 20 składów. Okres międzyprzeglądowy wynosi trzy miesiące
drapka pisze:I ad 2) - ale obecnie jest zamnięta? Czy niewykorzystywana?
Tam generalnie nie ma potrzeby jej wykorzystywania na co dzień... Czy Inspiro przyjedzie po torach? Zważywszy na długość składu zorganizowanie innej formy transportu byłoby trudne. Czasem tylko pojedyncze wagony jechały na ciężarówkach na naprawy główne, ale to i tak był już transport ponadgabarytowy.
Kracho pisze:Dlaczego zmiana czoła pociągu dyskwalifikuje obecność pasażera w pociągu? Przecież obydwie kabiny i tak są zamknięte i tylko maszynista jest w stanie je otworzyć.
Tu chodzi o zmianę czoła POZA peronem (i zdaje mi się, że jest to ujęte w przepisach). A tak swoją drogą za Centrum nie ma peronu technologicznego.
Krzycho pisze:2. Czy po wjeździe na II linię pociąg będzie kierowany tylko na kraniec Rondo Daszyńskiego (wjazd na tor północny), czy także w kierunku Wileniaka (wjazd na tor południowy + kolejna zmiana czoła).
Nikt rozkładów jeszcze nie układał, więc trudno w ogóle mówić gdzie dokładnie będą jeździły pociągi techniczne. Tym bardziej, że takie zjazdy będą raczej rzadziej niż częściej.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1852
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 10 maja 2012, 15:02

MeWa pisze:Do obsługi centralnego odcinka II linii przewidziano 20 składów. Okres międzyprzeglądowy wynosi trzy miesiące
20 w ruchu czy 20 z rezerwą? Bo jak znam życie to się okaże, że nie ma wymienności pociągów między I i II linią (choćby dlatego, że pewnie oznaczenia liniowe będą nadal klejone na stałe).

Jaki tam jest pi razy drzwi przewidywany czas pełnego kółka? coś koło pół godziny?

ODPOWIEDZ