Mądry Polak po szkole?

Moderator: Szeregowy_Równoległy

Awatar użytkownika
Poc Vocem
(volviak)
Posty: 3612
Rejestracja: 01 mar 2008, 13:15
Lokalizacja: al. Rzepy pospolitej

Post autor: Poc Vocem » 20 lis 2012, 20:52

MeWa pisze:A to czemu?
Mam wrażenie, że u nas pokutuje myśl, że szkoła u nas oznacza zawsze siedzenie w ławce i uczenie się liczb, liter itp. W Angli np. OIDP idzie się do szkoły w wieku pięciu lat, ale tam na początku piecze się jakieś ciasteczka, odwiedza farmy itp.
Widzisz, a ja właśnie pisząc to, miałem przed oczami Anglię. Szkoła ma być przede wszystkim efektywna w nauczaniu, a to o czym piszesz, efektywne nie jest. Po prostu w pewnym wieku diecka nie stać na nic więcej. Po co więc nakładać obowiązek szkolny w sytuacji, gdy nic on do późniejszego życia człowieka nie wniesie?
Raczej: kwestia karty nauczyciela, której związku niechętnie dadzą zmienić.
Nasze państwo już nie takie rzeczy wprowadzało i nie tylko w tak wąską grupę godzące, także w tej kadencji.
Wolfchen pisze:Ja bym po prostu przywrócił egzaminy na studia.
A ja bym nie wierzył, że wykwalifikowana kadra tamże ucząca byłaby w stanie sensownie je ułożyć. Zresztą nie widzę powodu, dla którego młodych ludzi po maturze mielibyśmy
a)pozbawiać wakacji - egzaminy odbywały się bodajże w lipcu.
b)skazywać na dodatkowe wydatki - jeśli z dobrych wyników tych egzaminów nie będą rozliczane szkoły, nikt nie będzie do nich przygotowywał uczniów. Czyli zostają korepetycje albo rodzice, jeśli tylko posiadają wystarczającą wiedzę.
In times of eternal darkness / In times of peace and embrace / When the minstrel of atrophy mock us / There's need for love and there's need for death / Too late for understanding / Too late for your tears

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 20 lis 2012, 21:07

Poc Vocem pisze:zkoła ma być przede wszystkim efektywna w nauczaniu, a to o czym piszesz, efektywne nie jest
To po co się wprowadza u nas naukę w przedszkolu? Nie zgadzam się z tą opinią, wszystko zależy od celów, jakie chcemy osiągnąć.
Poc Vocem pisze:Nasze państwo już nie takie rzeczy wprowadzało i nie tylko w tak wąską grupę godzące, także w tej kadencji.
Życzę powodzenia.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Poc Vocem
(volviak)
Posty: 3612
Rejestracja: 01 mar 2008, 13:15
Lokalizacja: al. Rzepy pospolitej

Post autor: Poc Vocem » 20 lis 2012, 21:19

MeWa pisze:Nie zgadzam się z tą opinią, wszystko zależy od celów, jakie chcemy osiągnąć.
No, ja wychodzę z takiego, może nieco staromodnego założenia, że szkoła ma przede wszystkim efektywnie i szybko nauczyć tego, co może się w życiu przydać. O! A z tego telefonu to nawet można dzwonić! :D
In times of eternal darkness / In times of peace and embrace / When the minstrel of atrophy mock us / There's need for love and there's need for death / Too late for understanding / Too late for your tears

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14784
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 20 lis 2012, 21:31

Poc Vocem pisze:Zresztą nie widzę powodu, dla którego młodych ludzi po maturze mielibyśmy
a)pozbawiać wakacji - egzaminy odbywały się bodajże w lipcu.
b)skazywać na dodatkowe wydatki - jeśli z dobrych wyników tych egzaminów nie będą rozliczane szkoły, nikt nie będzie do nich przygotowywał uczniów. Czyli zostają korepetycje albo rodzice, jeśli tylko posiadają wystarczającą wiedzę.
Przecież nie wszyscy muszą mieć studia :-s
Jak ktoś będzie chciał studiować, to go to nie zniechęci.
KwZ pisze:Bo tak jest: im gorsza szkoła, tym więcej nauki, zwłaszcza pamięciowej, nauczyciele gorsi; w efekcie oceny gorsze, a najważniejsze -- także rezultaty.
Niestety. A do tego doliczmy bezsensowny plan ramowy nauczania, no i efekty mamy.
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Poc Vocem
(volviak)
Posty: 3612
Rejestracja: 01 mar 2008, 13:15
Lokalizacja: al. Rzepy pospolitej

Post autor: Poc Vocem » 20 lis 2012, 21:50

Wolfchen pisze:Przecież nie wszyscy muszą mieć studia :-s
Jak ktoś będzie chciał studiować, to go to nie zniechęci.
Ale jaki jest powód, dla którego powinniśmy im to utrudniać?
In times of eternal darkness / In times of peace and embrace / When the minstrel of atrophy mock us / There's need for love and there's need for death / Too late for understanding / Too late for your tears

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 20 lis 2012, 23:04

Poc Vocem pisze:
MeWa pisze:Nie zgadzam się z tą opinią, wszystko zależy od celów, jakie chcemy osiągnąć.
No, ja wychodzę z takiego, może nieco staromodnego założenia, że szkoła ma przede wszystkim efektywnie i szybko nauczyć tego, co może się w życiu przydać. O! A z tego telefonu to nawet można dzwonić! :D
Mam wrażenie, że siedzenie w ławce i przepisywanie czegoś z tablicy albo rycie na pamięć niekoniecznie jest efektywną metodą. I mam wrażenie, że pieczenie ciasteczek czy jakaś wycieczka edukacyjna mogą być również efektywne.
Nasza szkoła (i studia zresztą też!) ma problem z przekazaniem praktycznej wiedzy, a raczej praktycznego wykorzystania wiedzy. Bo z teorią to faktycznie nie ma problemu.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14784
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 20 lis 2012, 23:21

Poc Vocem pisze:Ale jaki jest powód, dla którego powinniśmy im to utrudniać?
Bo na studia idzie mniej ludzi, niż zdaje maturę, a Ty chcesz utrudniać zdanie matury, poprzez robienie egzaminu ustnego...
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

px33
Posty: 1587
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 20 lis 2012, 23:52

Poc Vocem pisze:O! A z tego telefonu to nawet można dzwonić! :D
Się nie bój, jeszcze doczekasz czasów, w których aplikację do dzwonienia trzeba będzie doinstalować na własną rękę ;)

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10649
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 21 lis 2012, 6:36

Poc Vocem pisze:jeśli z dobrych wyników tych egzaminów nie będą rozliczane szkoły,
Będą pośrednio: żeby mieć czym zachęcać ludzi do przyjścia do nich.
Poc Vocem pisze:A ja bym nie wierzył, że wykwalifikowana kadra tamże ucząca byłaby w stanie sensownie je ułożyć.
Akurat wierzę, że lepiej, niż CKE. Ale ważniejsze jest co innego: szkoły z maturą włącznie obecnie nie uczą odpowiednich umiejętności. Np. zupełnie inaczej rozwiązuje się 30 zadań w 60 min, a inaczej 3 zadania w 4,5h.
Wolfchen pisze:Bo na studia idzie mniej ludzi, niż zdaje maturę, a Ty chcesz utrudniać zdanie matury, poprzez robienie egzaminu ustnego...
Mowa była o egzaminach wstępnych.
Przecież sam pisałeś, że matura ustna nie była dla ciebie trudna :> ?
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Poc Vocem
(volviak)
Posty: 3612
Rejestracja: 01 mar 2008, 13:15
Lokalizacja: al. Rzepy pospolitej

Post autor: Poc Vocem » 21 lis 2012, 19:20

Bo na studia idzie mniej ludzi, niż zdaje maturę, a Ty chcesz utrudniać zdanie matury, poprzez robienie egzaminu ustnego...
Tylko, że nie sprecyzowałem czy dla wszystkich czy dla wyższego poziomu. Dlaczego tego nie zrobiłem? Ano dlatego, że sam nie wiem. Skłaniałbym się jednak, żeby mówić należało z przedmiotów humanistycznych na każdym szczeblu, z reszty tylko na tym drugim.
MeWa pisze:Mam wrażenie, że siedzenie w ławce i przepisywanie czegoś z tablicy albo rycie na pamięć niekoniecznie jest efektywną metodą. I mam wrażenie, że pieczenie ciasteczek czy jakaś wycieczka edukacyjna mogą być również efektywne.
To niewątpliwie fakt. Sęk jednak w tym, że należy właśnie dążyć do wzrostu efektywności, a nie jedne nieefektywne zajęcia zastępować drugimi nieefektywnymi.
MeWa pisze:Nasza szkoła (i studia zresztą też!) ma problem z przekazaniem praktycznej wiedzy, a raczej praktycznego wykorzystania wiedzy. Bo z teorią to faktycznie nie ma problemu.
I to też fakt. Tylko że ciężko mi sobie wyobrazić jakiekolwiek praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobywanej w szkole. Zresztą większość nauk szkolnych to wiedza teoretyczna. Jakie niby praktyczne wykorzystanie matematyki, historii, polskiego? Albo umie delikwent liczyć albo nie. Co innego biologia, chemia czy fizyka. Tu jednak dochodzą inne kwestie. Kroić mysz nie każdy ma ochotę, na przeprowadzanie doświadczeń chemicznych nie pozwala BHP, a fizyka... o fizyce pisałem wcześniej.
KwZ pisze:Ale ważniejsze jest co innego: szkoły z maturą włącznie obecnie nie uczą odpowiednich umiejętności.
O tym też pisałem. Poza tym to, że wpiszesz np. w wymagania programowe umiejętność całkowania, to równie dobrze całkowanie może zakończyć się na poziomie ∫xdx. A na egzaminie wstępnym może być np. ∫xe^xdx. Wątpię, żeby wykładowcy wyczuli różnicę między tymi dwoma łatwymi przecież przykładami. Tymczasem różnica jest spora.
KwZ pisze:Np. zupełnie inaczej rozwiązuje się 30 zadań w 60 min, a inaczej 3 zadania w 4,5h.
Hmm... Jeszcze nigdy mi się nie zdarzyło żebym miał 4,5h na 3 zadania. Trzy zadania to owszem, ale w 80 minut.
KwZ pisze:Będą pośrednio: żeby mieć czym zachęcać ludzi do przyjścia do nich.
Właśnie, pośrednio. Czyli system stanie się bardziej rozmyty, a co za tym idzie, mniej dokładny. Można układać rankingi dostawalności na uczelnie państwowe, wszystkie uczelnie itp. kryteria, ale i tak będzie to mnie znaczące od jednej konkretnej wielkości liczbowej, tj. średniego wyniku z matury z danego przedmiotu, który ma dalsze przełożenie na inne konkretne wartości liczbowe (ilość punktów przy rekrutacji).
In times of eternal darkness / In times of peace and embrace / When the minstrel of atrophy mock us / There's need for love and there's need for death / Too late for understanding / Too late for your tears

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10649
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 21 lis 2012, 20:59

Poc Vocem pisze:Jakie niby praktyczne wykorzystanie matematyki, historii, polskiego?
Możesz sam sobie policzyć kredyt albo napisać CV. Nie dość praktyczne?
Poc Vocem pisze:na przeprowadzanie doświadczeń chemicznych nie pozwala BHP
Ocb? Nauczyciel zawsze pokazywał kilka doświadczeń.
Poc Vocem pisze:Poza tym to, że wpiszesz np. w wymagania programowe umiejętność całkowania, to równie dobrze całkowanie może zakończyć się na poziomie ∫xdx. A na egzaminie wstępnym może być np. ∫xe^xdx. Wątpię, żeby wykładowcy wyczuli różnicę między tymi dwoma łatwymi przecież przykładami. Tymczasem różnica jest spora.
Toteż całki powinny przychodzić razem z umiejętnością całkowania przez części.
Poc Vocem pisze:Jeszcze nigdy mi się nie zdarzyło żebym miał 4,5h na 3 zadania. Trzy zadania to owszem, ale w 80 minut.
Pisałem przykładowo. Dziś już takich długich zadań się nie robi. Maksimum, jakie mi się zdarzyło, to w 5,5h oidp 4 zadania. Znajomi donosili o egzaminie z jednego przedmiotu, który trwał 7h.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Poc Vocem
(volviak)
Posty: 3612
Rejestracja: 01 mar 2008, 13:15
Lokalizacja: al. Rzepy pospolitej

Post autor: Poc Vocem » 21 lis 2012, 21:07

KwZ pisze:Możesz sam sobie policzyć kredyt albo napisać CV. Nie dość praktyczne?
Tylko, że obie rzeczy są w programie już teraz, a ja nigdzie nie pisałem, że chcę sie ich pozbyć.
KwZ pisze:Ocb? Nauczyciel zawsze pokazywał kilka doświadczeń.
To weszło już chyba po tym jak miałeś już za sobą liceum. Ja byłem wtedy bodajże w drugiej klasie.
In times of eternal darkness / In times of peace and embrace / When the minstrel of atrophy mock us / There's need for love and there's need for death / Too late for understanding / Too late for your tears

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10649
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 21 lis 2012, 21:15

Poc Vocem pisze:Tylko, że obie rzeczy są w programie już teraz, a ja nigdzie nie pisałem, że chcę sie ich pozbyć.
Napisałeś, że
Jakie niby praktyczne wykorzystanie matematyki, historii, polskiego?
czyli że szkolna matematyka, historia, polski nie mają (nie mogą mieć?) praktycznych zastosowań. Czyli jednak mają?
Poc Vocem pisze:To weszło już chyba po tym jak miałeś już za sobą liceum. Ja byłem wtedy bodajże w drugiej klasie.
Ale co weszło? Nierobienie doświadczeń?
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14784
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 21 lis 2012, 21:30

Poc Vocem pisze:Tylko, że nie sprecyzowałem czy dla wszystkich czy dla wyższego poziomu. Dlaczego tego nie zrobiłem? Ano dlatego, że sam nie wiem. Skłaniałbym się jednak, żeby mówić należało z przedmiotów humanistycznych na każdym szczeblu, z reszty tylko na tym drugim.
Wyobrażasz sobie maturę ustną z historii? Jak to wyobrażasz sobie, odpytywać z dat? Na tym nie polega historia (w każdym razie w moim odczuciu).
KwZ pisze:Przecież sam pisałeś, że matura ustna nie była dla ciebie trudna
Z polskiego była łatwa, bo sobie sam wybrałem temat i znałem na pamięć pozycje książkowe, na których podstawie mówiłem. Gdyby to była wolna amerykanka co do pytań ze strony komisji - pewnie bym miał problemy ze zdaniem.
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36640
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 21 lis 2012, 21:35

Wolfchen pisze:Wyobrażasz sobie maturę ustną z historii? Jak to wyobrażasz sobie, odpytywać z dat?
"Dlaczego Napoleon nie dał rady pokonać Rosji?"
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

ODPOWIEDZ