Zapomniane tory w Warszawie

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 667
Rejestracja: 15 sty 2006, 21:46
Lokalizacja: Nowe Górce

Post autor: Piotrek_2274 » 26 wrz 2018, 17:47

Właśnie ostatnio mnie ciekawiły którędy te tory były połączone z siecią kolejową i kiedy zostały odcięte.

Flash8222
Posty: 7826
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 26 wrz 2018, 22:35

Tory te odcięto podczas budowy drugiego terminalu, zastanawia mnie tylko dlaczego pozostawiono wagony na tej bocznicy.

Stary Pingwin
Posty: 5919
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 27 wrz 2018, 10:22

Pozostałość po starym układzie bocznic na lotnisku. Bocznice odchodziły od starej linii radomskiej w okolicy 17 Stycznia/Radarowa i rozpełzały się po terenie lotniska, by w okolicy Fortu Zbarż dołączyć do linii radomskiej. Po puszczeniu linii radomskiej nowym śladem bocznicę lotniskową wpięto w układ docelowy przy stacji Okęcie( a może to ślad przedwojenny). Magazyn paliw w okolicy pętli postojowej autobusów to twór wspóczesny. Od toru do magazynu paliw były odgałęzienia przez Żwirki i Wigury wgłąb terenów lotniskowych, aż do Alei Krakowskiej. W terenie było dużo torów, rozbudowanych po wojnie. W latach 60. mój tata pracował na lotnisku i czasami brał mnie ze sobą, jeździliśmy wózkiem akumulatorowym po terenie i co chwilę były tory. To było jeszcze za czasów starego lotniska, Żwirki i Wigury oficjalnie kończyły się na 17 Stycznia, dalej było ogrodzenie. Przez ulicę Wirażową był przejazd kolejowy bocznicy lotniskowej, ochraniany przez wojsko. Tata, mimo że był pracownikiem, na teren lotniska mógł wejść tylko przez portiernię od 17 Stycznia, vis a vis Szybowcowej.
miłośnik 13N

Stary Pingwin
Posty: 5919
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 27 wrz 2018, 10:38

Piotrek_2274 pisze:
26 wrz 2018, 17:47
Właśnie ostatnio mnie ciekawiły którędy te tory były połączone z siecią kolejową i kiedy zostały odcięte.
Atlas Warszawy DEMARTU z 2012/2013 na stronie 19 widać połączenie bocznicy w okolicy Narkiewicza/Gordona Benneta z torem magazynu paliw.
miłośnik 13N

mb112
Posty: 1155
Rejestracja: 22 maja 2012, 23:47

Post autor: mb112 » 27 wrz 2018, 13:53

Stary Pingwin pisze:
27 wrz 2018, 10:38
Piotrek_2274 pisze:
26 wrz 2018, 17:47
Właśnie ostatnio mnie ciekawiły którędy te tory były połączone z siecią kolejową i kiedy zostały odcięte.
Atlas Warszawy DEMARTU z 2012/2013 na stronie 19 widać połączenie bocznicy w okolicy Narkiewicza/Gordona Benneta z torem magazynu paliw.
Na historycznych ortofotomapach na mapa.um.warszawa.pl widać, że te tory zostały odcięte ok. 2005 r. w momencie budowy pierwszej części nowego terminala. W tym atlasie najwyraźniej jest błąd, bo w 2012/13 już nie widać torów na przecięciu przez jezdnie ŻiW prowadzące do terminala.

Boerner
Posty: 241
Rejestracja: 10 maja 2012, 19:37
Lokalizacja: Górny Mokotów

Post autor: Boerner » 28 paź 2018, 16:31

Przeszedłem wczoraj bocznicę szpitala przy Szaserów od bramy szpitalnej do ulicy Chodakowskiej. Jak łatwo dostrzec nawet z jadącego pociągu, kotłownia nadal wydaje się być w użytku - na placu składowym zalegają pryzmy węgla. Cały tor, choć kompletny, zwłaszcza poza terenem szpitala jest jednak zarośniety zielskiem i samosiejkami. Jedyna jasna plama nowego tłucznia to miejsce po zdemontowanym chyba 3 lata temu rozjeździe. Dochodząc do Chodakowskiej widać jednak ślady działania ludzkiej ręki - powycinane co większe chaszcze. Użycie tamtego kawałka toru jest konieczne w przypadku wjazdu na bocznicę szpitala (pociąg zmienia tam kierunek jazdy). Teoretycznie, ów kawałek umożliwia też ładowanie wagonów złomem ze skupu po drugiej stronie ogrodzenia; czy coś takiego się praktykuje - nie wiem.

wojtor
Posty: 672
Rejestracja: 01 cze 2008, 12:01

Post autor: wojtor » 30 paź 2018, 11:24

Od kiedy pociągi linii radomskiej jeżdżą w wykopie wzdłuż Instalatorów?

Stary Pingwin
Posty: 5919
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 30 paź 2018, 11:53

Po wojnie.
miłośnik 13N

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27606
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 30 paź 2018, 13:06

Ostatni raz położony na starej linii przystanek Lotnisko występuje w rozkładzie jazdy zima 1951/52 lub lato 1952, więc sądzę, że śmiało można właśnie 1952 podać jako datę otwarcia nowego przebiegu.
the only thing that closes quicker than our caskets be the factories

Stary Pingwin
Posty: 5919
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 22 lut 2019, 8:32

Odcięto lotnisko od sieci kolejowej- od strony Żwirki i Wigury torowisko kończy się w asfalcie, dalszy przebieg w kierunku Wirażowej zagrodzony płotem. Od strony Wirażowej tor wyłania się z wiaduktu i zaraz za przejazdem się kończy. Znaki STOP przed przejazdem stoją obrócone w kierunku toru. Nie zwróciłem uwagi, czy cysterny zostały na terenie magazynu paliw. Pierwszy raz widziałem cysterny na nowym magazynie, pod wiaduktem Poleczki. Tory na terenie lotniska jeszcze są, widocznie nie przeszkadzają w zabudowie biurowo-hotelowej.
miłośnik 13N

mb112
Posty: 1155
Rejestracja: 22 maja 2012, 23:47

Post autor: mb112 » 22 lut 2019, 9:59

Czyli rozumiem że teraz lotnisko będzie korzystać tylko z tej nowej bazy przy wiadukcie na Poleczki ?
Swoją drogą to chyba jeden z niewielu przypadków, że w ostatnim czasie zbudowano jakąś bocznicę, zamiast likwidować ? :) Po raz pierwszy się pojawia na ortofotomapie z 2016.
Stary Pingwin pisze:
22 lut 2019, 8:32
Pierwszy raz widziałem cysterny na nowym magazynie, pod wiaduktem Poleczki.
Na ortofotomapie z 2018 już stoją :)

Piottr
Posty: 1295
Rejestracja: 27 kwie 2010, 9:36
Lokalizacja: Wilanów
Kontakt:

Post autor: Piottr » 22 lut 2019, 10:19

mb112 pisze:
22 lut 2019, 9:59
Czyli rozumiem że teraz lotnisko będzie korzystać tylko z tej nowej bazy przy wiadukcie na Poleczki ?
Tak, ta nowa bocznica przy stacji Okęcie jest zamiast tej przy lotnisku od ul. Narkiewicza.
Ma nad nią niewątpliwą przewagę w postaci możliwości wyładunku całego 36-wagonowego pociągu naraz. Na starą wchodziło naraz tylko 16 wagonów i trzeba było dużo jazd manewrowych żeby rozładować cały pociąg.

Ciekawe, czy na starej bocznicy nie została uwięziona lokomotywa SM30 Petrolotu ;-)
Doszliśmy w Polsce do stanu, że rozkład jazdy pociągów to jest coś,
co w istocie działania przypomina kalejdoskop, obracający się nie rzadziej niż cztery razy do roku,
w tym raz, w grudniu, z solidnym potrząśnięciem....

Stary Pingwin
Posty: 5919
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 22 lut 2019, 10:36

Sprawdzę dzisiaj jadąc 228.
miłośnik 13N

Stary Pingwin
Posty: 5919
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 22 lut 2019, 22:54

Z ulicy nie widać nawet grama taboru przy zbiornikach starego magazynu paliw. Ale jest jeszcze grupa torów wiodąca za magazyn- ta przy pętli technicznej autobusów.
miłośnik 13N

mb112
Posty: 1155
Rejestracja: 22 maja 2012, 23:47

Post autor: mb112 » 18 lut 2020, 10:59

Nie wiem, czy ktoś to już odnotował, ale jakoś w drugiej połowie zeszłego roku (we wrześniu chyba) została zdemontowana ostatnia bocznica odchodząca od magistrali do Huty. Czyli ta, która odgałęziała się przy ogródkach działkowych między Leskiego a Kocjana i prowadziła do terenu wojskowego przy Radiowej (na którym też trwały jakieś wyburzenia). Od kilku lat zarastała lasem, ale tory fizycznie jeszcze były, a teraz już zostały zdemontowane.
A przy okazji czy ktoś pamięta coś dokładniej albo ma jakieś zdjęcia z którejś z tych nieistniejących bocznic, np. tej prowadzącej kiedyś do lotniska ? Z artykułu https://tustolica.pl/w-lesie-bemowskim- ... ciag_70344 wynika, że została ona zlikwidowana w 2000 roku, czyli jeszcze w okolicy 2000 roku musiał istnieć drugi przejazd na Radiowej, ale jakoś w ogóle go nie kojarzę, tzn. wiem gdzie był, ale wizualnie jakoś w ogóle nie pamiętam go w funkcjonującej formie.

ODPOWIEDZ