Teraz w każdym pojeździe będzie zimno dzięki wprowadzeniu tabeli temperatur.fraktal pisze: ↑20 sty 2021, 14:09Elektryki są bardziej trendy niż gazowce. Ale jeśli rzeczywiście to tak ma być, że w zimę będzie w nich zimno przez mało wydajny piec, a w lato gorąco przez oszczędzanie prądu na klimatyzacji to ja dziękuję za taką ekologię. Szkoda tylko, że poszło na to tyle kasy. Bo jeśli chodzi o awarię ładowarek, to problem będzie zminimalizowany, gdy będą zamontowane ładowarki na obu krańcach.michael112 pisze: ↑20 sty 2021, 12:19
Rzeczywiście zapomniałem o wymianie floty tramwajowej. Optymalne z punktu widzenia całego miasta (a nie tylko MZA) byłoby zamiast 130 elektryków (+30 solówek) kupić 130 gazowców (+30 gazowych solówek), zamiast ładowarek zainwestować w stacje CNG na pozostałych zajezdniach, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na wymianę floty tramwajowej.
Z autobusami nie jest jeszcze tak źle. Po zakończeniu dostaw podpisanych już umów z Solarisem i Autosanem, najstarsze autobusy będą z roku 2008. Wszystkie będą miały klimatyzację i prawie wszystkie (oprócz około 200 wozów z lat 2008-10) będą miały elektroniczny SIP (nawet nie wiem czy przypadkiem nie będzie on domontowywany na wzór SU18 #8880).
Elektrobusy
-
- Posty: 4333
- Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
- Lokalizacja: Stary Mokotów
- Kontakt:
Co to jest tabela temperatur?Flash8222 pisze: ↑20 sty 2021, 16:49Teraz w każdym pojeździe będzie zimno dzięki wprowadzeniu tabeli temperatur.fraktal pisze: ↑20 sty 2021, 14:09Elektryki są bardziej trendy niż gazowce. Ale jeśli rzeczywiście to tak ma być, że w zimę będzie w nich zimno przez mało wydajny piec, a w lato gorąco przez oszczędzanie prądu na klimatyzacji to ja dziękuję za taką ekologię. Szkoda tylko, że poszło na to tyle kasy. Bo jeśli chodzi o awarię ładowarek, to problem będzie zminimalizowany, gdy będą zamontowane ładowarki na obu krańcach.
I tak i nie. Ustawę można obejść jeśli miasto jest w stanie uzasadnić dlaczego nie wypełnia tych celów - i porównywalnej wielkości inwestycja w tramwaje brzmi jak zupełnie dobre uzasadnienie. Do 2028 może pojazdy elektryczne staną się opłacalne bez dofinansowań - już teraz zapowiadane jest kilka ewolucji w technologiach baterii.wincenty pisze: ↑20 sty 2021, 15:32A ja jednak decyzji miasta ws. zakupu elektryków będę bronił, ponieważ:
- Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada na przewoźników miejskich wymóg posiadania we flocie: 5 % autobusów zeroemisyjnych już od 1 stycznia 2021 roku, a 30 % od 1 stycznia 2028 roku. Autobusy hybrydowe, gazowe CNG i LNG nie są w rozumieniu tej Ustawy autobusami zeromisyjnymi. Dzięki temu zakupowi z ok. 12% taborem elektrycznym (w sumie 160 autobusów) MZA ma ten wymóg spełniony z nawiązką,
- zakup 130 elektryków sfinansowany był w ok. 1/3 środkami unijnymi (180 mln. zł) z perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020, z której duża cześć przeznaczona była na zrównoważony transport. Obecne Wieloletnie Ramy Finansowe mają generalnie inne cele (i teraz dochodzi jeszcze przeznaczenie na ożywienie gospodarek po kryzysie związanym z pandemią) i tak dużych pieniędzy unijnych na autobusy już się nie dostanie.
Zatem miasto, a co za tym idzie MZA dobrze wykorzystało moment i przy obowiązujących uwarunkowaniach prawnych i finansowych dokonało według mnie słusznego zakupu elektryków. Nie wyszło, mimo podpisanych umów, z postawieniem ładowarek i stąd takie, a nie inne aktualne wykorzystanie tych autobusów. Ale to stan przejściowy, który zapewne się zmieni. Pytanie, w jaki sposób zabezpieczone były kwestie postawienia ładowarek, czyli kto tak naprawdę zawinił, że nie stoją one, tam gdzie już powinny stać. I ta instytucja powinna ponieść konsekwencje.
A dofinansowanie mogło równie dobrze pójść na tramwaje z opcji albo budowę jakiejś nowej trasy.
- Glonojad
- Dark Lord of The Plonk
- Posty: 26936
- Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
- Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki
Ustawę można zmienić w trzy dni (ściślej noce),a nieuwzględnienie taboru niskoemisyjnego i tramwajów jest wprost krytykowane przez miasta.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.
-
- Posty: 3041
- Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
- Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007
- Glonojad
- Dark Lord of The Plonk
- Posty: 26936
- Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
- Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki
Dobrze, ale jakie widzisz szanse, że Senat zawetuje zmianę ustawy wnioskowaną przez samorządy?
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.
Póki co Ustawa nadal obowiązuje, bez względu na to że jest krytykowana.
Być może można ją w jakiś sposób obchodzić, nie mam takiej wiedzy. Ale obchodzenie prawa nie powinno być chyba punktem odniesienia?
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.
Art. 37. [Analiza kosztów i korzyści wykorzystywania pojazdów elektrycznych w komunikacji miejskiej]
1. Jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 36, sporządza, co 36 miesięcy, analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu, w których do napędu wykorzystywane są wyłącznie silniki, których cykl pracy nie powoduje emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
2. Analiza, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1) analizę finansowo-ekonomiczną;
2) oszacowanie efektów środowiskowych związanych z emisją szkodliwych substancji dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi;
3) analizę społeczno-ekonomiczną uwzględniającą wycenę kosztów związanych z emisją szkodliwych substancji.
[...]
5. Jeżeli wyniki analizy, o której mowa w ust. 2 pkt 3, wskazują na brak korzyści z wykorzystywania autobusów zeroemisyjnych, jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 36, może nie realizować obowiązku osiągnięcia poziomu udziału autobusów zeroemisyjnych.
No to analiza, o ile została prawidłowo przeprowadzona, w 3 lata od rozpoczęcia eksploatacji 10 pierwszych elektryków, musiała wypaść korzystnie...px33 pisze: ↑21 sty 2021, 20:51Art. 37. [Analiza kosztów i korzyści wykorzystywania pojazdów elektrycznych w komunikacji miejskiej]
1. Jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 36, sporządza, co 36 miesięcy, analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu, w których do napędu wykorzystywane są wyłącznie silniki, których cykl pracy nie powoduje emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
2. Analiza, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1) analizę finansowo-ekonomiczną;
2) oszacowanie efektów środowiskowych związanych z emisją szkodliwych substancji dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi;
3) analizę społeczno-ekonomiczną uwzględniającą wycenę kosztów związanych z emisją szkodliwych substancji.
[...]
5. Jeżeli wyniki analizy, o której mowa w ust. 2 pkt 3, wskazują na brak korzyści z wykorzystywania autobusów zeroemisyjnych, jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 36, może nie realizować obowiązku osiągnięcia poziomu udziału autobusów zeroemisyjnych.
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.
-
- Posty: 12177
- Rejestracja: 20 mar 2009, 19:40
- Lokalizacja: Z najlepszej dzielnicy Warszawy-czyli Uuk
Tak wychodzi, nie ma żadnego elektryka na 503 dziś.
Wysłane z mojego CPH1941 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego CPH1941 przy użyciu Tapatalka
I już nie stały pasażer świetnej linii 527.
I nie wiadomo kiedy będzie działać, Medcom i MZA przerzucają się kto ma naprawić ładowarki.
-
- Posty: 3041
- Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
- Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007
Chwila moment... "inne środki transoportu" to jak najbardziej są tramwaje, to jest też metro (o ile mi wiadomo także zasilane prądem), to jest też SKM (jeśli zalicza się ją do środków miejskiego transportu) i jak najbardziej tego jest więcej niż wspomniane bodaj 30%...Jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 36, sporządza, co 36 miesięcy, analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu, w których do napędu wykorzystywane są wyłącznie silniki, których cykl pracy nie powoduje emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych[...].
Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych rozpoczęła akcję #stopCNG tłumacząc że emocja gazów cieplarnianych w gazowcu jest podobna jak w tradycyjnym dieslu.
O emisji zanieczyszczeń podczas ogrzewania elektryka nikt nie wspomina...
Skoro promują elektryki, to raczej ani słowem o tym nie wspomną
Tylko tak obiektywnie, to ile miesięcy w roku włączone jest to ogrzewanie? 3-4?
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.