Tramwaje Hyundai Rotem
A tu dochodzi jeszcze jeden problem - system to element wyposażenia tramwaju kupowany przez producenta, czyli producent informacji nie ma absolutnie żadnego kontaktu z przetargiem i przepisami PZP. Więc jak na moje to najskuteczniejszą opcją jest wpisanie w gwarancję kar umownych (w taniej wersji za nieskuteczny serwis, w drogiej za wszystkie zgłoszone problemy), anulowanie licznika kilometrów przy odbiorach przy awarii informacji, ewentualnie wymaganie długiej (>5 lat) gwarancji na system informacji i jego komponenty. Wtedy, być może po delikatnym i nieformalnym uświadomieniu przez zamawiającego, producent raczej nie weźmie na siebie ryzyka niepewnego dostawcy. Ale i cena ofertowa zapewne pójdzie do góry.
-
- Posty: 2846
- Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
- Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007
Opcja @px33 jest dobra.
Mam jeszcze drugi pomysł: A co, gdyby w specyfikacji nie przewidywać systemu informacji, a jedynie miejsce do jego instalacji? TW kupowało by SIL we własnym zakresie, a w warunkach gwarancji z dostawcą pojazdów musiała by być wzmianka że montaż SILu nie może ograniczać zakresu gwarancji na sam pojazd.
Mam jeszcze drugi pomysł: A co, gdyby w specyfikacji nie przewidywać systemu informacji, a jedynie miejsce do jego instalacji? TW kupowało by SIL we własnym zakresie, a w warunkach gwarancji z dostawcą pojazdów musiała by być wzmianka że montaż SILu nie może ograniczać zakresu gwarancji na sam pojazd.
-
- Posty: 97
- Rejestracja: 28 paź 2018, 9:31
A po co? Przecież sytuacja kiedy to duży podmiot gwarantuje jakość - dostawca pojazdów jest o wiele lepsza niż kiedy jest to mały dostawca który może upaść na zawołanie.
-
- Posty: 2846
- Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
- Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007
Z drugiej strony, możesz wtedy łatwiej wymienić SIP na własną rękę, tracąc tylko gwarancję na SIP a nie na cały tramwaj.
Skończyła się gwarancja na Swingi to TW zrobiła z ich SIL-em porządek.michael112 pisze: ↑21 wrz 2021, 8:07Z drugiej strony, możesz wtedy łatwiej wymienić SIP na własną rękę, tracąc tylko gwarancję na SIP a nie na cały tramwaj.
Skończą się przepychanki z Pesą o SIL w Jazzach - to i tam będzie można się spodziewać poprawy.
Lepiej żeby producent tramwaju odpowiadał za całokształt niż żeby za każdy element odpowiadał kto inny, a producent tramwaju odpowiadał "ten system nie działa bo jest niekompatybilny z naszym produktem"
-
- Posty: 717
- Rejestracja: 09 sie 2010, 15:45
Teraz mamy "ten system nie działa chociaż jest kompatybilny z naszym produktem", nie wiem czy coś przez to zyskaliśmy.
Dla Tramwajów może i lepiej, bo mogą powiedzieć "to nie my, to oni", ale biorąc pod uwagę działanie SIL-u w jazzach, to lepiej byłoby, gdyby TW miały większy wpływ na wybór systemu informacji pasażerskiej, wówczas może dałoby się takich problemów uniknąć z zyskiem dla pasażerów.mkm101 pisze: ↑21 wrz 2021, 9:31Lepiej żeby producent tramwaju odpowiadał za całokształt niż żeby za każdy element odpowiadał kto inny, a producent tramwaju odpowiadał "ten system nie działa bo jest niekompatybilny z naszym produktem"michael112 pisze: ↑21 wrz 2021, 8:07Z drugiej strony, możesz wtedy łatwiej wymienić SIP na własną rękę, tracąc tylko gwarancję na SIP a nie na cały tramwaj.
-
- Posty: 717
- Rejestracja: 09 sie 2010, 15:45
O, aż ciekawość mnie zżera jak to powinno być zrobione. Podpowiesz?gfedorynski pisze: ↑21 wrz 2021, 10:37Ależ mają. Wystarczy zrobić to zgodnie z prawem zamówień publicznych, a nie chować głowę w piasek.
-
- Posty: 717
- Rejestracja: 09 sie 2010, 15:45
Wymóg określonego współczynnika bezawaryjności przez cały okres serwisowy z wystarczająco srogimi karami. Oczywiście nie powiem jaki dokładnie powinen być ten współczynnik i jakie kary. Ale to są rzeczy, które da się policzyć.
-
- Posty: 2846
- Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
- Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007
No dobrze, a kiedy kończy się "gwarancja" na SIL w Jazzach? (w cudzysłowiu, bo prawdziwą gwarancją jak widzimy, nie można tego nazwać)
Tak czytam ten wątek i dochodzę do wniosku, że PESA wyznaje zasadę "sprzedaj i zapomnij", czyli my wam dajemy produkt który chcecie, ale gwarancji nie dajemy na to, bo nie odpowiadamy za działanie komponentów różnych dostawców, bo to nie nasze.
Z tego wątku dowiedzieliśmy się też, że nie tylko Pesa chciała zamontować produkt z Kalisza, ale i Hyundai również. Dlatego dobrze się stało, że Koreańczycy zamontowali ostatecznie swój autorski SIL, to będą musieli wziąć za jego działanie odpowiedzialność.
Sprawdziłeś SIWZ i nie znalazłeś takich zapisów?gfedorynski pisze: ↑21 wrz 2021, 11:17Wymóg określonego współczynnika bezawaryjności przez cały okres serwisowy z wystarczająco srogimi karami. Oczywiście nie powiem jaki dokładnie powinen być ten współczynnik i jakie kary. Ale to są rzeczy, które da się policzyć.
Gwarancja na SIL jest tożsama z gwarancją na cały produkt. Ta już się skończyła ale jeśli TW zacznie poprawiać SIL już teraz to straci argumenty w przepychance z Pesą.michael112 pisze: ↑21 wrz 2021, 11:44No dobrze, a kiedy kończy się "gwarancja" na SIL w Jazzach? (w cudzysłowiu, bo prawdziwą gwarancją jak widzimy, nie można tego nazwać)