Odczytywanie komunikatów w autobusach i tramwajach
Pewnie jest błąd w bazie danych przystankowych ZTM. Niestety ja zgłaszałem kilka razy przez 19115 różne błędy związane z zapowiedziami przystankowymi (nieprawidłowa lokalizacja, zbyt cicha zapowiedź) i nigdy nie zostało to poprawione.
- TranslatorPS
- Posty: 632
- Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
- Lokalizacja: スハ・ベスキツカ乗務区
To jest problem który w Radomiu wciąż mamy na 6 (oraz w sumie w tym momencie objazowych 5 i 14), gdzie autobus zalicza dwa przystanki po przeciwnych stronach ulicy jeden po drugim (autobus zawraca na rondzie kawałek dalej z powodu skrzyżowania bez przecięcia wyspy środkowej). Jedyny sposób, żeby system nie przeskoczył przedwcześnie za słupek po drugiej stronie ulicy to wleczenie się skrajnie jak najdalej zewnętrznym pasem jak się tylko da, ale i to nie zawsze działa, zapowiedź idzie pierwsza, druga, trzecia, a taryfa przystankowa przeskakuje... Tutaj pewnie problemem jest promień strefy przystankowej, być może nawet w powiązaniu z pewną niedokładnością geolokalizacji.fraktal pisze: ↑12 lip 2022, 0:18Ale to nie rozwiązałoby problemu 118, który także przez źle ustawiony GPS łapie niewłaściwy przystanek Metro Politechnika - chyba również ten po przeciwnej stronie - po czym, gdy już dojedzie na właściwy przystanek Metro Politechnika, wyświetla się na wyświetlaczu kierowcy czas dla przystanku Plac Konstytucji.MZ pisze: ↑09 lip 2022, 20:13
To raczej właśnie GPS jest rozwiązaniem. W Radomiu, gdzie jest system R&G Plus, też zdarzają się odcinki obsługiwane wahadłowo (na przykład wybrane kursy linii 12 przez ulicę Kasztelańską do ulicy Mroza i z powrotem przez Kasztelańską) i nie ma tutaj żadnych problemów z zapowiedziami. R&G Plus łączy bowiem lokalizacje GPS z kolejnością przystanków na danej trasie. Jeśli zatem po przystanku - nazwijmy go symbolicznie A - zostaje zapowiedziany przystanek B, to system nie zapowie wcześniej przystanku D mijanego po drugiej stronie ulicy, tylko będzie "cierpliwie czekał" na wykrycie przez GPS przystanku B. Potem dojedzie do przystanku C, zawróci i dopiero wtedy wykryje we właściwej kolejności przystanek D. Dla programistów nie powinno to być szczególnie karkołomnym wyzwaniem, aby coś takiego zaprojektować.
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023
W social mediach ZTM czy m.st. Warszawy pojawiła się informacja wraz z próbką dźwiękową - nowe zapowiedzi przystankowe czytać będzie Maciej Knapik, syn Tomasza, dziennikarz Faktów TVN. Maciej będzie czytać wyłącznie nazwy przystanków a pozostałe komunikaty jak "nastepny przystanek" dalej będą z głosem Tomasza Knapika.
Tu można posłuchać (końcówka filmu):
https://twitter.com/warszawa/status/155 ... SIvgA&s=19
https://twitter.com/warszawa/status/155 ... SIvgA&s=19
-
- Posty: 454
- Rejestracja: 19 wrz 2018, 15:34
- Kontakt:
Nie wiem, czy nie byłoby lepiej jednak gdyby te nowe komunikaty były w całości odczytywane przez Macieja Knapika, a nie takie łączone z dwóch różnych głosów. Rozumiem chęć upamiętnienia, jednak myślę, że wystarczające byłyby wszystkie obecnie już funkcjonujące zapowiedzi.Bywalec pisze: ↑10 sie 2022, 11:26W social mediach ZTM czy m.st. Warszawy pojawiła się informacja wraz z próbką dźwiękową - nowe zapowiedzi przystankowe czytać będzie Maciej Knapik, syn Tomasza, dziennikarz Faktów TVN. Maciej będzie czytać wyłącznie nazwy przystanków a pozostałe komunikaty jak "nastepny przystanek" dalej będą z głosem Tomasza Knapika.
A z kolei w przypadku niektórych nazw pewnie dałoby się złożyć nowe komunikaty z dotychczasowych, np. jeśli będzie przystanek "Metro Bródno" to oba człony można wyciąć już z istniejących.
Według mnie, fajnie to brzmi i jestem za.Krzysztof_J pisze: ↑10 sie 2022, 22:48Nie wiem, czy nie byłoby lepiej jednak gdyby te nowe komunikaty były w całości odczytywane przez Macieja Knapika, a nie takie łączone z dwóch różnych głosów. Rozumiem chęć upamiętnienia, jednak myślę, że wystarczające byłyby wszystkie obecnie już funkcjonujące zapowiedzi.Bywalec pisze: ↑10 sie 2022, 11:26W social mediach ZTM czy m.st. Warszawy pojawiła się informacja wraz z próbką dźwiękową - nowe zapowiedzi przystankowe czytać będzie Maciej Knapik, syn Tomasza, dziennikarz Faktów TVN. Maciej będzie czytać wyłącznie nazwy przystanków a pozostałe komunikaty jak "nastepny przystanek" dalej będą z głosem Tomasza Knapika.
A z kolei w przypadku niektórych nazw pewnie dałoby się złożyć nowe komunikaty z dotychczasowych, np. jeśli będzie przystanek "Metro Bródno" to oba człony można wyciąć już z istniejących.
Pewnie dałoby się złożyć nowe komunikaty, Bródno by się wycięło z Bródno-Podgrodzie, ale byłoby dziwnie zaakcentowane i takie nie dokończone. Dajmy szansę przy nowych nazwach przystanków Panu Maciejowi
"Livin' On A Prayer"
----------
Aby się dowiedzieć kim jestem, trzeba mnie najpierw poznać.
----------
Linie blisko mojego domu.
M2, 106, 162, N14, N16, N64.
----------
Aby się dowiedzieć kim jestem, trzeba mnie najpierw poznać.
----------
Linie blisko mojego domu.
M2, 106, 162, N14, N16, N64.
Uważam, że łączenie dwóch głosów nie jest dobre i juz kiedyś przez to przechodziliśmy i raczej niewielu osobom się to podobało, zwłaszcza, że Maciej ma czytać tylko te nowe przystanki więc jego głos będzie pojawiał się na tyle rzadko, że to się nie osłucha jak chociażby w przeciwienstwie do angielskiego lektora, który pojawia się stale przy kilku zapowiedziach choćby dlatego, że czyta całą frazę a nie tylko jej część. Inaczej by było jeśli Maciej czytałby wszystkie przystanki.
Inna kwestia - @Bon Jovi piszesz o akcentowaniu i właśnie w tej próbce uważam na przykładzie przystanku Graniczna - szkoła jak bardzo źle to brzmi. Moim zdaniem powinna być tam większa pauza bo obecnie jest to przeczytanie jakby na jednym wdechu.
Inna kwestia - @Bon Jovi piszesz o akcentowaniu i właśnie w tej próbce uważam na przykładzie przystanku Graniczna - szkoła jak bardzo źle to brzmi. Moim zdaniem powinna być tam większa pauza bo obecnie jest to przeczytanie jakby na jednym wdechu.
Już lepiej tak niż tak jak jest teraz że zapowiada "następny przystanek/przystanek" i jest cisza...
1069, 7722
Ulubione wozy: 6207, 8888
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10(linia elektryczna),
Od dnia 06.03.2023 linia 8 uległa likwidacji
817, WKD, R1, S1
Ulubione wozy: 6207, 8888
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10(linia elektryczna),
Od dnia 06.03.2023 linia 8 uległa likwidacji
817, WKD, R1, S1
-
- Posty: 2843
- Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
- Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007
Ja też jestem przeciw temu rozwiązaniu. Wiem że teraz głupio to pisać, w obliczu śmierci człowieka. Ale przecież pamięć P. Tomasza Knapika można uczcić na wiele innych sposobów, a tutaj mamy jednak do czynienia z dużym, poważnym systemem transportowym.Bywalec pisze: ↑11 sie 2022, 4:34Uważam, że łączenie dwóch głosów nie jest dobre i juz kiedyś przez to przechodziliśmy i raczej niewielu osobom się to podobało, zwłaszcza, że Maciej ma czytać tylko te nowe przystanki więc jego głos będzie pojawiał się na tyle rzadko, że to się nie osłucha jak chociażby w przeciwienstwie do angielskiego lektora, który pojawia się stale przy kilku zapowiedziach choćby dlatego, że czyta całą frazę a nie tylko jej część. Inaczej by było jeśli Maciej czytałby wszystkie przystanki.
Inna kwestia - @Bon Jovi piszesz o akcentowaniu i właśnie w tej próbce uważam na przykładzie przystanku Graniczna - szkoła jak bardzo źle to brzmi. Moim zdaniem powinna być tam większa pauza bo obecnie jest to przeczytanie jakby na jednym wdechu.
Dwugłos p. Tomasza i Macieja Knapików można byłoby potrzymać przez okres przejściowy - to jest czas, który nowy lektor musiałby poświęcić na nagranie wszystkich nazw przystanków od samego początku, wiadomo że to trochę potrwa. Jednak nie wiem czy p. Maciej Knapik się na to zgodzi, bo wygląda na to że umówili się na uczczenie w ten sposób pamięci ojca, a on sam dogrywa zapowiedzi za darmo.
Ja byłbym za wybraniem głosu Macieja Gudowskiego, który nagrywa zapowiedzi w drugiej linii metra, w pierwszej w wagonach Inspiro, a z tego co słyszalem, także w SKM. Głos ma spokojny, moim zdaniem świetnie by pasował, a do tego pozostaje wszędzie jeden głos - zostaje tylko Ksawery Jasieński w starszych wagonach I linii.
Zastanawiam się czy to nie jest dobry moment żeby poeksperymentować z AI. Obecne sieci radzą sobie naprawdę nieźle, a tu można trenować na gigabajtach materiału w studyjnej jakości bez szumów tła.
AI, AI, ale już są możliwości nagrania każdej głoski z osoba i składania z tego docelowych nazw. Coś mi się kołacze, że tak robią koleje austriackie...
Mam nadzieję, że młody Knapik to tylko stan przejściowy do:
- nagrania zapowiedzi od nowa przez nowego lektora,
- stworzenia bazy głosek i tym samym unieśmiertelnienia głosu.
Mam nadzieję, że młody Knapik to tylko stan przejściowy do:
- nagrania zapowiedzi od nowa przez nowego lektora,
- stworzenia bazy głosek i tym samym unieśmiertelnienia głosu.
Uf, znalazłem.
Chris Lohner - wieloletni głos OeBB i "kobiecy głos narodu", który zostanie z nimi na dłużej:
https://wien.orf.at/v2/news/stories/2745538/index.html
Ostatnio była też głosek kampanii proekologicznej kolei austriackich
https://www.youtube.com/watch?v=MxVzMGAdaIE
Chris Lohner - wieloletni głos OeBB i "kobiecy głos narodu", który zostanie z nimi na dłużej:
https://wien.orf.at/v2/news/stories/2745538/index.html
Ostatnio była też głosek kampanii proekologicznej kolei austriackich
https://www.youtube.com/watch?v=MxVzMGAdaIE
- ZielonyJamnik
- Posty: 707
- Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25
Moim zdaniem tak (niestety) zostanie. Oszczędności, oszczędności, oszczędności... oraz brak jednolitej spójnej koncepcji. Przecież w metrze jeden komunikat potrafi czytać trzech lektorów np. Dworzec Gdański (wiem że różne informacje, ale jednak). Podobają mi się niektóre Wasze pomysły o stworzeniu nowych zapowiedzi. Można by było nagrać nowe i zostawić p. Tomasza np. w ważnych lokalizacjach takich jak np. Dworzec Centralny. Jednak co do AI to nie podoba mi się ta koncepcja, zawsze w mniejszym lub większym stopniu brzmi to sztucznie
Mkną po koleinach zielone jamniki...
Przyszłością powinno być rozwiązanie austriackie - obawiam się, że niestety nikt o tym nie myśli...
ZTM nie zgodzi się na p. Gudowskiego choćby dlatego, że kiedyś chcieli go wymienić w SKMce na p. Tomasza Knapika, ale były jakieś protesty. Łączenie głosów obu Panów Knapików to jedyne realne rozwiązanie na dziś i nie brzmi wcale tak źle.michael112 pisze: ↑11 sie 2022, 8:43Ja byłbym za wybraniem głosu Macieja Gudowskiego, który nagrywa zapowiedzi w drugiej linii metra, w pierwszej w wagonach Inspiro, a z tego co słyszalem, także w SKM. Głos ma spokojny, moim zdaniem świetnie by pasował, a do tego pozostaje wszędzie jeden głos - zostaje tylko Ksawery Jasieński w starszych wagonach I linii.Bywalec pisze: ↑11 sie 2022, 4:34Uważam, że łączenie dwóch głosów nie jest dobre i juz kiedyś przez to przechodziliśmy i raczej niewielu osobom się to podobało, zwłaszcza, że Maciej ma czytać tylko te nowe przystanki więc jego głos będzie pojawiał się na tyle rzadko, że to się nie osłucha jak chociażby w przeciwienstwie do angielskiego lektora, który pojawia się stale przy kilku zapowiedziach choćby dlatego, że czyta całą frazę a nie tylko jej część. Inaczej by było jeśli Maciej czytałby wszystkie przystanki.
Inna kwestia - @Bon Jovi piszesz o akcentowaniu i właśnie w tej próbce uważam na przykładzie przystanku Graniczna - szkoła jak bardzo źle to brzmi. Moim zdaniem powinna być tam większa pauza bo obecnie jest to przeczytanie jakby na jednym wdechu.