Transport w Czechach
Moderator: JacekM
-
Autobus Czerwon
- Posty: 4469
- Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
- Lokalizacja: Stary Mokotów
- Kontakt:
Hyundaie nie są szersze?
Wózki tak, pudła nie.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem
Czyli dla kilku osób w dobie, które będą mogły przejść od początku do końca tramwaju, nie zyskają inni (lwia część) pasażerowie. To chyba jest źle rozumiana chęć umożliwienia wszystkim użytkownikom korzystania ze wszystkiego co jeździ po szynach...
-
Autobus Czerwon
- Posty: 4469
- Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
- Lokalizacja: Stary Mokotów
- Kontakt:
https://www.dpp.cz/spolecnost/pro-media ... mvH2J9w%5D
Wczoraj uroczyście rozpoczęto budowę infrastruktury trolejbusowej w Pradze dla obecnych linii autobusowych 131 i 176. Sieć trakcyjna teoretycznie ma być gotowa do przyszłorocznych wakacji, co oznacza że za niewiele ponad rok, w Pradze będzie funkcjonować już 5 pełnoprawnych linii trolejbusowych:
- obecnie istniejące 58 i 59
- budowana od kilku miesięcy linia 52 (137), termin ukończenia kwiecień/maj przyszłego roku;
- wyżej wymienione 51 (131) i 53 (176)
Co ciekawe, budowana dla linii 51 (131) infrastruktura będzie celowo przystosowana do kursowania zabytkowych, nieposiadających baterii trolejbusów na odcinku Na Pískách - Zelená.
Obsługę nowych linii zapewnią 12 metrowe trolejbusy dostarczone przez turecką Bozankaye. W pojazdach nie zabraknie także polskiego akcentu - będą wyposażone w aparaturę elektryczną z Medcomu. Oprócz tego przystosowywany do kursowania na liniach jest służący dotychczas do nauki jazdy trolejbus Škoda 36Tr zabudowany na nadwoziu Temsy. DPP ma także otrzymać 4 fabrycznie nowe trolejbusy SOR TNS 12 z 2022 roku które nie zostały odebrane przez Zlin. Pojazdy zostaną przekazane w ramach rozliczenia kar umownych za opóźnioną dostawę 20 trolejbusów SOR TNS 18 w latach 2023-2024.
Wczoraj uroczyście rozpoczęto budowę infrastruktury trolejbusowej w Pradze dla obecnych linii autobusowych 131 i 176. Sieć trakcyjna teoretycznie ma być gotowa do przyszłorocznych wakacji, co oznacza że za niewiele ponad rok, w Pradze będzie funkcjonować już 5 pełnoprawnych linii trolejbusowych:
- obecnie istniejące 58 i 59
- budowana od kilku miesięcy linia 52 (137), termin ukończenia kwiecień/maj przyszłego roku;
- wyżej wymienione 51 (131) i 53 (176)
Co ciekawe, budowana dla linii 51 (131) infrastruktura będzie celowo przystosowana do kursowania zabytkowych, nieposiadających baterii trolejbusów na odcinku Na Pískách - Zelená.
Obsługę nowych linii zapewnią 12 metrowe trolejbusy dostarczone przez turecką Bozankaye. W pojazdach nie zabraknie także polskiego akcentu - będą wyposażone w aparaturę elektryczną z Medcomu. Oprócz tego przystosowywany do kursowania na liniach jest służący dotychczas do nauki jazdy trolejbus Škoda 36Tr zabudowany na nadwoziu Temsy. DPP ma także otrzymać 4 fabrycznie nowe trolejbusy SOR TNS 12 z 2022 roku które nie zostały odebrane przez Zlin. Pojazdy zostaną przekazane w ramach rozliczenia kar umownych za opóźnioną dostawę 20 trolejbusów SOR TNS 18 w latach 2023-2024.
-
Autobus Czerwon
- Posty: 4469
- Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
- Lokalizacja: Stary Mokotów
- Kontakt:
W wakacje oficjalnie wystartowała budowa nowej trasy tramwajowej na Malešice. Projekt przewiduje także przebudowę m.in. wodociągu, przez co prace mają być skończone do końca 2027 roku. Nowa trasa będzie miała długość 2,4 km i 6 par przystanków, po otwarciu mają tamtędy jeździć 2 linie tramwajowe.
Jednocześnie na koniec sierpnia ogłoszono przetargi na budowę dalszych 2 tras: przedłużenie z Libuše do Nových Dvorů (wraz z pętlą uliczną, połączenie z budowanym metrem D), oraz trasa przez dawny dworzec towarowy Žižkov z unikalnym wykorzystaniem starej bocznicy kolejowej, planowanym odcinkiem jednotorowym i brakiem pętli. Obie budowy mają rozpocząć się na początku przyszłego roku, na Nove Dvory wykonawca będzie miał 26 miesięcy od udostępnienia placu budowy, w przypadku drugiej trasy - 12.
Jednocześnie zapowiedziano otwarcie nowego mostu przez Wełtawę (Dvorecký most) - dostępnego wyłącznie dla transportu zbiorowego, pieszych i rowerzystów na pierwszy kwartał przyszłego roku. Pasażerowie linii 190 już zaczęli protestować przeciwko skróceniu ich linii
Jednocześnie na koniec sierpnia ogłoszono przetargi na budowę dalszych 2 tras: przedłużenie z Libuše do Nových Dvorů (wraz z pętlą uliczną, połączenie z budowanym metrem D), oraz trasa przez dawny dworzec towarowy Žižkov z unikalnym wykorzystaniem starej bocznicy kolejowej, planowanym odcinkiem jednotorowym i brakiem pętli. Obie budowy mają rozpocząć się na początku przyszłego roku, na Nove Dvory wykonawca będzie miał 26 miesięcy od udostępnienia placu budowy, w przypadku drugiej trasy - 12.
Jednocześnie zapowiedziano otwarcie nowego mostu przez Wełtawę (Dvorecký most) - dostępnego wyłącznie dla transportu zbiorowego, pieszych i rowerzystów na pierwszy kwartał przyszłego roku. Pasażerowie linii 190 już zaczęli protestować przeciwko skróceniu ich linii
Czesi z Pragi opublikowali informacje o tym, co i jak pojedzie na "sześc nowych tras tramwajowych dla 150 tysięcy pasażerów dziennie":
https://pid.cz/sest-novych-tramvajovych ... to-pojede/
Są mapki.
Podano nie tylko trasy, ale i częstotliwości. Taka linia 28 na Strahov ("studencka linia") ma kursować nawet co 4 minuty.
https://pid.cz/sest-novych-tramvajovych ... to-pojede/
Są mapki.
Podano nie tylko trasy, ale i częstotliwości. Taka linia 28 na Strahov ("studencka linia") ma kursować nawet co 4 minuty.
- Bastian
- Sułtan Maroka
- Posty: 36105
- Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
- Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...
Ciekawe, dlaczego oni już to wiedzą. Czyżby Czesi byli mniej rozpolitykowani? Habsburskie dziedzictwo, czy co?
Honi soit qui mal y pense...
Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
-
Autobus Czerwon
- Posty: 4469
- Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
- Lokalizacja: Stary Mokotów
- Kontakt:
Nikt nikogo o zdanie w tej sprawie nie pytał, żadnych konsultacji społecznych nie było, a które linie gdzie pojadą wiadomo mniej więcej od kilku lat, teraz dokonano jedynie kosmetycznych korekt. Z ciekawostek: dzięki naciskowi mieszkańców odstąpiono od skrócenia 190, pierwotnie miało kończyć już po prawej stronie Wełtawy zamiast na Smíchovském nádraží
> Nikt nikogo o zdanie w tej sprawie nie pytał
(...)
> dzięki naciskowi mieszkańców odstąpiono od...
Hmmm... Jak dla mnie to oznacza, że coś ci mieszkańcy mieli do gadania - co innego, że tzw. Urząd wydaje się mieć stanowcze i umotywowane zdanie. Może germańskie dziedzictwo, może mniej polityki, może transport jest tam traktowany bardziej poważnie, a nie jak zdobyczne jabłka?
(aczkolwiek od mieszkających tam znajomych słyszę, że czeska polityka wcale nie jest dużo bardziej "normalna" niż nasza: tam też szaleje dezinfo, teorie spiskowe i populizmy różnego rodzaju, więc nie ma co gloryfikować)
(...)
> dzięki naciskowi mieszkańców odstąpiono od...
Hmmm... Jak dla mnie to oznacza, że coś ci mieszkańcy mieli do gadania - co innego, że tzw. Urząd wydaje się mieć stanowcze i umotywowane zdanie. Może germańskie dziedzictwo, może mniej polityki, może transport jest tam traktowany bardziej poważnie, a nie jak zdobyczne jabłka?
(aczkolwiek od mieszkających tam znajomych słyszę, że czeska polityka wcale nie jest dużo bardziej "normalna" niż nasza: tam też szaleje dezinfo, teorie spiskowe i populizmy różnego rodzaju, więc nie ma co gloryfikować)
-
Autobus Czerwon
- Posty: 4469
- Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
- Lokalizacja: Stary Mokotów
- Kontakt:
W pierwszej części wypowiedzi chodzi o to że nie są organizowane konsultacje społeczne w tej sprawie.
Ale tak, oczywiście w Pradze też są naciski polityczne na transportu ze strony np. urzędów dzielnicy, choć organizator komunikacji radzi sobie z nimi... różnie. Np. przed kilkoma laty PID chciał skrócić 123 do przystanku Kavalírka (wcześniej jeździło do metra na Anděl i krańcowalo Na Knížecí). Skończyło się można powiedzieć kompromisowym rozwiązaniem - linia jeździ na trasie wydłużonej tylko w DP w godzinach 6-20 a dodatkowe kilometry finansuje...urząd dzielnicy XD
Co do linii 190, na razie zastrzeżono że zostanie na Smíchově co najmniej do 2027(?). Ale w grze były różne scenariusze, od znacznego rozrzedzenia kursów do kursowania na obecnej trasie tylko w szczycie
Określanie konkretnych dat zmian to coś, czego ZTM mógłby się uczyć od PIDu. Od siebie dodam perełkę - pętla Haje to takie praskie Bródno, bo mamy tam 126, 226, 227 i 240 