projektowaniem i realizacją zajmuje się firma wybrana w przetargu, a nadzoruje prace Metro Warszawskie.Dennis pisze:Bo co będzie, jak się do projektowania i realizowania inwestycji (jako zamawiający) dorwą oszołomy i ignoranci (patrz zmiana trasy II linii metra na Bemowie)?
Druga linia metra - dalsze plany rozbudowy
Moderator: JacekM
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Metro Warszawskie działa na zlecenie miasta, ale akurat osoba, która nadzoruje II linię metra, została awansowana za zasługi czysto merytoryczne. Zresztą przecież projekt będzie robiony w oparciu o studium i dokładnie projekty koncepcyjne.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
Wcześnie im się przypomniało.
Szoda, że nie w czasie konsultacji społecznych lub wcześniej.
Szoda, że nie w czasie konsultacji społecznych lub wcześniej.
Naginanie metra pod dworzec
Czy nowe pomysły na zmianę trasy drugiej linii metra znowu opóźnią jego budowę? Tym razem kolejarze domagają się, by jeździło koło Dworca Centralnego
O metrze nagle zaczęło dyskutować Ministerstwo Transportu. Urzędnicy zastanawiają się, dlaczego druga linia nie będzie prowadzić tuż przy Dworcu Centralnym, co ułatwiłoby przesiadki. Wyjaśnień od urzędników ratusza zażądała Barbara Kondrat, wiceminister transportu odpowiedzialna za sprawy europejskie. Uzasadnia, że rząd ma pośredniczyć przy przyznawaniu dotacji na tę inwestycję z Unii Europejskiej i chce, żeby pieniądze były dobrze wydane.
Problem w tym, że dyskusję o przebiegu metra miały zostać zamknięte już prawie półtora roku temu. Wtedy ówczesny komisarz miasta Mirosław Kochalski ogłosił ostateczną trasę linii z Jelonek na Bródno. Zrezygnowano m.in. z odginania metra w stronę pl. Piłsudskiego, co proponował były naczelny architekt miasta Michał Borowski. Za to zmieniono przebieg drugiej linii na Bemowie - zamiast pod Człuchowską metro ma jeździć pod ul. Górczewską do Chrzanowa.
Od niedawna Metro ma już decyzję lokalizacyjną śródmiejskiego odcinka od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Wykonano też część badań m.in. geologicznych. Za kilka dni ma być ogłoszony przetarg na wstępny projekt tego odcinka. - Jeśli znowu będziemy zastanawiać się nad zmianą trasy, przygotowania do budowy opóźnią się przynajmniej o rok - przewiduje Grzegorz Żurawski, rzecznik Metra Warszawskiego. A wtedy nie ma już szans na to, by centralny fragment drugiej linii powstał przed Euro 2012.
Tymczasem pracownicy PKP pytani są przez podlegający ministerstwu Urząd Transportu Kolejowego, czy stację metra udałoby się zmieścić między Dworcem Centralnym a Złotymi Tarasami. - Nie da się tego stwierdzić bez szczegółowych analiz. Kolej raczej nie będzie ich zlecać - usłyszeliśmy od Piotra Zatorskiego, dyrektora oddziału Dworce Kolejowe w PKP.
Eksperci przyznają, że budowa stacji przy Dworcu Centralnym byłaby dość korzystna, ale na zmiany jest już raczej zbyt późno. - Przygotowując kilka lat temu analizę przebiegu drugiej linii, w jednym z wariantów proponowaliśmy wygięcie linii do dworca. Według wstępnych obliczeń z metra korzystałoby wówczas najwięcej ludzi. Sugerowaliśmy kolejne, dokładniejsze analizy - przypomina Sławomir Monkiewicz z Biura Planowania Rozwoju Warszawy.
Miasto zdecydowało jednak, by nie przesuwać metra spod ul. Świętokrzyskiej i Prostej, bo tu nie trzeba drążyć tuneli pod budynkami. - Przesądziły też kwestie własności gruntów. Budując metro przy Dworcu Centralnym, trzeba by kupować dużo prywatnych gruntów - mówi Mieczysław Reksnis z miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji. Ratusz będzie więc przekonywał Ministerstwo Transportu, że przygotowania do budowy drugiej linii metra są już zbyt zaawansowane, żeby zmieniać jej przebieg.
Źródło: Gazeta Wyborcza - Stołeczna
Od zawsze sie dziwiłem dlaczego w Warszawie metro nie dojeżdża do Dworca Centralnego. Brak takiego skomunikowania stał się już bardzo oczywisty w rzeczywistości stołecznej ale jest chyba poważnym błedem planistycznym. Moim zdaniem ta wypowiedź to jest niesamowicie spóźniony głos rozsądku. Zastanawiam się czy są w Europie takie systemy metra gdzie nie ma stacji stycznej z głównym dworcem kolejowym.
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Metro Warszawskie dzisiaj przesłało niezbędne dokumenty do ogłoszenia konkursu na Wielobranżowy Projekt Koncpecyjny centralnego odcinka II linii metra - teraz czekamy na publikację w Dzienniku Urzędowym UE, co będzie równoznaczne z rozpoczęciem konkursu.
Projekt Koncepcyjny powinien być gotowy na przełomie 2007 i 2008 r. Będzie on stanowił podstawę do opracowania projektu budowlanego, określi szczegółową lokalizację przebiegu linii, umiejscowienia stacji, koncpecję architektoniczną i konstrukcyjno-technologiczną, zakres oddziaływania budowy na środowisko, koncepcję orgganizacji ruchu podczas budowy itp.
Projekt Koncepcyjny powinien być gotowy na przełomie 2007 i 2008 r. Będzie on stanowił podstawę do opracowania projektu budowlanego, określi szczegółową lokalizację przebiegu linii, umiejscowienia stacji, koncpecję architektoniczną i konstrukcyjno-technologiczną, zakres oddziaływania budowy na środowisko, koncepcję orgganizacji ruchu podczas budowy itp.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
bo nam to trudno dogodzić - budują, źle, bo utrudnienia, bo zły projekt itp., projektują - źle, bo nie budują itp. Projekt koncepcyjny jest ostatnim poważnym etapem przed przetargiem na projekt budowlany i wykonawstwo. Wskaże nam konkretne rozwiązania i technologie, bez których projekt budowlany nie mógłby powstać.Piotrek pisze:My dalej myślimy
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Zależy jak na to spojrzeć - plan koncepcyjny, będący bardzo szczegółowym planem, nigdy nie był opracowywany. Władzy PiS-owskiej można mieć za złe, że wcześniej nie podejmowała zdecydowanych działań (a to dyskusja czy metro czy drogi, potem o zmianie całego przebiegu itp.).
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
No to wreszcie żeśmy się jako-tako dogadali Czyli przynajmniej kasa za poprzednią koncepcję się nie zmarnowała, bo czasowo wyszło na jedno: czyby robili wcześniej koncepcję dla poprzedniego przebiegu, czyby nic nie robili - wsio ryba
Powiedz mi jeszcze, o ile coś wiesz na ten temat, czy poprzednicy pisuarów we władzach Warszawy, zanim jeszcze rozpoczęła się durna dyskusja, "czy chcemy mieć rączki, czy nóżki" i "czy podciągniemy kolesiowi to metro pod Olimpię, czy też nie", mieli możliwości i warunki (finansowe, terenowe, papierologiczne), żeby budowę drugiej linii metra przyspieszyć
Powiedz mi jeszcze, o ile coś wiesz na ten temat, czy poprzednicy pisuarów we władzach Warszawy, zanim jeszcze rozpoczęła się durna dyskusja, "czy chcemy mieć rączki, czy nóżki" i "czy podciągniemy kolesiowi to metro pod Olimpię, czy też nie", mieli możliwości i warunki (finansowe, terenowe, papierologiczne), żeby budowę drugiej linii metra przyspieszyć
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Powiem tak: gdyby władza PiS-u była bardziej zdecydowana, przygotowania do budowy można byłoby zacząć wcześniej (zbieranie potrzebnych dokumentów, itp.). Na szczęście przebiegu w centrum nie zmienili, poza lekkim przesunięciem dwóch stacji. Oczywiście pieniądze poszły na opracowania w sprawie przebiegu, ale to raczej koszt niewielki w porównaniu do całej inwestycji.
Natomiast gorzej niż obecnie było wówczas z warunkami finansowymi - tu SLD, tu PiS...
Natomiast gorzej niż obecnie było wówczas z warunkami finansowymi - tu SLD, tu PiS...
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
przecież ta trasa to istny triskelionRzeczpospolita pisze:INWESTYCJE
Metro ściga się z Euro 2012
Dziesięć europejskich firm ubiega się o kontrakt na projekt drugiej linii metra pod Śródmieściem i Pragą. A na Bemowie i Targówku władze miasta obiecują trzy stacje więcej, niż wcześniej zapowiadały
Przygotowania dobudowy siedmiu stacji między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim nabierają tempa. Dla szykującej się do Euro 2012 Warszawy to inwestycja numer dwa w hierarchii ważności, tuż za Stadionem Narodowym. Budowa centralnego odcinka metra powinna się skończyć za pięć lat, czyli tuż przed mistrzostwami.
Metro Warszawskie otworzyło wczoraj wnioski w konkursie na tzw. projekt koncepcyjny, który precyzyjnie określi lokalizację każdej stacji i jej rozwiązania architektoniczne. A także przedstawi pomysł na organizację ruchu w czasie uciążliwej budowy.
Warszawa: cel dla gigantów
Zgłosiło się dziesięć biur projektowych, m.in. z Polski, Czech, Francji, Hiszpanii, Niemiec i Szwecji. Po sprawdzeniu wniosków sąd konkursowy zaprosi wybrane firmy do przygotowania ofert. Szacowany koszt projektu i nadzoru nad jego wdrożeniem to prawie 16 mln zł. Według rzecznika Metra Warszawskiego Grzegorza Żurawskiego dokument powinien być gotowy pod koniec roku.
Dopiero wtedy Metro Warszawskie zacznie szukać oferenta, który zbuduje śródmiejski odcinek. Przewidywany kosztorys zbliża się do astronomicznej kwoty 1 mld euro, a ceny na rynku budowlanym wciąż rosną. Gigantycznym przetargiem już interesują się globalne koncerny, m.in. z Chin, Francji, Niemiec i Kanady. Według specjalistów to właśnie przebieg tego przetargu będzie największym zagrożeniem dla terminu zakończenia inwestycji.
- Oferenci mogą próbować postawić władze Warszawy pod ścianą, nadmiernie podwyższając ceny - uważa Wojciech Tumasz ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. -Wtedy stolica stanie przed wyborem: budować drogo i zdążyć przed Euro 2012 albo powtórzyć przetarg, ryzykując mecz otwarcia bez stacji metra pod Stadionem Narodowym.
-Z technicznego punktu widzenia budowa centralnego odcinka drugiej linii do 2012 roku jest jak najbardziej wykonalna - ocenia dr Józef Suda z Politechniki Warszawskiej. - Główne zagrożenie dla terminu widzę w zapewnieniu pieniędzy na tę inwestycję, przedłużających się procedurach administracyjnych i ryzyku majstrowania przy przebiegu linii przez polityków i urzędników - ocenia Suda. A takie próby już się pojawiły: kolej za pośrednictwem Ministerstwa Transportu wystąpiła do władz miasta z pytaniem, dlaczego druga linia metra ominie Dworzec Centralny. W PKP powstała koncepcja zlecenia kolejnych ekspertyz i odsunięcia budowy o kilka lat. Na razie tego pomysłu nikt w mieście nie bierze poważnie.
Będą trzy stacje więcej
Metro Warszawskie złożyło w ubiegłym tygodniu wniosek o decyzję lokalizacyjną dla pozostałych odcinków II linii metra: przez Bemowo, Targówek i Gocław. Według nieoficjalnych informacji "Rz" szefowie kolejki chcą w ten sposób zmusić władze miasta do podjęcia ostatecznej decyzji w sprawie przebiegu odgałęzień trasy. Za poprzedniej ekipy takie decyzje podpisywał naczelny architekt miasta Michał Borowski. Po jego pożegnaniu z ratuszem żaden urzędnik nie chce wziąć na siebie takiej odpowiedzialności i sprawa utknęła.
A pomysły są daleko idące. Szef Biura Drogownictwa i Komunikacji Mieczysław Reksnis przyznał "Rz", że trasa linii będzie się różniła od zapowiadanej wcześniej. Na Bemowie mają powstać dodatkowe stacje Chrzanów i Mory. Stacja techniczna - 30 hektarów hangarów i torów - powstanie zaś za tą ostatnią, na południe od ul. Połczyńskiej (w sąsiedztwie planowanego bezkolizyjnego skrzyżowania z łącznikiem autostradowym między Konotopą a Bemowem). Zamiast jednej planowanej stacji Targówek mają być za to dwie: w rejonie ul. Ossowskiego i Trockiej.
KONRAD MAJSZYK