[Wrocław] Plany inwestycji drogowych

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36646
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 16 gru 2005, 2:14

Obrazek
Przełom w sprawie Obwodnicy Autostradowej

Marek Szempiński 15-12-2005 , ostatnia aktualizacja 15-12-2005 12:06

Odżyły nadzieje na szybkie wybudowanie autostradowej obwodnicy Wrocławia. Sejmowa Komisja Infrastruktury przegłosowała w środę wniosek o dołożenie brakujących 190 mln zł do przyszłorocznej dotacji na ten cel. Wszystko dzięki przytomności posłów PO Aldony Młyńczak i Stanisława Huskowskiego

Wrocławscy posłowie PO złożyli w komisji wniosek o przywrócenie pierwotnych planów przyznania w budżecie na obwodnicę 290 milionów złotych. I choć wystąpili bez oficjalnego poparcia swojej partii, Huskowski zaatakował polityków PiS. Z premedytacją wypomniał ich wcześniejsze obietnice. - Ale przyznałem, że cięć dokonano jeszcze za premiera Belki - mówi Stanisław Huskowski. - Zaskoczył mnie nieprzychylny szum na sali. Rozumiem kolegów z innych regionów - boją się o swoje. Ale ciągle podkreślałem, że brak obwodnicy uderza w cały region i wszystkich kierowców, którzy z centrum Polski jadą do Czech i Niemiec.

Wniosek przeszedł jednym głosem. - To może być przełom - ocenia Bogdan Zdrojewski, poseł PO i były prezydent Wrocławia. - Nawet jeśli rząd nie będzie miał całej kwoty, to widząc naszą determinację, łatwiej dołoży tyle, żeby inwestycja miała sens. Może też zacząć szukać środków poza budżetem - tłumaczy.

Zdrojewski jest sygnatariuszem naszej "Deklaracji Wrocławskiej". Przed wyborami parlamentarnymi wrocławscy politycy głównych partii zobowiązali się walczyć o najważniejsze inwestycje, m.in. obwodnicę Wrocławia. Wczoraj większość z nich grała do jednej bramki, a nie przeciw sobie.

- Przekonałem do głosowania za wnioskiem wszystkich klubowych kolegów w komisji - chwali się Jerzy Żyszkiewicz z Samoobrony. - Huskowski zagrał bardzo sprytnie. Nikogo nie drażnił, nie prowokował. Tylko tłumaczył, dlaczego to takie ważne.

Janusz Krasoń z SLD, także sygnatariusz Deklaracji, twierdzi, że chciał podobny wniosek złożyć w Sejmie: - Ale teraz zagłosuję za tym. O wszystkim zdecyduje jednak układ sił w parlamencie. A w sprawach budżetu kluby obowiązuje dyscyplina. Nikt się nie wychyli - przewiduje.

Przeciw wnioskowi Huskowskiego i Młyńczak byli posłowie PiS-u. Były wiceprezydent miasta Dawid Jackiewicz zapowiada, że w sprawie obwodnicy dyscyplina nie musi obowiązywać. - Namawiamy kolegów, żeby jej nie było. Przekonujemy, by wsparli budowę obwodnicy. Nawet kosztem drogi S8 [Wrocław-Warszawa - red.].

PiS-owski minister kultury Kazimierz Michał Ujazdowski, kolejny polityk, który podpisał się pod Deklaracją, nie wypowiedział się osobiscie na temat wniosku polityków PO. Jedynie za za pośrednictwem swego biura prasowego wyraził zadowolenie z jego zatwierdzenia.

Czy wniosek komisji pomoże? - Mam nadzieję, choć przed nami jeszcze długa droga - mówi Huskowski. Najprawdopodobniej w styczniu sprawa trafi do Komisji Budżetu i Finansów. Jej wiceprzewodniczący, dolnośląski poseł PO Zbigniew Chlebowski, zapowiada: - Będę za.

Ale o wszystkim i tak zadecyduje głosowanie w Sejmie.
Ech, a kiedy "Deklaracja Warszawska"? :roll:
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Paweł_K
Taki ligowy Bełchatów
Posty: 5298
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:12
Lokalizacja: W-wa Gocławek (HQ)
Kontakt:

Post autor: Paweł_K » 18 gru 2005, 0:19

W Warszawie.....ech.....nawet jak się pieniądze znajdą to ludzie protestują, bo się okazuje że ich bloki stoją na terenie który od lat był przeznaczony pod budowę drogi tylko że firma która zbudowała bloki "zapomniała" o tym poinformować albo liczyła że droga tu nie powstanie....

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36646
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 18 sty 2006, 22:59

Obrazek
Rozmowa o pieniądzach na obwodnicę autostradową

Marek Szempliński 04-01-2006 , ostatnia aktualizacja 04-01-2006 19:35

Najważniejsze jest kupno gruntów

Marek Szempliński: Wszyscy się cieszą, że na obwodnicę będzie w tym roku 293 mln zł, ale dla Pana oznacza to więcej pracy.

Jacek Oszytko, dyrektor wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: Ale też się cieszymy. Ta droga potrzebna jest nam tak samo jak wszystkim. I choć jej budowa to duże wyzwanie, to myślę, że sobie z nim poradzimy.

Uda się wykorzystać w tym roku całą sumę?

- Za te pieniądze chcemy wykupić grunty pod obwodnicę. A przy wykupach, jak wiadomo, wiele zależy od postawy właścicieli. Ale zapewniam, że postaramy się, żeby wszystkie pieniądze wykorzystać.

Co może temu zagrozić?

- Właściciele. Trudno z kimś dyskutować, jeśli chce pięć złotych za coś, co zdaniem rzeczoznawcy warte jest złotówkę. W Polsce wiele osób myśli, że zwlekając, coś utarguje. Tymczasem w takich sytuacjach zwykle tracą wszyscy, a głównie inwestycje, bo trzeba przebrnąć przez procedury wywłaszczeniowe, a one trwają długo. Ale tracą też blokujący wykup. Warto przypomnieć, zwłaszcza tym, którzy muszą odsprzedać dom czy mieszkanie, że im szybciej wezmą pieniądze, tym więcej czasu będą mieli na urządzenie się od nowa.

Czy to oznacza, że ciągle nie wiadomo, kiedy rozpocznie się budowa?

- W tym roku planujemy zakończyć wykupy i już rozpoczęty projekt. Jeśli ktoś będzie się upierał, żeby nie sprzedawać swojego gruntu, to jego sprawę przekażemy do Urzędu Wojewódzkiego, żeby zajęli się wywłaszczeniem. W takiej sytuacji pieniądze na działkę przekażemy do depozytu. Jeszcze w tym roku chcielibyśmy rozpocząć starania o finansowanie budowy z europejskiego Funduszu Spójności. To trochę może potrwać, ale liczymy na pomoc parlamentarzystów. Przetarg na wykonawstwo ogłosimy jesienią i w przyszłym roku na wiosnę można ruszać. Na budowę potrzebne są dwa lata.



293 mln zł, które mają w tym roku być przeznaczone na obwodnicę autostradową Wrocławia, to tylko ułamek kosztów, które trzeba ponieść. GDDKiA nie zdradza na razie, jaka część, którą mamy pozyskać, przeznaczona jest na wykupy gruntu, bo transakcje objęte są jeszcze tajemnicą. Cała obwodnica może kosztować nawet 3 mld zł. Dokładniejsze dane będą znane po zakończeniu projektu. Obwodnica to drogie przedsięwzięcie, bo spora jej część poprowadzona będzie przez mosty, wiadukty i estakady.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36646
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 18 sty 2006, 23:02

Obrazek
Zagrożona obwodnica autostradowa

szem 18-01-2006 , ostatnia aktualizacja 18-01-2006 20:39

We wtorek sejmowa komisja finansów publicznych opiniowała poprawkę PSL-u, która proponowała ująć 70 mln zł z funduszy na obwodnicę autostradową Wrocławia (AOW)

Poprawkę zgłosił Waldemar Pawlak. Chciał te pieniądze przenieść na budowę linii kolejowej w Małopolsce.

- Wniosek nie przeszedł, ale będzie przedstawiony powtórnie 24 stycznia w Sejmie, podczas trzeciego czytania ustawy budżetowej. Nie wiem, co się wtedy stanie - niepokoi się poseł PiS Ryszard Wawryniewicz, współautor poprawki, dzięki której zapisane zostało pełne 290 mln zł na AOW.

Wtorkowy skok na kasę poparł w komisji cały PSL i po kilku posłów LPR i PO. - To lokalna koalicja. PO podczas głosowania nad poprawkami poprze obwodnicę - zapewnia dolnośląski parlamentarzysta PO i wiceprzewodniczący komisji finansów Zbigniew Chlebowski.

Także Janusz Dobrosz z LPR deklaruje, że jego partia nie będzie występowała przeciw AOW: - Nie wiadomo wprawdzie, co będzie w ogóle z budżetem, ale warto pilnować, żeby nikt nie zmieniał uzgodnionych już zapisów.

Pełnego poparcia AOW ma także udzielić w Sejmie Samoobrona. - To jest już uzgodnione - twierdzi poseł Jerzy Żyszkiewicz.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Ikarusomaniak
Posty: 365
Rejestracja: 15 gru 2005, 18:54
Lokalizacja: znad Tagu

Post autor: Ikarusomaniak » 18 sty 2006, 23:21

Czyli Wrocław będzie miał komplet obwodnic przed Warszawą? Coż za niespodzianka :evil: .

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36646
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 19 sty 2006, 0:00

Obrazek
Drogowa pięciolatka

Marek Szempliński 11-01-2006 , ostatnia aktualizacja 12-01-2006 12:22

Wrocławskie drogi czeka rewolucja - w ciągu najbliższych pięciu lat powstanie m.in. most na Wielką Wyspę i estakada nad torami za Dworcem Świebodzkim

W czwartek wrocławscy radni mają zatwierdzić tzw. Wieloletni Plan Inwestycyjny, w którym zapisane są m.in. wszystkie modernizacje i budowy nowych dróg. Plan jest pięcioletni, ale co roku uzupełniany. - Z wielu powodów nie możemy sztywno trzymać się wszystkich zapisów - tłumaczy wiceprezydent Wrocławia Sławomir Najnigier.

Dzisiaj radni będą musieli zastanowić się nad zatwierdzeniem aż 66 zmian dotyczących rozbudowy dróg.

Najnigier: - W większości chodzi o przesunięcie planowanych wydatków z jednego roku na następne. Ewentualnie o dołożenie lub ujęcie kwot w poszczególnych zadaniach.

Na przykład trzeba zapisać, że przebudowa placu Grunwaldzkiego będzie prowadzona wyłącznie za miejskie pieniądze. W poprzedniej wersji WPI na tę inwestycję były zapisane również pieniądze unijne, jednak miasto nie dostało tej dotacji.

Są również nowości. Jedna z istotniejszych to rezerwacja 57 mln zł na lata 2009-2011 na budowę Trasy Czeskiej. - Kiedy zacznie pracować fabryka LG Philipsa, spodziewamy się większego ruchu z tamtej strony. Nie możemy Karkonoskiej skazywać na korki, dlatego chcemy połączyć węzeł bielański z obwodnicą śródmiejską przez ogródki działkowe na Muchoborze - wyjaśnia Sławomir Najnigier.

Nowe drogi prowadzić będą do lotniska - największa i najdroższa od ul. Średzkiej. Najważniejszym zadaniem ciągle zostaje budowa dalszej części obwodnicy śródmiejskiej od mostu Milenijnego do ul. Bolesława Krzywoustego.

- Dzięki unijnemu dofinansowaniu łączna wartość naszych inwestycji wzrosła o 35 proc. Teraz skupiamy się głównie przy projektach, na które możemy zdobyć pieniądze z zewnątrz - mówi prezydent Najnigier.

Właśnie to skłoniło magistrat do pracy nad projektem Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej. Być może dzięki temu szybciej doczekamy się też nowych linii tramwajowych. Planowane są trzy połączenia. Jedno na Gaj - na ulicę Bardzką i Świeradowską (przy okazji powstanie od wschodu nowa trasa tramwajowa północ-południe). Druga z planowanych linii prowadzi na Nowy Dwór do ul. Mińskiej. Trzecia na Kozanów.

Sławomir Najnigier podkreśla, że nie została wykreślona z WPI żadna z wcześniej planowanych inwestycji: - Po prostu niektóre muszą dłużej poczekać.

Dotyczy to chociażby ulicy Szpitalnej i estakady nad torami, z którą trzeba czekać aż zostaną uregulowane formalności z gruntami kolejowymi.
Plany inwestycji drogowych w latach 2006-2010

11-01-2006 , ostatnia aktualizacja 11-01-2006 21:11

Kolejno: inwestycje - okres realizacji - koszt (w mln zł)

Przebudowa pl.Grunwaldzkiego - 2004-2007 - 96,056

Budowa połączenia ul.Jedności Narodowej z Trzebnicką - 2005-2008 - 12,750

Przebudowa ul.Kwidzyńskiej - 2005-2008 - 15,100

Budowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu ul.Strzegomskiej - 2005-2006 - 2,260

Budowa tunelowego przejścia dla pieszych - ul.Grabiszyńska - 2006-2007 - 1,880

Przebudowa wiaduktu drogowego nad al.Jana III Sobieskiego wraz z przebudową skrzyżowania z ul.Krzywoustego - 2006-2007 - 4,700

Przebudowa ul. Księcia Witolda od mostu Uniwersyteckiego do mostu Pomorskiego - 2006-2007 - 2,300

Przebudowa układu ulic: Powstańców Śląskich - Swobodna - Nasypowa - Komandorska - 2006-2007 - 16,136

Przebudowa ul.Wita Stwosza - 2006-2007 - 1,600

Budowa ciągu pieszo-rowerowego przy ul.Żernickiej - 2006-2008 - 2,500

Przebudowa części ul. św.Wincentego we Wrocławiu wraz z budową sygnalizacji świetlnych - 2006-2007 - 2,000

Przebudowa ul. Strońskiej, Piławskiej i części Świeradowskiej - 2006-2008 - 9,200

Przebudowa ul. Borowskiej od ul. Glinianej do ul. Kamiennej - 2006-2008 - 10,000

Budowa połączenia Obwodnicy Śródmiejskiej z Portem Lotniczym - zadanie 2 (od ul. Strzegomskiej do Centrum Handlowego) - 2006-2007 - 9,500

Budowa powiązań miejskiego ukladu drogowego z węzłami AOW - 2006-2008 - 7,300

Przebudowa ul.Sienkiewicza we Wrocławiu (ZPORR) - 2004-2006 - 21,672

Przebudowa Średnicowej Linii Tramwajowej Pólnoc-Południe we Wrocławiu (ZPORR) - 2005-2007 - 51,367

Przebudowa wiaduktu w ciągu Obwodnicy Śródmiejskiej we Wrocławiu - droga nr 347 (ZPORR) - 2005-2007 - 20,417

Przebudowa ciągu ul.Kromera - Krzywoustego we Wrocławiu od pl.Kromera do Brücknera (ZPORR) - 2005-2007 - 25,546

Budowa Obwodnicy Środmiejskiej Wrocławia od ul.Grabiszyńskiej do Szwajcarskiej (SPO-T) - 2005-2008 - 65,847

Przebudowa mostu Szczytnickiego we Wrocławiu - ciąg drogi krajowej nr 8 (SPO-T) - 2005-2008 - 39,185

Przebudowa ul.Żmigrodzkiej we Wrocławiu w ciągu drogi nr 5 (SPO-T) - 2005-2007 - 37,863

Przebudowa pl. Powstańców Wielkopolskich we Wrocławiu, etap I (ZPORR) - 2005-2007 - 26,809

Przebudowa mostów Warszawskich we Wrocławiu (ZPORR) - 2005-2008 - 111,619

Przebudowa ul. Borowskiej we Wrocławiu - łącznik Nowej Akademii Medycznej z Obwodnicą Śródmiejską Wrocławia (ZPORR) - 2006-2007 - 20,641

Przebudowa pl. Bema wraz z odcinkiem ul. Bema od ul. Prusa do ul. Sienkiewicza i remontem Mostów Młyńskich - 2007-2008 - 7,000

Skrzyżowanie ul. Powstańców Śl. z ul. Hallera - 2007 - 2,800

Przebudowa jezdni południowej ul. Traugutta od Podwala do ul. Krasińskiego - 2009 - 5,620

Przebudowa ul. Piastowskiej od skrzyżowania z ul. Grunwaldzką do ul. Sienkiewicza - 2007-2008 - 3,680

Przebudowa ul. Popowickiej od ul. Wejherowskiej do ul. Starogroblowej - 2008-2009 - 13,700

Budowa łącznika ulic Zabrodzka - Czekoladowa wraz z remontem fragmentu ul.Zabrodzkiej - 2007-2008 - 1,550

Przebudowa ul.Wałbrzyskiej - 2007-2008 - 4,500

Przebudowa ul.Grabiszyńskiej na odc. Pereca - pl.Srebrny - 2007-2008 - 12,900

Przebudowa ul.Kutrzeby - 2007-2008 - 3,900

Przebudowa układu drogowego w rejonie ulic Parafialnej i Pawiej - 2007-2008 - 4,100

Budowa ul. Gwizdanowskiej - 2007-2008 - 11,000

Przebudowa ul. Nowowiejskiej od ul. Sienkiewicza do ul. Reja - 2007-2008 - 10,000

Przebudowa ul. Morwowej - 2008 - 2,580

Przebudowa ul.Kurkowej - 2008 - 3,320

Przebudowa ul.Pomorskiej i pl.Staszica od ul.Wąskiej do ul.Łowieckiej - 2008-2009 - 13,200

Przebudowa układu drogowego ul.Dubois - ul.Drobnera - 2007-2009 - 10,000

Przebudowa ulicy Przyjaźni - 2009 - 14,500

Budowa ul.Kukuczki - 2009 - 5,600

Budowa odcinka ul. Nowoszczęśliwej od ul. Powstańców Śl. do Zielińskiego - 2009-2010 - 10,000

Budowa Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej we Wrocławiu - etap I (od ul. Osobowickiej do ul. Żmigrodzkiej) - 2007-2008 - 102,253

Budowa Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej we Wrocławiu-etap II (od ul. Żmigrodzkiej do ul. Krzywoustego) - 2007-2008 - 84,072

Przebudowa ul. Lotniczej w ciągu drogi krajowej nr 94 we Wrocławiu (etap I i II) - 2007-2008 - 52,500

Przebudowa ul. Bardzkiej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395 we Wrocławiu - 2007-2008 - 80,000

Przebudowa mostów Pomorskich wraz z dojazdami - 2007-2008 - 25,650

Przebudowa ul. Krakowskiej we Wrocławiu od ul. Traugutta do al. Armii Krajowej - 2007-2008 - 32,000

Przebudowa ul. Wyścigowej w ciągu drogi krajowej nr 8 we Wrocławiu - 2007-2008 - 24,900

Budowa połczenia Obwodnicy Śródmiejskiej z Portem Lotniczym - 2007-2009 - 98,119

Przebudowa ul. Ślężnej we Wrocławiu w ciągu drogi krajowej nr 8 - 2007-2008 - 15,614

Przebudowa mostu Bolesława Chrobrego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455 we Wrocławiu - 2007-2008 - 5,500

Budowa drogi łączącej autostradę A4 z Portem Lotniczym we Wrocławiu (od ul. Mokronoskiej do ul. Granicznej) - 2007-2008 - 64,965

Budowa połączenia Obwodnicy Śródmiejskiej z Wrocławskim Parkiem Przemysłowym - 2007-2008 - 20,000

Przebudowa ul. Pułaskiego (od pl. Wróblewskiego do ul. Małachowskiego wraz ze skrzyżowaniami) - 2007-2009 - 53,000

Budowa połączenia Obwodnicy Śródmiejskiej z Portem Lotniczym (ul.Graniczna - od ul.Skarżyńskiego do Nowego Portu Lotniczego) - 2008-2010 - 19,760

Przebudowa ul. Krakowskiej w ciągu drogi krajowej nr 94 we Wrocławiu (od al. Armii Krajowej do ul. Karwińskiej) - 2008-2010 - 21,300

Budowa Obwodnicy Staromiejskiej - łącznik Szpitalna - Robotnicza we Wrocławiu - 2009-2010 - 40,800

Budowa połączenia Portu Lotniczego z drogą krajową nr 94 (od ul. Granicznej do ul. Średzkiej) - 2009-2011 - 240,000

Trasa Czeska - połączenie węzła bielańskiego z Obwodnicą Śródmiejską - 2009-2011 - 57,010

Budowa połączenia Obwodnicy Śródmiejskiej z kompleksem targowo-kongresowym Hala Ludowa - 2009-2011 - 349,544
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Wrocławianin
Posty: 12
Rejestracja: 25 gru 2005, 20:58
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Wrocławianin » 20 sty 2006, 8:09

Czyli coś się w końcu zaczyna dziać, Poznań ma obwodnicę, Kraków ma obwodnicę to i na Wrocław pora przyszła :wink:

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13046
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 16 lut 2006, 16:54



Obrazek
Najwyżej do maja będziemy się cieszyć darmową autostradą A4 do Katowic

Potem za przejazd zapłacimy prawdopodobnie 40 zł. Pieniądze ma pobierać spółka powołana przez skarb państwa

Gdy tylko zakończy się budowa parkingów, toalet i stacji benzynowych, rozpocznie się montaż bramek do poboru opłat. - 40 zł to zdecydowanie za drogo. Skończy się tak, że będziemy omijać autostradę i jeździć bocznymi drogami - mówi Marek Ziarno, kierowca astry z Katowic.

- Cena nie została jeszcze ustalona - uspokaja Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Ale specjaliści zajmujący się transportem zwracają uwagę, że taka cena za przejazd A4 do Wrocławia byłaby realna. Płacilibyśmy wtedy ok. 20 gr za kilometr, a więc tyle samo, ile na A4 między na trasie Katowice - Kraków.

- Na trasie Wrocław - Katowice byłaby jednak potężna bariera psychologiczna.

Jednak według dr. Ryszarda Janeckiego z Politechniki Śląskiej kierowcy nie będą kalkulować, że kilometr kosztuje tyle samo: - Przerażą się, że muszą wydać aż 40 zł.

Jeszcze nie wiadomo, kto będzie pobierał opłaty. Do przetargu na eksploatację nowego odcinka stanęły dwie firmy: Stalexport Autostrada Śląska i Autostrada Południe. Możliwe też, że poborem opłat i utrzymaniem A4 zajmie się spółka powołana przez skarb państwa. - Sprawa jest praktycznie przesądzona. Ministerstwo zastanawia się teraz, jakie wypłacić firmom odszkodowanie za zmarnowany czas - mówi nasz informator.

Minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek nie chciał potwierdzić tej informacji. Przyznał jednak, że dotychczasowy system koncesyjny, gdy autostradą zajmuje się firma prywatna, nie zdaje egzaminu. Poza tym utrzymanie A4 w rękach państwa przyniosłoby potężne oszczędności. Gdyby koncesję dostała firma prywatna, już na starcie budżet musiałby zwrócić jej ok. 300 mln zł rekompensaty za przejazd autostradą ciężarówek (obecnie nie muszą płacić, a państwo płaci koncesjonariuszom "odszkodowanie"). A tak pieniądze zostaną w kasie państwa.

- Nie ma jednego idealnego systemu, ale państwowe nie od razu musi oznaczać gorsze - dodaje dr Janecki. - W USA, gdzie kierowcy mają do dyspozycji 70 tys. km autostrad, administrują nimi firmy prywatne, federalne, stanowe czy lokalne. Najważniejsze, by nie tylko pobierały opłaty, ale przede wszystkim potrafiły je utrzymać w dobrym stanie.
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36646
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 09 mar 2006, 10:11

Obrazek
Most-gigant na Odrze

Marek Szempliński 07-03-2006 , ostatnia aktualizacja 08-03-2006 12:40

Najnowszy wrocławski most przez Odrę zawiśnie na najwyższym w Polsce betonowym filarze, tzw. pylonie. Będzie on miał 126 metrów wysokości, o 36 więcej od Poltegoru

Olbrzymi most będzie częścią Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Połączy brzegi Odry nad śluzą Rędzin. Wewnątrz gigantycznego pylonu konstruktorzy chcą zainstalować windę.

Będzie to możliwe, bo grubość jego słupów w najwęższym miejscu to cztery na cztery metry. Po obu stronach pylonu zawisną betonowe przęsła, każde po 256 m długości. Most wraz z estakadami ma mieć 1742 m. Przejeżdżający po nim kierowcy będą patrzeć na lustro wody z wysokości 20 metrów.

Autor projektu mostu, prof. Jan Biliszczuk, tłumaczy, że o rodzaju konstrukcji i wysokości mostu zdecydował fakt, że będzie on wisiał nad śluzą: - Nie może jej przeszkadzać. W razie potrzeby pod mostem muszą operować dźwigi. Musi być też tylko jeden pylon, bo dwa trudno tam zmieścić.

Projekt budowlany AOW ma być gotowy do końca roku. Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczy na niego część z 290 mln zł, które wywalczyli w budżecie państwa dolnośląscy parlamentarzyści. Przetarg na jego wykonanie wygrało konsorcjum czterech firm - warszawska spółka Profil, Mosty Katowice i dwa wrocławskie biura - BBKS-Projekt i Mosty Wrocław.

AOW, choć ma tylko 35,5 km, jest wyzwaniem dla inżynierów. Więcej niż piąta część tego odcinka przypada na mosty, estakady i wiadukty - w sumie jest ich 41. Wrocławscy konstruktorzy pracują m.in. nad największym mostem i estakadą nad ulicami Szczecińską, Kosmonautów oraz linią tramwajową i kolejową (ma mieć 770 m). Druga wielka estakada, projektowana przez katowickich inżynierów ma mieć 1610 m długości. Będziemy nią jeździć nad polami irygacyjnymi, linią kolejową Wrocław-Poznań i ul. Pełczyńską.

Początek i czas trwania budowy zależą od pieniędzy. Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad liczy, że potrzebne 1,5 mld zł zdobędzie ze środków unijnych. Jeśli to się uda, to w przyszłym roku można by rozstrzygnąć przetarg i rozpocząć prace, które mają być prowadzone do 2008 roku.
Załączniki
most.jpg
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
hafilip84
Jego Gryząca Albumowość
Posty: 7641
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:03
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: hafilip84 » 09 mar 2006, 10:22

jesli tylko poloza odpowiednia pape, to bedzie z tego cud architektoniczny prawie ze :)

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13046
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 09 mar 2006, 20:01

Ciekawy projekt.....
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

ODPOWIEDZ