volviak pisze:A ja jako ciekawostkę napiszę, że podobno taka Scania na bioetanol spalała w Warszawie ok. 80l/100km (zwykła coś koło 30l ropy) co wydaje się mało opłacalne (nawet przy cenie etanolu 2zł/l), zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę cenę zakupu tychże Scanii. Wniosek: jeśli kupować pojazdy ekologiczne to tylko hybrydy bądź gazowce.
Różnice w zużyciu są dokładnie odzwierciedleniem różnic w wartości opałowej dla obu paliw. Bioetanolowe średnio palą poniżej 80 a klasyczne bliżej 40 niż 30.
Słupsk dla 10 autobusów kupuje etanol po 0,55 euro. Akcyza dla bioetanolu to 1gr/litr. Przy 50 autobusach zapewne cena będzie lepsza. Produkują to Szwedzi (firma Sekab) i niech oni się martwią skąd wziąć surowce. Póki co nie mają problemu. Nie ma się czego bać, bo w Polsce nikt nie produkuje bioetanolu na tak duża skale.
SławekM pisze:Szef MZA obiecał Redutowej te Scanie... Zobaczymy. NA razie to jest w sferze marzeń i gdybania, MZA już od dawien dawna mówiła, że już za chwileczkę, już za momencik będzie przetarg na CNG... Więc o bioetanol to też im się zejdzie...
Redutowa nadaje się tylko do generalnego remontu. Do rozpatrzenia są Kleszczowa i Ostrobramska.
volviak pisze:prezes może mieć rację jeśli przewiduje czas eksploatacji tych pojazdów dłuższy niż 10 lat (zwrócić powinny się po 6-ściu), gdyż wymiana akumulatorów do takiego U18 Hybrid co tu dużo mówić kosztuje coś około 100tys. zł, może nawet więcej a ich trwałość szacuje się właśnie na 10-12 lat.
Nikt nie wie po jakim czasie zaczęłyby się zwracać hybrydy. Nikt nie wie też jeszcze ile kosztuje wymiana - szef biura technicznego SB&C też. Poza tym ogniwa NiMH wytrzymują nie lata ale liczbę cykli ładowań i rozładowań. Dla takich ogniw jak w Solarisie to ok 4000 cykli. Bardziej trwałe rozwiązanie proponuje MAN - superkondensatory wraz z innym rodzajem hybrydy. Tego ceny też jeszcze nikt nie zna ale rozwiązanie jest na całe życie pojazdu.
Teokryt pisze:roczne wydobycie ropy naftowej na świecie to 3,5 mld ton. Czyli w lekkim przeliczeniu będzie to prawie 4mld m3.
Jaka to ilość?
Taka jaką by wypełnić 4 jeziora Mamry.
Bez przesady - litr ropy naftowej waży 790 - 960 gram.