Nowy system komunikacji nocnej ruszy po remoncie
pil 05-09-2005 , ostatnia aktualizacja 05-09-2005 19:32
Zmiany w komunikacji nocnej odsuwają się w czasie. System nie może ruszyć, dopóki autobusy nie będą mogły przejechać przez skrzyżowanie koło dworca.
Oczekiwana przez pasażerów reforma nocnej komunikacji (pisaliśmy o tym w połowie sierpnia) miała ruszyć we wrześniu. Ten termin był mało realny. Nowy system, uzależniony jest od przejezdnego skrzyżowania przy dworcu. Bez tego, znacznie trudniej zorganizować centralny punkt przesiadkowy, który ma kluczowe znaczenie w nowej organizacji komunikacji nocnej. Ponieważ prace koło Dworca Głównego się przeciągają, oznacza to, że na zmiany w komunikacji nocnej trzeba jeszcze poczekać. MPK uważa, że nie ma sensu wprowadzać zmian już teraz, bo później i tak konieczna będzie kolejna modyfikacja systemu.
Przypomnijmy: wszystkie nocne autobusy mają przejechać koło dworca raz na godzinę. W ciągu kilku minut pasażerowie będą przesiadać się na odpowiadające im linie. Kursy mają być tak zsynchronizowane, żeby przejazd z jednego końca miasta na drugi, był możliwy w ciągu godziny. Zupełnie nowy system, to reakcja na fatalne oceny mieszkańców Krakowa, jakie wystawili nocnej komunikacji w naszym mieście, w specjalnych ankietach.
- Prawdopodobnie jedna albo dwie najbardziej popularne linie wyłamią się z systemu i będą kursować co 30 minut - mówi rzeczniczka MPK Bożena Pękala. Reszta autobusów będzie odjeżdżać z Dworca Głównego co godzinę, pięć razy w ciągu nocy. Rozkłady są łatwe do zapamiętania - jedna linia będzie jeździć zawsze "pięć po", inna "piętnaście po", itp.
Obecnie w Krakowie mamy dziesięć nocnych linii. W ramach nowej wersji, będzie działać tylko osiem. MPK uspokaja - dostępność połączeń się nie pogorszy. Nowe linie będą po prostu dłuższe i wchłoną zlikwidowane stare. Lepiej będzie się jeździło po Nowej Hucie, autobusy pojadą częściej i w nowe miejsca. Na swoich dotychczasowych trasach pozostaną 601 i 610, i to one prawdopodobnie, będą jeździć co pół godziny. Linia 602 pojedzie dotychczasową trasą 692. Nowe 603 połączy część starej 602 i 607. 605 pojedzie pozostałą częścią linii obecnej 602. Autobusy 608 będą kursować po przedłużonej wersji trasy 612. Wreszcie 609, pojedzie przez te same osiedla co dotychczas, tyle że nie będzie po nich kluczyć, tak jak do tej pory.
[ Dodano: 2005-12-16, 01:52 ]
Krakowskie MPK przygotowane do zmiany rozkładu jazdy autobusów nocnych
mol 30-11-2005 , ostatnia aktualizacja 30-11-2005 22:17
MPK skończyło przygotowania do zmiany rozkładu jazdy autobusów nocnych. Nowy pomysł ułatwi życie niezmotoryzowanym krakowianom. Nie wiadomo jednak dokładnie, kiedy wejdzie w życie.
O zmianie rozkładu jazdy nocnych autobusów MPK mówi już od dawna. Zadecydowały prośby i żale krakowian, którzy skarżą się, że nocny powrót środkami komunikacji miejskiej z jednej części miasta do drugiej jest przygodą męczącą i bardzo długotrwałą. Dlatego też krakowscy specjaliści od komunikacji chcą zmienić system jazdy nocnych autobusów. Mają one kursować podobnie jak w Warszawie - oznacza to, że pętla nocnych będzie w jednym miejscu (okolice Dworca Głównego), tak, by przesiadka była jak najmniej uciążliwa. Godziny przyjazdów i odjazdów mają się zazębiać, by skrócić czas oczekiwania na kolejny autobus. Ściśle ustalony jest również plan godzinny odjazdów - MPK chce, by autobusy każdej linii odjeżdżały spod dworca w stałym czasie (np. kwadrans po każdej pełnej godzinie), tak by dokładna znajomość rozkładu jazdy nie była konieczna.
W MPK gotowy jest już plan zmian. Nie wiadomo jednak, kiedy wejdzie w życie. Przypomnijmy, że nocne miały ruszyć w nowe trasy już we wrześniu. Opóźnienia remontów krakowskich ulic pociągnęły jednak za sobą przełożenie zmian. - Wszystko zależy od tego, kiedy drogowcy oddadzą do użytku ulice Lubicz, Pawią, Basztową i Westerplatte. Bez nich zmiany w komunikacji nie mają sensu. Przecież dworzec jest najważniejszym punktem na nowej mapie - tłumaczy Bożena Pękala, rzecznik prasowy MPK. Najwcześniejszy termin to 20 grudnia.
Wiadomo na pewno, że na razie MPK nie powróci do tradycji nocnych tramwajów, które kursowały po Krakowie do połowy lat 90. - Nocne tramwaje bardzo by nam pomogły. Są oszczędniejsze niż autobusy, a linie nocne są deficytowe. Niestety, na razie pomysł jest nie do zrealizowania - mówi Bożena Pękala, przypominając, że mieszkańcom przeszkadzał hałas pojazdów na zwrotnicach.
Czy w nocnej komunikacji poprawi się bezpieczeństwo? Przypomnijmy, że wielu krakowian skarży się na agresywne grupy młodzieży, które wieczorami wracają z centrum miasta na dalej położone osiedla. - Powiem wprost: nie stać nas na ochroniarzy. Ale zamierzamy stopniowo wprowadzać monitoring autobusów. W tych pojazdach, gdzie zamontowaliśmy kamery, ilość dewastacji i innych incydentów wyraźnie się zmniejszyła - twierdzi Bożena Pękala.
[ Dodano: 2005-12-16, 01:57 ]
Rusza nowy system linii nocnych
pil 14-12-2005 , ostatnia aktualizacja 14-12-2005 22:24
Zapowiadany od ponad pół roku nowy system komunikacji nocnej w Krakowie wreszcie zacznie działać. W nocy z piątku na sobotę (z 16 na 17 grudnia) pierwsze nocne autobusy przejadą przez skrzyżowanie pod Dworcem Głównym. Dla kierowców samochodów osobowych to skrzyżowanie zostanie otwarte na święta.
Czekaliśmy na to długo. Wreszcie jest możliwe, bo kończy się przebudowa skrzyżowania pod Dworcem Głównym. A przystanki tam usytuowane są sercem nowej komunikacji nocnej. Przypomnijmy. "System gwiaździsty" jest wzorowany na warszawskim. Tam trasy wszystkich autobusów nocnych przecinają się w jednym miejscu - wystarczy jedna przesiadka, żeby dotrzeć w dowolne miejsce miasta. W Krakowie tym centralnym miejscem jest Dworzec Główny.
Nowe rozkłady jazdy zazębiają się. - Przesiadka ma trwać około dziesięciu minut - zapewnia rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Bożena Pękala. Według nowego rozkładu autobusy każdej linii mają odjeżdżać spod dworca w stałych odstępach czasu (np. kwadrans po każdej pełnej godzinie). Dziś lub jutro nowe rozkłady pojawią się na stronach internetowych MPK: www.mpk.krakow.pl.
Jest szansa, że w nocnych będzie bezpieczniej - MPK zamierza stopniowo wprowadzać w nich monitoring.
Dotychczasowe linie będą zlikwidowane. Nowych będzie osiem. Choć to mniej niż poprzednio, zdaniem MPK do domów dotrzemy szybciej. Nowe trasy są uproszczone - autobusy nie będą już kluczyć po osiedlach, co ma skrócić czas jazdy.
Tylko linia 604 wyłamie się z systemu centralnego punktu przesiadkowego - na podstawie ankiet zdecydowano, że taka trasa jest potrzebna. 610 też nie przejedzie koło samego dworca (wysadzi pasażerów na niedalekim pl. Matejki), ale to potrwa tylko do pełnego otwarcia ul. Pawiej. Wtedy zamiast przez ul. Warszawską, autobusy linii 610 pojadą do Alej nową ul. Pawią.
[ Dodano: 2005-12-16, 02:00 ]
Nowe linie nocne
pil 15-12-2005 , ostatnia aktualizacja 15-12-2005 11:36
601
Kombinat - al. Solidarności - pl. Centralny - al. Jana Pawła II - rondo Mogilskie - Dworzec Gł. - Dunajewskiego - Karmelicka - Bronowicka - Bronowice Nowe
602
Krakowska Szkoła Wyższa - Powstania Warszawskiego - rondo Mogilskie - Dworzec Gł. - Dunajewskiego - Piłsudskiego - Królowej Jadwigi - Kasztanowa - Olszanicka - lotnisko Balice
603
Bieżanów Nowy (pętla tramwajowa) - Teligi - Wielicka - Limanowskiego - Krakowska - Dietla - Westerplatte - Dworzec Gł. - Warszawska - Nowy Kleparz - Wrocławska - Weissa - Makowskiego - Wyki - Pachońskiego - Prądnik Biały
604
: Kombinat - Łowińskiego - Zajezdnia Bieńczyce - Kocmyrzowska - Obrońców Krzyża - Ludźmierska - al. Andersa - Dunikowskiego - Srebrnych Orłów - Wiślicka - Dobrego Pasterza - Lublańska - Opolska - Prądnicka - Fieldorfa-Nila - Krowoderskich Zuchów - Azory
605
: Biskupińska - Lipska - Saska - Płaszowska - Klimeckiego - Powstania Warszawskiego - rondo Mogilskie - Dworzec Gł. - Warszawska - 29 Listopada - Wileńska - Brogi - Lublańska - Dobrego Pasterza - Majora (powrót: Łepkowskiego) - Prądnik Czerwony
608
: Borek Fałęcki - rondo Matecznego - Konopnickiej - al. Krasińskiego - Piłsudskiego - Basztowa - Dworzec Gł. - rondo Mogilskie - Brodowicza - Młyńska - Dobrego Pasterza - Wiślicka - Mistrzejowice - os. Piastów - Mikołajczyka - Obrońców Krzyża - al. Róż - al. Solidarności - pl. Centralny (powrót: al. Andersa - al. Przyjaźni)
609
: Ruczaj - Rostworowskiego - Kobierzyńska - Grota-Roweckiego - Kapelanka - Monte Cassino - Dietla - Wielopole (powrót: Starowiślna) - Poczta Gł. - Dworzec Gł. - rondo Mogilskie - al. Pokoju - rondo Czyżyńskie - pl. Centralny - al. Jana Pawła II - Bulwarowa - Kombinat - Łowińskiego - Kocmyrzowska - Poległych w Krzesławicach - os. Na Stoku
610
: Kurdwanów - Halszki - Witosa - Piaski Nowe - Łużycka - Walerego Sławka - Kamieńskiego - rondo Matecznego - Konopnickiej - Aleje - Nowy Kleparz - Długa - pl. Matejki - Warszawska - Nowy Kleparz - Prądnicka - Wybickiego - Łokietka - Krowoderskich Zuchów - Fieldorfa-Nila - Prądnicka - Opolska - Mackiewicza - Górka Narodowa